Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:07

Hier is de sneeuw en ijs zo goed als weg :) dus ze zijn lekker buiten geweest. Rijden kan nog niet, daar is de grond nog te hard voor..
En zag net op weeronline dat het weer herfst wordt, dus zal wel een giga blubzooi worden :(

Ik heb ze ook op blote voeten. Zolang dit goed gaat stel ik ijzers zo lang mogelijk uit. Alleen jammer dat we daardoor in het outdoorseizoen de concoursen op gras niet rijden. Ik vind dat zo eng sinds ik een keer onderuit gegaan ben :Y)

Hebben jullie ook altijd een heel lijstje aan weekend-klussen?
Bij mij is de mestbak weer leeg, de stallen zijn weer helemaal schoon, de kapotte TL buis is vervangen, ik heb een nieuwe voorraad wilgentakken/hooi/brok/wortels klaar liggen. Klaar voor een nieuwe week ;)

fokfanaat

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:09

Heerlijk is dat als je je lijstje lekker leeg hebt kunnen strepen.
Ik heb een beetje de griep, is allemaal weinig van gekomen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:14

Ik ben waarschijnlijk een paard rijker..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:39

Ja, en dat lijstje is altijd langer dan mijn weekend :')

Tinky12 schreef:
Lorette, zijn het zulke brokkepiloten dan?

Geen brokkenpiloten, dan zouden ze om de haverklap wat hebben. Nee, ze spelen veel. Gaat altijd goed, maar ik neem een risico door paarden van een ander op deze ondergrond buiten te zetten. Is mijn beslissing, omdat ik de paarden echt niet een hele dag op stal wil houden. Maar als ze een been breken, dan heb ik het gedaan. Gelukkig hielden ze zich koest en heb ik ze weer twee aan twee gezet. Ik wil er echter niet te licht over denken. Tot nu toe nooit ongelukken gehad in winters weer, maar het zal me maar gebeuren...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:41

@yontheke: vertel....

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:49

Ik ben de merrie gaan rijden en ik ben weer verkocht. Ze liep een goede proef op 1.05m en nu wil de ruiter die haar altijd uitbrengt op jumping haar ook weer kopen. Ze moet sowieso blijven tot de metworstenrace in Boxmeer op 16 februari. Als het andere meisje haar dan nog wil gaat ze naar haar maar wil zij ze niet dan kopen wij haar terug.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:13

Ohhh yontheke wat leuk! Fijn dat ze terug is.

hier gelukkig geen gladheid, heerlijk op pad geweest juist.
Afbeelding

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:25

Spannend Yontheke, zou leuk zijn als je haar kunt kopen :):)
Heerlijk Gypsy. Ik ben vorige wk zondag geweest, maar toen was het een beetje blubberig
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 9b944ae7a8

Ja heel herkenbaar Lorette ;) maar dat schuif ik dan gewoon door naar volgend weekend.. of ik probeer het doordeweeks 's avonds op te pakken als ik niet kan rijden.
Beterschap fokfanaat!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:33

Hier geen leuke bos foto's. Meer dan een rondje in stap zat er niet in. Plaatselijk op de zandpaden zelfs gevaarlijk glad. Was wel vanmorgen vroeg.

Ik heb ook al een oplossing voor het hengst- potentieel- probleem gevonden. Ik leen een Shetlander bij de buren en zet die samen met mijn Shetlander samen aan de overkant voor dag en nacht met de schuilstal. Dan kunnen de hengst en mijn ruin de komende weken samen op het huis perceel blijven. Blijft spannend maar ik denk dat mijn ruin hem binnen 5 minuten de baas is. Die is altijd zo relaxed zeker van zijn zaak, daar sluiten veel paarden zich graag bij aan. Eerst even kennis laten maken over het hek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:51

@gypsy: ziet er goed uit.
Hier is het helaas 1 grote baggerbende op de hei/bos, mede dankzij de bosbouw die flink bezig is met rooien en zagen (en de boel kapot rijden).

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:02

leuk yontheke, is dat die van dat andere topic, van je zus toch?

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:13

@damian23, sneeuw ringen voor vijf euro? Waar vind je die?

Hier is gelukkig een behoorlijk deel van de sneeuw weg, maar nog niet alles. Heb vandaag wel even over de weg kunnen stappen, die was goed sneeuwvrij

Wat leuk yontheke!

Dat van die weekend klussen is herkenbaar, al zijn het bij mij vaak vakantie klussen. Stallen een keer grondig schoonspuiten etc.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:22

karev schreef:
leuk yontheke, is dat die van dat andere topic, van je zus toch?

Jah, die merrie inderdaad.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:01

@damian23, sneeuw ringen voor vijf euro? Waar vind je die?
Ben ik ook wel benieuwd naar, en wat is het precies?

Yontheke, leuk nieuws, ik had het andere topic gelezen, je bent er toch al wel een tijd mee bezig. Duimen dat alles nu doorgaat 8-)

Gypsy, dat bos ziet er heeerlijk uit! :j
Fokfanaat: beterschap, griep is niet leuk :(
Lorette, kan me voorstellen dat je af en toe je hart vasthoud, vooral omdat het je eigen paarden niet zijn. Het zal je maar gebeuren, bha.

