Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:51

Needje

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:44

Nou, 1 zak vond ik echt niet veel. :n

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:51

dit topic eens doorlezen ben heel benieuwd naar alle ervaringen. Hoe het in de stal is en hoe het op de mesthoop gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:03

Ik heb dit keer wel langer met de mesthoop gedaan voor de put geleegd moest worden; normaal 6 maanden en nu 7 maanden en er had nog wel meer 'kop' opgekund.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:26

mvdbijl schreef:
dit topic eens doorlezen ben heel benieuwd naar alle ervaringen. Hoe het in de stal is en hoe het op de mesthoop gaat.

Een volledig verslag is te lezen op mijn website via onderstaande links.
De mestkar moet nu ipv eens per 2wk....eens per 4 wk worden geleegd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:47

Is er van de gebruikers hier iemand die Zeoliet crushed heeft?
Ik ben benieuwd of dat "crushed" geleverd wordt in zakken met de merknaam erop ( "Zeoliet" dus)!!

Ik heb gisteren uit nood bij een plaatselijke leverancier een paar zakjes gehaald waarvan beweerd werd dat het Zeoliet crushed was maar het zat in doorzichtige plastic zakken zonder merknaam. Ik zou graag willen weten of Zeoliet inderdaad 'ongemerkte' zakken verkoopt, alvorens ik mijn commentaar op dit spul neerpen!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:05

dat zou best kunnen Jannepauli, maar dan is het toch van mindere kwaliteit.

'n tijd geleden kocht ik vlas van een bekend merk in blanco verpakking.
Het was 0.25 eurocent per pak goedkoper, omdat er geen bedrukkingkosten waren. Ik vond dit een logische verklaring.

Op 800 balen is het voordeel immers wel 200 euro.

Maar, ik heb daar spijt van gehad. Het product was stoffiger en ook de inhoud was lang altijd niet 20 kg (eerder 17 of 18)

Als er een blanco zak wordt aangeboden, ga er dan maar wel van uit, dat het een B keuze is.
Het moet wel duidelijk minder kosten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:19

Ik betaalde per zak 4,95 ( incl. btw)
Volgens de verkoper 15 kg per zak - ik heb het niet nagewogen maar ik verwed m'n kop eronder dat het misschien niet eens 10 kg was..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:23

De keren dat ik Zeoliet gekocht heb zat het altijd in doorzichtige zakken met groene tekst bedrukt. Geen merknaam maar iets van een eco-ding of zo.
Ik zag dat Top nu 2 soorten Zeoliet heeft en een strokorrel zonder naam.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:10

Das raar... de zakken (chopped) die ik van Zeolite had waren doorzichtig en zonder bedrukking. Kwamen rechtstreeks van Zeolite dus kan niet door een tussenpersoon voor het lapje gehouden zijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:14

Wil heel graag de ervaring met Zeoliet van de gebruikers horen.Wij hadden vorig jaar een superervaring met de korrels van Dolsma, maar Zeoliet lijkt nu goedkoper te zijn. Als het tegenvalt, dan waarschuw ik de SH even!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:31

Ik heb goede ervaringen met de korrels van Zeoliet, maar ook met die van Dolsma.
Nadeel vind ik nog steeds dat de straal en de wittelijngroeve zo vol gaat zitten.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:54

zakken kunnen doorzichtig zijn, maar iedere zak zou ofwel bedrukt moeten zijn ofwel een folder hebben
hoe weet je anders wat je koopt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:52

@granu: goed punt, maar de werkelijk is wel eens anders als hoe het zou moeten zijn ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:33

Ik heb nu 3 soorten korrels gehad van verschillende leveranciers en alledrie zaten ze in doorzichtige onbedrukte zakken, dus tja ...
Bij stro staat er ook geen leverancier op :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:43

Ik heb witte zakken zonder bedrukking, niet van Zeoliet, maar van Ecobodem. Het vlas wat ik nu nog heb staan zijn ook onbedrukte doorzichtige zakken. Die komen volgens mij van een onbekende vlasleverancier, vandaar dat ik ook een euro minder betaal ervoor, gewoon het zelfde spul.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:39

Nou... het is me dus niet duidelijk wat ik bij de firma Top in Harskamp in de maag gesplitst gekregen heb, maar als dit Zeoliet Crushed is, dan is het regelrechte troep! Ik moet toegeven dat Madam X gelijk heeft (bladzijde 82 daaromtrent), het is puur afval, heel veel stof en het is geen wonder dat het zo goedkoop is. Goedkoop is in dit geval duurkoop: als ik van mijn vaste merk Strovan drie zakken in een stal gooi, licht bevochtig en het na een uurtje uitelkaar hark, dan heb ik een dik, stevig en prima bed waar ik wekenlang mee doe. Nu heb ik in één stal het spul van Top/Zeoliet crushed - drie zakken en het is een stoffig en mager bedje.
Ik ga maandag zeker 's even met de meneer van Zeoliet bellen om te horen of dit nu werkelijk zijn product is, of dat er 'voor de handigheid' maar weer 's een verhaaltje gespuid is. Ik voel me gewoon bij de neus genomen en zal er wel voor passen dat ik ooit nog iets bij deze winkel haal.

