Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:29

Zonder schuilstal kan het onder sommige omstandigheden ook prima, bij veel paarden kan het best met natuurlijke beschutting. Denk dat mijn Tinker het best overleefd, alleen wil ik wel de mogelijkheid hebben om hem binnen te kunnen zetten, zij het in de vorm van een schuilstal of een gewone stal, maar dat is bijna meer voor mezelf denk ik :P .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:34

Lusitana schreef:
Citaat:
Ik heb al eerder aangehaald dat honden als soort jager en roedeldieren zijn, maar ik zie niemand aan die basisbehoeften voldoen met buiten laten leven in een roedel en af en toe een beest loslaten om op te jagen en op te vreten....

Dat klopt niet helemaal. Honden die niet verwaarloosd worden leven per definitie in een roedel, al zijn dat dan mensen. Ook zijn er genoeg mensen die jachttraining doen met hun honden, en honden die voor andere zaken gefokt zijn (bijvoorbeeld herdershonden) worden vaak ook daarvoor ingezet (hondensport, apporteren en degerlijke). Als je daar bewust mee bezig bent gaat dit niet ten koste van de basisbehoefte van een hond. Wèl als je een bordercollie neemt en daar nooit mee werkt. Dan ben ik van mening dat je je hond verwaarloost.
Ik snap dus niet waarom je elke keer de vergelijking trekt met honden. Het gestel van een hond is anders dan dat van een paard. Een hond hoeft niet nagenoeg continu te bewegen, dat doen zij in de natuur ook niet. Afhankelijk van het ras wel veel beweging of korte intensieve beweging. Maar daarna lekker uren in de roedel op een matje slapen is prima voor een hond. Een hond langere tijd alleen laten of altijd aan de lijn uitlaten is imo ook niet hondwaardig :n

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:37

Lusitana schreef:
Citaat:
Over goede stallen heb ik het eerder gehad. Je hebt het dan over ruim, met daglicht en lucht, halve wanden, uitzcht...

Die zijn hier in de randstad op één hand te tellen. Het is allemaal 3x3m of nog kleiner ;(

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:41

nog kleiner dan 3x3???? |o

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:47

Twiggy, nee je bent niet de enige. Soms vind ik het heel gezellig om op stal te komen en dat het dan wemelt van de stalgenoten maar soms vind ik het heel fijn om op minder drukke tijden te gaan en dat ik dan alleen met de kuddes ben :o.

En Twiggy heeft idd wel een punt. Je paard moet 24/7 op die stal staan, jij bent er maar een paar uurtjes per dag. Moet de buitengang dan bijvoorbeeld echt wijken voor die goede binnenbak? En ja ik weet dat je een paard voor je eigen plezier hebt maar er zijn een aantal zaken waarop je in mijn ogen niet mag 'bezuinigen' ten bate van die binnenbak of wat dan ook en vrije buitengang met soortgenoten is er een van.

Chelle 5/6 balen per week :oo . Dat zijn dan wel ieniemienie baaltjes hoop ik of niet :o. Ik haal er iedere dag 1/2 - 1 krui uit en ik doe er max 1plak van een grote baal per dag bij. Ik gebruik wel eens het ruwvoer wat ze niet opeten als ondergrond voor één nacht omdat dat de urine beter absorbeert en het anders toch maar weggegooid wordt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:52

Esmeej333 schreef:
Zonder schuilstal kan het onder sommige omstandigheden ook prima, bij veel paarden kan het best met natuurlijke beschutting. Denk dat mijn Tinker het best overleefd, alleen wil ik wel de mogelijkheid hebben om hem binnen te kunnen zetten, zij het in de vorm van een schuilstal of een gewone stal, maar dat is bijna meer voor mezelf denk ik :P .

Ik kon daar een box huren bij ziekte. Sam heeft 6 jaar lang in weer en wind geleefd en deed het er prima op. Ik was degene die wakker lag bij gure regen etc. Hij niet, hoor. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:56

Sees schreef:
Twiggy, nee je bent niet de enige. Soms vind ik het heel gezellig om op stal te komen en dat het dan wemelt van de stalgenoten maar soms vind ik het heel fijn om op minder drukke tijden te gaan en dat ik dan alleen met de kuddes ben :o.

