Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:30

@ohjajoh6 : met die correcte identificatie bedoelen ze dus de DNA-test. Hiervan zit er dan een sticker in het paspoort. Na 2009 is de DNA-test afgeschaft en moest álles gechipt worden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:41

Even kijken wat ik nu precies heb.

Ik heb Devita aangeschaft in 2000. Van haar heb ik een vaccinatieboekje en een bewijs van inschrijving met een registratie in het veulenboek en het stamboek. En er staat dat ze een tatoegage heeft.

Marinka heb ik aangeschaft in 1998.
Hier van heb ik alleen een bewijs van registratie (dit is geen bewijs van inschrijving in het stamboek)

Verder heb ik niet van deze paarden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:42

Wat zijn we een bende stresskippen bij elkaar om onze oudjes :+ Gelukkig zijn ze vaak kwieker dan ze eruit zien :)

Bedankt allemaal voor de felicitaties, het voelt nog heel onecht, 'k zal het pas echt geloven als ze hier staat :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:43

@kvulden: dus je hebt nooit een officieel NL-paspoort aangevraagd (hoewel dat al járen verplicht is).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:43

Heel veel sterkte en kracht amiette, dat is niet niks, mooie leeftijd!!

En gefeliciteerd Solleke_Noah! Wat een leukerd!

En nog wat nieuwkomers, welkom! Las ook iets over Tinker die tegen de deur slaat. Kan toeval zijn, maar die van mij zijn allemaal braaf op stal maar ik merk bij allemaal dat ze liever buiten staan en het dan ook beter doen. Dus waarschijnlijk wil hij gewoon eruit. Import paard?

Tinky wat een mooie kerstkaart, heel tof!

Wat betreft registratie en chip van de paarden kan een dierenarts je denk ik goed helpen.

Voor de rest laat ik het even voor wat het is, sorry :(

Wat zouden jullie doen in een situatie als deze? Al sinds halverwege vorige winter laat ik hooi komen van een en dezelfde meneer. Kleine baaltjes van 25 kg, goede kwaliteit, nette afspraken, prima prijs. Hij kan er 40 op aanhanger meenemen, dat voer ik ongeveer per maand, dus ik laat elke maand komen. Vorige maand had hij ineens andere, mindere kwaliteit. Ik zei daar wat van maar wilde het wel proberen. Paarden eten het prima, maar het is veel fijner en zachter, ik heb liever grof en langstengelig zoals ik had. Bovendien voer ik van deze baaltjes het dubbel per etmaal (!) terwijl ze me voor dezelfde prijs zijn verkocht.

Vorige week vrijdag heb ik hem 's ochtends bericht gestuurd of hij me de rest van het seizoen weer oude kwaliteit kan leveren en of het mogelijk is dat hij me wat eerder levert deze maand, dan ik betaal. Immers calculeer ik hooi kopen gewoon in en dat ik nu eerder moet kopen is omdat hij mij andere baaltjes levert voor dezelfde prijs. Dat was allebei geen probleem, ik vroeg hem of hij dinsdag kon komen leveren, hij had liever de donderdag. Ik heb aangegeven dat ik tot ongeveer het weekend nog genoeg had, dus dat dat net zou kunnen. Afspraak gemaakt dat hij vanochtend zou komen leveren om 11:00, gisterenavond nog contact gehad dat hij 40 baaltjes mee zou brengen en dat gewoon rond dezelfde datum als altijd betaal per bank.

Krijg ik vanochtend om 10:32 een bericht dat het vandaag niet gaat lukken omdat zijn kwaliteit te slecht is om te verkopen. Dat hij eerst moet gaan sorteren. Nu gaan mn tenen van dat moeten sorteren al kriebelen. Dus ik reageer dat ik wel graag zsm wil weten hoe of wat omdat ik nog maar voor een paar dagen hooi heb. Hij zou zorgen dat ik zaterdag uiterlijk hooi heb staan. Ik vraag hoe hij dat weet als hij nu nog geen hooi heeft. Liet hij anders een collega wel brengen.

Ik heb inmiddels een berichtje op facebook staan dat ik een hooileverancier zoek, maar zie maar eens iemand te vinden die voor een nette prijs maandelijks aan huis komt brengen en ook nog goede kwaliteit heeft. Daarbij moet het dus op de zeer korte termijn en zit ik ook een beetje omhoog met betaling aangezien ik het te triest voor woorden vind aan de rente van de spaarrekening te sleutelen voor 4 - 5 dagen hooi :o . En dat allemaal omdat meneer mindere kwaliteit levert waar ik bizar meer van voer (1,5 baaltje vs. 3 baaltjes) en vervolgens zijn afspraak op het laatste nippertje niet na komt.
Laatst bijgewerkt door Caily op 17-12-15 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:45

Caily: kan je hooi lenen van de andere paardenmensen die bij je staan?

