Hoe belangrijk is weidegang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:19

Agree to disagree.

Er zijn altijd paarden die het slechter hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:22

Nou zeg.... ik zou ook niks meer zeggen, maar ja, als Sonja ook weer begint... Haha!

Uhm... zoals gezegd, het uitgangspunt is "is weidegang belangrijk"?. Tuurlijk wel, maar niet altijd aan te bieden, en hebben paarden zonder het dan zo slecht? Dat valt waarschijnlijk wel mee....

Net wat eerder gezegd werd, het is denk ik beter om te kijken naar welzijn op een andere manier, want een paard wat iedere dag op de wei staat, maar een uur per dag verrot geschopt wordt, is dat gelukkig??

En 24/7 op de wei staan, in weer en wind is voor mijn ouwe stramme diertje zeker niet bevorderlijk. Maar wat voor mijn paardje geld, geld zeker niet voor anderen. En omgekeerd!!

Het is wel jammer dat ik (en meerdere mensen) voor dierenbeul en kweller uitgemaakt worden, terwijl we hard werken, en goed voor onze dieren zorgen. En dat vind ik persoonlijk een beetje jammer.... (jammer is dan wel een understatement Haha!)

Misschien moet ook in de gaten gehouden worden dat niet iedereen een paard 'neemt', maar soms komt zo'n dier op je pad, en dan doe je er wat mee, of niet.....

Maar ook nogmaals, als deze naar de paardenhemel is, koop ik ook zeker geen andere, juist vanwege huisvesting e.d.

(ben de draad van mn verhaal een beetje kwijt, zat ondertussen aan de telefoon....sorry... Haha! )

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:27

Citaat:
Daar zijn onze sportpaarden gewoon niet geschikt voor.

Ik denk zeker dat daar een kern van waarheid in zit, het gekke is alleen dat de meeste sportpaarden toch een tot twee jaar in een opfok hebben gestaan en dus sociale vaardigheden en een beperkte vorm van hardheid hebben meegekregen.
Alleen (mijn idee hierover), doordat ze daarna zo afgeschermd worden vanwege de belangen voor de sport, alleen gereden worden op egale, lichte en verende bodems, voeding krijgen die niet altijd overeenkomstig hun behoeften is en ook vaak sociaal gedrag met soortgenoten moeten ontberen, wordt het voor hen moeilijk goed te functioneren in de weide en lopen ze grotere kans op blessures.
Dat wordt dan een hele andere discussie: mag het belang van de sport prevaleren boven het welzijn van het paard. Ik heb daar mijn twijfels over, zeker als blijkt dat het grootste belang van de sport geld blijkt te zijn. Maar goed, dit terzijde want daar ging het in dit topic niet om.

Ik ken paarden die soms 48 uur hun box niet uitkomen, nooit in de frisse lucht komen, een dagje vrij krijgen (dwz niet met stang-en-trens en priksporen door de bak gesleurd worden) en ook paarden die per dag 1 uur hun box uitkomen en in dat uur gebeurt alles: rijden, poetsen, naverzorgen. Met deze paarden heb ik meer te doen dan met mijn paard dat weliswaar niet iedere dag op het land of in de paddock staat, maar wel veel aandacht, beweging, sociaal contact en afwisseling in haar leven heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:28

Als je alles heel natuurlijk wilt doen en wilt voldoen aan de basale behoeften van een paard en ook alleen maar daaraan, dan hoef je er ook niet meer op te gaan zitten denk ik.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:32

Lovely schreef:
Citaat:
Als je alles heel natuurlijk wilt doen en wilt voldoen aan de basale behoeften van een paard en ook alleen maar daaraan, dan hoef je er ook niet meer op te gaan zitten denk ik.

Precies, zoals Emiel Voest ooit zei: wat nou natual horsemanship? Weet je wat pas natuurlijk is en wat zou pleiten voor al die paardenmensen? Koop een stuk land zo groot als de provincie Groningen, laat je paard los en laat hem gaan...

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:35

abby schreef:
Lovely schreef:
Citaat:

Precies, zoals Emiel Voest ooit zei: wat nou natual horsemanship? Weet je wat pas natuurlijk is en wat zou pleiten voor al die paardenmensen? Koop een stuk land zo groot als de provincie Groningen, laat je paard los en laat hem gaan...

Paardrijden vies woord

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:39

Citaat:
Paardrijden vies woord

Jij begrijpt het!! Haha!

(overigens: ooit hoorde ik iemand, ik geloof dat het iemand van de DB was, in verwondering vertellen: 'dan vraag je aan zo'n tienjarig meisje wat haar lievelingsdier is. Ze zegt dan trots paard en laat meteen het zweepje zien wat ze net heeft gekocht in de ruitersportzaak. Je lievelingsdier sla je toch niet?' Nu heeft de DB het wel vaker mis als het gaat om zaken aangaande de paardensport, maar een zekere kern van waarheid zit natuurlijk wel in het verhaal (zeker vanwege de leeftijd van het meisje))

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:40

Zoals ik al eerder zei: een enkeltje naar Timboektoe kopen en laten lopen op de vrije steppe. Maar moet je ze wel eerst een cursus overleven in het wild geven.

