[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:00

Ja dat hebben we met die 30mm hier ook... voorheen deden ze daar rustig van grazen en niks morsen, nu raggen ze er hele plukken uit en liggen er hele hopen hooi onder de netten dat ze morsen en niet meer oppakken >;)

En deze netten zijn toch echt nog gewoon supermooi, knooploos PP dat ook niet uitrekt.
Ze zijn gewoon weer veels te handig geworden _-:(

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:33

Ik herken en deel de frustratie... En ik ben echt bang dat je dat gaat blijven hebben, dat ze straks bij 20mm er ook weer te handig mee worden...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:36

Op een gegeven moment houdt het toch een keer op lijkt me, er zal best een maat zijn waarbij het wel heel erg lastig wordt om hooitjes te pakken te krijgen :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:54

Ja, zo gaat dat hier ook. Ik doe nu een 3cm net in een 3cm net, dat houdt ze (voorlopig) nog even lang genoeg bezig ...

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:16

pmarena schreef:
Op een gegeven moment houdt het toch een keer op lijkt me, er zal best een maat zijn waarbij het wel heel erg lastig wordt om hooitjes te pakken te krijgen :)

Ik hoop het echt haha :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:33

Anders kunnen we er altijd nog horrengaas overheen leggen :')

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:24

Ik heb zojuist iemand gemaild over die houten slowfeeders van steigerhout voor in stal. Wilde graag weten wat zo's ding weegt. Aangezien die van mij alles verschuifd en omgooid.
Weegt ongeveer 20 kg. Wat denken jullie zwaar genoeg?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:26

Hier gaat het met het 30mm net wel goed die ik heb hangen.
Maar sta even goed niet slecht tegen over 20mm mazen want ze zijn niet dun dus ze mogen er best nog wat extra moeite voor doen.
Zou je ook een soort hooinet van zo een los net kunnen fabriceren?
Ik werk nu met twee hooi ruiven twee netten met Maas 30mm. En 3 losse hooinetten maar die mazen zijn allemaal al wat uitgerekt en geen 30 meer eerder 35 denk.
Aangezien ik de meeste hooinetten met kleine maas aardig prijzig vind online.
En werkt natuurlijk het mooiste als je overal het beperkt anders zoeken ze eerst alle makkelijke netten op.

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:49

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:23

Hoe zwaar dat zal er een beetje liggen hoe lomp danwel fanatiek je paard is :P

Die van de landbouwwinkel vind ik er wel piepklein uitzien hoor...

Alle hooinetten / hooikussens die je kunt kopen zijn gewoon van net-van-de-rol gemaakt, gewoon dubbelvouwen en de randjes dichtknopen en je hebt een hooinet :P

Is trouwens niet gezegd dat ze de makkelijkste netten opzoeken :)

Voor wij op 30mm overgingen hadden we een net van 50mm.

Toen we de nieuwe netten opgehangen hadden vonden ze die veel leuker op 1 of andere manier...hielden wel van een uitdaging zeker :P

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:28

Ja hij is heel fanatiek, dus ban dank dat hij ook met deze gaat gooien en schuiven. Hmm lastig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:36

@Ash: 20 kilo is niks voor een paard.
Die dolav bakken zijn zwaarder (rond de 30 meen ik) en de paarden van de buren tillen de hele bak op als er een pluk hooi niet snel genoeg door de mazen heen komt.

Als je wilt dat iets op zijn plek blijft staan zul je het vast moet zetten.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:31

pmarena schreef:
Hoe zwaar dat zal er een beetje liggen hoe lomp danwel fanatiek je paard is :P

Die van de landbouwwinkel vind ik er wel piepklein uitzien hoor...

Alle hooinetten / hooikussens die je kunt kopen zijn gewoon van net-van-de-rol gemaakt, gewoon dubbelvouwen en de randjes dichtknopen en je hebt een hooinet :P

Is trouwens niet gezegd dat ze de makkelijkste netten opzoeken :)

Voor wij op 30mm overgingen hadden we een net van 50mm.

Toen we de nieuwe netten opgehangen hadden vonden ze die veel leuker op 1 of andere manier...hielden wel van een uitdaging zeker :P

Ik heb hier wel het idee dat ze de makkelijkste uit kiezen want het dure net met maas van 30 is nooit leeg en het net van EJ met maas van 30 vaak wel maar die is denk toch al wat uitgerekt.
Maar jij denkt dat ik er dus wel makkelijk losse hooinetten van kan maken?
Kleine kussen die ik op kan hangen mag ook, maar hoe ga je dat makkelijk vullen elke dag en opnieuw ophangen zonder elke dag dat netje weer dicht te moeten vlechten.
Wat voor materiaal wil jij gebruiken om de netten (de grote) dicht te maken?
Heb tot nu toe alles kant en klaar gekocht.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:39

Ik gebruik metselkoord om netten dicht te maken. Is niet duur maar heeel sterk. Ik maak ook meteen ringen op elke hoek om het net vast te kunnen leggen in mijn hooibak. Ik maak er een dik touw van om dicht te rijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:42

Natuurlijk kun je er makkelijk losse hooinetten van maken, half slowfeedend-Bokt heeft toch ook van aanhangernetten slowfeeders gemaakt....gewoon je stuk net dubbelvouwen, met een stuk touw dichtmaken die zijkanten en je hebt een envelopje zeg maar :P

