Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:15

@Lynn_nikita: heb je al eens gedacht aan een volkswagen caddy?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:18

Oh een jarige. Gefeliciteerd!!

Hier een leuke, drukke dag.
les gegeven. Pony's verweid. Lekker wat onderhoud gedaan. Nu op de bank..heerlijk!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:34

Wendy schreef:
@Lynn_nikita: heb je al eens gedacht aan een volkswagen caddy?

Zijn die niet meestal met 2 stoelen?

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:39

Of een Hyundai bus

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:48

Vraagje, hoe houden jullie het lint mooi op spanning?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:03

Wij hebben een suzuki grand vitara. Mag 1850 trekken. Kopen? :P
Afbeelding

Je zal wel moe zijn kvulden! Hier is het 1 paasei bende in huis. Manlief is aan het klussen... de wc bril is ook stuk gegaan. Dus koude billen haha.. heb niet geholpen vandaag. Heb toch wel last van mijn nek als ik teveel doe...

Als je het lint goed spant met plaatsen hoef je er niks meer aan te doen lijkt me... hier iig niet...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:08

Wij spannen af en toe op. Het lint zit er nu bijna een jaar op. Een aantal lintjes hebben een opspanbeurtje gehad; knoopje aan het einde eruit, even trekken, knoopje er weer in. Met z'n tweeën zijn is dan wel handiger. Dan kan de een het lint op spanning houden en de ander de knoop leggen.
Wat denk ik scheelt is dat onze stukken lint niet heel lang zijn.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:11

Die hebben wij ook een, die Grand Vitara. Heerlijke auto!
Hiervoor een Ford Mondeo gehad, die mocht tot 2000 trekken zo uit mijn hoofd. Ook een hele fijne auto, ligt fijn op de weg en je kan er veel in kwijt. Maar nu dus een Grand Vitara, en die bevalt ook echt super, trailer hangt er heel mooi stabiel achter.
Er loopt anders ook een topic over auto's voor de trailer, misschien kun je daar nog wat tips uithalen.

Lint kan ik niet echt over meepraten, wij hebben koord. Vind lint wel altijd mooi, wanneer het goed strak is. Hier in de buurt zijn er een paar met slap lint en dat vind ik dan weer geen gezicht. Als ik het zou veranderen zou ik voor een omheining met hout en draad gaan denk ik. Kost wat, maar vind het wel heel chique.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:36

Ik heb meerdere weilanden moeten omheinen in het verleden en met draad en lint gewerkt. Maar ik kies zelf graag voor draad: makkelijker in gebruik en stuk beter voor mijn portemonnee :+

Maar dat waren dan ook altijd huur weides, ik vind het bij bv Shirley prachtig mooi staan.

Er was een paal van de bak afgebroken, precies die waar het hek aan hangt en mijn boer/verhuurder heeft er heel slim een ijzeren paal tegen aan gezet zodat het hele gebeuren weer goed stevig staat, maar daar was de bovenkant nogal scherp van, dus heb ik heel charmant een leeg plastic potje van de monnikspeper overheen geschoven en vast geducttaped: ziet er niet uit, maar werkt als een tiet en kost niks, dus dan ben ik al al lang blij. :D

Maar ik huur, dus dan is dat compleet anders.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:48

Bij ons is het ook huur. Daarom gekozen voor boompalen ipv dure omheiningspalen. Ook wat goedkoper lint en wat goedkopere isolatoren en poortgrepen, maar eerlijk gezegd werkt alles na een jaar nog zo goed (1 paal moeten vervangen omdat een paard de bocht te kort nam, en 1 poortgreep vervangen omdat de stroom niet werd doorgegeven) dat ik bij een echt eigen huis (geen huur) ook dit spul weer zou nemen voor de binnenomheining (track). Voor de buitenomheining zou ik stevigere, hogere palen nemen, meer en breder lint en duurdere isolatoren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:52

Hier een Mitsubishi pajero voor het trekwerk. Mag 2800 trekken geloof ik. Maar ben bang dat we er stiekem soms wel overheen gaan.
Maar die zijn wel wat zwaar ivm de wegenbelasting in nl.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:54

Wij zagen vandaag een Pajero met driepaardstrailer. Kenteken opgezocht bij de RDW. Bleek een leeggewicht van 2115 kg te hebben; dat mag je dus ook trekken. Die driepaards ging er met z'n drie E-pony's iig flink overheen :n

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:25

Ze zijn er ook die 3500 mogen trekken maar dat is voor ons straks met 2 trekpaarden in een trailer niet genoeg ben ik bang.
Zal hier voor de paarden dus wel een vrachtwagentje worden denk ik, maar dan wel een echte en geen B rijbewijs ding.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:45

Knopen? Ik heb geen knopen in het lint... Ik heb 2 banen lopen en beide bestaan uit 1 stuk. Het hangt op een paar plekken iets horizontaal het is minimaal maar toch wel jammer. Is zo van de rol af gekomen helaas...

