Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:32

Hier ook geen ijzers.. Ik ben anti ijzers :)

Ik ga trouwens deze namiddag de merrie rijden. Moet haar wel op jumping even overpakken op het inrijterrein (mag officieel niet maar hier zeggen ze daar niets van, is een criterium van een bepaalde stal).

Ik heb al stress dat ik haar moet rijden op een wedstrijd waar iedereen me aan kan gapen.. Brrrr!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:40

Wat bedoel je met overpakken Yontheke? :? Veel plezier en succes op de wedstrijd probeer niet aan die mensen te denken langs de kant, de beste stuurlui staan an wal immers :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:49

pol013 schreef:
Cally: maar daar is misschien geen sneeuw op bevroren grond gevallen?

Jawel, en het ligt er nog steeds :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:51

Zal wel een typische Belgische uitspraak zijn. Haar even overnemen (overpakken) van de ruiter op het inrijterrein.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:56

Geen idee, ik snapte je wel, maar ben van origine ook grensgeval....

Succes!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:57

Haha ok op die manier misschien kan ik niet zo goed nadenken op zondagochtend :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:11

Vivat schreef:
Haha ok op die manier misschien kan ik niet zo goed nadenken op zondagochtend :')

:Y)

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:39

Vandaag staat paard wel buiten, de sneeuw plakt minder en het lijkt nu goed te gaan met de ijzers. Gelukkig is het geen enorme druktemaker. Hij heeft ijzers voor ivm veel buiten over de weg lopen en snel last hebben van gevoelig worden op onregelmatige ondergrond. Ik heb het jaren zonder ijzers geprobeerd, maar een jaar of drie terug ging dat echt niet meer. Toen is hij zomers op ijzers gekomen. Eigenlijk wordt hij in de winter ook gewoon buiten gereden, en afgelopen winter heb ik veel spijt gehad dat de ijzers er onderweg waren. Hoeven werden veel te kort en in het voorjaar kon er nauwelijks een ijzer onder... Daarom dit jaar op de ijzers laten staan. Daar ben ik heel blij mee, alleen deze dagen is even lastig. Sneeuw beslag vind ik eigenlijk een beetje overdreven voor die paar dagen sneeuw, maar deze dagen ga je er natuurlijk wel weer overna denken...

De nieuwe paddock/bak, die moet je echt even de tijd geven. Onze paddock zag er na aanleg in de winter na de eerste bui ook zo uit. Het water moet zijn weg vinden naar de drainage, nu wordt het meteen een soort blubber/drijfzand omdat alles zo los is. Komt echt goed! Maar geef het even de tijd!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:20

Hier geven ze voor begin februari sneeuw en -10 af, ben benieuwd of dat doorgaat.
Zou jammer zijn want dan staat het werk aan m'n badkamer weer stil, ben deze maand al 2 weken kwijt door de kou :(

De paarden dan ook maar weer in de gaten houden of ze niet toch een dekentje op moeten, gevoelstemperaturen van -12 tot -15 is best wel koud. (Zal wel weer waaien)

Hier staan ze ook lekker ijzerloos, scheelt een hoop gedoe.
Hebben er wel een staan die een platvoet en een stijl voetje heeft, maar dit heeft hij altijd al gehad, is zonder ijzers alleen een beetje erger.
Bekap ze ook zelf, dus als ze moeten kan ik ze pakken en niet eerst een afspraak maken om af te wachten wanneer ze komen.
Ze slijten hier in de wei best aardig moet ik zeggen, valt me niets tegen.
Ze lopen weinig op de weg dus daar hoeven ze het niet van te hebben.
Denk dat het 1,5 maand geleden is dat ik er wat vanaf heb gehaald.
Door de stenen in de grond breekt er weleens een stukje af, maar zo lang dat geen grote brokken zijn komt dat wel weer goed.

Had er laatst ook een een kleine hoefzweer maar die is er ook heel mooi uitgekomen. Klein beetje geholpen met een beetje trekzalf maar heb er verder niets aan gedaan.
Nu zie je het gat waar de ontsteking door naar buiten is gekomen er heel mooi uitgroeien..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:23

Nee toch! In februari begint mijn Rijderscursus! Grrrr

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:25

Ik weet niet wat het weer daar is hoor ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:27

Ze woont in FR he :P

Heb e ze 24/7 buiten nog met dat weer? Geen idee hoe het bij ullie is, maar hier liever -10 en droog dan +2 en regen..

