Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:44

draadje eromheen is zo gepiept toch?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 12:44

Gaaf Abbeltje !! 3,5 Hectare is superveel ruimte , heerlijk hoor :)

Wuswa : en dan zakken ze door het ijs...nou en ? :)

Je moet het ook niet zo diep maken dat ze koppie-onder gaan :P

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:47

ik heb al vaak zo dingen getekent van wat mijn droom erf zou zijn:Pliefst ook nog met de stallen die ik mooi vind:P (ja lekker duur dus haha) ik heb eisen :P en vind t belangrijk dat als ze al op stal moeten (ivb bv een fokkerij die echt niet 150 merrie's en hengsten buiten kan laten lopen 24/7 ;) )
dat ze toch bewegingsvrijheid hebben en lichamelijk contact met andere kunne hebben en een frisse neus kunnen halen.

Kwa weide/padock zou ik het nog steeds het mooiste vinden om een zo natuurlijk mogelijk gebied te maken(ik heb zelfs al zitten denken/dromen om als er dan geen rivier is iets te bedenken dat ik er eentje zelf maak (met mompjes) maar dat zal me wel aan stroom gaan kosten en dan moet de wei ook echt al aan huis zijn... ik ken ook mensen die een vijver maken voor ze..maar ik vraag me of of er geen gevaar is dan dat ze verdrinken (als je ze vanaf begin af aan leert in het water te gaan en te zwemmen enc) of kunnen ze dan echt alleen in t water afkoelen als ik dr bij ben en het verder met een hek moet sluiten :P ?

njaaaaa ik met mn fantasie..moet me toch echt een rijke vent gaan zoeken..hihi als ik die heb mogen jullie je paardjes ook int paardenparadijs komen zetten:P en jaaaa voor een betaalbaar bedrag hahahaha lol

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:12

poes schreef:
draadje eromheen is zo gepiept toch?

Maar je moet wel stroom hebben en dat ik midden in een weiland lastig te realiseren.

Zou het niet leuk vinden als ze in de winter door het ijs zakken en nat worden.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:16

Daar heb je batterij/accu/zonpaneel-apparaten voor ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:24

ha ja das waar maar die kosten ook geld;) maar alé! voor mn hele droom heb je geld nodig hahaha maar dromen is wel leuk! en wie weet hoe ver ik ooit ga komen althans voor mij dan.. kwa stroomdraadje heb je idd zo gedaan;)

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:28

Het idee is echt heel goed. Zie veel leuke onderdelen. Mocht ik ooit een eigen stuk land hebben, dan wordt het zeker een soort van track-gebeuren.
Helaas is dat nu niet te verwezenlijken. Kan een pad afzetten met paaltjes, maar bezit een mini-shet die totaal geen respect voor schrik heeft. Wat dus resulteert in een shet tussen de draadjes door of nog erger....die de draadjes kapot maakt en een fjord die daar dan achteraan dendert. Moet nu al elke dag het draadje goedzetten naar het nog niet begrazen stuk weiland.... laat staan een hele track.

Waar mijn paarden veel plezier aan beleven zijn de bergen "afval" van de kwekerij. Dat wordt vooraan bij het land neergegooid en zo ontstaan er bergen en valt er vanalles te knabbelen (riet en gras).

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:37

DubbelDun schreef:
Daar heb je batterij/accu/zonpaneel-apparaten voor ;)

echt waar??? :D Maar ik heb sinds een paar jaar eindelijk stroom en ben eindelijk verlost van zwakke batterijen (droge zandgrond).... Zo'n zonnepaneel is een keer gestolen dus daar begin ik niet meer aan.

Mss ben ik wel een miep maar ik woon niet naast de wei en ik ben toch altijd bang dat er iets met de paarden gebeurt. Ik zie snel overal 'gevaar'. Lees ik over die kiezels, denk ik meteen: steentjes in de witte lijn en scheuren in de hoeven. Waterpoel: ze zakken door het ijs. Stronken over pad waar ze overheen kunnen springen: hoe ga je dan je pad slepen. Paarden in een bosstuk: als ze maar niet vast komen te zitten of iets breken. En ga zo maar door.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:42

