Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:50

Jeetje wat is het nat bij jullie -O-

Hier vanmorgen wel glibberend de paddock gemest maar verder nergens last van, het is niet natter dan na welke andere bui dan ook..

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:36

Bij ons huis in DL viel het mee qua nattigheid.
Wel veel regen gevallen en de put zat dan ook tot de rand vol.
Op de paddock en weide staan wat plassen maar niet heel ernstig.
Reed ik gisteravond naar pension, gewoon de helft van de weilanden overstroomd :wow:
Leek het IJsselmeer wel _O-

Sinds dit weekend zijn we over naar het nieuwe huis.
Had na mega plensbui met enorme windstoten gelijk lekkage in de bijkeuken, heel fijn >;)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:06

Ik heb het idee dat ik momenteel goed zit hier, vandaag zelfs nog met de trailer weg geweest en het is hier niet echt natter dan de afgelopen weken ofzo. Tis hier al weken paddock arrest waar de blubber tot over de kogels staat dus niks nieuws onder de zon helaas :')

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:59

Zo nat als ik op de foto’s voorbij zie komen is het hier ook niet. Wei houd zich redelijk goed. Het begint wel weer te waaien..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:02

Er is vanmiddag weer veel bij gevallen aan water. Ooit verhuis ik naar een woning met ten minste een ruime, overdekte paddock. Moet ik eerst de loterij winnen, maar hoe moeilijk kan dat zijn...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:09

_Lorette_ schreef:
Er is vanmiddag weer veel bij gevallen aan water. Ooit verhuis ik naar een woning met ten minste een ruime, overdekte paddock. Moet ik eerst de loterij winnen, maar hoe moeilijk kan dat zijn...

Ik heb nachtdienst en ben net wakker maar regen heb ik niet gehoord vandaag... Overdekt iets zou wel ideaal zijn, maar ik heb zelfs nog geen onoverdekte paddock...

Wel al een lot voor de loterij? :P

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:11

Ik wil wel zo'n overdekte longeercirkel die ook kan dienen als paddock. Lijkt me geweldig. Altijd uit de wind, altijd schaduw en altijd droog. Klinkt me als muziek in de oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:31

Oh dat valt idd mee lorette, heb hier ook zo'n apart dier staan en die wordt er nog aparter van :+

Tot een uur of 3 was het hier droog, zelfs een ritje gemaakt met onze bruiloft fotografe om de mooie plekjes te showen.

Nu is het weer drama.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:01

Hier regent het al vanaf halverwege de ochtend. Ben een beetje bang voor wat ik straks bij de paarden aantref. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:17

Mijn struisvogel methode werkt niet meer.
Maar deze periode heb ik zeker weten geen sportschool meer nodig.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 19:35

Ik kan me opeens zo voorstellen dat mensen zonvakanties nodig hebben in de winter. Echt ik snak naar een zonnestraaltje.

Ze hebben we buiten gestaan maar compleet verregend net binnen gehaald. Met regenpak de poep uit de bak geschept. Scheelt dat ze er niet in wegzakken.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:08

Zon heb ik hier de afgelopen winter wel een paar keer zien schijnen.

Net wel even de benen afgespoten en de staarten gewassen. Mijn grote had van de week al allemaal harder punten onderaan zijn staart en ik kon zijn witte sokken niet meer vinden.
Mijn IJslander had gewoon een grijze staart in plaats van zwart.

Zijn ze in elk geval één nachtje schoon...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:57

Zelf op jullie nattere paddocks ben ik jaloers. Hier een en al blub. De paarden zijn maar 2 uurtjes buiten geweest vandaag. Normaal de hele dag maar het is echt geen doen op deze manier en om ze dan met hun kont in de wind en hoofd naar beneden te zien staan op het enige droge lapje kunstgras...

