Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:00

DubbelDun schreef:
Wat mij het meest stak was dat in omringende landen een paard wat overduidelijk te herkennen was aan brandmerken of andere kenmerken dáár niet gechipt hoefde te worden en in NL wel.. duidelijk gevalletje 'roomser dan de paus' weer.

Mijn paard is in 2010 vanuit de VS ongechipt en ongeënt het land binnengekomen. Brandmerk heeft hij wel, maar ja, die is niet uniek.

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:14

En Hilary, heb je dat zo gelaten of heb je hem zelf gechipt en een paspoort aangevraagd?

Als je met je paard met de trailer weg gaat. Moet je tegenwoordig toch ook de papieren bij de hand hebben?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:26

Ja, als je echt met je paard gaat reizen zou ik de boel wel in orde maken :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:42

@kvulden Ik heb hem op dinsdag opgehaald van Schiphol en op vrijdag laten enten en chippen. Ik wil kunnen buitenrijden, op les, naar wedstrijd (niet dat ik dat ooit gedaan heb, maar je weet maar nooit) en dan moet het paard gechipt zijn met paspoort, voor zover ik weet. Ik geloof dat je officieel ook het paspoort van je paard bij je moet hebben als je gaat buitenrijden, maar dat weet ik niet zeker. Ik doe het iig nooit, zo'n onhandig ding meenemen, zal je zien dat ie nat wordt of helemaal verkreukeld. Als ze dat echt willen, moeten ze maar zo'n mooi pinpas-formaat paspoortje maken, met een chip erin ofzo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:09

Ik heb het paspoort ook nooit bij me als ik ga buiten rijden, dan kan ik wel een rugzakje meenemen :D

Bij een geïmporteerd paard moet je binnen 30 dagen zelf het paspoort aanvragen. Je kunt daar kontrole op krijgen. Dit stond specifiek in de invoerpapieren toen mijn bonte door de douane kwam.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:29

Paspoort moet je enkel bij je hebben als het paard op wielen vervoerd word,net als gezondheidsverklaring als je de grens oversteekt.
Zodra een paard onder de man de weg opgaat hoef je geen gezondheidsverklaring(bij grensovergang) of paspoort bij je te hebben.
Waar het paard gevestigd is moet wel het paspoort aanwezig zijn...

Dank voor complimenten kerstkaart,was erg veel werk,is een combi van meerdere digi tekeningen waarvan een ook mijn ava is :)

DD...Nederland heeft inderdaad voorop gelopen met het hele chip/paspoort geneuzel.Voor dure sportpaarden werd toendetijd ook een uitzondering gemaakt,daar was DNA voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:32

Zo dat is snel! Heb de abprazole al binnen gewoon, terwijl ik afgelopen vrijdag besteld had. Nu maar mijn duimen net zo blauw als die korreltjes gaan draaien, dat het dit is en ze zich weer beter gaat voelen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:34

Ik duim Claudia....

Ben heul voorzichtig maar ik heb Beer sinds gister niet meer horen hoesten...ssssssssst.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:36

Toen ik meer als 30 jaar terug mijn pony uit nederland mee naar belgie nam zijn ze effectief aan huis komen controleren.Heb ik nog een boete gekregen omdat hij met een slacht transport mee was gekomen en geen slacht paard was.Wist ik veel als 20 jarige muts.

Hier is in september wel een pony opgehaald door de Rendac en met wat ik nu zit te lezen bedenk ik dat die pony niet gechipt was,Deze was al wel 36 jaar.Maar heb er niks over gehoord.

Zou mooi zijn als het helpt Claudia,dat is idd lekker snel binnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:37

Tinky12 schreef:
..Voor dure sportpaarden werd toendetijd ook een uitzondering gemaakt,daar was DNA voldoende.
Yeahhh, ik heb dure sportpaarden :+
De DNA was toentertijd mogelijk op 'gewetensbezwaren' dus die had ik ineens :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:43

Klopt DD....maar dat kon op een gegeven moment ook niet meer,alleen nog bij de "dure" sportpaarden.
Die chip zou geen problemen geven maar bij paarden van een ton of meer in waarde namen ze toch maar geen risico :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:44

Claudia duim duim!

Ik geloof ook niet dat in Belgie ze een paard langs de weg laten liggen.
Rakker is overleden toen het paspoort en chip gebeuren nog niet verplicht was in Belgie dus hem hebben ze zo opgeladen, ook zijn paspoort heb ik dus nog.