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 07:54

Palousa... Je zult denk ik geen B-vrachtwagentje vinden die dat gewicht mag dragen...De meeste gaan tot 100/1200 kilo... Ik heb me er ook al eens verdiept... Ik mag nl zelf niet met een trailer rijden...wilde dus ook een vrachtwagentje....

Over palen afgebroken: Toen ik Drenthe woonde heeft mijn buurman... Die over ons pad mocht rijden,om bij zijn weiland te komen.... Een hoekpaal van mijn weiland stuk gereden. Dat was niet te zien.... Buurman niks gezegd. Later in het jaar was er een enorme storm die de paal deed omwaaien.

Op die bewuste morgen gooide ik mijn paarden naar buiten( toen geen loopstal), zag niet dat die paal om lag.... Mijn land was toen 1 1/2 hec ... Smal en lang... ( achterste paal) alle 5 rende zo richting de opening en liepen los rond.... Eenmaal de vrijheid... Rende ze richting de weg... En ik zag een vrachtwagen aankomen..... Ik gilde mijn longen uit mijn lijf... Naar mijn paard die ik het langste had...." Jordy, stop... Kom terug!" Laat ie stoppen en terug komen.... De rest achter hem aan....

Inmiddels kwam er een andere buur en en de " buurman" helpen door een vangnet te maken ( draden open te zetten... Bewuste land af te sluiten) had ik ik ze weer gevangen.... oliebol wat een stress... Sindsdien check altijd mijn land voor ze naar buiten gaan...Mijn eigen man kwam naar buiten toen alles gebeurd was... Uh... Riep je?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:23

@monmaster; omg; wat een geluk dat Jordy reageerde en de rest mee kwam...

@sandra; je had het laatst over dat je al lang sukkelde met je paard en over zijn neusgat; ik ken jullie verder niet; slaap slecht, dus vanmorgen Bacardi's verhaal gelezen... Pffff, wat een zorgenkindje en wat een doorzettingsvermogen, van beide kanten. Liefs en sterkte!

Verder vind ik het wat lastig; ben slechts in enkele topics actief en probeer daar netjes op alles en iedereen te reageren; het lukte me hier alleen niet; ligt wss deels aan mijn versufte koppie, maar ik ken jullie namen/namen van paarden nog niet en het gaat erg snel.

Ik ga jullie topic dan ook weer verlaten, maar bedankt voor het warme welkom!

Wil verder iedereen die tobt met haar gezondheid of met de paardjes; heel veel sterkte wensen!
De mensen die hun nieuwe huis gaan betrekken of nog flink aan het klussen zijn; heel verl succes wensen en vergeet vooral niet stil te staan bij wat jullie allemaal al verricht hebben aan werk en ook ondanks al het werk te genieten van de paarden.
Heel veel succes met de nieuwe aanwinsten die voorbij kwamen; heerlijk!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:29

Ik mag ook met echte vrachtwagens rijden ;) dus dat is niet zo'n probleem.

Hier ook zo'n gezellige buurman die geen rekening houd met de rest. Die ging een greppel graven, strak tegen de tussenomheining. Resultaat was dus dat er 600 meter omheining in de greppel lag terwijl onze paarden gewoon in de wei stonden |o
En gewoon stug doorgraven.. En nog geen sorry, nee in plaats daarvan mocht ik blij zijn dat ik een keer over zijn wei mocht rijden om de troep op te ruimen.

Heeft nog 3 dagen gekost om er nieuwe palen in te zetten en een draadje te trekken. Dag daarna zouden we naar nl gaan dus het had wel een beetje haast.
Vrijdag palen besteld, zijn zondag geleverd en woensdag zaten we in de auto.

