Schoonmaken Koker/Penis van je paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:41

Mijn paard laat het - gelukkig - wel toe. Hij vind het niet leuk maar als hij zijn been optilt dan spreek ik hem toe en is het goed.

Een tijd geleden heeft mijn paard een blessure gehad, waardoor die alleen 2x per dag een halfuur mocht stappen en voor de rest op stal moest staan. Hierdoor heeft hij (zoals de dierenarts het zei) een stalkoker opgelopen, met andere woorden, de boel was flink ontstoken.

Ik moest er toen een tube Tranquigel (als je het zo schrijft?) indoen (hoeveelheid is afhankelijk van je paard) waardoor ze hun penis laten hangen en de koker en penis makkelijk schoon te maken zijn. Je kan hiervoor t beste een zacht washandje of nieuwe, schone spons voor gebruiken en babyshampoo, iig iets voor de zéér gevoelige huid, anders staan ze de dag erna met een dikke koker :)

Myour

Re: Schoonmaken Koker/Penis van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:53

Dus dan laten ze 'm er altijd uit hangen met Tranquigel? Toch maar eens proberen dan, om te kijken of er niets mis is van binnen. Áls ie 'm er uit laat hangen tenminste.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:06

Mijn paard deed dat wel ja. Ze zijn dan helemaal ontspannen, heb ik niet zelf bedacht, maar kreeg ik mee van mijn DA :)

Het is wel even uitvogelen hoeveel Tranquigel je paard nodig heeft ;) Die van mij is 1.78m en ik schat >700 kg, en die liet em bij 1 spuit wel hangen maar was niet echt dat je zegt 'lekker ontspannen'.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:10

Mijn pony laat 'm er soms zelf wel uithangen maar als ik net aan zit zie je 'm weer rustig intrekken, dat doet de jouwe dus ook niet?

petietjeplus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:27

Gewoon rustig en regelmatig doen, niet te agressieve middelen gebruiken he.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:18

Patriciavt schreef:
Mijn paard deed dat wel ja. Ze zijn dan helemaal ontspannen, heb ik niet zelf bedacht, maar kreeg ik mee van mijn DA :)

Het is wel even uitvogelen hoeveel Tranquigel je paard nodig heeft ;) Die van mij is 1.78m en ik schat >700 kg, en die liet em bij 1 spuit wel hangen maar was niet echt dat je zegt 'lekker ontspannen'.

een hele spuit?? :? als het goed is staat er op dat je nooit meer dan 5 streepjes mag geven ofzo :n als ik de paarden scheer, geef ik ze nooit meer dan 3 streepjes en dan zijn ze al zo suf dat sommigen niet recht meer lopen..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:57

Mijnes vindt het ook niet leuk. En de tranquigel lijkt soms wel pas aan tekomen als een kanon na het schoonmaken(tijdens werkt het wel hoor ytegen het optrekken, maar erna wordt hij pas echt moe). Als het drukkig is op stal heb ik ook meer nodig dan wanneer het rustig is, bij het scheren gebruik ik meestal een halve en dan wacht ik tot het werkt en dan doe ik eerst het hoofd en de benen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:53

vivian_ve schreef:
een hele spuit?? :? als het goed is staat er op dat je nooit meer dan 5 streepjes mag geven ofzo :n als ik de paarden scheer, geef ik ze nooit meer dan 3 streepjes en dan zijn ze al zo suf dat sommigen niet recht meer lopen..

Die van mij was nog redelijk wakker na 1 spuit :=
We praten dan wel over ruim 700 kg paard he ;)

pluisenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:44

Morrow_Less schreef:
in de vrije natuur kunnen paarden hun zaakje toch ook niet poetsen ?

In de natuur zijn er geen ruinen alleen maar hengsten. door voortplanting schuurt zo de penis schoon

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:24

pluisenmagic schreef:
Morrow_Less schreef:
in de vrije natuur kunnen paarden hun zaakje toch ook niet poetsen ?

In de natuur zijn er geen ruinen alleen maar hengsten. door voortplanting schuurt zo de penis schoon

Wij moeten het toch ook schoon houden hier beneden. Waarom bij een paard niet xd ik doe een paar keer per week tijdens het poetsen die vieze 'vellen' tussen de uiers van mijn merrie weg halen. Vind Ze niet Echt Fijn Maar Laat Het Al Beter Toe. En ik kan dan gewoon mn gang gaan. Ook haal ik een paar keer in de week een baby doekje ( zonder geur stoffen en andere troep) langs de vagina. Vind ze prima en doet zelfs haar staart opzij. Zie alleen wel vaak rood op het doekje zitten. Of dat nu bloed is ofzo geen idee. Zit echt op het randje van de lippen aan de binnenkant?

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:49

Topic is al 6 jaar oud haha

eldora1 schreef:
Wij moeten het toch ook schoon houden hier beneden.

