wat vinden jullie van geschoren paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: wat vinden jullie van geschoren paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:54

In principe vind ik dat het haar er niet voor niets zit. Maar soms is het wel nodig om een paard te scheren, denk ik. Als je al die sportpaarden ziet die nu op indoor concours lopen dan lijkt het me wel beter als ze niet gehinderd worden door een dikke wintervacht.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:46

Lara_Silver schreef:
Pessade schreef:
...

Jij vergelijkt natte was met een paard? Hier moest ik hartelijk om lachen. Was is een dood levenloos ding, zonder een complex mechanisme in zijn lijf, was produceert zelf geen warmte en kan in zulke situaties dus ook niet drogen nee. De luchtvochtigheid van Nederland fluctueert in de wintermaanden c.a rond de 80%, met dit percentage is het verdampingsproces nog príma mogelijk. Jullie lijken ergens te lezen dat ik mijn pony meteen na het rijden op de wei smijt, zonder de nodige naverzorging? Prima, maar dan moeten jullie óf opnieuw leren lezen, óf de wil opbrengen daadwerkelijk te interpreteren wat er werkelijk staat. Een paard dat net gereden is heeft nooit de status die hij in zijn natuurlijke doen zou hebben, een 'in het wild levend paard' hoeft nooit een uur lang intensieve arbeid te verichten, laat staan dat hij zich constant in het zweet werkt. Daarom is het de taak van de verzorger het paard na het rijden in zijn natuurlijke staat terug te brengen, want pas dan inderdaad kan een paardenlichaam fatsoenlijk werken. Dus nee je kunt een paard niet gewoon zo maar op de wei gooien en dat is ook niet wat ik wou zeggen met mijn vorige posts.

Onder naverzorging versta ik het stappen tot het paard op adem is, en halverwege stop ik om het paard op te wrijven met een handoek, dwz ik zet de haren rechtop zodat het zweet extra goed en sneller kan verdampen, ondertussen blijf ik stappen omdat op die manier het lichaam extra warmte produceert om het vachtmechanisme op gang te houden. Wie dit nu na 4 posts nog niet snapt.. Ik heb het overigens ook niet over 'in de natuur' maar over het paard, want ook dezerdage kan een paard met een natuurlijke vacht zich evengoed redden als in de natuur. Over 'in de natuur' praten is achterhaald, omdat de omstandigheden voor onze paarden niet in de buurt komen hiervan. Echter is het wezen paard, niet dusdanig geëvolueerd dat het plotseling anders zou functioneren dan toen.

Rot gaan doen over iemands dierenarts is laag, en zegt vooral meer over jullie dan over 'ons'. (geen idee wie je met jullie bedoeld, ofja eigelijk wel, maar onder die groep van paardenhouders val ik niet te scharen) Ook raar, jij bent de eerste op de pagina die het heeft over dierenarts, ook een kwestie van lezen. Nóg een kwestie van niet gelezen hebben, of een gebrek aan interesse in de persoon waarmee je discussieerd: ik rijd geen wedstrijden en train niet intensief. Juist voor het comfort van mijn pony schroef ik het rijden in de winter terug naar 2 keren per week. Juist omdat het oneerlijk is een paard dat een dergelijke wintervacht heeft; die er helemaal voor is gemaakt warmte vást te houden; zo hard te laten werken. Hij zal zijn warmte niet meer kwijt kunnen en dat is hoogst vervelend. Mocht het gebeuren dat je paard door een trainingen/buitenrit toch zweet. Dan moet je ook zorgen dat hij klaar is om in de wei te gaan, of hij nog nat is van het zweet maakt niet uit. Maar de ondervacht moet kans hebben gehad licht aan te drogen. Vanaf daar is het geen probleem meer.

Het enige waarop ik reageer is over jullie constante understatement jegens een onontbeerlijk, natuurlijk en daarom vooral automatisch proces in het paardenlichaam. Het bestaat, in welke bochten jullie je ook wringen om dit te ontkennen. Ik ben blij dat ik het ken en mijn pony zonder zorgen met een natte vacht op de wei kan zetten. Het is interessant om te zien dat hoe vaker ik gedwongen wordt mijn post; met overigens iedere keer een bijna identieke lading; te herhalen, hoe meer jullie grijpen naar smileys, onjuiste vergelijkingen, persoonlijke aanvallen, veralgemeningen en soms zelf tunnelvisie over de mate en intensiteit van het rijgedrag van de ander. Vind ik prima en zelfs grappig om op te merken, omdat het meer over de jullie zegt dat over mijzelf.