Snap ik :) . Ik heb 'maar' drie stalgenoten nu en een van hen heeft er nog een leuke bijrijdster bij. Doordat we toerbeurten hebben, zien we elkaar niet altijd, dus ik ben vaak alleen bezig (al gaat vriendlief en dochterlief wel eens mee). Maar heel eerlijk, ik vind die rust heerlijk. Ik heb al zo'n druk leven buiten de paarden, dus voor mij is het vaak ook even opladen daar. Behalve dan met extreem weer, dan is het afzien. :+

Ik zit graag op het land in de zomer. Gewoon genieten van wat er om je heen gebeurt (en er gebeurt heel veel, zowel bij de paarden als daarbuiten). Daarom snapte ik niet dat iemand riep dat er op het land niets gebeurt. Nou, het is hier beeldschoon en natuur overal, jammer als mensen dat niet zien (laat staan dieren). :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:58

Sees schreef:
Nikass schreef:
Ja, vind ik te kort door de bocht. Als ik zie hoeveel (kleinschalige) stallen hier in de regio sluiten; die mensen hadden het misschien prima voor elkaar voor hun paard maar moeten nu noodgedwongen op zoek naar iets anders. En dan heb je hier wel een probleem met het huidige aanbod van vooral grote (massa) stallen, waar de paarden de hele dag binnen staan en waar je je helemaal scheel voor betaalt.
Wij hebben hier een stal die adverteert met "een van de weinige stallen in de regio waar je paard weidegang krijgt" en ja, dat is helaas waar. Deze stal zit voor zover ik weet momenteel ook vol.

Dat mag. Ik vind dat als je vóórdat je aan een paard begint, als niet kunt voldoen aan de basisbehoeften, dat je dan dus beter niet aan een paard zou kunnen beginnen :o. Dat je er niet meer aan zou kunnen voldoen als je je paard al hebt en de omstandigheden veranderen vind ik een moeilijkere discussie.

Okee, dat ben ik met je eens. En ik vind ook dat je moet blijven streven naar een zo fijn mogelijke plek voor je paard en dat je er zelf ook nog bent om je paard veel van stal te halen als je mogelijkheden (tijdelijk) beperkt zijn.
Maar ik wilde even nuanceren, omdat er ook mensen zijn die er alles aan doen om een goede plek te krijgen en die echt hun paard meer naar buiten willen, maar wat op dat moment niet voldoende lukt. Dit vind ik een andere categorie dan mensen die vinden dat hun paard prima 23/7 op stal kan staan, ze ook niet naar buiten doen als de mogelijkheden er wel zijn en roepen dat hun paard 'gelukkig' is in zijn 3x3 hok -O-

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:59

Twiggy2008 schreef:
Esmeej333 schreef:

Ik kon daar een box huren bij ziekte. Sam heeft 6 jaar lang in weer en wind geleefd en deed het er prima op. Ik was degene die wakker lag bij gure regen etc. Hij niet, hoor. ;)

Ja dat bedoel ik. Soms vermenselijken we paarden teveel. Volgens mij maakt het mijn paard echt niet uit als het regent, hij tuft vrolijk verder, terwijl ik mezelf wel eens betrap dat ik naar buiten kijk en denk, ah gossie hij staat in de regen. Slaat helemaal nergens op natuurlijk want hij vind het allemaal prima, heb hem nog nooit voor het hek zien staan om naar binnen te gaan haha. Hij komt gewoon als ik hem roep.
Ze hebben het ook maar zwaar hè, arme paardenbeesten :P .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:00

Lusitana schreef:
Esmeej333 schreef:
Je zegt dat je neutraal bent maar je blijft alle argumenten voor buiten naar beneden halen en alle argumenten voor stal benadrukken. Zo neutraal ben je dus niet.

Ik ben van mening dat een goede stal met voldoende beweging niet zo nadeling is voor een paard als paardenbevrijders het willen laten klinken.
Dat houdt niet automatisch in dat ik tegen weidegang ben.
Ik heb bovendien niet eens echt nadelen genoemd van weidegang, dus hoe haal ik het dan naar beneden?

