Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:53

Weet de dierenarts dat Marloes?
Mijn paard kreeg nml bij zn enting een extra iets ingespoten om er beter tegen te kunnen. Heb wel eens gevraagd wat dat was, maar kreeg een vaag antwoord over vitaminen.

Maar, het hielp iig wel!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:02

Fijn Boemel, winstuitkering. Weidesleep is altijd handig :D.

Ik ben nog aan het sparen voor een klein trekkertje. Ik twijfel heel erg wat ik wil. Ik had het plan opgevat om allebei mijn merries te laten dekken, maar nu overweeg ik dat geld juist te investeren in mijn rijbak (sproeisysteem, trekker en sleep) nu ik eindelijk kan rijden met mijn ene merrie.

En veulentjes zijn leuk, maar ik kan nooit dieren weg doen. Wat moet ik nou met 4 paarden? :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:11

Persoonlijk zou ik zorgen dat je lekker aan het rijden komt Dais.
Ik heb nu wel gemerkt hoe heerlijk het is om de bak fijn in orde te hebben en ik geniet er echt van dat t er zo mooi bij ligt. Maar goed, ik heb de paarden ook echt voor het rijden.

Veulentje fokken doe ik misschien over een paar jaar wel :o

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:18

Ja zo sta ik er nu ook tegenover. Plus, mijn enige ervaring met fokken liep uit op een groot fiasco. Mijn merrie werd ziek en ik was al met al 3000 euro kwijt.

Maar mijn ene merrie wordt nu 12 en volgens mij moet je niet veel langer meer wachten?

Voor nu neig ik heel erg naar project rijbak, terwijl het ook gaat kriebelen nu ik al die veulen foto's weer zie :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:32

Ik heb jaren op een opfokstal gestaan met mijn rijpaard.

Ik sprak veel eigenaren die daar een veulen hadden staan met het doel er later op te gaan rijden.

Ik heb het gros 1 voor 1 verkocht zien worden als 2 a 3 jarige.
Of paard bleek te klein, paard bleek te groot, karakter niet fijn, persoonlijke situatie eigenaar veranderd.
Heeft bij mij wel een beetje de ogen geopend.
Ook door de risico's voor de merrie, maar ook om een veulen gezond op te fokken.

Heb zelf 2x een merrie laten dekken in het verleden.
1 bleef gust, 1 kreeg een prachtig bewegend merrieveulen, echter met een lastig karakter en een overbeet.

Ik denk er nog wel eens aan een keer een mooi valkkleurig veulen uit mijn grootste Friese merrie te fokken, maar weet niet of het er echt van komt.

Ze is nu 8, heb nog een paar jaar de tijd om erover na te denken.
Mijn andere merrie is 13 en heeft al een knap veulen gehad. Maar, de stijfheid in het bekkengebied die ze heeft, komt waarschijnlijk wel door het veulen, dus of opnieuw laten dekken handig is, weet ik niet zo.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:33

Koop je een veulen :+ kan je blijven rijden en minder groot risico

Ik denk dat ik in t najaar de weide opnieuw ga laten inzaaien. Staat nu heerlijk mals raaigras maar ik durf kaatje er nu echt niet op te zetten.. Amy is in de groei dus die mag dagelijks lekker paar uur op de wei. Zelfs het gefreesde stuk wordt al weer groen ondanks de droogte. Hoop vanmiddag de oude grasmaaier aan de gang te krijgen zodat ik de paddock even kan slepen. Trekker staat nog bij m’n ouders voor groot onderhoud dus kan helaas daarmee nog niks voorlopig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:36

Ik zou bij mijn merrie ook graag een veulen fokken.
Een braaf dier geen sportpaard.
Maar ik zie haar nooit hengstig.
Daarnaast kan ik haar ook niet bij de hengstenboer stallen want dan denk ik dat de ruin door de draden gaat vliegen als die alleen achter blijft.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 10:40

DuoPenotti schreef:
Daarnaast kan ik haar ook niet bij de hengstenboer stallen want dan denk ik dat de ruin door de draden gaat vliegen als die alleen achter blijft.

