Elke dag weidegang of een binnenbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Elke dag weidegang of een binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:01

en wat als je nou fanatiek wedstrijden rijd Zeeuwtje, en dus ALTIJD moet kunnen trainen............... wat erg moeilijk is als een buitenbak bevroren is.........???????????

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:05

KiWiKo schreef:
en wat als je nou fanatiek wedstrijden rijd Zeeuwtje, en dus ALTIJD moet kunnen trainen............... wat erg moeilijk is als een buitenbak bevroren is.........???????????

Ik heb het over losgooien in een binnenbak. Als dat het enige is buiten het rijden zelf bv. Daar ben ik op tegen.
Een paard hoort buiten klaar. Zeker een paar uur.
Rijden in een binnenbak geen problemen mee hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:06

maar als je moet kiezen ????? tussen een stal met binnenbak en geen mogelijkheden tot buiten in de wintermaanden of een stal met buitenbak, maar niet door kunnen trainen Lachen

neem mijn enigste eigenste............ die hoefde ik echt niet een paar dagen uit het werk te halen, dan werd het een levensgevaarlijke operatie om weer op te stappen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:43

En ja als ik moest kiezen zou ik zo en zo geen sportpaard willen!
En ik vind gewoon dat elk paard buiten hoort te lopen, zeker een groot gedeelte van de dag.
En dat kan dus ook met sportpaarden!
Maar nogmaals geen binnenbak voor mij. Dan maar even niet trainen of buiten trainen kan ook hoor in het bos of weet ik veel waar! Daar is wel iets op te vinden lijkt me!
Je hebt het nu over een bevroren bak of zoiets.
Dat komt niet zo vaak voor.
Pak dan de trailer en ga naar de dichtsbijzijnde binnenbak en train daar verder.
En dat lijkt me dus geen probleem. Voor die paar dagen dat het vriest Knipoog

ps een binnenbak heb ik ook wel eens bevroren gezien. Wat doe je dan kwa training?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:47

wel als je 60 upw werkt en in je eentje verder een kind op moet voeden en een huishouden te doen hebt Lachen Lachen

maar jij hebt dus niks met sport Lachen helemaal goed Lachen maar dan is het wat lastig als je mensen die dat wel hebben zo even neersabelt Lachen

daarnaast ben ik geen sportruiter hoor, ik doe slechts jonkies........ en die, die gaan ook door in de wintermaanden Lachen

slechte bakken komen heel veel voor, het is maar net welke eisen je aan een bak stelt Lachen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:55

Vroeger had ik mijn pony thuis staan, met wei en zonder binnenbak, nooit gemist. Het kwam in mijn herinnering niet vaak voor dat ik niet kon rijden (en dat deed ik in de wei). Als het echt slecht was, wilden mijn ouders best even met me naar de manege rijden waar een binnenbak was.
Ik snap best dat mensen graag het hele jaar door lekker en redelijk comfortabel willen rijden, maar het paard wil ook wel wat!

KiWiKo: ik vind het wel een prestatie hoor, zoveel werken, een kind, huishouden en dan ook nog rijden. Moet er niet aan denken! Knipoog

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:56

Ik sabbel niemand neer. Ik denk aan het paard!
Dat gewoon in de wei hoort of in ieder geval een paar uur buiten.
Is dat nou zo paardonvriendelijk dan?
En dat jij 60 uur pw week werkt en een kind alleen opvoed.
Daar heeft je paard toch niks mee te maken?
Niet aanvallend bedoel overigens. Knap dat je het kan! Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:57

ik ook niet meer Haha! Haha!

maar dat is wel een tijd wezenlijk onderdeel van mijn leven geweest, en toen werkte ik ........... in de paarden Haha! Haha! Haha!

nu draai ik het ook nog steeds, maar ik rij nu niet meer Lachen ja af en toe op een paard van een vriendin Lachen

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:58

zomer en winter weidegang. de binnenbak is voor jouw plezier, daar moet het comfort van een paard niet onder lijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:58

Zeeuwtje68 schreef:
Ik sabbel niemand neer. Ik denk aan het paard!
Dat gewoon in de wei hoort of in ieder geval een paar uur buiten.
Is dat nou zo paardonvriendelijk dan?
En dat jij 60 uur pw week werkt en een kind alleen opvoed.
Daar heeft je paard toch niks mee te maken?
Niet aanvallend bedoel overigens. Knap dat je het kan! Knipoog