Ik begrijp dat je hier graag je verhaal kwijt wilt. Echter maak je in bovenstaande tekst toch enkele denkfouten. Ten eerste wordt er in de antwoorden (althans door mij en tot dit antwoord welke wel aan jou persoonlijk is gericht) in zijn algemeenheid gesproken. Indien men deel wenst uit te maken over een groep die ik heb aangesproken is dat aan ieder voor zich. Ik deel niemand in hokjes. Ik zet duidelijke vraagtekens bij een paard na arbeid in de wind/regen en koude te zetten op een natte weide zonder droge schuilstal rolplek etc. Indien men zich daardoor voelt aangevallen tja, ook ieder voor zich zou ik zeggen.

Waar baseer ik mijn eigen denkwijze over het bovenstaande op? 30 jaar ervaring, diverse hippische opleidingen en door schaamte en schande geleerd toch maar te vertrouwen op mensen die er meer verstand van hebben dan ik. Zoals bijvoorbeeld dierenartsen, fokkers, trainers etc etc. Mensen die in de vergangen jaren dezelfde fouten hebben gemaakt en nu trachten anderen voor dezelfde fouten te behoeden.

Indien ik moet kiezen het advies van mijn dierenartsen op te volgen of van iemand volkomen vreemd, die graag mag discussieren, die nog niet de ruime ervaring kán hebben alle negatieve gevolgen te overzien, dan kies ik echt voor het advies van mijn dierenartsen. Waarschijnlijk vat je dit ook hoog op, wat geenzins mijn bedoeling is. Kijk eens om je heen, stel je open voor andere meningen, doe er mee wat je wilt en denk over 20 jaar nog eens aan deze discussie. Misschien heb je dan wel een heel andere visie ontwikkeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:46

Pessade schreef:
Indien ik moet kiezen het advies van mijn dierenartsen op te volgen of van iemand volkomen vreemd, die graag mag discussieren, die nog niet de ruime ervaring kán hebben alle negatieve gevolgen te overzien, dan kies ik echt voor het advies van mijn dierenartsen. Waarschijnlijk vat je dit ook hoog op, wat geenzins mijn bedoeling is. Kijk eens om je heen, stel je open voor andere meningen, doe er mee wat je wilt en denk over 20 jaar nog eens aan deze discussie. Misschien heb je dan wel een heel andere visie ontwikkeld.

Ook een goed advies om zelf op te volgen wellicht? Pling

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:53

Allang mijn eigen advies opgevolgd, rond gekeken, geluisterd, eigenwijs geweest, de tol betaald en mede daarom inmiddels heel wat wijzer geworden. Lekker goed laten opdrogen onder een ouderwetse wollen zweetdeken, op stal wel te verstaan. Dierenartsen zijn zo dom nog niet Vork

sam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:12

ik denk dat je een paard vooral scheert omdat dat handiger is ipv 10 keer dekens wisselen

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:24

mijn fjord is een heerlijke teddybeer, en dit blijft hij ook Knipoog
hij staat het hele jaar door in de wei, en vind het makkelijker/praktischer om hem dan niet te scheren, anders moet ik elke keer dekens wisselen. Verder heeft hij geen last van de vacht.
in principe vind ik het scheren ook helemaal niet mooi, tenminste, bij het ene paard wel, andere niet..
maar goed het gaat erom wat voor je paard het beste is Knipoog
wel of niet geschoren

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:08

Lara_Silver schreef:
Jij vergelijkt natte was met een paard? Hier moest ik hartelijk om lachen. Was is een dood levenloos ding, zonder een complex mechanisme in zijn lijf, was produceert zelf geen warmte en kan in zulke situaties dus ook niet drogen nee. De luchtvochtigheid van Nederland fluctueert in de wintermaanden c.a rond de 80%, met dit percentage is het verdampingsproces nog príma mogelijk.