Hier allebei de paardjes voor op ijzers, maar ze lopen nu nog gewoon buiten de hele dag (vrije uitloop( en dat gaat goed. Ik zou ze wel heeel graag ijzerloos willen hebben. Maar helaas lukt dat niet. Eentje loopt al gevoelig met ijzers, en de andere heeft zulke platvoeten dat ijzerloos ook al geen optie is. -O-
Voor de rest is het hier nog steeds erg modderig, en vanochtend ook vrij glad (en koud). Dus vandaag lekker binnen doorgebracht 8-)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:14

Het bos ziet er anders wel mooi uit RivellaLight, moet jij er ook met de trailer naar toe of gewoon onder de man?

pol013 Slim opgelost, je shet vind het vast ook wel gezellig zo'n logeerpartijtje. :D En een evenwichtige ruin die je hengst opvoed is ook zeker niet verkeerd. Ik hoop voor je dat het goed gaat en dat ze het gezellig krijgen samen!

Da's balen Dubbeldun... Het zal allemaal wel nodig zijn maar toch.

Weekendklussen ja... Ik wou eigenlijk vandaag het tuig eens allemaal flink in het vet zetten maar is er niet van gekomen. Na mijn rondje bos hebben we het paard bij vrienden een uurtje op de wei gezet met water en een pluk kuil en hooi, en daarna is mijn partner nog met een vriend van hem een rondje bos wezen doen. Ach paardlief loopt wel. :+ Daarna weer in de trailer (op de terugweg staat madam erin voor je met je ogen kunt knipperen :roll: ) en naar huis, achja en toen was de dag al weer om. Volgende keer beter.

De domeinen zijn eigenlijk een soort grote hoge zandduinen waar ook een bos op is ontstaan. Je hebt er dus eigenlijk nooit last van modder.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:57

Hier is alles gelukkig weer ontdooit en er staat voorlopig ook geen vorst meer op het vooruitzicht :)

Sneeuwringen kosten mij ook maar 10 euro extra (alleen voor ijzers), dus is de keuze voor mij snel gemaakt. Ze gaan meestal nog 2x mee ook. De hoefsmid koopt ze zelf dus geen idee waar ze vandaan komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:48

De sneeuw is weg, maar er ligt nog een soort van permafrostlaagjes; nat zand met daartussen hard bevroren/gladde laagjes.
De longeerpaddock is nog mooi droog, maar die wil ik eigenlijk zo vlak houden voor de nieuwe ronde vorst komende week.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:16

Bij mij is het met de gesmolten sneeuw en regen nu helemaal drama..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:20

Hier een hoop regen die de sneeuw mooi wegspoelt.
Al het water loopt naar de boswei waar ik een zink heb waar heel veel water in kan.

Ik heb er 1 op ijzers, in ieder geval voor vanwege zijn stand en na aanleiding wat ik train gaan er achter slidingijzers onder.
De rest loopt blootvoets.
Mijn man is smid dus hier is iets makkelijk geregeld.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:29

Een smid in huis is helemaal makkelijk natuurlijk :)
Ik ben geen smid, maar heb wel wat basis dingen geleerd dus komt meestal wel goed.
Heb er ook wat mooie boeken bij voor als ik wat meer wil weten (zoals met die hoefzweer laatst).
2 straten verderop woont dan ook nog een smid dus als ik er niet uit kom kan ik daar langs.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:31

Hier is de bak super, blijft geen plasje op staan maar de paddock is modderig... In de toekomst wil ik daar een stuk bestraten en de rest denk toch zand en drainage net als in de bak

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:37

Handig een smid in huis! Ik vijl zelf ook wel bij. Ordeal heeft al ruim 2,5 jaar geen hoefsmid meer gezien, zij heeft zulke mooie voeten en een correcte stand van zichzelf, ideaal! Orenda staat ook blootvoets en moet (vooral in de zomer vanwege een graasvoetje) wel met enige regelmaat goed bekapt worden. Shadira staat voor op ijzers, speciaal beslag ivm dunne zolen en hoefbevangenheid.

Hier ook geen plasje te bekennen, de bodem wordt juist steeds beter doordat het eerder te droog was en nu door alle regen meer gaat zitten. Niet gedacht dat ik nog eens blij zou zijn met regen :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:50

@daan: ik vijl er meestal iets af ;) :D
De paddocks zijn een ramp en dat wordt er met de regen niet beter op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:57

Hier gaat het prima. Met de vorst heb ik de paarden in de pas gedraineerde bak gezet. Heerlijk!

Nu bij gebrek aan een trekker, heb ik van het weekend manlief zo gek gekregen om met een kleine pallet aan een longeerlijn en een klein opsluitbandje van beton erop, om de bak te slepen. Ging supergoed! Bak perfect glad. Hadden we eigenlijk niet gedacht dat dit zou lukken. Ik heb ook nog een stukje gedaan en dat ging goed. Is wel zwaar, maar dan hoef ik niet naar de sportschool.

Vandaag weer veel regen, we hopen de bak straks nog een keer zo te kunnen slepen en dan is hij weer mooi vlak voor de volgende vorstperiode.

Erg blij met mijn nieuwe stek. Op de pensionstal waar ik stond konden ze met vorst niet naar buiten. De weitjes veranderen altijd in enorme modderpoelen en bij vorst dus in gevaarlijke, harde bonken. Ze willen er dan ook echt niet op lopen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:00

Aan een longeerlijn en dan gewoon lopen maar? :oo