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:42

ik begin hier eigenlijk een beetje moe van te worden en ook nog pislink. De meeste die hier hun mening uiten over het feit dat je een dierbeul bent als je paard niet 24/7 buitenstaat/weidegang heeft zijn mensen die of nog op school zitten en bij pappie en mammie wonen. Dan is het makkelijk praten. Ik werk mij verdorie een slag in de ronde voor mijn paard. Ik weet ook zeker dat hij goed in zijn vel zit. Dus zolang je de situatie niet in het echt heb waargenomen, hou dan je commentaar voor je en maak niet iemand uit voor dierenbeul.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:24

Ik ben nog veel zieliger, Want ik wil ook de hele dag buiten zijn. Zeker met dit weer. Ik ben ook gedoemd om de hele ochtend binnen in een kantoor van 3 bij 3 te zitten alleen. En ik heb dan nog het geluk dat ik parttime opgesloten in een hok hoef te zitten. Er zijn een hele hoop bokkers die 8 uur per dag opgesloten zitten. Wij mensen zijn ook gewoon kudde dieren hoor met een basisbewegings behoefte. Alle tegenwoordig veel voorkomende ziektes van het beenderengestel komen voort uit het te weinig hebben van beweging. En als er dan bewogen word dan moet dat in een uurtje gedaan worden.............

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:30

gijsenkim schreef:
Ik ben nog veel zieliger, Want ik wil ook de hele dag buiten zijn. Zeker met dit weer. Ik ben ook gedoemd om de hele ochtend binnen in een kantoor van 3 bij 3 te zitten alleen. En ik heb dan nog het geluk dat ik parttime opgesloten in een hok hoef te zitten. Er zijn een hele hoop bokkers die 8 uur per dag opgesloten zitten. Wij mensen zijn ook gewoon kudde dieren hoor met een basisbewegings behoefte. Alle tegenwoordig veel voorkomende ziektes van het beenderengestel komen voort uit het te weinig hebben van beweging. En als er dan bewogen word dan moet dat in een uurtje gedaan worden.............

hahahah....ik zit vandaag ook weer in mijn gevangenisje. Tja, bij ons ben ik het werkpaard. De luxepaarden staan bij ons op stal....nog een paar uurtjes en dan staan ze lekker buiten....ikke dan helaas nog niet...

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:32

UniferB"]
[quote="abby schreef:
Lovely schreef:
Citaat:

Paardrijden vies woord
[/quote]

Pleit Emiel Voest er ook voor om al die hamsters, parkieten en konijnen in te kleine kooitjes los te laten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:35

Pava"]
[quote="UniferB"][quote="abby schreef:
Lovely schreef:
Citaat:

Paardrijden vies woord
[/quote]

Pleit Emiel Voest er ook voor om al die hamsters, parkieten en konijnen in te kleine kooitjes los te laten?
[/quote]

Precies gezever, Een ongelukkig paard kan ook op het land staan hoor, Lekker op het land, 40 graden strak blauw hemeltje en geen boom in de omgeving JAAAAAA heerlijk

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:35

Pava schreef
Citaat:

Ik weet niet of er een voor hem commercieel aantrekkelijke markt voor is om daar ook voor te gaan pleiten Knipoog Haha!
Anyway, vergeet de gerbils, chinchilla's en fretten niet. Of de reptielen en insecten...

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:40

gijsenkim
Citaat:
Precies gezever, Een ongelukkig paard kan ook op het land staan hoor, Lekker op het land, 40 graden strak blauw hemeltje en geen boom in de omgeving JAAAAAA heerlijk

Nu niet de uitspraak van Lovely en Emiel Voest uit zijn verband trekken. Het ging over wat natuurlijk is ten aanzien van het paard. In een hokje staan is dat feitelijk niet, maar dat we op zijn rug gaan zitten ook niet. Dus, wil je tegemoet komen aan alle behoeften van het paard, dan klim je dus ook niet op zijn rug, zet je er geen wagentje achter of laat je hem rondjes rennen om je heen of...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:41

Marlinde schreef:
ik begin hier eigenlijk een beetje moe van te worden en ook nog pislink. De meeste die hier hun mening uiten over het feit dat je een dierbeul bent als je paard niet 24/7 buitenstaat/weidegang heeft zijn mensen die of nog op school zitten en bij pappie en mammie wonen. Dan is het makkelijk praten. Ik werk mij verdorie een slag in de ronde voor mijn paard. Ik weet ook zeker dat hij goed in zijn vel zit. Dus zolang je de situatie niet in het echt heb waargenomen, hou dan je commentaar voor je en maak niet iemand uit voor dierenbeul.

