Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lianne304

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:56

Voor de meestem zoals ik lees zijn vooral duurder uit vanwege ze nog 1 of 2 eztra stallen hebben die leeg staan.
Uiteraard kost het meer tijd.
En zoals een nieuwe stal en grasmaaier enz kosten geld maar dat zal ook over de 20 a 30 jaar gaan dat je paardje leeft

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:08

Ik ben ook zeeeer zeker goedkoper uit. Stalling hier in Drenthe ligt gemiddeld rond de 150 a 200 euro, soms duurder met binnen bak etc. Zelf ben ik in de wintermaanden 90 euro aan hooi kwijt, in de zomer niets. Land is van me schoonvader. Goedkoper kan ik echt geen paard hebben

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:34

Talietjuh: wat een leuke pony's. Ik snap dat je daar van geniet <3

Annem84: soms veranderen situaties zo dat het niet meer haalbaar is. Als ik een perfect volpension met goede faciliteiten en voldoende buitengang had kunnen vinden binnen 10 km afstand, had ik onlangs niet de keuze gemaakt om voor mijn rijpaard een nieuw huisje te zoeken.

Humpiedumpie: hopelijk heb je ondertussen goed hooi geleverd gekregen. Ik was het destijds zo zat afhankelijk te zijn, dat ik een trailer kocht om het zelf te halen.

Duhelo: respect wat jij allemaal opruimt aan mest, ik geloof dat ik dat dagelijks gauw zat zou worden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:36

Ik ben ook goedkoper uit, stalling kost hier in de regio al gauw 350 - 400 per paard. In de winter ben ik 300,- per maand kwijt aan alleen hooi (1 shet, 1 haf en 1 rijpaard), in de zomer nu nog aan de paarden van de oude man waar ik samen mee huur, die moeten op de paddock en dan moet de mijne erbij staan want anders staat ze alleen en dat is onhandig, maar zodra die weg zijn zal ik in de zomer geen hooi kosten. Qua brok stelt niet zoveel voor ze krijgt 2 x pd een handje. verder natuurlijk onderhoud, daar wil ik niet van weten wat ik heb uitgegeven :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:50

Pfoe Met wat betaal jij dan aan hooi? Ik heb met €180/maand aan hooi voldoende voor 1 rijpaard, een tinker en zelfs 2 shetjes. En dat staat rijpaard op zowat onbeperkt en de kleintjes ook, alleen de Tinker op rantsoen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:06

Varekaj schreef:
Pfoe Met wat betaal jij dan aan hooi? Ik heb met €180/maand aan hooi voldoende voor 1 rijpaard, een tinker en zelfs 2 shetjes. En dat staat rijpaard op zowat onbeperkt en de kleintjes ook, alleen de Tinker op rantsoen.

Nou ik denk dat ik als de haflinger weg is ik de onkosten kan halveren := maar hooi is duur, ik betaal €25,- voor een mini baal (kan niet groter kwijt) en daar doen ze 3 (soms 4) dagen mee in de winter. := en dan heb ik nog bezorgkosten van €30,- als ik het zo reken zit ik nog net onder de €300,- maar zal niet veel schelen.... :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:25

Hier is hooi ook duur (€5 per baal), maar met eentje die alleen nog 5* weg krijgt gaat het dus ook 3x zo hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:53

Hier verschillen de prijzen in hooi enorm. Ik kan alleen kleine verpakte baaltjes kwijt.
De ene vraagt 5 euro voor een baal van 13 kilo, nu heb ik baaltjes van 5 euro van tussen de 20 en 25 kilo.
Het hooi dat is geleverd is overigens prachtig hooi! Ruikt heerlijk, zit veel variatie in en het is ook goedgekeurd door de paarden. Nu even aankijken hoe ze het erop doen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:57

