Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:00

Hallo allemaal,

Ben het hele weekend bezig geweest om dit toppic door te lezen. Heb (bijna) alles gelezen, heb nu dus wel vierkante ogen, haha.

Wij moeten ivm gezondheid van een van onze paarden (chron. bronchitis) op een andere stalbedekking over, want stro is te stoffig. Ben heel benieuwd hoe het gaat werken. Zie toch wel een beetje op tegen het uitmesten van de natte plekken, maar goed, zal na even wennen vast goed komen. Ik begrijp uit het hele verhaal dat ik het beste de mestvork van Agradi, little giant kan kopen? Waarom is deze zo fijn? Is wel kunststof, breekt dat niet bij zware stukken?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:05

Nog een vraagje, blijven jullie paarden met strokorrel ook schoner dan met stro? Ik hem nl 2 schimmels en een bonte met veel wit, dus alles wat het poetsen en wassen kan helpen is meegenomen. ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:07

@tine10 : probeer het eerst gewoon met iets wat je al hebt. Werkt dat niet naar je believen kun je altijd nog wat anders kopen.
Persoonlijk gebruik ik voor het leeghalen van een strokorrelbox een gewone mestvork met brede tanden (ijzeren) of als het erg los geworden is een normale schop (zoals voor zand). Iets groters wordt mijn rug al snel te zwaar.

Qua schoonhouden ligt het net als met elke bedding hoe dik (en schoon) de laag is waarop ze lagen en of ze niet toevallig net bovenop een hoop gelegen hebben :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:12

Ik heb nu alleen maar een gewone mestvork, denk dat dat niet gaat lukken, dus zal toch een fijn getande vork moeten kopen. Als ik moet kopen, dan maar gelijk de goede dacht ik.

Qua schoonhouden blijft het dus ellende, haha. Die viespeuken lijken het lekker te vinden om onder de mest te zitten. Zal wel lekker warm aanvoelen ofzo, haha.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:31

hoi.

ik volg jullie al een tijdje [niet dat ik alles heb gelezen] en ik wil deze winter ook over op korrels.
ik hoop echt dat het bevalt.

ik lees alleen dat het erg onder de voeten blijft plakken.
iemand hier ervaring met stro korrels en rotstraal?

aslo

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:49

tine10: heb ook 2 schimmels en mn onze ruin is een echte viespeuk. Moet zeggen dat hij op de korrels wel schoner blijft dan toen op vlas. Onze merrie daarentegen was op de korrels veel viezer. Ik vind wel dat de korrels dan meer kleur afgeven zeg maar, die er erg moeilijk uit te wassen is. Zij staat inmiddels weer op vlas. Wrs gaat de ruin ook weer op vlas, daar ik wil zien of dat de korrels een negatieve invloed op de hoeven hebben/hadden. Vanaf dat hij zo'n kleine 3 maanden op korrels stond, is de kwaliteit van tenminste 1 hoef achteruit gegaan. Smid moet eerdaags weer komen, dus ben benieuwd wat ie dan van die hoef vindt en hoe het met de andere hoeven gesteld is.
Vind zelf de hoeven nl. niet meer zo goed als voorheen op vlas.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:18

@ Tine: Ja de Agradi vork is ideaal voor deze soort van stalbedekking. Ik heb die met een aluminium steel van Aubiose (ook via Agradi), lekker licht. Het is een soort bakje ( opstaande zijkanten) en daarmee kun je makkelijk de mest eruit halen en goed uitschudden voor het strooisel wat je niet kwijt wilt, zonder dat de mestballen ook weer op de vloer terugvallen. Ik vind 'm ideaal. Het is een zware kwaliteit en breekt niet af bij zware mesthopen - een van mijn paarden produceert hopen à la olifant en de vork leeft nog steeds!
Ook de natte plekken kun je ermee wegscheppen en zelfs nog wat uitschudden als je veel droog strooisel meeneemt bij het opscheppen: het natte spul is zwaarder en blijft in de vorkbak, het droge stooisel valt er makkelijk uit.
Absolute aanrader!

Oh ja, mijn bonte ( met witte benen en schouderpartij) blijft schoner dan ooit. En plekjes zijn makkelijk weg te poetsen, beetje water op een lapje en weg is het.