Mijn merrie gaat maximaal twee keer per jaar naar de smid, en dan nog alleen vijlen. Zou het best zelf willen doen, maar vind dat toch wel eng ook.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:29

Mijne gaat om de 3 à 4 weken en de shet 1 keer om de 3 à 4 maanden :)
Mijne heeft HKO graad 4 dus dat bijhouden is voor hem superbelangrijk.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:36

Fr is best groot :)

En ja, we hebben ze nu 24/7 buiten staan, tot nu toe gaat het goed. Maar misschien krijgen ze last van de koude wind als het echt koud gaat worden en harder gaat waaien..
Heb eventueel wel een box voor 2 paarden maar met z'n 4e is dat wel krap :)
Dan zou ik de boel wat moeten verbouwen, maar die schotten zijn nogal zwaar dus als het niet noodzakelijk is laat ik ze liever gewoon staan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:56

Hier ook zelf de voeten doen...eerst elke 2 weken even een raspje erlangs maar nu ik de tegels schoon houd in de paddock en met slechte weer ze er veel hebben gestaan,1,5 maand.Alleen de zijkanten even de rafeltjes eraf door de bevroren grond.

Laat wel 1 á 2x per jaar door vakman nakijken zodat de hoefstand optimaal blijft.

Caily...is niet eng zolang je maar goed oplet wat je doet en zeker in begin met hulp van een vakman en eens in de zoveel tijd laten checken ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:04

Ons paars staat op sneeuwbeslag, dus wideapuntjes erin en vanmorgen gewoon op concours geweest, trippelde zo de bevroren aangeredensneeu parkeerplaats over.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:59

Ik heb er ook sneeuwringen onder zitten. Die dingen kosten maar 5 euro per paar. Alles is hier gelukkig weer ontdooid.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:27

is palousa boy wel een ze? :D

hier is het nu vooral prut. dooiende sneeuw. heb nog wel even gereden, was prima te doen

en verder nog een tip, laat je telefoon niet in de waterbak vallen ;(

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:32

Ja smerig weer, alle natte troep, morgen weer veel regen.... Zucht

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:38

karev schreef:
is palousa boy wel een ze? :D

Laatste keer dat ik keek niet :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:44

hihi had al het vermoedden vanwege je boktnaam.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:18

@karev: balen van je foon...doet ie het nog. In een bak met rijst leggen trekt goed het vocht er uit.

Hier wil het nog niks dooien, alles ligt er nog net als gisteren, hooguit iets 'glaziger'.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:34

Oooh, Karev, ik ken het. Ik heb hem ook al eens uit mijn zak laten vallen tijdens het ridjen en toen is mijn paard er bovenop gaan staan.

Hier wil het ook niet dooien, nog steeds een ijsbaan. Veel erger dan sneeuw... Ik heb ze nu allemaal in een apart stukje, zodat ze elkaar niet gaan opjutten, in de hoop dat ze geen been breken. Maar ik weet nog niet hoe het morgen moet... Dan ben ik de hele dag op kantoor.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:38

het viel me mee hoeveel vocht er in zat. mijn reflexen zijn ok zeg maar hihi.

hij ligt idd nu in de rijst. toen ik hem uit de waterbak viste deed ie het gewoon :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:46

Excuus Jeffrey :o

Tinky12 schreef:
Caily...is niet eng zolang je maar goed oplet wat je doet en zeker in begin met hulp van een vakman en eens in de zoveel tijd laten checken ;)

Misschien maar gewoon gaan doen dan. Mijn buurman is hoefsmid; onze paarden lopen bij elkaar, dus in principe is hulp dichtbij...

Lorette, zijn het zulke brokkepiloten dan? Die van mij letten eigenlijk zelf heel goed op. Ik heb ze 's nachts op de paddock(s) en overdag op de wei. Normaal heb ik er 1 - 2 die met een rotgang de wei in scheuren, maar als het vriest houden ze zich in totdat ze de opgevroren modder vooral voorbij zijn en gaan dan pas los. Twee anderen spelen altijd samen alsof het jonge hengsten zijn, maar doen dat nu ook allemaal iets subtieler. Ook mijn veulen kijkt wel uit. Normaal durft ze best voor de grote paarden de wei in, als ze dichtbij komen trekt ze wel een sprintje, maar nu wacht ze netjes tot de groten voorbi zijn zodat ze rustig haar weg kan zoeken.

Gelukkig Tamara!