Wij hangen de hooinetten altijd op aan schrikdraad-isolatoren, werkt perfect :j
Zeer snel en makkelijk te vullen +:)+

Afbeelding

Het is dan wel aan te raden om de onderste hoeken niet zo vast te zetten zoals hier, want als ze dan aan het net gaan plukken dan zetten ze het materiaal wel heel erg onder spanning en als ze dan lomp snokken aan het net dan gaat het wel kapot aan de onderkant.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:55

Het ligt aan het soort hooi hoe erg ze er aan gaan lopen trekken is mijn ervaring. Wij hebben al een paar jaar doorgeschoten hooi van hetzelfde stuk land, alleen had de boer het vorig jaar per ongeluk gesneden voor het de balen in ging. Doordat het korter is, doen ze er langer over en wordt ook de bak niet meer opgetild :D . Omdat ze zo met die bak aan het leuren waren (ze trokken hem omhoog en van zijn plek) hadden wij de hooibak (palletbox) vorig jaar verzwaard met eiken balken en daar beton in gegoten :') dan bleef hij redelijk op zijn plaats :D

Die isolatoren zouden ze hier zonder pardon van de muur rukken. Mijn ruin trekt namelijk met alle geweld aan het hele net, waarmee hij dan uiteindelijk ook wat hooi binnenkrijgt :roll: .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:14

Je hebt ook isolatoren met een bouw en moer systeem, die je door-en-door vast kunt maken :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:59

Het zwakke deel in dit geval zal het plastik gedeelte zijn waar hij om gehaakt zit. Dat breekt nl gewoon af.
Zelf had ik mijn hooinetten toendertijd aan metalen lasthaken hangen, dat werkte goed en die braken niet af iig :)

edit:
ik moest even zoeken hoe ze ook weer heten..spitshaken
Afbeelding
Het open deel hangt naar achteren zodat ze er niet in blijven hangen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:08

Je hebt ook verschillen in isolatoren, bij de ene soort loopt de metalen kern maar een klein stukje door, maar bij de (vaak wat duurdere) zit hij veel hoger ook nog waardoor het kunststof een sterke kern heeft :)

Afbeelding

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:12

Bij mij waren de isolatoren binnen een week krom.. :+

Ik heb het net nu vast met karabijnhaken en ringen in de muur aan vier kanten.. Het middelste stuk knoop ik gewoon met een touw dicht..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:14

Die zullen wel steviger zijn, maar het plastik kan er nog steeds afbreken en dan heb je een scherpe haak. Mij lijkt het ook niet zo snel gaan om het net door de openingen in de isolatoren te krijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:19

Ik vond karabijnhaken zoooo irritant.... althans om de netten mee dicht te maken dan :P

Isolatoren zijn ook niet perfect natuurlijk want daar sneuvelt ook weleens wat van.
(omdat we de goedkope hebben :o )

Maar ik vind het wel verreweg het handigste werken met open en dicht doen :)

Gaat gewoon snel om het dicht te haken, je haakt het er gewoon in *hop-hop-hop-hop* en als je de opening te smal vindt dan kan je er nog een stukje uit zagen.

Hebben we ook bij een paar netten gedaan maar dat is weer wat irritanter omdat het net dan vast gaat haken als ze al etend het net omhoog trekken, en dat zitten er ineens 3 stukken net in die isolator vast als je na een nacht op stal komt... erg irritant om ze dan weer uit de knoop te moeten halen :P

En bovendien hangen de netten wel eens open omdat ze het er zelf ook makkelijker uit tillen als de opening groter is. Maarja zit nu al een paar jaar te wachten tot ze eens kapot gaan, om dan weer een originele er in te draaien :P

Met zo'n originele isolator haak je zelf snel het net er in en uit, maar de paarden krijgen het niet voor elkaar om het er uit te tillen of andere stukken er ook achter te laten haken (wellicht een extreme gelukstreffer daargelaten :P ) waardoor het netjes blijft.

Niemand hoeft het van mij zo te doen verder hoor, maar ik vind het echt de fijnste oplossing van alle dingen die we geprobeerd hebben :)

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:22

Ik ben nog steeds op zoek naar een systeem waardoor ik een slowfeed idee heb in de bakken waar ik nu hooi in voer, maar wat nauwelijks geluid maakt als ze er aan trekken. Nu hebben we al verschillende manieren geprobeerd, maar de haken waar het mee vast zit hoor je steeds als ze er aan trekken.

Weet iemand iets? Dus niet te veel herrie en makkelijk zat vast te zetten en te vullen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:24

Met een net met stevig elastiek en S-haakjes?

Het elastiek staat dan altijd strak om de bak heen, en de haakjes hebben dus geen ruimte om te rammelen maar zijn er alleen om te voorkomen dat het elastiek van de bak af floept.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:29

Op zich zouden s haakjes wel wat zijn, maar krijgen ze dat niet los?

En het idee van net met elastiek om de bak heen begrijp ik niet helemaal.

Overigens zijn het 2 bakken van ongeveer 150 lang, 50 diep en 50 hoog gok ik en nog een bak buiten van 1 x 1 (plastic pallet bak)
En er moeten 4 paarden uit eten.