@ Aslo: vreemd - mijn smid is juist zeer te spreken over de korrels - de hoeven zijn prima!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:01

Met mijn vraag of Zeoliet de korrels in gemerkte of ongemerkte zakken levert, kom ik helaas niet verder. De firma is tot 21 augustus met vakantie...
Anyway, op hun site staan wel mooie plaatjes van de pellet in originele vorm, de chopped en de crushed. De laatste werd mij verkocht en die zal ik zeker niet meer voor een paardenstal aanschaffen. Op de site wordt deze dan ook met name voor kippenschuren aangeraden.

http://www.zeolite-products.com/pages/agrarisch/stropellets-strokorrels-stalstrooisel.php

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:31

Jannepauli schreef:
Met mijn vraag of Zeoliet de korrels in gemerkte of ongemerkte zakken levert, kom ik helaas niet verder. De firma is tot 21 augustus met vakantie...
Anyway, op hun site staan wel mooie plaatjes van de pellet in originele vorm, de chopped en de crushed. De laatste werd mij verkocht en die zal ik zeker niet meer voor een paardenstal aanschaffen. Op de site wordt deze dan ook met name voor kippenschuren aangeraden.

http://www.zeolite-products.com/pages/agrarisch/stropellets-strokorrels-stalstrooisel.php

Naar mijn weten leveren zij (hij) enkel ongemerkte zakken (doorzichtig). Als er een 'eko' teken opstaat moeten zij ook in het bezit zijn van een skal nummer.... hetgeen ik ernstig betwijfel. Eko tekens mag men niet zomaar voeren op producten, zitten behoorlijke regels aan verbonden.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:16

Hier ook geen problemen met de hoeven. Paarden staan sinds november op de korrels dus mocht het problemen geven waren die er allang geweest.
Het regelmatig uitkrabben van de hoeven is denk ik het belangrijkst.
De Zeolite zakken zijn inderdaad doorzichtige zakken met een "boompje" erop.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:45

Ik heb - helaas - nog een negatieve ervaring met de Zeoliet Crushed te melden....

Ik had vanmiddag de merries op stal staan vanwege de grote dazenoverlast... pas rond half acht gingen ze weer naar buiten. Nu is op dit moment één van de dames hengstig en had ze overal op stal plasjes gedaan. Boy, oh boy.. wát een stank! Zelfs toen ik alle natte plekken had weggeschept, bleef er een scherpe urinegeur (ammoniak) in de stal hangen - ik kreeg er tranen van in de oogjes.
Dit fenomeen heb ik met Strovan nooit gehad - als ik dan de natte plek wegschepte rook je uiteraard wel even zo'n ammoniakluchtje, maar zodra je de natte plek weer opgevuld had met droog strooisel, dan was de stal meteen weer fris. Zoniet met de Zeoliet Crushed korrels/poeder.. zelfs na een uur rook je nóg een scherpe lucht.

Helaas pindakaas.. ik ben voorgoed genezen!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:48

mmm dat klinkt niet fijn. Ik heb zo'n ervaring met de korrels van Agrifirm. Vreselijk is dat. Vraag me dan toch af of het wel 100% tarwestro is?? Van Agrifirm weten we dat niet, want die vermeld niet wat voor stro erin zit, maar zeoliet zegt wél 100% tarwestro te gebruiken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:08

Vreemd hé.. ben toch benieuwd waar dat aan ligt. Ik herinner me dat in dit topic die ammoniaklucht eerder aan bod geweest is en ik weet nog wel dat ik toen dacht "jeetje, daar heb ik nooit last van"..
Ben blij dat je hetzelfde probleem met Agrifirmkorrels meldde want ik hoorde via-via dat er iemand in onze buurt zit die ze gaat verkopen en ik was al half van plan dat dan maar 's te proberen...

Ach, ik hou 't dan toch maar op Strovan, daar ben ik erg tevreden over - geen stank en je doet er super lang mee!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:21

Goedkoop blijkt dan weer duurkoop ;-) .

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:42

paars schreef:
mmm dat klinkt niet fijn. Ik heb zo'n ervaring met de korrels van Agrifirm. Vreselijk is dat. Vraag me dan toch af of het wel 100% tarwestro is?? Van Agrifirm weten we dat niet, want die vermeld niet wat voor stro erin zit, maar zeoliet zegt wél 100% tarwestro te gebruiken.

Agrifirm heeft destijds hele partijen teruggehaald omdat de samenstelling niet goed was. Heb zelf een poos stropellets gebruikt, maar ben weer teruggegaan naar vlas. Reden: ondanks het besproeien van de pellets met diverse "viesmakers" at ze het gewoon op (ondanks onbeperkt ruwvoer) en trof ik stukken beschimmeld stropellets aan, en dat ondanks dat ik vaak de natte plek eruit haalde (gelukkig plast ze op 1 plek).. en als ik ergens een hekel aan heb is het wel schimmel..

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:53

maar zeoliet op zich was toch hel goed?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:52

Ja, dat dacht ik dus ook dus ik was aanvankelijk blij verrast met de mededeling dat ze me Zeoliet Crushed meegaven..
Ik begrijp overigens nu ook wel waarom ze 'Zeo Horse' verkopen ( een soort poeder wat je over je strobed kunt strooien) - dat is om de lucht weg te nemen. Nah ja, alles bij elkaar optellend is die goedkope korrel dan toch duurder.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:03

Ik heb de Zeoliet chopped en daar is niks mis mee.