Met 80% is het verdampingsproces aardig teruggebracht en als je een mistige dag hebt (zijn er in de winter genoeg) is de luchtvochtigheid nog hoger (tot 100%). In die omstandigheden kost het erg veel tijd voor de vacht droog is en weer voor warmte-isolatie kan worden ingezet.

Lara_Silver schreef:
Onder naverzorging versta ik het stappen tot het paard op adem is, en halverwege stop ik om het paard op te wrijven met een handoek, dwz ik zet de haren rechtop zodat het zweet extra goed en sneller kan verdampen, ondertussen blijf ik stappen omdat op die manier het lichaam extra warmte produceert om het vachtmechanisme op gang te houden. Wie dit nu na 4 posts nog niet snapt.. Ik heb het overigens ook niet over 'in de natuur' maar over het paard, want ook dezerdage kan een paard met een natuurlijke vacht zich evengoed redden als in de natuur. Over 'in de natuur' praten is achterhaald, omdat de omstandigheden voor onze paarden niet in de buurt komen hiervan. Echter is het wezen paard, niet dusdanig geëvolueerd dat het plotseling anders zou functioneren dan toen.

Bij de meeste paarden zal deze methode heel aardig werken, maar er zijn ook paarden die al gaan zweten van dat stappen, die worden dus nooit droog als je ze wilt "droogstappen". Bij die paarden helpt eigenlijk alleen een scheerapparaat of heel misschien zou het nog net lukken met op tijd een deken erop om de wintervacht iets te temperen, maar om eerlijk te zijn geloof ik dat het bij zulke extreme vachten niet gaat werken.

Lara_Silver schreef:
Nóg een kwestie van niet gelezen hebben, of een gebrek aan interesse in de persoon waarmee je discussieerd: ik rijd geen wedstrijden en train niet intensief. Juist voor het comfort van mijn pony schroef ik het rijden in de winter terug naar 2 keren per week. Juist omdat het oneerlijk is een paard dat een dergelijke wintervacht heeft; die er helemaal voor is gemaakt warmte vást te houden; zo hard te laten werken. Hij zal zijn warmte niet meer kwijt kunnen en dat is hoogst vervelend. Mocht het gebeuren dat je paard door een trainingen/buitenrit toch zweet. Dan moet je ook zorgen dat hij klaar is om in de wei te gaan, of hij nog nat is van het zweet maakt niet uit. Maar de ondervacht moet kans hebben gehad licht aan te drogen. Vanaf daar is het geen probleem meer.

Leuk als jouw pony tevreden is met niet "werken" in de winter, maar voor die van mij is dat niet bespreekbaar. Ze heeft een uitstekende wintervacht en ook een uitstekende looplust, die niet verminderd in de winter, integendeel Tong uitsteken Zij wil graag flinke buitenritten maken op een lekker tempo, dat ze dan van voor tot achter kletsnat is boeit haar niet (mij wel). Ja, ik stap haar weer koel voordat ze weer thuis is, maar ze blijft dan nog een aardig tijdje nazweten, zeker als de rit in de middag was en ze dus aansluitend op stal komt. Ook als ze in het zand kan rollen en nog wat kan keutelen, blijft ze nog heel lang nat en zit haar vacht aan elkaar geplakt van het vocht. Dat kan ik 's avonds dan nog niet gladleggen, want dan is de bovenvacht nog vochtig en in de permanent. Dan zou ze dus de volgende ochtend met een samengeplakte vacht naar buiten moeten......
Ik heb bij haar een streep onder de hals geschoren en dat maakt een wereld aan verschil.
Enne, als ze na het rijden (bijvoorbeeld les) nog buitenblijft in mist/druilregen, krijgt ze een deken op, ik heb geen behoefte aan vastzittende spieren door de kou op warm gewerkte spieren. Daarvoor hoeft ze niet eens bezweet te zijn, als haar spieren lekker losgereden zijn wil ik daar geen kou op.

Lara_Silver schreef:
Het enige waarop ik reageer is over jullie constante understatement jegens een onontbeerlijk, natuurlijk en daarom vooral automatisch proces in het paardenlichaam. Het bestaat, in welke bochten jullie je ook wringen om dit te ontkennen. Ik ben blij dat ik het ken en mijn pony zonder zorgen met een natte vacht op de wei kan zetten.