En als we allemaal gaan roepen de wei is geweldig en de stal is slecht is de discussie uit. ;)
Ik zoek, nogmaals, via discussie, de grenzen van wat we acceptabel vinden.

Alleen al dat woord "paardenbevrijders" is erg denegrerend en suggereert dat je mensen niet serieus neemt.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:05

[
Ik vind dat er zeker een onderscheid in zit ja! Ken ook een stal waar de paarden praktisch allen op stal staan in de winter en daar komt een vrouw twee keer per dag, een keer om d'r paard op de paddock te zetten en een keer gaat ze met hem wandelen. En hij staat al op pensioen dus ze rijdt niet meer. Geloof dat ze hem niet meer wil verplaatsen ivm met zijn leeftijd, maar toch wel wil dat hij buitenkomt.
Mensen van wie hun paard altijd op stal staan en een dag overslaan zonder voor vervanging te zorgen Daar kan ik beter m'n mond over houden denk ik :oo .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:05

Sees schreef:

En Twiggy heeft idd wel een punt. Je paard moet 24/7 op die stal staan, jij bent er maar een paar uurtjes per dag. Moet de buitengang dan bijvoorbeeld echt wijken voor die goede binnenbak? En ja ik weet dat je een paard voor je eigen plezier hebt maar er zijn een aantal zaken waarop je in mijn ogen niet mag 'bezuinigen' ten bate van die binnenbak of wat dan ook en vrije buitengang met soortgenoten is er een van.

Chelle 5/6 balen per week :oo . Dat zijn dan wel ieniemienie baaltjes hoop ik of niet :o. Ik haal er iedere dag 1/2 - 1 krui uit en ik doe er max 1plak van een grote baal per dag bij. Ik gebruik wel eens het ruwvoer wat ze niet opeten als ondergrond voor één nacht omdat dat de urine beter absorbeert en het anders toch maar weggegooid wordt.

nee, dat zijn nog behoorlijk flinke balen ook.. :')
Ik ben ook van het zuunig uitmesten hoor en de rest gooit geloof ik de halve stal eruit per dag.. :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:06

Urielle schreef:
ShamalArabs schreef:
Ik ken ze ook wel, die jonge paarden die niet veilig op een wei kunnen staan. Die zijn vaak als jonkie te vroeg afgespeend en zomaar in een groep vreemde paarden gegooid waar ze opgejaagd werden en meermaals de omheining van veel te dichtbij gezien hebben, het besef nergens heen te kunnen waar het veilig is, niet weg kunnen komen door de beperking van vrijheid. Veel mensen weten niet hoe je een nieuw paard in een bestaande groep moet introduceren, en in de opfok wordt vaak te weinig gekeken naar wat er gebeurt buiten en in het karakter. Ze hebben dan geen leiding van volwassenen etc.
Het paard is niet veilig opgegroeid en het enige veilig in zijn leven was de stal, want daar viel niemand hem lastig.

En dat is exact wat er idd gebeurd is... hij mocht niet eens grazen van de andere paarden, arm ding.

Een open weide in een groep is voor een paard het veiligste... ALS hij weet dat er een wachtsysteem is van paarden die waken over de veiligheid waar hij op kan vertrouwen. Als een paard in zijn prille jeugd al doordrongen is geraakt dat je op andere paarden ook niet kunt vertrouwen, is het voor hem levensgevaarlijk om in zijn uppie (want hij kan alleen op zichzelf vertrouwen) in een open vlakte te staan waar het gevaar van alle kanten kan komen. Dan voelt het veel veiliger om in je stal te staan, komt er gevaar dan is dat via de deur en kun je zo gaan staan dat je snel richting de deur kunt trappen.