Dat is niet helemaal waar. Wij mensen vinden het idee vies als je dat niet schoonmaakt maar als je het niet schoon zou maken met zeep regelt de biologie het zo dat goede bacterien het zelf schoon houden. En daar wil ik gelijk op inhaken. Een vriendin van mij (da) zegt ook dat je er vanaf moet blijven, maar als je er eenmaal aan begint moet je het inderdaad bijhouden maar geen zeep gebruiken, alleen water

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 03:24

Hihi ik dacht al kan me niet herinneren dat ik hier recent geschreven had

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 05:38

Lol, ik hele topic doorlezen, denkende dat het recent was haha. Had helemaal niet naar de datum gekeken. Nouja. Kon niet slapen, dus over piemels lezen is dan wel een leuk tijdsbedrijf, ook al zijn het piemels van 2009 :')

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 06:16

ElineS schreef:
Lol, ik hele topic doorlezen, denkende dat het recent was haha. Had helemaal niet naar de datum gekeken. Nouja. Kon niet slapen, dus over piemels lezen is dan wel een leuk tijdsbedrijf, ook al zijn het piemels van 2009 :')

:') hier precies t zelfde

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 07:34

Rhendera schreef:
Tsjah vies ofniet, het moet toch gebeuren. Vind het een beetje jammer dat er mensen lopen te jammeren dat ze het vies vinden, vies of niet, het moet wel gebeuren. :=

voor de wat oudere dames onder ons; Je zit toch ook aan die van je man/vriend? is dat dan ook vies? :Y)
en voor degene die zeggen dat zoiets anders is.. ik zou t erger vinden bij n vent dan bij een paard, paard is hier zich echtniet sexueel bewust van, en ja het is vies, maar als je dat bijhoud is dat ook niet vies meer....

Het hoeft gelukkig helemaal niet te gebeuren! Onze DA zegt zelfs onstekingen te zien van mensen die daar met allerhande shampoo's aanzitten.. de natuur heeft dat zelf geregeld.. mijn oudste paard bijna 25 heb ik echt nog nooit gedaan.. hij is eigenlijk niet eens vies ziet er eigenlijk keurig uit. Wel doe ik als ik staart en benen afspoel met een zachte warme straal even in het kokertje dus alleen een beetje water die richting op dat is het enige wat ik doe.
Zag ook voorbij komen dat sommige paarden "smegma" of andere troep langs de benen hebben een goeie tip hiervoor is gewoon ouderwetse uiercreme op die plekken te smeren nadat je het hebt schoongemaakt.. de troep blijft dan niet aan de vacht zitten en je maakt het dan heel makkelijk schoon.

Veolieta24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:04

Ik geef onze pony altijd spierverslappers, moet je niet te vaak doen natuurlijk. Maar dan komt ze kleine vriend er na een half uurtje vanzelf uitrollen en kan je het goed schoonmaken. Zonder spierverslappers mag ik er nieteens naar kijken en schopt hij me al.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:11

1x per jaar haal ik er een natte washand doorheen. Zachtjes en met beleid en er komt altijd wel wat qua viezigheid uit. Ik bekijk hem zowat iedere dag(poets ook iedere dag de buik dus dan hang je er zowat tegen an :p. Hij ziet er nog gezond uit(zowel paard als derde been) en hangt er regelmatig uit :P(wat dacht je dan met 3 merries om je heen). Paard schacht ook altijd keurig uit bij plassen. Ik maak me er verder niet zoveel druk om, maar controleren kan nooit kwaad.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:21

Ik heb al jaren ruinen en maak het eigenlijk nooit schoon. Ik maak de uier van mijn merrie vaker schoon.
Als hij m toevallig aan t luchten is als ik erbij sta haal ik er snel even wat losse vellen vanaf als die er zitten. Maar dat zal niet vaker dan 3-4x per jaar zijn en ik doe zeker niks met olie, doekjes of shampoo.

Mijn eerste ruin heeft 1 keer wat last gehad ergens in die regio en toen hebben we uit voorzorg zijn koker een paar keer gewassen. Die vond dat gelukkig prima, maar daarna ook nooit meer wat aan gedaan. Ik zie het nut er niet van in, zolang alles er goed uit ziet lekker met rust laten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:47

Mijn DA heeft me aangeraden om binnenkort eens schoon te maken en dan vooral "achter de randjes" omdat daar vaak troep gaat zitten en daar kunnen ze flink last van krijgen. Ze zei dat ik daarna gewoon moet kijken wanneer het weer nodig is. Zoals ze het zelf zei "Je hebt schone en vieze ruinen en als je een vieze hebt, heb je helaas pech!". Ze waarschuwde me al voor de stank van eventuele smegma ophopingen. Ik hoop dan ook heeeeel erg dat ik een schone ruin heb :D

Advies van de DA: wassen met Neutral of iets anders wat mild en zeepvrij is. Of wegwerp "washandjes" gebruiken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:26

Onlangs ergens een onderzoek gelezen op internet over het wel of niet schoonhouden van de koker.
In die test testen ze verschillende paarden die op verschillende wijze onderhouden werden betreft wel/niet schoonmaken.