Of iets minder orthodox: kunnen ze tijdelijk op een wei waar nog gras staat om die paar dagen te overbruggen?

edit: mijn hooiboer kan soms ook zo'n fratsen uithalen en dan heb ik voor de overbruggingsperiode baaltjes van de aveve (boerenbond), verpakte baaltjes van 20 kg voor 8 euro ongeveer. Maar dat is heel duur dus voor jou geen optie denk ik?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:48

Ik heb inderdaad wel nog een weide over, daar redden ze zich wel een paar dagen mee, maar ik vind het van de zotte dat ik hun rantsoen moet omgooien (oa van een insuline resistent paard) door zoiets. Hooi van de buufjes gaat helaas niet lukken. Die hebben allebei grote balen, ik moet echt die kleine onverpakte hebben :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:48

@Caily: ik denk dat je verschil hebt in 1e en 2e snee. Overigens is mijn ervaring dat je van fijner hooi zeker niet meer hoeft te voeren, want er wordt veel meer van verteerd. Nadeel is wel dat ze langer doen met grover hooi, maar je hebt er ook meer mest van.
Van 2e snee is het bekend dat het iets sneller stoffiger is/wordt juist omdat het eerder vocht aantrekt door de fijnere structuur. Vaak zit dit alleen aan de zijkanten waar de lucht bij kan komen. Ik klop dit er met een matteklopper zo af en schudt het goed uit voor ik het nat maak (wat ik altijd al doe).

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:53

Solleke_Noah, heel veel plezier met je IJslanderdame!

Oef Caily, daar word je ook niet blij van zeg! En dan al helemaal als je nog maar voor enkele dagen over hebt.... Wij hebben hooi zat en ik kom het graag brengen... Maar Bellingwolde is wel een heel eind uit de richting vanaf Boxtel...

Welkom Yvonne!

Creatief, die kerstkaarten Tinky!

Amiette, heel veel sterkte gewenst!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:55

Nee ik heb nooit een paspoort aangevraagd.

Ik heb altijd recreatief gereden nooit op een manege nooit op wedstrijd en dan komen zulke berichten niet zo maar aan. En rond de tijd dat die regels allemaal zijn ingevoerd was ik zelf voor jaren een beetje disconnected met de wereld. Misschien geen excuus, maar zo is het gelopen. En later hoorde ik wel eens wat, maar heb me er nooit in verdiept. Maar als ik het begrijp moet ik dus voor Marinka een chip en een paspoort aanvragen en moet Devita gechipt worden. Rosie heeft dat alles.
Ik heb begrepen dat ze van het shetlander stamboek iemand kunnen sturen die ze beiden chipt. Ik moet de papieren daar aan meegeven en dan vragen ze bij KWPN een paspoort voor Marinka aan.
Kosten Devita 40euro en Marinka 28,50 en 30euro voor paspoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:07

Even op je tanden bijten Caily. Mijn ervaring is dat het meestal wel goed komt met die hooiboeren. En anders bel je hem vrijdag gewoon nog even en heeft hij niets voor je kunnen regelen, vraag je toch het nummer van die collega van hem?
En wat het dubbele geven aan hooi, zijn die baaltjes dan de helft zo zwaar? Want ik neem aan dat je weegt met een ir paard?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:08

Caily ik begrijp dat het heel vervelend is maar de boer denkt op zich toch wel mee? Hij is akkoord met de betalingswijze en hij gaat hooi sorteren zodat hij niet weer met slechte / andere kwaliteit aan komt. Daar gaat natuurlijk wel tijd in zitten en boeren hebben doorgaans niet heel veel tijd over.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:14

Hij is geen boer, hij heeft een kwekerij en pensionstal. Er gaan veel vreemde en nare verhalen de ronde over hem, en hij heeft zelf overduidelijk nogal een rijke fantasie. Facebook posts die niet kloppen, wisselende prijzen, elke maand een andere naam op facebook. Ik had altijd zoiets zolang hij mij prima hooi levert zal de rest mij worst zijn, maar nu ga ik toch wel hard twijfelen en vraag ik me af wanneer dit echt fout gaat. Ik heb door mijn berichtje al van 2 mensen die ik niet ken tip gehad niet met hem in zee te gaan. Het hooi is volgens hem allemaal tegelijk gemaaid van een heel groot stuk van 50 ha, en inderdaad, deze baaltjes zijn een heel stuk al dan niet de helft lichter.

In november heb ik hem gevraagd of ik niet beter hooi voor heel het jaar in een keer kon kopen dat ik zeker wist dezelfde goede kwaliteit te hebben. Nee hij had sowieso genoeg van deze kwaliteit voor het hele jaar en het was voor ons beide makkelijker om het per maand te doen. Maar aan de andere kant, wat Daan zegt, hij denkt wel mee en met de betalingswijze zeker coulant dus ik wil hem ook niet gelijk afschrijven, het was namelijk wel gewoon altijd goed. Alleen als je baaltjes moet gaan sorteren per stuk vraag ik me wel af hoe goed goed dan is, een partij zal toch nooit van baal tot baal verschillen als dag en nacht.

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:28

Dank jullie wel allemaal.! Doet mij heel erg goed.!