Ik vind een opmerking dat je dan geen paard waard bent best aanvallend Lachen

er zijn gewoon meerdere dingen waar je rekening mee moet houden, en er zijn andere paarden dan je enigeste eigenste, en andere omstandigheden dan je enigste eigenste Lachen dus zo zwart/wit is het niet namelijk Lachen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:01

Tja, en bijvoorbeeld vorige week zondag en maandag, kon mijn paard dus de wei niet op, want er lag sneeuw en hij staat op ijzers. Gelukkig heb ik dan een binnenbak waar ik ein kan rijden, en een overdekte longeercirkel (dát is pas fijn, fijner dan een binnenbak zefs) waar ik hem even los kan gooien en hij lekker zonder deken kan rollen.Als ik alleen een buitenbak en weidegang had gehad was het lastiger geweest

mijn paard die dagen beweging te geven. Het is even zoeken én weidegang en een binnenbak, mijn paard staat 20 km van huis. Doordat hij zo ver staat en ik minstens 45 minuten reistijd kwijt ben als ik naar mijn paard wil, kan ik niet iedere dag naar mijn paard. Maar ik denk dat mijn paard liever heeft dat hij iedere dag een dagdeel naar buiten gaat en meestal daarna er nog een keer uitkomt en mij 5 dagen per week ziet, dan dat hij er iedere dag maar één keer uit komt en soms zelfs maar een uurtje en mij 7 dagen per week ziet. Er staan ongeveer 15 pensionpaarden, en ik vertrouw de stalhoudster er op dat ze ziet wanneer er iets mis is met mijn paard.
Ik heb ook 5 minuten lopen van huis gestaan, toen moest ik zelf buiten zetten (en er dan ook nog eens bijblijven). Ik kwam iedere dag en vond dat eigenlijk een zwaardere 'last' dan zo ver moeten rijden. Met 40 graden koorts jezelf nog naar stal slepen, nooit onverwacht 's avonds met vriendinnen iets leuks kunnen doen want dan had ik 's middags of 's ochtends naar mijn paard moeten gaan etc.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:02

A_mieke schreef:
zomer en winter weidegang. de binnenbak is voor jouw plezier, daar moet het comfort van een paard niet onder lijden.

of zoals in mijn geval voor je eigen veiligheid Lachen Lachen nou is het hier in de regio al zo dat paarden in de winter zowizo niet op het land komen, gewoonweg omdat er hier de ruimte niet is voor regelmatig verweiden........ daarnaast deed ik niks anders dan jong spul zadelmak maken of stoute paarden weer in het gareel krijgen........... en dan kan je niet anders dan ALTIJD gebruik kunnen maken van accomodatie, want je training MOET doorgaan....... als je dat soort paarden een week uit het werk moet halen, dan ben je weer terug bij af......... en dat gaat gewoonweg niet Lachen

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:03

Ik zou gaan voor het hele jaar weidegang en buitenbak. gewoon omdat ik vind dat je paard 's winters ook op de wei hoort en
binnen of buitenbak maakt mij niet zo veel uit ik kan ook in de regen rijden.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:03

Ja dat weet ik ook wel, maar ik zou dat niet kunnen.
Ik heb mijn paarden voor mijn hobby. Als ik een dag niet kan rijden, kan me dat niet schelen.
Als mijn paarden maar lekker buitenhobbelen dan is dat ook geen ramp als ik een dag niet rij.
Ze bewegen zichzelf prima op die mannier! Knipoog
En een paard 23 uur op stal is gewoon niet paardvriendelijk imo.
Al is het dus maar een paar uur pd, eruit met je paard!
Mijne staan dus 24/7 buiten zomer en winter!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:04

Het mooie Lachen en tegelijk sneue Verdrietig van paarden is, dat ze zich zo ontzettend makkelijk aanpassen en neerleggen bij een nieuwe situatie, ook al staat die heel ver af van de natuurlijke situatie en behoeften Ach gut
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 01-12-08 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:04

Ik zie de vraag niet als weidegang of een binnenbak.

Maar als, wat is belangrijker, een gelukkig paard of een gelukkige ruiter?