@wuswa: en daar loop jij zo over te piekeren dat je niet goed kijkt waar je loopt, er jou iets kan overkomen en dan moet je je gezonde paarden wegdoen omdat je er niet meer voor kunt zorgen...
Maw laat dat denken aan een paard over, die heeft er een groot genoeg hoofd voor ;)
Of zoek een spreekwoord wat minstens zo duidelijk weergeeft wat ik bedoel :+

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:46

Heerlijk en geweldig concept, een paddock paradise.
En volgens mij is er op veel plekken in NL genoeg te bedenken/uitvoeren.
Helaas zit ik in een stuk polder met cultuurhistorische waarden en weidevogels. Zelfs als de staleigenaar zou willen meewerken, dan mag het niet. Alle weilanden moeten geheel open blijven, bomen of andere struiken zijn niet toegestaan, grippels moeten op dezelfde plek blijven, er mag geen zand of grind in de weides komen en al helemaal niet aan de randen.
Alles vor de weidevogels, zelfs maaien en soms ook weiden moet worden uitgesteld.
Kortom, alles vierkant en groen, met slootjes en grippels. Iets veranderen is pertinent niet toegestaan. Ook een schuilstal is uit den boze, zelfs een verrijdbare. Want stel je voor dat er een grutto is die zich er aan stoort.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:48

kukkie: waar in n-h woon jij?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:51

Mijn pony staat in de Zeevangspolder. Tussen Edam en Oosthuizen

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:14

Ooooh als ik geld had .... wat een geweldige ideeen komen hier voorbij! :):)

Alleen die waterpoel, dat zal bij de meeste mensen stilstaand water zijn, een poel is nou eenmaal geen rivier. Stilstaand water = muggen = grote(re) kans op ZE - of denk ik nu verkeerd?

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:31

Echt een heel leuk concept, ik sta nu op pension dus is geen optie. Maar mocht ik later ooit zelf een stuk land hebben wordt het zeker zoiets. Is niet alleen leuker/beter voor de paarden maar ziet er ook nog eens mooier uit en is leuk om te bedenken en in te richten. Je zou het regelmatig kunnen aanpassen.
Ik denk ook dat een jong paard zich veel beter ontwikkeld in zo'n omgeving.
Ik zie echt geen nadelen eigelijk (behalve mischien een verhoogde kans op "ongelukjes", in draad hangen ect maarja die kans is er altijd) raar dat dit concept er niet eerder al was.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:35

DubbelDun schreef:
@wuswa: en daar loop jij zo over te piekeren dat je niet goed kijkt waar je loopt, er jou iets kan overkomen en dan moet je je gezonde paarden wegdoen omdat je er niet meer voor kunt zorgen...
Maw laat dat denken aan een paard over, die heeft er een groot genoeg hoofd voor ;)
Of zoek een spreekwoord wat minstens zo duidelijk weergeeft wat ik bedoel :+

die houden we er in: laat het denken aan je paard over, zijn hoofd is groot genoeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:51

Wat betreft het water, ik heb een poel in het weiland waar ze niet zelf bij kunnen komen. Alleen onder toezicht. Nu heb ik twee paarden die best wel braaf achter hun draadje blijven, maar een stevig hekwerk er om heen weer houdt ander paarden daar ook van toch?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:06

Wij hebben ook een poel, maar de rand is vrij steil als het water laag staat.. 1 van de paarden is er erg handig mee, en drinkt er uit, ook als er vers water staat.. er staat geen draad rond..

Hmm.. begint nu te denken of we die rand niet kunnen verbeteren.

Ik heb mijn poown wel een keer van het ijs gehaald deze winter.. gelukkig heeft het ijs het gehouden..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:36

Zijn paarden niet slim genoeg om te bedenken dat water niet iets is om op te gaan staan?

En anders niet te diep maken. Als ze nat worden kunnen ze toch ergens uit de wind weer opdrogen?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:40

dat dacht ik dus ook..
Nou moet ik eerlijk toegeven dat pablo geen groot licht is.. :o

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:12

He het ligt een beetje stil dit topic.

Wij zijn net verhuisd naar een nieuw weiland en ik ga eens kijken of ik dingen uit dit topic kan gebruiken voor ons nieuwe stekkie :-)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:41

We willen graag fotos zien :D

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:01

Het klinkt idd erg leuk, maar toch zie ik ook wel nadelen.