Volgens mij komt de crushed van Zeolite pas in aug/sept (zie de nieuwsbrief) op de markt.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:02

Chopped van Zeolite is inderdaad een prima produkt :j Helaas werkte het voor mij niet maar op het produkt zelf is niets aan te merken; het gaf een mooi dik bed en stonk ook niet.

Wel ben ik blij dat ik niet op de crushed ben overgegaan. Ik kan me nog wel herinneren dat ik de allereerste keer telefonisch kontakt had met Zeolite en toen te horen kreeg dat het de crushed eigenlijk niet voor paardenstallen bedoeld waren maar meer voor bijvoorbeeld kippenschuren.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:05

Ik heb een bonte met veel echt wit en een paint met heel veel wit.
Met de eerste rijd ik wedstrijden, die komt gewoon niet op de korrels omdat dat echt geen doen is als ik hem de dag ervoor zo mooi spierwit heb gewassen. De paint gaat op stal (nu op het land) weer lekker op de korrels, de grootste natnek die ik ken en ze is hiermee goed schoon te houden op stal (lees: minder drek enzo). Natte plekken er uit halen is geen enkel probleem.
De drollen zeef ik er uit met de vlasvork, van mestballen van groot paard tot kleine minipony.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:37

oeps dan heb ik dus nog een uitdaging, want ook een bonte met veel wit en dus 2 schimmels (waarvan 1 in de wedstrijden gaat lopen, andere is met pensioen). Nou ja, maar gaan zien hoe het zal gaan. We krijgen volgende week de korrels binnen, maar tot half oktober staan ze dag en nacht buiten, dus het blijft nog even spannend. Tenzij ik een wedstrijd heb waarbij ik heel vroeg moet starten, dan was ik hem de avond ervoor en gaat alles op stal. (vind het zo zielig om hem alleen op stal te zetten) ;(

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:43

daar gaat het bij mij fout, als de vacht nog vochtig is en dan op de vertrapte strokorrels...ah ah... geen pan. Misschien ligt het aan mij omdat ik graag spikenspan met een spierwitte vlek op wedstrijd kom ;-). Schimmels (niet helemaal wit) zouden nog kunnen denk ik maar echt wit...maar probeer maar ik ben benieuwd naar jouw bevindingen tegen die tijd ;-).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:23

Zou het dan aan het verschil in crushed t.o.v. chopped liggen bij zeoliet?? Hoe kan dat nu verklaard worden dan? Ik had de indruk dat crushed gewoon een soort fijngemalen chopped was??
Iemand daar een idee over?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:09

Ja, ik denk dat de crushed inderdaad een fijngemalen variatie van de korrel is, maar aangezien in de zakjes onbehoorlijk veel stof zat ( echt helemaal tot poeder verpulverd) heb ik toch een beetje het idee dat de crushed echt een restproduct is en omdat het zonde is om weg te gooien ( niet erg economisch!) kun je het nog altijd verkopen voor andere doeleinden. Op hun site staat ook inderdaad dat het in eerste lijn het best geschikt is voor kippenschuren e.d.
Hoe dan ook: ik kan de Crushed (aannemende dat deze uit de fabriek van Zeoliet komt) écht niet aanraden voor paardenstallen - het is enorm stoffig - je paard zou er subiet een longaandoening aan over houden. Ondanks 't feit dat de paarden momenteel maar enkele uurtjes op de dag in stal staan ( als er veel dazen zijn) waren ze constant aan het briesen en hadden stoffige snotneuzen.
Als ze morgen op stal gaan, denk ik dat ik eerst de bodem licht bevochtig om hoesten en snuiven te voorkomen.. :(

Wellicht is de chopped beter - dat kan ik niet beoordelen.

@ Diana .. ja, ik had op jouw site inderdaad gelezen dat de crushed pas later in het jaar geleverd zou worden. Daarom had ik ook met Zeoliet willen bellen om nu 's te horen hoe de vork in de steel zit (en of ze hun product in gemerkte zakken leveren). Helaas zijn ze tot 21 augustus ivm vakantie niet bereikbaar. Als je gelijk hebt dan ben ik dus voor de 2e keer bij de neus genomen door de firma Top en is mij wellicht een onduidelijk rommeltje in de maag gesplitst.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:11

das niet grappig Jannepauli!

in jouw geval zou ik contact opnemen met de fa. Top en vragen om te komen kijken. Misschien hebben ze wel geen idee dat het zulk een rommel is.
als je nog een voorraadje hebt, laten ze die maar weer meenemen dan...

Als de fa Top een correct bedrijf is zullen ze het probleem oplossen.