O zeker, het proces bestaat, ben ik zeker met je eens. Maar zoals bij alles moet je nog steeds goed blijven kijken naar het individu voor je en hoe die met één en ander omgaat. Dat is dus waar het mij om gaat: kijk naar het paard en wat dat nodig heeft in de omstandigheden waarin het gehouden wordt. Ken de processen en pas hulpmiddelen toe als die zinvol zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:49

Kijk nu kan ik me opeens veel beter vinden in jullie posts. Lachen Eerst bleven jullie maar tegen argumenteren, ontkennen en zelfs belachelijk maken, dat sloeg nergens op. Waratje, zoals ik jou post lees, ik kan hem fout interpreteren geef je eigelijk vrijwel overeenkomende voorbeelden van mijn quotes lijkt het wel. Ik hoop dat je nu begrijpt dat wat ik probeerde uit te leggen zeker geen onzin is en naast onderzocht te zijn door anderen, ook door mij persoonlijk ondervonden is, gebasseerd op eigen ervaring, er is nog nooit een paard in mijn handen ziek geworden en dat zal ook nooit gebeuren. Jullie denken dat ik dit feit dat ik toevallig weet als enige en beste methode zie, wat ook perfect zou functionneren bij ieder paard, zogezegd. Uiteraard begrijp ook ik dat dit niet altijd het geval is, bij mij is het toevalligerwijs dat de pony's die ik berijd in mijn omgeving hier wel allemaal goed op gedijen..

En pessade, ik begrijp ook dat jij als reactie ook je verhaal kwijt wil, dat gebeurd echter vaak dat mensen die meer ervaring hebben, ménen alsnog boven diegenen te staan die dit minder hebben. De enige factor die maakt dat ik minder ervaring heb als jou is mijn leeftijd, en ik heb voor mijn leeftijd al meer dan genoeg gezien en meegemaakt in de paardenwereld, heb mogen leren van een aantal fantastische personen en heb hierdoor een kennis opgebouwd waarmee ik sommigen nog verbaas. Hier ben ik nog iedere dag énorm blij om en ik hoop ook iedere dag nog iets bij te leren. Ik dacht hiervoor ook heel anders over datgene waar we over gediscussieerd hebben, maar heb me toch echt na veelvuldige ervaringen, studies, etc. deze mening aangemeten. En ook in het eerste deel van de post kan je het weer niet laten dingen te interpreteren die er niet zijn, althans niet in mijn situatie, mijn pony heeft meer dan 2 hectare wei ter beschikking, en deze heeft daardoor een goede kwaliteit (bestaande uit gras, geen blubber) , daarnaast is er ruimschoots beschutting aanwezig, een betonnen gesloten inloopstal evenals een betonnen stuk hiervoor.

Dus nee, ik laat hem niet onbezorgd achter in een blubberlandje, ik weet dat ik me geen zorgen hoef te maken als ik hem in de wei zet. Kortom, mischien moet ook jij maar eens leren je niet aan je eigen trots en kennis vast te klampen, want in een paardenwereld leer je iedere dag wel iets bij, maar op jou manier lijkt me dat haast niet mogelijk. Ik gooi regelmatig mijn mening over iets helemaal om door een discussie met een bokker, gewoon omdat diegene me andere inzichten laat zien. Maar in deze discussie, zeker met jou, ben ik nog steeds hartstikke overtuigd van mijn eigen mening. Vind met jong en onbezonnen, prima maar ik weet wie ik ben en ik ken mijn eigen ervaring en die gedachte stelt me ook naar jou laatst stuk van de post hartstikke gerust. Knipoog

LotteElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:17

Ik vindt geschoren paarden echt niks. Ik vindt het mensen-gemak. Ik heb liever teddyberen vacht =] Maar ik kan wel geloven dat mensen paarden scheren, maar persoonlijk vindt ik het niks.