Sollek_Noah: Dank je voor de tip.! Ik heb al een armband en een hanger van mijn oude verzorgpaard. De hanger is een ‘bol’ hartje waarin een plukje haar zit. Daar heb ik nu even geen foto van. Wel van mijn armband. Ga straks eens even neuzen wat ik voor Sefje wil..

Afbeelding
Wat een leuke Ijsje heb jij.! Ben benieuwd de 28ste.!!

Kvulden: Ook hij was ziek. Hij heeft in september een soort van droes opgelopen. Hij is hier wel van opgeknapt, maar nooit meer helemaal goed geworden. Nu is het twee weken geleden echt slecht geworden. DA vermoede toen iets van vergiftiging, maar wat het ooit echt geweest is, I don’t know… Hij had erg last van diarree, oedemen en at erg slecht. Maar het rare is eergisteravond had hij geen diarree, was opgewekt en vrolijk. Gisterochtend gelukkig nog langs geweest, toen wel weer diarree, maar hij had snachts braaf al zijn ruw voer opgegeten… Dus ik dacht ik kan met een gerust hart weg. Maar in 2 uur tijd is het totaal omgeslagen en is DA gekomen om hem in te laten slapen…

Ppff Caily wat een gedoe… Dan denk je alles lekker geregeld te hebben, komt er zo iets…

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:46

oh Amiette wat vervelend dat het zo is gelopen. Vreselijk. nogmaals Sterkte ermee ik hoop dat dit mij voorlopig nog even bespaard blijft. Wel een heel mooi armbandje trouwens.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:47

Caily schreef:
Ik heb inderdaad wel nog een weide over, daar redden ze zich wel een paar dagen mee, maar ik vind het van de zotte dat ik hun rantsoen moet omgooien (oa van een insuline resistent paard) door zoiets. Hooi van de buufjes gaat helaas niet lukken. Die hebben allebei grote balen, ik moet echt die kleine onverpakte hebben :(

Sorry, ik heb niet steeds bijgelezen.
Maar mocht je in nood zitten, kan je hier ook wel een paar baaltjes halen om wat tijd te rekken tot je een grote hoeveelheid hebt kunnen regelen. Is niet zo heel ver rijden voor je.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:58

caily sterkte met je hooi, altijd vervelend zo

kvulden maak je niet druk!
Lotte was 24 jaar, was gechipt maar ik heb nooit een paspoort geregeld voor haar.
Ze is in juli ingeslapen bij de kliniek en daar is ze opgehaald, in Nederland.
Was totaal geen probleem!

Spatter had ik een maand eerder laten inslapen daar, was gechipt en met paspoort maar ik heb niks hoeven laten zien en heb het paspoort nog hier thuis liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:21

Check nou eerst die link eens kulden, want volgens mij zijn die registraties, de voorlopers van het paspoort. Want in Lona haar KWPN paspoort, zitten exact de zelfde gegevens als jouw devita, ik zit het net nog te checken. En ik weet zeker dat de rendac alles ophaalt. Nog nooit anders meegemaakt en het staat zelfs in die link van mij.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:37

Maar mijn paarden hebben geen paspoort. Devita heeft wel een stamboek registratie want ze is op keuringen geweest. Maar dat alles was voor 2000. Dus ze moet zowel gechipt als een paspoort hebben.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:38

kvulden hoeft niet, lees even mijn bericht!

Lotte had ook geen paspoort, voor rendac is dat geen enkel prpbleem

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:41

Blijft het feit dat je strafbaar bent als je geen paspoort/chip hebt... maar goed dat is net als door rood rijden als er niemand is die het ziet :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:50

Ik weet het, had haar ook braaf gechipt in de tijd dat het in Nederland al verplicht was maar in Belgie nog niet dus geen haast.
Was toen niet duidelijk waar ik nu het beste dat paspoort kon aanvragen, was in Belgie nog in opstart en een puinhoop maar het moest eigenlijk wel in Belgie anders kon ik 2 x betalen voor een paspoort wat in Belgie 90 euro kost!

Hier in Belgie moet het officieel ook op naam staan, maar dat is zo'n papieren rompslomp die steeds weer veranderd wordt dat ik zelfs Tika nog niet op naam heb weten te krijgen. -:(-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:53

Wat mij het meest stak was dat in omringende landen een paard wat overduidelijk te herkennen was aan brandmerken of andere kenmerken dáár niet gechipt hoefde te worden en in NL wel.. duidelijk gevalletje 'roomser dan de paus' weer.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 15:01

spatter schreef:
kvulden hoeft niet, lees even mijn bericht!

Lotte had ook geen paspoort, voor rendac is dat geen enkel prpbleem

Maar je zegt wel dat ze gechipt zijn..... En de mijne hebben geen van beiden.

En zoals Marinka? Als ik daarmee op de trailer wil?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 15:37

Ze hebben beide paarden in laten slapen en ze zijn pas later opgehaald door de rendac, daar was ik niet bij dus al hebben ze gecontroleerd of er een chip in zat, er zat verder geen documentatie bij dus dan blijft het loos natuurlijk

Rendac haalt natuurlijk ook honden, katten en weet ik wat voor dieren daar op dus die gaan echt niet alles controleren op chip.