Pol, het gaat niet om het omgaan met een beperking van omheining, maar met verdwaald raken van moeder af. Ik heb met al mijn veulens de situatie gehad dat ze niet meer wisten hoe ze naar hun moeder moesten komen. Ik bedacht me dat ik 1 keer op zo'n situatie op film had. Mijn zwartbonte veulen was al 4 maanden oud hier, en de valkbonte 3 maanden. En nog steeds kwamen ze wel eens in de knoei. Dat is wel echt een nadeel van een PP als je veulens hebt, dit heb je in een gewoon weiland of paddock niet. De moeder van de valkbonte staat helemaal links achterin trouwens. Kan je zeggen, maak je toch een opening aan de andere kant. Kan, maar ik voerde krachtvoer vanaf de plek waar ik film, daar staan de waterbakken ook. Dus als ik dan ga voeren komen de merries heel hard naar me toe en wisten de veulens het ook niet meer. Een weilandje had ik aan beide kanten open, dat ging al beter. Maar die optie moet je maar net hebben, want een volledige zijde de omheining weghalen is ook wel een dingetje. En een kleinere opening is dan weer ingewikkelder voor een veulen.
Zwaarte van het stroom apparaat zou ik niet bang voor zijn. Beter te hard dan te zacht en een uitbreker creëren. In 2017 had ik een arabier x bp veulen en een weideklok op accu, wat een drama was dat. Nu had ik de stroomklok die de buurman van de wei ook gebruikte voor de schotse hooglanders op een gebied van 150ha, dat ging een stuk beter.
Ik heb gisteren weer twee foto's van de drone gekregen van ons nieuwe plekje, erg leuk! Helaas had ik mijn bandenpad nog niet terug gelegd, maar het geeft wel een mooi overzicht zo. Mijn palen staan dus 8 a 10 meter uit elkaar, voor het idee. Alle paarse stipjes zijn hooiplekken. Waarvan de onderste 3 van mijn hengst zijn.