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:38

Ik leg mijn merrie vanaf ong. oktober (hangt natuurlijk af van de temperatuur) een tussenseizoensdeken op, en nu heeft ze een 490 gram op,
als de temperaturen gaan stijgen leg ik weer het andere op. Dit gaat goed, na het rijden zweet ze wel een beetje, dan leg ik een zweetdeken op, en wat nog niet droog is, wrijf ik droog met stro, dit gaat heel goed, en daarbij vindt ze die massage wel fijn. Knipoog
Daarbij wil ik wel zeggen dat ik geschoren paarden er heel verzorgd uit vind zien, en ik zie duidelijk het nut wel, als je intensief met je paard werkt. En ik denk er toch over om misschien volgend jaar wel te scheren, dan zullen we met het rijden weer wat verder gevorderd zijn, en dus nog intensiever werken. Ik ga wel (nog) niet op concours.

Groetjes!

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:52

Ik vind dat je je paard best kan scheren. Het ziet er wel iets minder mooi uit, maar soms is het ook beter voor je paard, en het heeft als voordeel dat ze veel minder snel bezweet zijn.
Bij koudbloedpaarden vind ik dat je ze niet moet scheren, want dat vind ik dan weer niet mooi. maar daar maar lekker teddyberen van ! Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:16

nien_whit schreef:
Ik vind dat je je paard best kan scheren. Het ziet er wel iets minder mooi uit, maar soms is het ook beter voor je paard, en het heeft als voordeel dat ze veel minder snel bezweet zijn.
Bij koudbloedpaarden vind ik dat je ze niet moet scheren, want dat vind ik dan weer niet mooi. maar daar maar lekker teddyberen van ! Clown

Maar die koudbloedpaarden hebben het dus weer vreselijk warm in die teddyberenvacht als het eens een paar dagen richting de 10 graden gaat. Uiteindelijk gaat het niet om "mooi", maar om "functioneel".

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:27

Lara_Silver schreef:
En pessade, ik begrijp ook dat jij als reactie ook je verhaal kwijt wil, dat gebeurd echter vaak dat mensen die meer ervaring hebben, ménen alsnog boven diegenen te staan die dit minder hebben. De enige factor die maakt dat ik minder ervaring heb als jou is mijn leeftijd, en ik heb voor mijn leeftijd al meer dan genoeg gezien en meegemaakt in de paardenwereld, heb mogen leren van een aantal fantastische personen en heb hierdoor een kennis opgebouwd waarmee ik sommigen nog verbaas. Hier ben ik nog iedere dag énorm blij om en ik hoop ook iedere dag nog iets bij te leren. Ik dacht hiervoor ook heel anders over datgene waar we over gediscussieerd hebben, maar heb me toch echt na veelvuldige ervaringen, studies, etc. deze mening aangemeten. En ook in het eerste deel van de post kan je het weer niet laten dingen te interpreteren die er niet zijn, althans niet in mijn situatie, mijn pony heeft meer dan 2 hectare wei ter beschikking, en deze heeft daardoor een goede kwaliteit (bestaande uit gras, geen blubber) , daarnaast is er ruimschoots beschutting aanwezig, een betonnen gesloten inloopstal evenals een betonnen stuk hiervoor.

Wellicht als je mijn eerste reactie eens goed doorleest dat je er achter komt dat niet alles in dit topic over jou gaat. Deze reactie over natte weides en blubber was naar aanleiding van iemand anders reactie. Niet te snel zaken naar jezelf toetrekken. Maar dat had ik dacht ik al eerder duidelijk gemaakt. Daarnaast leren van mensen met meer ervaring is alleen maar nuttig dit moet je niet als persoonlijke kritiek zien. Mensen die zich verheven voelen boven anderen met minder ervaring nemen de moeite niet eens te reageren of anderen wat trachten bij te brengen. Die denken, zoek het lekker zelf uit en loop eens flink tegen de lamp. Daar kan een mens natuurlijk ook van leren....of niet.