Mijn merrie toonde ook echt nooit hengstig, tot we arriveerden bij de hengstenhouder. Ze galoppeerde de wei in naar de hengst toe en heeft het arme dier bijna verkracht :')

Ik had de dierenarts op voorhand laten scannen om te zien waar in de cyclus ze zat, want het was dus ook echt niet zichtbaar.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:51

Hier geen fokwensen, ik koop wel een veulentje.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:59

DuoPenotti schreef:

Dat je haar nooit hengstig ziet, hoeft geen zorg te zijn. Mijn merrie toonde ook nooit hengstig, echter op de inwendig echo bleek alles prima in orde en bleek ze ook echt wel hengstig te zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:01

Ik werk op een fokkerij en zie dagelijks heeeel veel veulentjes en ook vaker bevallingen. Omdat ik overdag werk zijn dat vaak de bevallingen die misgaan, vorige week nog een merrie verloren.

Mijn eigen merrie zal ik dus niet mee fokken ( als ze nog jong genoeg was gaat nu niet meer) Ik wil geen jonge paarden meer maar als ik dan perse een veulen wilde mocht ik er wel 1, on ik ook geslacht, maat en karakter etc al kiezen

Grappige is dat ik laatst mijn eerste bokt topic moest opzoeken en dat ging dus over het dekken van die merrie, 0.0% verstand ervan. Nu 20 jaar later werk ik met veulens

Ik ga zo eens uitmesten en de aanhanger legen en alles voorbereiden op regen dat ik alles netjes heb en het als het echt sneeuwt kan laten liggen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:03

Dat houd mij ook het meeste tegen, heb er 0,0 verstand van, echt niks.
En te bang mijn lieve merrie te verliezen.

Ik denk ook wel dat het van binnen goed zit. En met scannen het allemaal wel kan.
Maar hier aan huis al niet gemakkelijk.

Daarnaast heb ik nu momenteel niet de financiën...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 11:06

DuoPenotti schreef:
Dat houd mij ook het meeste tegen, heb er 0,0 verstand van, echt niks.
En te bang mijn lieve merrie te verliezen.

Ik denk ook wel dat het van binnen goed zit. En met scannen het allemaal wel kan.
Maar hier aan huis al niet gemakkelijk.

Daarnaast heb ik nu momenteel niet de financiën...

Inseminatie kan wel aan huis als je een DA hebt die dat doet.

Die bedenking van merrie verliezen is heel herkenbaar en had ik ook. Durfde het enkel aan omdat het een ervaren merrie was (had al 6 gezonde veulens gehad). Met mijn eigen merrieveulen (ondertussen bijna vier jaar haha) weet ik echt niet of ik het aandurf. Hoewel het meestal natuurlijk gewoon goed gaat...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:07

Haha, ik moet wel lachen. Ook wij hebben 0,0% kennis maar “ lenen” nu onze teef aan de fokker uit. Opeens weet ik precies waar ik op moet letten voor het juiste moment van dekken. Ook deze teef toont slecht en is tijdens haar loopsheid niet gewenst van opdringerige reuen. Ze wordt middels KI gedekt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:11

Ik had vroeger een knappe schimmel merrie en ben meerdere malen benaderd door paardenfokkers voor aankoop van mijn merrie of de vraag in bruikleen een veulen uit mijn merrie te mogen fokken.

Heb t nooit gewild.
Toen ze 12 was, heb ik haar verkocht als rijpaard aan een particulier.
Op haar 13e hebben ze haar laten dekken - gust gebleven.
Op haar 14e weer- veulen verworpen.
Op haar 15e weer - tweeling dracht. Bij het wegprikken, per ongeluk beide geraakt en geen veulen.
Op haar 16e weer gedekt en op haar 17e een prachtig veulen die naar de veiling in Borculo gegaan is.

Maar pfff dat was een lange weg voor de fokkers.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:12

Ik heb er trouwens al zo veel stress van dat onze kat moet jongen dat ik een veulen fokken waarschijnlijk niet overleef _O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:22

Solleke_Noah schreef:
Inseminatie kan wel aan huis als je een DA hebt die dat doet.