Avaluna, ik reageer ook niet overal op hoor ;) doe wel m'n best om alles te lezen maar soms gaat het zo hard dat ik een paar pagina's over sla.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:43

Jeetje monmaster dat kost je ook 10 jaar van je leven. Fijn gaat je man ook meteen reageerde. Zou deze hier ook klaar krijgen. Palousa ook fijn zo'n buurman

Ik heb nu een focus 2 ltr hele fijne auto maar omdat ik 2 wekelijks een zwaar pak voordroog breng moet ik in de winter door de modder en wil ik echt een 4wd nu. Verlaagde focus niet heel handig dan. Al moet ik zeggen dat ik nu wel "volleert" rally chauffeur ben

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:57

Nou van je buren moet je het hebben.. snap niet dat mensen het elkaar zo moeilijk willen maken..

Ik heb gelukkig hele lieve buren :) onze paarden staan nu bij hen op een stuk wei tot hun knieën in het gras.. vind het super dat ik dat mag gebruiken.. Dus de twee paarden die wel wat vetjes kunnen gebruiken gaan nu enkele uren per dag daarop :)

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:31

Avaluna...gewoon net als ik doen,lekker meelezen en als er iets is waar je op wilt reageren dan doe je dat.Niemand neemt het je kwalijk hoor :) En ook lekker vragen stellen als je iets wilt weten :j
Voor mij gaat het momenteel ook te hard om overal op te reageren...er zitten meer brainfog-kneuzen hier ;)

Hier ook fijne buurtjes,geen aso-gedrag gelukkig kan ik er ook niet bij hebben.

PB...hier heeft men 50cm vanaf de grens de onheining.Dat betekend dat er een meter tussen de afrasteringen komt.Het maïsland staat wat dichterbij maar daar hebben we verder geen last van,de jongens die het land bewerken zijn altijd erg netjes.
Een x gehad dat mijn gaas tegen het draad getikt was,controleerde de volgende morgen toevallig of er stroom opzat omdat ik die dag weg zou gaan.Had geen prik dus omheining gecontroleert.Ik zag aan de sporen dat hij erg veel moeite had gehad met draaien en nét het gaas had geraakt.Teruggebogen en was weer prima.

Nu controleer ik het gewoon even als ze klaar zijn maar nooit schade gereden...zijn erg respectvol naar andermans land,spullen en dieren.

MM :oo dat is schrikken...als ze hier op de bouw mogen staan dan check ik ook altijd eerst of het draad er nog staat voordat ze erop mogen.Is denk ik goede gewoonte hoor...Wat een mazzel had je...

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:38

Avaluna dat probleem heb ik ook. Dus ik lees lekker mee en reageer af en toe eens. En als ik iets wil weten vraag ik het gewoon en ik krijg even snel antwoord als iemand die dagelijks post :) dat is wel leuk.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:48

Thanx voor de felicitaties allemaal! Er is nog taart over dus wie zin heeft komt maar een stukje eten.

Hier gelukkig geen aso buren. Zou een beetje gek zijn de aangrenzende weilanden zijn van de kerk.

Ik volg de discussie over auto's even. Mijn huidige auto is 20 jaar oud en begint het wat moeilijk te krijgen. Dus nu wil ik er graag 1 die een trailer kan trekken. 1-paards is genoeg wil geen nieuw rijbewijs halen. Ben met kort rokje en lief lachen 1x door het examen gemazzeld (in 1x geslaagd ondanks oa remingreep en bijna andere auto geraakt :o ) maar ben nu wat jaartjes ouder en bang dat dat niet meer lukt...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:58

Hahaha; nog gefeliciteerd; moet echt lachen om je rokje en de situatie is hier ook al besproken; heb namelijk volgende week maandag mijn eerste rijles i.v.m. mijn beperkingen/autoaanpassingen; vind het toch wel spannend; maar kort rokje gaat wss ook niet meer lukken...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:58

Ik zal proberen af en toe te reageren en daar dan niet mee te zitten.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:02

Blijft idd een leuk verhaal. Vooral bij mannen die niet in 1x geslaagd zijn }:)

Succes van de week!
En niet weggaan hoor! Ik post hier ook niet dagelijks, wordt het topic ook niet leesbaarder van. Iedere dag in de lunchpauze ff bijlezen en reageren als er iets voorbij komt waar ik wat van weet of als ik zelf een vraag heb. Werkt voor mij prima!