Ik wil graag de paddock modderproof maken maar dat blijkt op klei niet mogelijk te zijn zonder steenpuin. Enkel mag dat niet zomaar volgens mij. Als iemand hier een droge paddock heeft op klei wil ik heel graag weten hoe... Ik dacht aan grastegels, maar op klei raden ze hiervoor ook een steenpuin onderlaag aan.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:06

Ik heb nu dit, op klei.
Afbeelding
Foto van vandaag, hele dag non stop regen..
Er is door de (Nu nog) eigenaars tot 2,5 meter diep de klei uitgegraven en zand gestort.

Er staat nu water op, maar je zakt er niet in, ook bij de ruif amper.

Puin erin weet ik niet. Als jij puin gebruikt met certificaten voor asbestvrij, geschikt voor hergebruik etc is het een bouwstof.. Maar de precieze regels omtrent afgraven/klei weghalen etc ken ik niet..

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:08

Ik heb ook een paddock op klei. Niet perse altijd droog, maar hij droogt wel snel op.
Hier hebben ze de bovenste laag van 15 cm afgegraven. drainage buizen gelegd om de 2 meter ongeveer. En daar boven op bakzand van ong 10-15 cm dik.

Ik heb wel een slechte baan na 3 jaar waarin de zandlaag en de kleilaag zijn vermengd. Dat komt omdat daar de zandlaag te ondiep werd na een paar zomerstormen, voordat ik sproeiers had geïnstalleerd.
Met dit weer is het ook een zwembad, maar een dag later is het wel weer droog, vergelijkbaar met een zandstrand.

Die slechte baan moet ik eigenlijk af laten graven en nieuw zand laten storten. Maar dat is een dingetje voor de zomer denk ik, want nu kan er niet met enig fatsoen een kraan of trekker bij de paddock komen; het weiland is veel te drassig om over te steken.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:13

MarloesHJ schreef:
Net wel even de benen afgespoten en de staarten gewassen. Mijn grote had van de week al allemaal harder punten onderaan zijn staart en ik kon zijn witte sokken niet meer vinden.
Mijn IJslander had gewoon een grijze staart in plaats van zwart.

Zijn ze in elk geval één nachtje schoon...

Haha zo had ik de mini's gisteren helemaal mooi schoon, en nog een nachtje op stal om goed op te drogen van het wassen tegen de luizen.... zet ze in de paddock terug, 3 seconden denk ik, en toen waren ze alweer supergoor :=

Afbeelding

Ze waren zo mooi... :(:)

2.5m. diep en dat opvullen met zand?! :oo Kostbaar geintje.. maar, het ligt er dan ook mooi bij, zeker voor op een kleibodem!! :D

Mijn struisvogel is ook kapot.. -O-

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:22

Haha Utopia, ze hebben gelukkig een deken op en ik denk dat ze het nu wel te nat vinden om echt te rollen. Maar het is hier nu wel droog buiten (als in het regent niet) maar schoon blijven ze toch niet met dit weer.

Woensdag ga ik toch naar de baan dus dan is ie weer grijs. Maar dat is gelukkig zand en geen klei :+

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:25

xXutopiaXx schreef:
2.5m. diep en dat opvullen met zand?! :oo Kostbaar geintje.. maar, het ligt er dan ook mooi bij, zeker voor op een kleibodem!!

Klopt, ik ben er ook ontzettend gelukkig mee <3
Dat zulke voorzieningen er al waren maakte dat ik de klei niet zo'n probleem vond :)

Mijn struisvogel werkt niet, met kop onder de grond krijg k water binnen :')

Mijn jongens hebben zichzelf het overgrote deel van de dag op stal gezet.. Stoere Noorderlingen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 22:30

Kan je niet een plaat creëren met betonplaaten en daarover een laag zand laten storten? En dat als paddock gebruiken of kan dat op klei ook niet?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:44

Dan heb je modder op je betonplaat... Ik heb juist de platen uit mijn paddock gehaald. Ik was er totaal niet tevreden over. Misschien als je ze helemaal zandvrij kan houden...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 22:50

_Lorette_ schreef:
Dan heb je modder op je betonplaat... Ik heb juist de platen uit mijn paddock gehaald. Ik was er totaal niet tevreden over. Misschien als je ze helemaal zandvrij kan houden...