Poel met stilstaand water: Heel leuk, maar wordt in de zomer een vieze algenbende met veel muggen erbij.

Smalle paadjes: Leuk als het zomers is, maar in de winter lopen ze die helemaal aan gort, zelfs hier op de zandgrond. Met veulens is het helemaal link zo`n wirwar van draden.

Nee ik denk, weet wel zeker, dat ik mijn paarden er geen plezier mee zou doen.. Rondjes rennen, dacht het toch niet..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:52

Voor allen die in de randstad wonen waar geen ruimte is. Dit is onze oude paddock paradise op een zeer klein oppervlak:

Afbeelding

H = hooinet
D= drinkbak
L = liksteen

later hadden we pas in de gaten dat het handiger was om de oude töltbaan te gebruiken als 'track'

Afbeelding

Afbeelding

Overigens staat deze paddock paradise nu leeg!!! En is te huur. Ik vind het raar dat er nog niemand gereageerd heeft, het zou toch storm moeten lopen aangezien het rond Egmond nou niet bepaald dik gezaaid is met natuurlijke pensionstallen ^)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:05

leuke ideeen zeg!!
Heb ik ook wel wat aan,
de wei bij de shetjes wordt nu ook ''verbouwd''.
Komen sowieso bomen in, en boomstammen, maar hier zijn ook wel leuke ideeen!!
kijken of ik er wat van kan maken,,!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:16

in mijn track in de wei dus geen extra dingen omdat die wel in de paddock staan (hooibakken, water, boomstammetjes en takken om te knabbelen, dazenval in het seizoen, schuilstal, bestrating etc)

standaard indeling PPtrack

Omdat mijn pad al aardig begroeit was met gras, wilde ik ze niet in 1 keer het hele stuk geven, en ik was bang voor ongecontroleerde racepartijen op de lange einden, dus heb besloten het pad in stukken te geven en de lange stukken te breken met het pad overdwars.

Hier 2 situatieschetsen hoe ik dat gedaan heb. De dikke rode lijn geeft de omheining van de track aan.

Afbeelding
De eerste schets is hoe ze nu lopen. van de week had ik ze al het standaard verbindingspad laten afgrazen en daarna het kleine blokje in de 1e wei zo dat ze daar alvast wat extra ruimte hadden als ze vanaf het linkerpad zouden komen rennen en de bocht niet konden halen. Dat pad is nu nog afgesloten omdat ze vandaag het stukje rechterpad erbij hebben gekregen samen met een strookje vers gras in de midden oversteek van rechts naar links.
Die brede doorgang, die ik overmorgen open wil zetten zodat ze kunnen lopen zoals in de 2e schets hieronder, moet ik nog maken, daarvoor moet ik vanavond of morgen met schroefboormachine en wat 3punt ankers en handvaten en koord aan het knutselen. Nu is dat een vaste, doorlopende draad. Ook kunnen ze nu nog via het eerste deel van de binnenwei lopen en daar grazen, maar dat gras is al kort en er staat veel onkruid, dus wordt dat straks afgesloten, het onkruid weggehaald en bemest met paardenkunstmest zodat het gras een voorsprong krijgt op het onkruid.
Ze krijgen dan het 1e vaste tussenpad er weer bij als doorgang, die hebben ze eerder deze week al afgegraasd.
Afbeelding

Ze lopen nu al veel meer heen en weer en trekken regelmatig een sprintje. Zo lang het pad het vol houd, houd ik ze op de track. Als deze kant kort is, dan laat ik ze via de rechterkant naar achteren grazen en geef ze daar steeds meer pad erbij via de achterkant, tot ik ze het linkerpad kan geven en een track kan maken langs de achterste helft van de track. Dan heeft de voorste helft weer wat rust. Tegen die tijd kan ik daar wel weer een schetsje van maken. Je kunt dan zien dat de wei heel flexibel in te delen is.

Als de hele track kort is geef ik ze er via strookbegrazing steeds een vers stukje gras bij. Maar dan zijn we denk ik wel een paar weekjes verder.

edit: track is niet precies op schaal en in juiste verhoudingen weergegeven, werkelijke plaats middelste overdwars pad is ongeveer bij het bosje en de dwarssloot in het buurweiland aan het rechterpad)