Verder kun je zonder gezondheidsverklaring in de Benelux rond rijden.
Zou willen dat Duitsland ook hierin mee deed maar helaas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:16

Tinky12 schreef:
Klopt DD....maar dat kon op een gegeven moment ook niet meer,alleen nog bij de "dure" sportpaarden.
Die chip zou geen problemen geven maar bij paarden van een ton of meer in waarde namen ze toch maar geen risico :+

Weet ik... toen ik eens met een veulen in Utrecht moest zijn werd me verteld dat het maar goed was dat het veulen nog geen 6 maanden was, want paarden zonder chip behandelden ze niet.
Waarop ik zei dat ik nu snapte waarom Ankie met haar paarden ergens anders heen ging 8-)
Werd me geloof ik niet in dank afgenomen ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:17

:')

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:41

DD _O- konden ze het mee doen!

Hier gelukkig geen moeilijke DA's

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:47

MarijeR schreef:
Caily schreef:
Ik heb inderdaad wel nog een weide over, daar redden ze zich wel een paar dagen mee, maar ik vind het van de zotte dat ik hun rantsoen moet omgooien (oa van een insuline resistent paard) door zoiets. Hooi van de buufjes gaat helaas niet lukken. Die hebben allebei grote balen, ik moet echt die kleine onverpakte hebben :(

Sorry, ik heb niet steeds bijgelezen.
Maar mocht je in nood zitten, kan je hier ook wel een paar baaltjes halen om wat tijd te rekken tot je een grote hoeveelheid hebt kunnen regelen. Is niet zo heel ver rijden voor je.

Ah dat vind ik echt lief, dankjewel! Dit weekend redt ik het nog wel, ga ze iets beperken in het voer want het is droog niet koud weer en ze zijn rond genoeg. Twee voerbeurten per etmaal ipv een zodat ze alsnog niet lang zonder staan. Mocht ik maandag nog geen hooi hebben kunnen regelen zal ik eraan denken. Hooien jullie zelf?

Hooimeneer zou mij vandaag nog laten weten hoe of wat. Tot op heden niks gehoord...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:00

DubbelDun schreef:
Tinky12 schreef:

Weet ik... toen ik eens met een veulen in Utrecht moest zijn werd me verteld dat het maar goed was dat het veulen nog geen 6 maanden was, want paarden zonder chip behandelden ze niet.
Waarop ik zei dat ik nu snapte waarom Ankie met haar paarden ergens anders heen ging 8-)
Werd me geloof ik niet in dank afgenomen ;)

_/-\o_ Had het echt niet drooggehouden in mijn broek, als ik daar bij had gestaan...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:03

Overigens hebben ze met het veulen goed werk geleverd hoor. :D Ze waren er heel snel achter dat het kereltje het rota-virus had en na 2 dagjes koeiemelk mocht ie weer mee naar huis.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:32

Ik heb ook nog wel baaltjes caily. Als je knijp komt!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:16

Mijn oudje die in 2011 op 33 jarige leeftijd is overleden had alleen maar een inentingsboekje en een stamboekpapier. In overleg met de dierenarts heb ik haar niet laten chippen omdat ze toch nooit levend hier het erf af zou gaan. Zou anders in de halsspier moeten, Welke spier??? Geen enkel probleem voor de rendac

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:24

Heeft iemand ervaring met kleine baaltjes voordroog? Zijn die te hanteren?

Ik heb een afspraak met een paardenbedrijf hier in de buurt dat hij mijn land maait, het perst in grote balen en mij op afroep een baal brengt. Als de baal te warm wordt haalt hij hem op en zet dan een nieuwe neer. Omdat het de laatste tijd zo warm is gebeurt het te vaak dat de baal gaat broeien.

Nu stelt hij voor om voor mij kleine baaltjes te laten persen en die dan hier op te slaan zodat hij niet meer telkens heen en weer hoeft te rijden maar ik heb geen idee hoe zwaar die dingen zijn en of die wel te handelen zijn.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:33

Klein als in 40 kg? Ik vind ze onhandig. Geen grip en te zwaar voor mij alleen. Handiger is dan een ronde midi baal a 120 kg

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:36

Ik heb geen idee hoe zwaar ze zijn, zal eens vragen. Op internet zie ik dat er ook baaltjes van 25 kg zijn.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:55

Ik heb ook grote balen 500 kilo of zo. Ik kan ze prima goed houden. Zijn met 2 of 3 weken op.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:55

Op onze vorige stal hadden ze ook kleine pakjes voordroog, ik geloof dat die zo'n 30 g per stuk waren. Ik vond ze net te onhandig om te tillen (niet veel grip, en vooral te zwaar), maar rollen / kantelen gaat wel. Met z'n tweeën tillen gaat ook prima.