Ik dacht meer juist een dikke laag zand maar de platen tegen het mengen ipv het tot het harde moeten afgraven.
Dus plaat en dan 20/30cm zand erop

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:52

De weide bij ons is dikke vette klei, dus met al het water geen optie.
Wel kunnen ze bij mij de hele dag op betonplaten en zandpaddock staan.
Vanmiddag zijn ze met de regen toch maar in hun inloopbox naast de koeien gaan staan.
Maar toen ik ze vanavond binnen wou halen, stonden ze al weer lekker buiten.
Voordeel van het vele staan op het beton is dat we amper een smid nodig hebben,
ze niet met hun benen in het water staan
En het hooi ( zit in diverse slowfeeders) redelijk droog blijft.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:54

belle_boef schreef:
_Lorette_ schreef:

Ik dacht meer juist een dikke laag zand maar de platen tegen het mengen ipv het tot het harde moeten afgraven.

Maar dan heb je dus een dikke betonnen plaat onder je zand en kan het water geen kant op.
Ik denk dat je dan juist veel modder krijgt.
Met puin kan de regen nog weglopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:46

betadine schreef:
Zelf op jullie nattere paddocks ben ik jaloers. Hier een en al blub. De paarden zijn maar 2 uurtjes buiten geweest vandaag. Normaal de hele dag maar het is echt geen doen op deze manier en om ze dan met hun kont in de wind en hoofd naar beneden te zien staan op het enige droge lapje kunstgras...

Ik wil graag de paddock modderproof maken maar dat blijkt op klei niet mogelijk te zijn zonder steenpuin. Enkel mag dat niet zomaar volgens mij. Als iemand hier een droge paddock heeft op klei wil ik heel graag weten hoe... Ik dacht aan grastegels, maar op klei raden ze hiervoor ook een steenpuin onderlaag aan.

Ik heb een paddock op keileem, dit is geen klei natuurlijk, maar ik heb net als Greendragon gewone drainage met zand erin. Nu is het deze winter echt extreem wat regen betreft, maar over het algemeen is hij prima. Ik heb geen prut of blubber, maar het is gewoon nat. Zand is hard en als het een halve dag niet regent, dan zijn de plassen snel weg.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:10

MarloesHJ schreef:
Haha Utopia, ze hebben gelukkig een deken op en ik denk dat ze het nu wel te nat vinden om echt te rollen. Maar het is hier nu wel droog buiten (als in het regent niet) maar schoon blijven ze toch niet met dit weer.

Woensdag ga ik toch naar de baan dus dan is ie weer grijs. Maar dat is gelukkig zand en geen klei :+

Echt?! Oh neehoor, die van mij rollen nog steeds.. liggen ook gerust te slapen, in de regen, in de modder _O- Dekens zien er niet meer uit :') En die mini's kijken helemaal nergens naar haha
Naar de baan?! Wat is dat?! :D

Akshay schreef:
xXutopiaXx schreef:
2.5m. diep en dat opvullen met zand?! :oo Kostbaar geintje.. maar, het ligt er dan ook mooi bij, zeker voor op een kleibodem!!

Klopt, ik ben er ook ontzettend gelukkig mee <3
Dat zulke voorzieningen er al waren maakte dat ik de klei niet zo'n probleem vond :)

Mijn struisvogel werkt niet, met kop onder de grond krijg k water binnen :')

Mijn jongens hebben zichzelf het overgrote deel van de dag op stal gezet.. Stoere Noorderlingen.

Snap ik! Lekker :D
Hahaha :') Da's niet handig nee _O- Stoere Noorderlingen _O-

belle_boef schreef:

Dan misschien juist puin... of worteldoek?!