Alhoewel dat ook weer zo iets is, geluk is niks anders dan je manier van denken... Ik heb na 4,5 jaar eindelijk een buitenbak voor mijn paard, en blij dat ik ermee ben! Cool

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:56

KiWiKo schreef:

Ehh, ik weet wat je bedoeld hoor Kiwiko, en ben het ook wel gedeeltelijk met je eens. Als je voor je werk hele dagen moet rijden kun je inderdaad geen dag missen. Maar ik durf toch te zeggen dat ik fanatiek wedstrijden rijd en heb geen binnenbak hoor. De dagen dat de grond in NL bevroren is zijn op een hand te tellen. Dus doe alsjeblieft niet of je geen fanatieke sportruiter kunt zijn zonder binnenbak.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:57

dat is ook wel zo Haha! absoluut, behalve als je stal bestaat uit 3 en 4 jarige Lachen
OF uit oudere stouterts Lachen
en daarom zet ik dat ook zo Lachen het is niet zo zwart wit Lachen Lachen

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:04

Ja en zeker als ze per maand staan ben je wel min of meer verplicht om altijd door te gaan. Eigen stouterds en jonkies kun je nog af en toe een paar dagen uit nadenken sturen Clown

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:05

Toch vraag ik me af hoe de mensen met paarden die ijzers hebben, het dan doen met sneeuw en gladheid. Ik wil namelijk over een jaar of 2-3 als mijn paard 20 is en ik waarschijnlijk een stuk minder fanatiek train, hem hele dagen buiten hebben en betere uitrijmogelijkheden, omdat ik graag kleinschalig sta moet ik dan denk ik de binnenbak inleveren. Zonder ijzers zal mijn paard nooit kunnen vrees ik (hele zwakke wanden). Gooien jullie ze gewoon toch de wei op met ijzers?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:05

Miriam schreef:
Ja en zeker als ze per maand staan ben je wel min of meer verplicht om altijd door te gaan. Eigen stouterds en jonkies kun je nog af en toe een paar dagen uit nadenken sturen Clown

pcies Haha! Haha!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:16

Fleurtje100 schreef:
Toch vraag ik me af hoe de mensen met paarden die ijzers hebben, het dan doen met sneeuw en gladheid. Ik wil namelijk over een jaar of 2-3 als mijn paard 20 is en ik waarschijnlijk een stuk minder fanatiek train, hem hele dagen buiten hebben en betere uitrijmogelijkheden, omdat ik graag kleinschalig sta moet ik dan denk ik de binnenbak inleveren. Zonder ijzers zal mijn paard nooit kunnen vrees ik (hele zwakke wanden). Gooien jullie ze gewoon toch de wei op met ijzers?

Jahoor, Mijn merrie was altijd rondom beslagen en stond 24/7 buiten, ook in de blubber Lachen
Wij reden ook recreatief, veel buiten ook over de weg.. Een paard keer een beetje weggegleden maar als je zorgt dat ze hun koppie erbij houden valt t erg mee hoor Lachen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:20

Ja, in de blubber staat die van mij ook wel, maar wat met sneeuw? Dan krijgt hij namelijk van die gigantische ijsklompen onder zijn ijzers, en dat vind ik best wel gevaarlijk als hij daarmee in galop over de wei vliegt. Het sneeuwt in NL niet zo vaak, maar je zal maar net meemaken dat je wei een week vol ligt. Als de wei hard en bevroren is gaat hij nu ook gewoon naar buiten, want de wei is vrij vlak, en omdat hij iedere dag naar buiten gaat doet hij meestal niet heel gek.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:22

Kwestie van wennen denk ik.. Hij zal best even gek doen, ik ken zijn karakter natuurlijk verder niet maar mijn merrie is ook aardig debiel, kwam ook van stal.. eerste dag ging ze helemaal uit dr dak, maar nadat ze dr plekkie had gevonden stond ze er gewoon alsof ze nooit anders had gedaan..
Je kunt natuurlijk ook gewoon met je paard gaan verhuizen als het nog een beetje weer is... heeft ie alle tijd om te wennen..

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:27

Sneeuw is bij ons de enige uitzondering, dan gaan de paarden met ijzers niet naar buiten ivm met de ijsklompen. Als het een dagje is gaan we ergens rijden in een binnenbak en dreigt het langer te duren maken we een stuk sneeuwvrij. Dat hebben we de afgelopen 6 jaar AL 1 keer moeten doen.. Ja