Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:20

Hier wordt gewoon het witte zand boven gehaald. Die bakken doen het hier in de omgeving prima als je er een beetje werk in steekt.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:57

Ik weet dat als je zgn. 1 -toppig zand gebruikt, de bodem moeilijk verdicht. Is ook logisch, want wat grovere zandkorrels kunnen dan onmogelijk in elkaar haken. Onze rijbak is afgegraven, gedraineerd en toen gevuld met redelijk grof zand. (fractie 1 mm.) De bak (nu 14 jaar oud) voerde vanaf het begin het water prima af. Te goed, want in droge perioden was hij altijd zwaar. Toen hebben we een hoeveelheid voorgedroogde naaldhoutsnippers (van Doorn) er doorheen laten vrezen. Dat was een prima oplossing: drainage bleef uitstekend en de toplaag bleef uitstekend. De bak was ook nog prima te slepen. Echter de naaldhoutsnippers zijn naar de onderste lagen gezakt (overigens geen blubber, want voorgedroogd verteert amper) en nu zitten we weer met het feit dat in droge tijden de bak onbegaanbaar wordt. Misschien een luxeprobleem aangezien het hier in Nederland vaker regent dan dat het droog is :D , maar wij zijn inmiddels wel een beetje mooi-weer-ruiters geworden en willen ook graag op een goede bodem rijden bij droog weer.
Enfin, de oplossing zit hem waarschijnlijk in het doorfrezen van iets ander materiaal, maar daar zijn we nog niet uit. Moet dit ander zand worden? We zijn toch bang dat er dan sprake zal zijn van dichtslibben op termijn. Misschien toch maar weer voorgedroogde snippers. Zijn natuurlijk, redelijk betaalbaar en zijn ons goed bevallen.Terwijl we na het storten het advies van van Doorn kregen om binnen 5 jaar de snippers aan te vullen, heeft de bak zich zeker 10 jaar goed gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:20

Wij hebben rondom sproeiers geplaats met een waterpomp en in droge periodes sproeien wij de bak een paar uur en dat gaat goed, in deoge periodes vaak rechttrekken en met een rol aanrollen..dat gaat eigenlijk erg goed. Ik heb ook te grof zand en met regen een supersonische bak, droge periode te droog, we hebben ook de drainage dicht zitten en als het heeel eeprg heeft gersen staan er plassen in, even de lappen uit de drainage trekken en hopa.

Ik ben bang dat als ik kleinere zandkorrels neem, het tussen de grovere wegzakt en weg is weg..goed nathouden scheelt enorm.

Zelf de sproeiers aangelegd en gekocht via een vijver verkoop en dat scheelt enorm dan bij paardenbak verkopers.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:43

Ik heb de rijbak juist vooral voor de winter maanden. Dan wil ik door trainen en kan ik dat niet in jet bos of op gras doen. Ik zou een te droge bak in de zomer dus niet zo erg vinden. Dan heb ik voldoende uitwijk mogelijkheden. Daarom volstaat een gekeerde bak waarschijnlijk ook gewoon voor ons. Hij moet zich dus vooral goed houden bij nat. In de zomer wordt het dan sproeien of ergens anders rijden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:04

Zo doe ik het nu ook pol013. Ik heb de bak gelaten voor wat hij is (is ook gekeerd zand). Net als nu is hij super; hoe natter hoe beter eigenlijk :D . Voor de zomer heb ik er sproeiers in. En wil het echt niet, heb ik hier ook een klein bosje om in te rijden :P

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:45

Ja, sproeien is ook een optie. We hebben ooit een sproeier (een behoorlijk professionele) aangeschaft, en pompten daarmee water uit de naastgelegen sloot over de bak. Werkte voor geen meter, maar dat lag aan het feit dat er gewoon te weinig water door naar buiten kwam. :D
We kunnen bij te droog weer ook terecht in de omgeving: grasvelden en maaipaden. Dus een echte reden om veel te investeren in een nieuwe bodem hebben we niet.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:16

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van kokos in zware bakken.
De bak is hier met (veel) regen super. De drainage doet ook goed zijn werk.
We zijn alleen bang dat de bak zomers te zwaar gaat worden. Zal kokos daar ook voor helpen?
Of is het dan gewoon een kwestie van veel sproeien en slepen?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:34

Daar heeft het bij mij super voor geholpen! Zomers moet ik wel actief blijven sproeien, maar nu is hij perfect!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:10