Als kinderen worden verwaarloosd en te maken hebben met huiselijk geweld en dergelijke dan ontwikkelen ze soms een persoonlijkheidsstoornis en lukt het ze later als volwassenen niet altijd meer om "normaal" te functioneren in de maatschappij. Deze mensen zijn soms gebaat bij een klinische setting, veel structuur en begeleiding, soms ontsporen ze en komen ze in detentie terecht.
Toch zeggen we niet dan mensen gelukkig zijn als ze opgesloten worden in een kliniek of huis van bewaring. Het is soms een noodzakelijk kwaad omdat er eerder in hun leven niet aan hun basisbehoeftes (liefde, veiligheid) werd voldaan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:08

Esmeej, Twiggy en Chelle, érg jammer inderdaad dat gemeenten en staatsbosbeheer hier zo moeilijk over doen. Er zijn zoveel mooie oplossingen te bedenken die mooi opgaan in de omgeving en dus helemaal niet storend hoeven te zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:10

Nikass schreef:
Okee, dat ben ik met je eens. En ik vind ook dat je moet blijven streven naar een zo fijn mogelijke plek voor je paard en dat je er zelf ook nog bent om je paard veel van stal te halen als je mogelijkheden (tijdelijk) beperkt zijn.
Maar ik wilde even nuanceren, omdat er ook mensen zijn die er alles aan doen om een goede plek te krijgen en die echt hun paard meer naar buiten willen, maar wat op dat moment niet voldoende lukt. Dit vind ik een andere categorie dan mensen die vinden dat hun paard prima 23/7 op stal kan staan, ze ook niet naar buiten doen als de mogelijkheden er wel zijn en roepen dat hun paard 'gelukkig' is in zijn 3x3 hok -O-

En dat ben ik dan weer helemaal met jou eens en op díe mensen ben ik zo fel. Er zijn er gelukkig maar weinig van in dit topic maar het gebeurt nog steeds zó veel. Veel teveel ;( .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:13

Urielle schreef:
Sees schreef:
Het probleem is dat je er niet meer bent op het moment dat het paard wél weer de stal uit wil, of wel. Dát is de kracht van vrije keuze ;).

Maar dat hou je toch. Ik heb mijn paarden toch wel om mee te rijden bijvoorbeeld, als ik erop zit kan het best zijn dat hij op dat moment liever op de wei of op stal zou staan zonder iets te moeten doen. Het kan ook best zijn dat hij om 5 uur 's ochtends klaarwakker staat te hopen dat ik hem kom oppikken voor een ritje en helaas voor hem : ik slaap :+
Of misschien geef ik hem hooi als hij liever een schep muesli krijgt of geef ik een appel en vindt hij dat wortels lekkerder waren.

Maar ik denk eigenlijk dat een paard niet zo denkt. Die beschouwt de situatie van dat moment en dat is goed of slecht, hij denkt niet na over betere alternatieven denk ik. En dus denk ik dat je paard als hij op stal staat en hij heeft een lekker bedje, hooi erbij en het is er niet te koud/te warm/... dat hij gewoon happy is met hoe het is en niet denkt o stond ik nu maar op de wei.

Ik ben het met je eens dat een paard niet echt zo 'denkt" maar weet wel dat onze paarden onrustig worden zodra ik 's ochtends op stal kom om ze buiten te zetten. Kom ik, op welk tijdstip dan ook, op het land, worden ze nooit onrustig.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:21

Twiggy, er gebeurt idd genoeg in een kudde in 24u ;). Leuk om te zien ook, die interactie (soms is het alleen een oortje draaien maar het heeft wel invloed iop de hele kudde).

Esmeej333 schreef:
Ja dat bedoel ik. Soms vermenselijken we paarden teveel. Volgens mij maakt het mijn paard echt niet uit als het regent, hij tuft vrolijk verder, terwijl ik mezelf wel eens betrap dat ik naar buiten kijk en denk, ah gossie hij staat in de regen. Slaat helemaal nergens op natuurlijk want hij vind het allemaal prima, heb hem nog nooit voor het hek zien staan om naar binnen te gaan haha. Hij komt gewoon als ik hem roep.