En ontopic: mijn mening is inmiddels wel duidelijk, ieder voor zich wat men ermee wenst te doen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:42

Dat is een mooi excuus, wel fijn meediscussieren en uiteindelijk het toch weer niet kunnen laten de ander persoonlijk aan te vallen, dát is niet ontopic, onze discussie was dit wel. Als je een discussie niet aankan omdat je je duidelijk aangevallen voelt en dit uit door míj weer persoonlijk aan te vallen moet je niet discussieren, heel simpel. Lachen

@LotteElf:Ik vind het geen mensengemak. Het is, als het echt nodig is, een functionele actie jegens het paard. Evenals wij mensen er ook niet van houden in een winterjas te gaan joggen moet je je voorstellen dat paarden dit ook niet fijn vinden. Je moet echter wel kunnen nuanceren, scheren bij intensieve arbeid is een goede zet. Scheren bij lichte arbeid en wegens eigen esthetische voorkeuren vind ik érg onnodig. Dan kun je beter als zijnde middenweg op tijd een deken opleggen zodat het paard korter in de vacht blijft maar er geen scheermes aan te pas komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:54

esthetisch scheren????????????????

byzonder Lachen Lachen ik heb een broertje dood aan scheren, vind het de grootste rotklus bedacht door mensen.......

dus ALS ik een paard scheer, dan moet het wel enige functie hebben

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:12

Pessade, mijn paard loopt het hele jaar door op veengrond. Bij regen in de winter kan dat heel blubberig zijn. Zielig, he? Haha!
Dat arme beest heeft het maar zwaar. Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:14

Mijn paardjes zijn heerlijke teddyberen Haha!
Ik wil het mijn merrie ten eerste niet aandoen om het hele jaar met een deken op te staan (zomereczeem). En ten tweede vind ik, een wintervacht hebben ze niet voor niets.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:06

KiWiKo schreef:

byzonder Lachen Lachen ik heb een broertje dood aan scheren, vind het de grootste rotklus bedacht door mensen.......

nee, dat staat er ook niet? Knipoog Dus die overdreven rits van ? is niet eens nodig. Eigen esthetische voorkeuren staat er. En daarmee bedoel ik gewoon scheren omdat je het mooi vind voor het paard, maar het paard het verder niet nodig heeft omdat hij niet intensief wordt gereden. Niet zo moeilijk te begrijpen toch?
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 03-01-09 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:33

het ligt er maar precies aan wat je met je paard doet. als je 1 uurtje per week ereens op gaat zitten dan is scheren echt super overbodig, maar als je ong. elke dag intensief rijd dan kan het voor je paard fijner zijn om hem te scheren

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:54

Lara_Silver schreef:
KiWiKo schreef:

nee, dat staat er ook niet? Knipoog Dus die overdreven rits van ? is niet eens nodig. Eigen esthetische voorkeuren staat er. En daarmee bedoel ik gewoon scheren omdat je het mooi vind voor het paard, maar het paard het verder niet nodig heeft omdat hij niet intensief wordt gereden. Niet zo moeilijk te begrijpen toch?

een paard scheren om je eigen voorkeuren.............. is gewoonweg bijzonder Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:55

KiWiKo schreef:
een paard scheren om je eigen voorkeuren.............. is gewoonweg bijzonder Lachen

Mee eens hoor. Lachen

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:33

Ik vind een geschoren paard ook niet echt mooi.
Maar ik heb er wel begrip voor als sommige paarden wel geschoren moeten worden ivm te veel zweet dat ze er last van hebben.

Zelf heb ik mijn paard gewoon onder een deken. Hij is een beetje een teddy bij z'n hals maar verder valt het wel mee en het zweet is zo opgedroogd.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:26

ik vindt het niet mooi de kleueren zijn ook niet mooi meer. ik vindt zo'n teddy vachtje ook wel wat schattigs Haha!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 07:56

Ik vind het prachtig, van die pluizige beentjes en een aparte kleur.. maar niet erg practisch, gezien ik een hekel heb aan dekensxD

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 08:32

Ik heb een paardje gereden die kreeg in de winter zo'n dikke teddyberen vacht dat je er met rijden niets meer mee kon.
Hij had het dan na 10 minuten stappen al ontzettend heet en hij werd er heel erg sloom door.
Als ik naar les moest, wat zo'n kwartiertje rustig stappen en draven over de weg was, was hij al helemaal zeiknat en had geen puf meer voor de les zelf.
Dat was gewoon zielig.

Dus die werd altijd geschoren door zijn eigenaresse.
Ik vond hem altijd wel mooi als hij geschoren was. Dan was hij helemaal muisgrijs. (Normaal zwart)

Mijn eigen paard heeft niet zo'n hele dikke vacht, dus vind ik scheren niet nodig.

Ik ben wel van mening als je het zonder scheren af kan dat dat wel beter is.