Ja, daar werkt het super voor! Alleen dus niet zo lang ... 2 a 3 jaar ...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:04

En dan kan je weer een nieuwe lading erin gooien?
Ergens in het topic had ik gelezen dat 1 baal 75 euro kost en dat je voor een 20x40 buitenbak 5 balen nodig hebt. Dat zou dan 375 euro kosten vind ik wel mee vallen als je daar dan ook 3 jaar mee doet.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:08

Ik was voor onze bak € 1600,= kwijt, nu 4 jaar geleden en ALLES is gewoon weg. -O- Zolang het er is, werkt het super in een te rulle bak, maar mij werd 7-10 jaar beloofd en dat haalt het bij lange na niet!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:40

Wat een geld linky! Had je korte of lange vezel?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:42

Pfoeeee 1600 euro dat is flink wat geld en na 4 jaar niks meer van te zien. Dat is wel heeel zonde.
Krijg je daar geen garantie op? De leverancier geeft 7 tot 10 jaar en je hebt er 4 jaar gebruik van gemaakt.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:17

linky schreef:
Ik was voor onze bak € 1600,= kwijt, nu 4 jaar geleden en ALLES is gewoon weg. -O- Zolang het er is, werkt het super in een te rulle bak, maar mij werd 7-10 jaar beloofd en dat haalt het bij lange na niet!

Wij hadden ook een superbak maar nu ook na 4jaar geen kokos meer te vinden en dan hadden wij ook nog eens na 2jaar kokos bijgevuld.
Nu hebben wij tapijtvezels door de bak laten werken, ik neem aan dat dit niet oplost over een paar jaar.
Dus al met al nog een hoop geld uit gegeven om een goede bak te krijgen

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:31

Ik denk dat ik maar eens kontakt met ze op ga nemen. :)*

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:24

Zelfde verhaal hier ... kokos door de bak gedaan, wat een heel fijn resultaat gaf. Twee jaar later bijna niks meer van te zien. Bijgevuld. Twee jaar later weer alles weg. Dat doen we dus niet meer ...

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:02

helaas hier ook zelfde resultaat, jaar later bijna weg alles, maar ook weer zwaar

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:46

is er hier iemand in de buurt van overijssel die jaren geleden kokos in de bak heeft gedaan en waar we mogen kijken, gelderland omg arnhem of richting apeldoorn mag ook, wij wonen zelf bij deventer

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:33

ik heb nog kokosvezel liggen achter wat er nu al 2 jaar ligt in drie pakken, ik heb heet nooit verwerkt in de rijbak, mocht iemand een goed bod doen en zelf willen halen uit castricum hoor ik het graag. Het is voor een bak van 600 m2

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 06:32

Wij overwegen ook Kokosvezels te mengen in onze bak.
Je leest voors en tegens,wij willen het zelf gaan ervaren.

Nu hebben wij een bedrijf gevonden die het los wil storten,maar we moeten het hele bedrag in 1x vooraf betalen! Daar heb ik een beetje moeite mee en wettelijk gezien mag het ook niet.

Waar hebben jullie de kokosvezels gekocht? en kwamen ze het los storten?

Hoor graag reactie

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 09:22

Wij haden ze van go-koko, gearandeerd 7-10 jaar maar helaas na 5 jaar verdwenen. Gemaild, geen enkele reaktie. Afrader dus. Het zat in baaltjes van plm. 45 kg.
Vooruit betalen is onzin, je kunt toch gewoon vóór het storten betalen als ze op je erf zijn?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:10

Wij hebben nu zon twee maand kokos in onze bak. De balen zijn bij ons geleverd door kokosvezel.nl ze werden nat gebracht dus wel konden er gelijk mee aan de slag . Het is wel een hele klus allemaal. De kokos komt ze nu en dan weer boven. Met name de plukken die niet goed los zijn gemaakt. Maar ben er ondanks alles erg blij mee

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:18

Ik was ook zo blij met mijn kokosbak, super te rijden, maar na 3jaar is al het kokos verdwenen, en dan hebben we tussendoor nog bijgevuld
Dit heeft ons een hoop geld en werk gekost, dus denk goed na voor dat je kokos neemt

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:00

nou hier al na een jaar alles al weg, dus ik vond het een beetje tegen vallen

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 06:08

Tja de meningen zijn zeer verdeeld! Maar wat is een alternatief dat ook een beetje betaalbaar is?

Dank voor jullie reactie's