Er werd een onderscheid gemaakt tussen
* Helemaal niet schoonmaken.
*Schoonmaken met enkel water.
*Schoonmaken met een speciaal ontwikkeld schoonmaakmiddel.

Alle paarden werden op voorhand getest en werden kweken afgenomen.
De uitslag:
*Paarden waarbij er niets aan werd gedaan hadden de "gezondste"omstandigheden.
*Dan de paarden die alleen met water schoon gespoeld werden.
* De paarden die met het speciale middel werden schoon gemaakt hadden de slechtste omstandigheden en een groot verstoorde flora.

Maar aan de andere kant zie je ook wel eens hengsten/ruinen waarbij het smegma op de achterbenen zit. Tja en dan denk ik, dan wel dat het tijd word dat je de koker eens schoonmaakt.
Paard bij ons op sta ook, vieze benen. Later koker dik, buik dik.
Eigenaar zei dat de da had gezegd er niks aan te doen. Wij hebben in overleg met haar wel de koker schoon gemaakt. Poeh kwam echt een lading troep uit, maar ook stro, hooi etc.

Al ben ik het er wel mee eens dat je het niet te vaak allemaal aan moet rommelen, alleen indien nodig (oke niet afwachten totdat alles dik en gezwollen is want dan ben je te laat)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:32

Ben ik met je eens ja. Je moet gewoon kijken wanneer het nodig is, af en toe gewoon even checken, maar ik zou er (tenzij het medisch gezien noodzakelijk is) geen maandelijks ritueel van maken ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:34

Toevallig dat dit omhoog is geschopt. Ik zit momenteel met een hengst met vieze penis en koker. Hij heeft een framboos kleur achtig smegma nu, en heeft het ook op de benen. Maar toch is de koker niet verdikt.

Ik was eraan 't denken om de DA te bellen voor een roesje of een kalmeringsmiddel zodat ik zijn prulletje kan schoonmaken.

Maar hoe dan? Ik zie wel een mensen die daar met een hele onderarm in verdwijnen. :') Omdat het ook belangrijk is om de koker zelf schoon te maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:51

KimD schreef:
Toevallig dat dit omhoog is geschopt. Ik zit momenteel met een hengst met vieze penis en koker. Hij heeft een framboos kleur achtig smegma nu, en heeft het ook op de benen. Maar toch is de koker niet verdikt.

Ik was eraan 't denken om de DA te bellen voor een roesje of een kalmeringsmiddel zodat ik zijn prulletje kan schoonmaken.

Maar hoe dan? Ik zie wel een mensen die daar met een hele onderarm in verdwijnen. :') Omdat het ook belangrijk is om de koker zelf schoon te maken.

Als je 'm uit laat schachten middels een verdoving en je maakt het schoon, heb je ook een schone koker. Stukje anatomie......

Lijkt me wel dat er iets aan de hand is, aangezien smegma geel-wit van kleur is. Klinkt als ontstekingachtig iets. Lijkt me verstandig om even met je DA te overleggen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:56

ikke schreef:
KimD schreef:

Als je 'm uit laat schachten middels een verdoving en je maakt het schoon, heb je ook een schone koker. Stukje anatomie......

Lijkt me wel dat er iets aan de hand is, aangezien smegma geel-wit van kleur is. Klinkt als ontstekingachtig iets. Lijkt me verstandig om even met je DA te overleggen.

Ontstoken is het niet, het is niet dik of gezwollen, of warm, maar ze komt komende week sowieso weer voor controle voor de ander.

Hij schacht niet uit, ook niet tijdens een roesje. ;) Dus die anatomie kun je dan ergens steken waar de zon niet schijnt. :Y)

Het roesje is dus meer bedoelt voor zijn gemoedstoestand, maar ik las in het topic iets over spierverslappers ipv een roesje. Denk dat ik dat eens voorstel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:02

KimD schreef:
ikke schreef:

Ontstoken is het niet, het is niet dik of gezwollen, of warm, maar ze komt komende week sowieso weer voor controle voor de ander.

Hij schacht niet uit, ook niet tijdens een roesje. ;) Dus die anatomie kun je dan ergens steken waar de zon niet schijnt. :Y)

Het roesje is dus meer bedoelt voor zijn gemoedstoestand, maar ik las in het topic iets over spierverslappers ipv een roesje. Denk dat ik dat eens voorstel.

Ook niet als hij plast? Als dat het geval is, heb je een serieuze uitdaging want dan is er echt wat meer aan de hand.