Dit vind ik een hele lastige als ik naar die van mij kijk. Laatst met dat slechte weer wilden ze allebei érg graag naar binnen. Stonden ze net als de nachtpaarden aan het hek reikhalzend uit te kijken naar iemand die ze binnen zou halen (uiteindelijk heb ik dat dus voor die paar nachten ook gedaan). Dat dit echter niet vanwege de regen was, werd weer eens héél duidelijk toen we ze om gingen weiden naar het land ernaast waar het gras kniehoog stond, sindsdien hebben ze geen één keer meer aan het hek gestaan ;) ondanks het pokkeweer.
De regen maakte dus wel dat het gras in het ene land niet meer voldoende was om de motor warm te laten draaien maar het was niet de reden om naar binnen te willen.
En ik denk dat dat voor wel meer paarden geldt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:23

chelle_dora schreef:
Ik ben ook van het zuunig uitmesten hoor en de rest gooit geloof ik de halve stal eruit per dag.. :+

Jeetje :o ...

Nu is er bij ons ook wel verschil tussen de ene eigenaar en de andere en het ene paard en het andere paard hoor. Zó kan ik overigens wel begrijpen dat de stalhouder niet rond komt :o.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:24

Sees schreef:
Nikass schreef:

En dat ben ik dan weer helemaal met jou eens en op díe mensen ben ik zo fel. Er zijn er gelukkig maar weinig van in dit topic maar het gebeurt nog steeds zó veel. Veel teveel ;( .

Precies. En die mensen, daar ken ik er tig van hier in de omgeving en sorry, maar ik kan niets met dat soort paardeneigenaren. Zat stallingen waar paarden er amper uit komen en vaak al helemaal niet om gewoon lekker paard te zijn. Ik snap niet dat staleigenaren op zo'n manier een stal mogen houden überhaupt. Ze voldoen namelijk meteen al niet aan een heel belangrijk punt. En dat je daar als paardeneigenaar je paard(en) neer zet, zegt ook een hoop over wie je bent. Klinkt hard, maar daar ben ik keihard in, ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:25

Sees schreef:
chelle_dora schreef:

Jeetje :o ...

Nu is er bij ons ook wel verschil tussen de ene eigenaar en de andere en het ene paard en het andere paard hoor. Zó kan ik overigens wel begrijpen dat de stalhouder niet rond komt :o.

Wat bij ons scheelt.. je betaalt voor wat je gebruikt.. :') Dus koop jij 5 balen stro per week dan reken je dat aan het eind van de maand gewoon af.. Met als resultaat dat ik spotgoedkoop uit ben (voor in deze regio met binnenbak :+ ) dus ben wat dat aangaat wel blij dat we zelf het verbruik kunnen regelen.. :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:26

Sees schreef:
Twiggy, er gebeurt idd genoeg in een kudde in 24u ;). Leuk om te zien ook, die interactie (soms is het alleen een oortje draaien maar het heeft wel invloed iop de hele kudde).

Esmeej333 schreef:

Dit vind ik een hele lastige als ik naar die van mij kijk. Laatst met dat slechte weer wilden ze allebei érg graag naar binnen. Stonden ze net als de nachtpaarden aan het hek reikhalzend uit te kijken naar iemand die ze binnen zou halen (uiteindelijk heb ik dat dus voor die paar nachten ook gedaan). Dat dit echter niet vanwege de regen was, werd weer eens héél duidelijk toen we ze om gingen weiden naar het land ernaast waar het gras kniehoog stond, sindsdien hebben ze geen één keer meer aan het hek gestaan ;) ondanks het pokkeweer.
De regen maakte dus wel dat het gras in het ene land niet meer voldoende was om de motor warm te laten draaien maar het was niet de reden om naar binnen te willen.
En ik denk dat dat voor wel meer paarden geldt.

Langdurige regen is ook vreselijk, hoor. Nu mijn paard kan schuilen gaat hij meestal ook wel in de stal staan. Maar kou en storm, nee, dat boeit niet. En een keer een lekkere bui in de zomer ook niet. Het is de kou en regen, dus in deze tijd van het jaar, die wel eens lastig kunnen zijn, ja. :j

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:26

Mijn paard krijgt onbeperkt hooi, dus eten is er sowieso wel. Ik vind ook wel dat je de mogelijkheid moet hebben hoor. Paarden op een open weiland gooien, zonder enige vorm van beschutting en zonder ooit de mogelijkheid van stal vind ik absoluut niet kunnen. Maar ik denk, bij mijn paard als je zorgt voor voldoende ruwvoer en goede natuurlijke beschutting dat het best zou kunnen. Ik zou het alleen nooit doen en ik ga het dus ook niet uit proberen :P .