Jezus da's ook genoeg! Mijn hooi van vorig jaar is nog steeds geurig als ik een baal open doe, ik heb wel kleine baaltjes. Enige nadeel is het stof dat er nu in zit, maar een keer goed schudden en het is eruit. Komt van een weiland waar een Fries en 2 haflingers ook op grazen, waarvan de Fries al eens bevangen is geweest nadat voorbijgangers kilo's appels over de draad hadden gemikt. Het is dus best arm hooi, maar ze later er hier gerust hun gras en zelfs brokken voor staan.
Ik betaal altijd hetzelfde. In de zomer haal ik het zelf, in de winter wordt het gratis op stal geleverd én zelfs gestapeld. Heb nu al jaar of 5 hen als leverancier en werkelijk waar nog nooit een slecht baaltje gehad of ook maar een spriet onkruid. Zelfs geen verdwaalde brandnetel.

Jammer genoeg maken ze geen grote of verpakte balen/baaltjes meer, enkel nog klein onverpakt. Anders kon ik veel meer ineens kwijt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:15

Ik heb echt een slechte partij hooi te pakken. Stom van mij om niet eerst proefpakjes te vragen. had ik bij een andere (duurdere) leverancier wel gedaan en was echt heel lekker kruidig hooi. rook goed.
Echter vond ik het te duur (6 euro) dus ben gewoon naar een boer gegaan omdat we toevallig een huurbus hadden die dag en heb 50 balen meegenomen. Ben nog niet eens op een kwart met voeren.
Hij had het opgeslagen op een open hooischuur dus de zijde die blootgesteld was aan het weer, zit allemaal stof in. Ben er echt niet blij mee.
Gelukkig gaat een klant van de landeigenaren weg en die nam bij hun hooi af. dat mag ik nu doen. Dus dat is heel fijn!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:18

@Hutcherson: dat is geen stof maar gewoon schimmel ;)

Dat gebeurt me hier ook wel. Dan pak ik een baal en leg die op een kruiwagen en bewerk hem even goed met de mattenklopper :D
Overigens is dat ook de reden dat ik hooi graag nat maak. Dat moest ik sowieso al járen voor mijn COPD'er (mijn oudje), maar ik merk nu aan mijn bonte dat ze ook soms hoest (alleen in galop), dus ik heb die gewoonte maar weer opgepakt. Los maken deed ik sowieso altijd al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:13

@-ENGEL- dankjewel!

Herkenbaar, wij halen ons hooi ook zelf.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:50

Hooiprijzen kunnen zó ongelooflijk veel schelen en dat ligt echt niet altijd aan de regio. Waar ik eerst bijna 200 euro per maand aan hooikosten had voor een tinker en een mini betaalde ik de afgelopen maanden voor 2 mini's en een tinker 90 euro per maand. Tsja als je baaltjes maar 14 kg wegen en €6.50 per stuk kosten, tikt een baaltje per dag wel aan. Voor de prijs werd het wel gebracht, maar dat mag ook wel. Nu een leverancier die €90,- per bundel rekent en die wegen circa 20 kg per stuk

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:14

Ik heb net baaltjes gekocht bij een boer uit de buurt
3 euro voor 20kg balen,Dat is dan niet eens zo duur blijkbaar. Vond het nog wel prijzig maar wij hebben altijd eigen hooi. Ik kwam net te kort voor mijn overschakeling van winterwei naar vol gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:17

Ja dat is het. Mensen vragen een prijs voor een baaltje. Alleen wordt er vaak niet bij gezegd hoeveel een baaltje weegt. En dat niet ieder baaltje 20 kg weegt. En soms liegen ze daar ook over. Ja de baaltjes zijn18 a 20 kilo. Oke kom maar brengen. Weeg je een paar baaltjes na, amper 13 kilo. Dus handelaar gebeld; ja toen ik ze inbaalde waren ze 18/20 kilo, nu gedroogd misschien niet meer :roll: . 13 kilo of 20 kilo is op zo’ gewicht een enorm verschil. Daarom weeg ik de baaltjes altijd zelf met een kofferweegschaal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:31