Helemaal mee eens Leven en laten leven is mijn motto! Iedereen is welkom om mijn zeer gelukkige paard IRL te ontmoeten! Straks in het weideseizoen gaat hij weer lekker grashappen en tot dat moment krijgt hij iedere dag genoeg beweging, liefde en aandacht van mij. Ik zou het ook fijn vinden als hij iedere dag de wei in kon maar Omar maak ik niet blij om hem in de regen en kou buiten te zetten Daar is het gewoon het paard niet voor.

Als ik student zou zijn dan zou ik ook de hele dag bij mijn paard rondhangen. Helaas, ik ben ook een alleenstaande paardeneigenaar die hard voor haar grote liefde moet werken en doe dat trouwens met veel plezier Schijnheilig Mijn paard komt absoluut niets te kort

Dat pennygezwets.... Lips are sealed Laat iedereen in zijn waarde Boos!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:41

gijsenkim schreef:

En waar dacht je dat al die welvaartsziekten vandaan komen: juist! Knipoog

En dat er paarden zijn die 24 uur per dag op de wei staan en het slecht hebben is een ding wat zeker is.

Maar Abby: insecten vliegen toch al los? Hier wel tenminste tot mijn ellende Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:44

Abby, een paard kan nog beter een karretje trekken dan een mens op zijn rug dragen. Anatomische gezien is een paard meer geschikt om te trekken en een ezel beter geschikt om te dragen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:46

vandaar dat pepeijn af en toe lijkt op een ezel.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:51

SuperPepeijn schreef:

Het zijn jouw woorden Schijnheilig *LOL*

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:54

gijsenkim"]
[/quote]
Snik! eindelijk iemand die mij begrijpt! Huilen Mijn paarden hebben het veel en veel beter dan ik!

[quote="abby schreef:
Citaat:
Daar zijn onze sportpaarden gewoon niet geschikt voor.

Ik denk zeker dat daar een kern van waarheid in zit, het gekke is alleen dat de meeste sportpaarden toch een tot twee jaar in een opfok hebben gestaan en dus sociale vaardigheden en een beperkte vorm van hardheid hebben meegekregen.
Alleen (mijn idee hierover), doordat ze daarna zo afgeschermd worden vanwege de belangen voor de sport, alleen gereden worden op egale, lichte en verende bodems, voeding krijgen die niet altijd overeenkomstig hun behoeften is en ook vaak sociaal gedrag met soortgenoten moeten ontberen, wordt het voor hen moeilijk goed te functioneren in de weide en lopen ze grotere kans op blessures.
Dat wordt dan een hele andere discussie: mag het belang van de sport prevaleren boven het welzijn van het paard. .

Je kunt alles met mate doen, voor alles is een gulden middenweg. Veel mensen kunnen met moeite een paard betalen en om dan er niet mee te kunnen sporten, dan wordt de hobby te duur en dan kan niemand nog een paard houden. Dan zal het paardenbestand behoorlijk inkrimpen.

Sportpaarden zijn niet geschikt om DAG EN NACHT in de wei te staan. MAar als ze in een schone stal staan en ze hebben een dek op (want wat moet je met een paard dat ziek geworden is omdat je "natuurlijk" wilt doen en geen dek op legt maar wel fatsoenlijk wil trainen), en ze gaan een paar uur per dag de wei in, dan voldoe je toch aan hun behoeften? En dan is het niet zo dat je de sport prevaleert boven het welzijn van het dier. Je komt gewoon optimaal toe aan zijn behoeften: zodanig dat hij niet ziek wordt en kan doen wat je van hem vraagt.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:54

Citaat:
Abby, een paard kan nog beter een karretje trekken dan een mens op zijn rug dragen. Anatomische gezien is een paard meer geschikt om te trekken en een ezel beter geschikt om te dragen.

Ehum, het ging niet over wel of niet geschikt ergens voor zijn, maar wat de behoeften zijn voor een paard Lips are sealed En daar hoort wagentje trekken ook niet bij.

(wel de discussie vasthouden hoor...)

Percy, ik bedoelde de vogelspinnen en ander 'gespuis' dat door insectenfreaks in hokjes wordt gehouden.

SP
Citaat:
Knap hoor Haha!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:57

[quote="abbyPercy, ik bedoelde de vogelspinnen en ander 'gespuis' dat door insectenfreaks in hokjes wordt gehouden.

[/quote]

Ja maar die mogen ze van mij ook gerust in hokjes houden hoor, brrrrrr Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:00

Abby, de daadwerkelijke behoefte van een paard zou zijn om over de prairie te scharrelen? Als we dat als uitgangspunt nemen, dan ben ik bang dat ik aan die behoefte niet kan voldoen. Dan wordt het inderdaad Timboektoe of iets dergelijks.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:09

wisten jullie dat als het paard niet gedomesticeerd (circa 8000-6000 v.C.) zou zijn, het nu niet eens meer zou bestaan?