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:27

Kleine aanvulling. Mijn paard komt wel gewoon buiten, in de bak en/of onder het zadel. Alleen niet in de wei (met uitzondering van de nazomer). De ene dag een uur, de andere dag twee uur.

Een paard past zich aan aan de omstandigheden waarin hij leeft. Mijn paard heb ik nu negen jaar, staat al negen jaar in dezelfde stal, krijgt al bijna negen jaar hetzelfde eten, op hetzelfde tijdstip. Elke dag komt er iemand zijn stal uitmesten etc. Voorwaarde nummer 1 voor het houden van paarden, is verstand hebben van het houden van paarden. Hier in het dorp is er sinds kort een biologische stal. De paarden staan de gehele dag buiten in een groepje op een strookje groen waar binnen een dag geen sprietje gras meer te vinden is. Ze worden gevoerd met slowfeeders. En wat gebeurt er dan? De paarden gaan elkaar lastig vallen, vreten elkaars eten op omdat er simpelweg geen ruimte is om apart van de kudde rustig te eten. De paarden moeten per sé buiten staan, omdat het niet natuurlijk is voor paarden om binnen te staan? Nee, een paard dat continu in de kreukels ligt door onkunde van de pensionhouder, dat is goed voor je paard, "want hij staat in ieder geval buiten en dat is beter dan binnen".

Wij worden nog wel eens gebeld voor het huren van een stal. Standaardvraag is, hebben jullie weidegang, want mijn paard moet naar buiten? Ja, dat kan. Van 's ochtends half 10 tot half 5. April tot en met oktober. Je moet je paard alleen zelf binnen en buiten zetten. Dan haken ze al snel af want:
a. Hij moet 24/7 buiten staan want ik heb er geen tijd voor om het paard buiten en binnen te zetten. Dan zeggen wij altijd dat ze dan maar ergens anders een stal moeten zoeken.
b. Als ze vragen waarom in de winter niet? Ivm behoud van de wei. Dan haken ze ook af, want het paard moet naar buiten. Dat kan ook maar dan in de bak en dan zeker geen 24/7.

Ik kom ook wel eens een dag niet. Ook mijn paard staat wel eens een dag binnen. Hij heft er tot nu toe nog nooit wat van gekregen in negatieve zin. Zolang hij zijn eten krijgt, is hij tevreden.

Binnen of buiten, het gaat om een goede balans tussen binnen en buiten, je paard past zich wel aan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:30

Twiggy2008 schreef:
Citaat:
Ik vroeg me af wat al die mensen die hier in het topic roepen dat er nou eenmaal geen plek is in hun omgeving zouden doen, als ze erachter zouden komen zo'n paard te hebben. Toch op stal zetten? Vrees van wel...... Niemand komt met een concreet antwoord.

Dat zou hier idd een probleem zijn. Ik zou proberen de stal waar ze 's zomers 24/7 buiten staan en 's winters alleen 's nachts op stal. Die is voor mij eigenlijk te ver weg, maar dan zou ik iets moeten regelen met een verzorger erbij ofzo, zodat ik niet elke dag hoef te komen.
Als dit ook niet zou gaan en echt 24/7 buiten hele jaar nodig zou hebben dan zou ik wel besluiten mijn paard verder weg te zetten. Met pijn in mijn hart, want dan zou ik er niet elke dag heen kunnen, en ik zou goed selecteren, want dat zou dus betekenen dat ik best wel veel zorg uit handen moet geven, en daar ben ik niet zo goed in... Maar, je hebt dan toch geen keus vind ik. Mijn hart zou breken als ik mijn paard dan zou dwingen om stal te gaan accepteren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:33

karijn, maar dan is volgens jou een uur per dag naar buiten een goede balans?