Die bedenking van merrie verliezen is heel herkenbaar en had ik ook. Durfde het enkel aan omdat het een ervaren merrie was (had al 6 gezonde veulens gehad). Met mijn eigen merrieveulen (ondertussen bijna vier jaar haha) weet ik echt niet of ik het aandurf. Hoewel het meestal natuurlijk gewoon goed gaat...

Maar als je diepvries wil is dat wel lastiger. 3 x pd moet de arts komen om te scannen en niet veel particulieren hebben een opvoelbox en dan moet je improviceren

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:38

Hier zijn 5 veulens geboren; 2 uit merries die drachtig gekocht zijn (1 bewust en 1 onbewust), vooral die laatste was wel een gedoe om papier bij te krijgen, maar uiteindelijk gelukt. En 3 bewust laten dekken.
Alles is gelukkig goed gegaan en alles is verkocht. De laatste is op verzoek gefokt en de eigenaar is er heel blij mee.

Ik heb maar even een rondje hei gedaan voor het weer slechter gaat worden. Ze waren bij de militairen weer met honden bezig, maar het klonk 'ver weg', tot ik de laatste 50 meter langs het hek reed naar de uitgang. Toen kwamen ze ineens 'en charge' de hoek om met 'hooligans', honden en paarden. Boon keek wel maar had duidelijk geen zin om zich er druk om te maken (gelukkig) :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:43

Een veulen kopen had in mijn geval ook serieus goedkoper geweest.

Dankjulliewel bokkers, ik ga voor project rijbak :')

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:36

Hier merrie gekocht met veulen aan de voet, is aangewezen voor kwpn verrichtingsonderzoek (maar niet aangeboden). Is dus wel knap veulen uit gekomen, maar merrie heeft er wel 1 licht krampbeen aan overgehouden. Zou het heel leuk vinden, maar weet met mijn 0 ervaring ook niet of ik er verstandig aan doe, is blijkbaar geen makkelijke bevalling geweest en merrie is slecht te vervoeren.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:41

Bij mij in de straat worden elk jaar veulens gefokt. Super schattig om naar te kijken :D

Vroeger ook wel eens over gedacht om met mijn merrie te fokken maar toen dacht ik wat moet ik met meer dan 1 paard..... :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:46

Bij mij was het direct duidelijk dat het was om het veulen te verkopen, ik heb een veulen hier niets te bieden en -voor de merries die van overzee kwamen- is het een leuke manier om de 'postzegel' te bekostigen. Dat is bij de eerste van Boon niet echt gelukt want die heeft een week in Utrecht gestaan wegens eea virus.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:03

@Boemel, mijn DA weet dat. Hij krijgt al een alternatieve enting voor IT. Laatste keer Rhino resulteerde in twee weken hoge koorts.

West-Nijl heeft ie vorig jaar ook gehad en nagenoeg geen reactie op. Alleen bij de laatste enting hebben ze een vaatje geraakt en daardoor had hij een bloedinkje gekregen en had hij daar wat zwelling van. Maar hem daarna drijfnat laten worden is niet zo handig in zijn geval.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:10

wel alternatief krijgt jou paard marloes?
Mijn merrie heeft nu geen enting meer gehad omdat ze zo ongeveer bevangen staat na enting en echt heel ziek is.
DA gaf aan dat ze al een enting kreeg waar weinig paarden op reageren, maar heb eigenlijk daarover mijn twijfels.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:24

DuoPenotti schreef:
wel alternatief krijgt jou paard marloes?
Mijn merrie heeft nu geen enting meer gehad omdat ze zo ongeveer bevangen staat na enting en echt heel ziek is.
DA gaf aan dat ze al een enting kreeg waar weinig paarden op reageren, maar heb eigenlijk daarover mijn twijfels.

Ik zou die dus niet meer laten enten, wij hebben een pony moeten laten inslapen na enting, was rondom bevangen en uiteindelijk brak het hoefbeen door de zool. Die pony reageerde altijd al vrij heftig op de enting, maar het bleef dan meestal bij stijfheid waar geënt was. De eerste keer in de hals geënt: kon ze haar hals niet links / rechts doen. Tweede keer in de borst geënt: kreeg ze haar hoofd niet goed hoog / laag. Daarna in de broek gaan enten, dan liep ze een week alsof ze een houten been had.