3 euro is een nette prijs. Wij betaalden voor de kleine baaltjes tussen de 3 en 4.50 per stuk thuisbezorgd, afhankelijk van wat de hooiprijs deed. Nu hebben we 100 kilo pakken en 450 kg balen graszaadhooi

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:14

3 euro heb ik hier nog nooit betaald voor hooi(misschien 10 jaar terug :D ), goedkoper als 4,00 zul je het niet vinden óf de kwaliteit is gewoon ronduit slecht.
De Veluwe is gewoon een dure plek om hooi te kopen en degene die verkopen houden ook de prijzen van de 'buren' in de gaten, dus wordt het ook kunstmatig hoog gehouden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:47

Hier betaal ik ook 3 euro voor kleine pakjes hooi (20 kilo). Ik koop het wel lokaal bij een boertje, niet bij een handelaar oid.
Fijne samenwerking, ik ga soms eens gaan helpen om het hooi binnen te halen, in ruil mag ik de weidemann gebruiken als ik hem nodig heb. Voor 10 euro komt hij iedere week een kubiek mest halen (volle bak ophalen en lege bak terugzetten.) en ik heb mijn hooi aan 3 euro en het voordroog (400 kilo) aan 45 euro.

Onlangs bij de buurman een 30 tal baaltjes voor 2 euro per baaltje gekocht, die zijn wel iets lichter (rond de 15 kilo), maar voor die prijs maakt dat niet zoveel uit.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:33

3 euro is hier in het zuiden van het land voor pakjes van 20 kilo niet zo vreemd een paar jaar terug. Wat ze nu doen weet ik niet met 2 droge zomers.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:43

Wat goedkoop allemaal zeg hier tussen de 4 en 5 euro maar toch echt de meeste naar de 5 euro.

Vandaag ook weer 20 gehaald en dan 5 euro per stuk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:45

Hier ook 4.50 ik stuur een appie en dan zegt hij wanneer hij komt.Hij kan 31 balen mee brengen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:52

Maar dan betaal je de opslag mee.Haal ze eens direct van het land?
Ik weet dat niet iedereen dat kan, maar die ander heeft ook die schuur betaald, die betaal je mee als je nu nog hooi moet kopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:51

_Penotti schreef:
Maar dan betaal je de opslag mee.Haal ze eens direct van het land?
Ik weet dat niet iedereen dat kan, maar die ander heeft ook die schuur betaald, die betaal je mee als je nu nog hooi moet kopen.

Dan moet je ook wel opslag hebben.

Ik heb in de zomer 1 box vrij waar ik wat kan opslaan, maar in de winter gebruik ik die om mijn oudje apart te zetten om te eten (en het dak is niet waterdicht.)
Daarnaast kan ik er maar 60 baaltjes bij, dus moet ik alsnog om de 2 - 3 weken achter hooi (21 baaltjes per week), die bij de boer op mijn aanhanger leggen, naar stal rijden, baaltjes eraf en in de stal, en dit drie maal om de stal vol te krijgen.
Dan ga ik liever een keer per week en laat ze op de aanhanger liggen met een zeiltje erover :D

In de zomer leg ik telkens een 30 tal baaltjes tegelijk in de stal, zo blijven droger dan op de aanhanger en ik heb er ook zoveel niet nodig per week (momenteel een stuk of 5-6 per week.)

Zonder opslag is alles een stuk ingewikkelder.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:18

Wij laten ze per 250 balen komen. Die in juni komen direct van het land en 2 keer later in het jaar worden bij de hooileverancier opgeslagen en gereserveerd voor ons.
Voor 4,50 per baal incl bezorgen. We betalen niet extra voor het opslaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 15:36

Zo heb ik ook eens een leverancier gehad. 300 besteld en op laten slaan. Tegen de tijd dat ik aan de laatst 70 toe was bleken die er niet meer te zijn (verkocht). Dus die leverancier is nu ook verleden tijd :)