Nu heb ik op dit moment de paarden nauwelijks op stal - tenzij het bere-slecht weer is, zijn ze dag en nacht buiten. Dus kan ik er wel even mee verder totdat mijn pallet Strovan komt. Maar ik ben niet tevreden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:14

Ik weet niet welke prijs je betaald hebt maar er staan 3 soorten op zijn website en de laatste keer dat ik daar was zag de verkoopster het verschil niet zo tussen de hondebrokken en de strokorrels ;) (dat waren wel beide mooie strakke hele korrels).

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:31

ik heb de chopped van Zeolite vorige week geleverd gekregen en die zien er goed uit in de doorzichtige zakken met idd een bestempeling erop van een "ecotekentje?.
deze zijn veel sneller uit elkaar gevallen (heb maar 1 zak even getest) dan de ecobodem korrels.
ze zijn ook wat zachter dan de ecobodemkorrels.
volgens mij is de crushed versie van Zeolite nog niet op de markt (pas in sept/okt) zie de nieuwsbrief van Zeolite. (staat ook op mijn site)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:29

*moppert nog wat na*

Tja... het was er wel erg chaotisch gisteren - ze zijn net verhuisd kennelijk en er liepen allerlei mensen rond die bezig waren om in een grote opslagruimte stellingen te bouwen, de zakproducten lagen her en der door elkaar - ik ben wel zo iemand die altijd even wil zien wat ze koopt en dat was in dit geval niet mogelijk vanwege de ontoegankelijkheid van de opslag. Dus ja, misschien heeft de dame die mij hielp mij wel niet gegeven waar ik om vroeg: gewone strokorrels..
Bij het afrekenen werd mij gezegd dat het 'crushed' korrels waren, waarop ik natuurlijk vroeg: zijn dat die van Zeoliet? Dat werd bevestigend beantwoord.
Nou ja... ik hou het voor de toekomst toch maar op Strovan, hoewel ik graag ook 's Ecobodem zou willen uitproberen maar die zijn niet zo makkelijk te krijgen in mijn buurtje.

Of ik nou de echte of de namaak crushed korrels heb: het valt inderdaad razendsnel uit elkaar - het lijkt me dan ook prima voor kippenschuren ( zoals beschreven in de informatie op Diana's site) - ik vind het te poederachtig en te stoffig. Het stalbed ziet er, nadat de paarden gisteren een paar uurtjes op deze nieuwe bodem stonden vanwege de dazenoverlast, nu al uit alsof ze er wekenlang op gestaan hebben - weinig structuur en stevigheid. Misschien is de chopped of crushed versie ook wel handig voor mensen die paarden hebben die de gewone korrels voor biks aanzien. Dat probleem heb ik gelukkig niet en omdat ik een verse bodem goed insproei met water ( en vervolgens laat drogen voordat de paarden erop gaan) hoeven ze ook niet op harde korrels te liggen.
In mijn ervaring is Strovan - ook als het uitelkaar gevallen is - minder poederachtig, met een betere structuur - pas als je een week of vier zonder bijstrooien achter de rug hebt, wordt het mij te stoffig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:53

Dus de nieuwe vloer is nu af :D
Die zat even niet in de planning nl :) die bleek niet sterk genoeg om de heftruck/stellingen te kunnen dragen en moest er dus helemaal uit en opnieuw gestort worden.
Ik twijfel nog steeds of ik van de winter weer op korrels ga of het -zoals nu- op vlas blijf doen.
Nu de prijzen van vlas weer wat interessanter zijn en ik het gewoon 'om de hoek' kan halen.
Gezien het hele onduidelijke gebeuren in Harskamp zou ik anders ook weer voor een pallet kiezen, maar eigenlijk heb ik die ruimte liever gevuld met hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:17

Maar het neemt wel weinig ruimte in beslag, je kan ze ook vrij hoog stapelen, de zakken zijn stevig en klein. Ik zou voor korrels gaan en af en toe een pak vlas er over voor het volume.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:49

Het voordeel van Harskamp is dat ik niks op voorraad hoef te houden, geen last van aangevreten zakken dus ook en meer ruimte voor hooi.
Nadeel is de hogere prijs en de onduidelijkheid over de kwaliteit.
Verder vind ik het vervelend dat de straal/witte lijn zo vol gaat zitten.
Ik ben er nog niet uit en gelukkig is het ook nog geen najaar/winter :D

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:00

wij staan nog steeds (weer eigenlijk) op strokorrels. Er staan nu 2 kleintjes aan huis en mijn Tinker. De Tinker is de enigste zonder strokorrels omdat ik hem anders echt niet schoon kan houden. De overige paardjes gaan zodra ze weer thuis zijn ook gewoon weer op strokorrels. Het is zoveel beter voor mijn rug, stro en vlas kan ik niet zelf uitmesten meer, strokorresl hophop klaar en het scheelt een berg afval in onze kliko's!
Voor mij echt niks anders meer hoor! en het wordt bij ons thuis gebracht als we willen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:25

Het vastplakken van het strospul onder de zool en in de straalholtes vind ik ook een nadeel van dit materiaal. Vooral als je - wil je het goed doen - iedere dag meerdere paardenhoeven moet uitkrabben. Als je er dan ook nog eens een paard hebt staan zoals die ene van mij die "pootjes geven" beneden haar waardigheid vindt en het dus consequent niet wil doen, ben je wel even bezig. Ik doe kennelijk iets fout en wacht nog altijd op de gouden tip die haar op andere gedachten zal brengen!