Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:21

wuswa schreef:
@wuswa: wilgen vinden ze ook heel lekker :9
quote]

Dat schijnt zo te zijn maar die staan hier niet en ik zou niet weten hoe ik daaraan kan komen. Als iemand wat heeft, dan houd ik me aanbevolen (graag in Gld).

ik zit niet echt in de buurt :=

je kan het in de winter wel eens vragen bij een boer die net zijn wilgen geknot heeft, dat heb ik iig gedaan.
hij bekeek me of ik van mars kwam, maar ik mocht wel mijn auto volladen :D

jeetje, die likballen zijn niet bepaald goedkoop :oo

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 05:36

Die likbal was binnen twee dagen op (4 paarden). Ik had 'm aan een tak van een boom gehangen en ze hebben er erg veel plezier van gehad :9 . Maar idd, ze zijn hartstikke duur...

Dinopino

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:42

Dat had ik ook met die lik-it bal. Je zou moeten weten hoe het gemaakt wordt en het dan zelf in elkaar knutselen. Is het uberhaupt een zoutsteen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:59

Dat is een beetje een té dure liefhebberij. Buiten dat ze waarschijnlijk dan veelsteveel van iets in een te korte tijd binnen krijgen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:58

fojoe schreef:
ik had eerst 3 grote fijnmazige hooinetten hangen (type hooinet.nl), maar vooral mijn tinker at op die manier toch nog te veel.
nu hangen er 6 fijnmazige hooinetten op, die als een soort boksballen aan een balk hangen te wiebelen, dus waar ze nog meer moeite moeten voor doen }>

Ik heb mijn netten nu op de grond liggen, en de eetsnelheid is wel afgenomen, maar zou wat mij betreft nog wel meer verlangd mogen worden. Scheelt het echt behoorlijk als je ze ophangt aan een paal?

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:16

ik heb gewoon een soort schommel (zelf gemaakt)
aan de boom hangen vinden ze ook leuk
gewoon om tegen aan te staan
en lekker in het touw te happen enz

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:40

marionblo schreef:
fojoe schreef:
ik had eerst 3 grote fijnmazige hooinetten hangen (type hooinet.nl), maar vooral mijn tinker at op die manier toch nog te veel.
nu hangen er 6 fijnmazige hooinetten op, die als een soort boksballen aan een balk hangen te wiebelen, dus waar ze nog meer moeite moeten voor doen }>

Ik heb mijn netten nu op de grond liggen, en de eetsnelheid is wel afgenomen, maar zou wat mij betreft nog wel meer verlangd mogen worden. Scheelt het echt behoorlijk als je ze ophangt aan een paal?

scheelt echt veel :j
hoe hoger je ze ophangt (uiteraard hangt het net wel tot tegen de grond), hoe meer ze bewegen dus hoe moeilijker het wordt om het hooi eruit te prutsen.
ik weet niet of gewoon aan een paal echt gaat werken omdat het net dan toch een stuk vaster hangt.
vrijhangend als een soort schommel is in mijn ervaring het beste.

dit net hangt op aan het plafond van de stal (dus ruim 2,50m hoog) en raakt als het leeg is nét de grond:
http://i312.photobucket.com/albums/ll34 ... 020535.jpg

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:58

Fojoe, bedankt!
Het gaat hier niet lukken om de netten echt helemaal vrij op te hangen, maar het zal dan toch wel schelen als ik boven aan een paal een ring maak en dan het touw daar door heen haal.
Ik zal eens overleggen hier.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:55

aan een paal zal ook wel kunnen, maar het net zal daar minder heen en weer slingeren, dus sneller leeg zijn.
vrij ophangen kan ook in de paddock: 2 paaltjes een metertje uit elkaar, een balkje er bovenop, en daar je hooinet aan hangen.
hoe hoger, hoe beter.
ik zal eens een foto maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 17:25

Ik zal wel een paniekzaaier zijn maar ik vind dat toch een beetje eng hoor , ze kunnen toch in een bizar geval bvb. hun kop in dat net + touw vastdraaien en zichzelf ophangen , er gebeuren wel gekkere dingen :P

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:45

pmarena,
dat heb ik ook hoor. Er komen bij mij echt geen netten te hangen. En al helemaal niet op die manier. Ik vind het toch ook een beetje eng.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 19:09

Zolang het kleine mazen zijn zie ik het probleem niet, alleen deze mazen vond ik dus te groot.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 19:16

O de mazen vind ik nog niet eens het belangrijkst hoor , maar gewoon dat het geheel een soort lang touw wordt waar ze zich in vast kunnen draaien :)

Ik snap ook wel dat dat zo'n vaart niet loopt , maar ze kunnen natuurlijk de meest bizarre dingen voor elkaar krijgen :=

Net als dat ik niet hou van het op de wei zetten met een halster , dit kan is ook heel klein als je terrein goed op orde is , maar je paard zal de eerste niet zijn die zichzelf wurgt....

Zo was er hier in de buurt eens een drama op een kinderdagverblijf , had een baby zichzelf opgehangen aan een (al ingekort) koordje van een luxaflex , waar het zich op 1 of andere manier ingedraaid had....

fancyrebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 23:14

Ik zou een hooinet juist niet hoog hangen, dat is totaal geen natuurlijke eethouding voor een paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 10:13

Ik heb het ook niet over HOOG hangen :)

Gewoon strak tegen de muur , of een net strak tussen 2 palen spannen , dat kan ook gewoon laag maar niet zo dat ze zich er helemaal in kunnen draaien als ze ermee gaan spelen of rommelen , of ineens een beest weg willen trappen of bijten waardoor ze wat rare woeste bewegingen maken :)

Die van mij heeft het pas al voor elkaar gekregen om een paar flinke rode schrappen op haar neus te krijgen van de haken waaraan het hooinet vastgespannen zat , en eigenlijk kòn dat al niet , ik snap nog steeds niet helemaal in welke bocht ze zich gewrongen heeft omdat voor elkaar te krijgen :P

Ze kunnen echt zulke rare dingen uithalen :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:49

DubbelDun schreef:
Zolang het kleine mazen zijn zie ik het probleem niet, alleen deze mazen vond ik dus te groot.

die mazen zijn maar 5x5, het is een klein netje waar met moeite 2 plakjes hooi in passen ;)

@pmarena: tja, ik snap je ergens wel, maar aan de andere kant kan je niet alles vermijden.
een halster kan gemakkelijk ergens achter blijven hangen, dat vind ik een stuk gevaarlijker dan dat lange touw dat daar gewoon maar los hangt.
vroeger hing er prikkeldraad om de weide bij mij thuis.
omdat dit niet veilig was, hebben we alles zodra het kon vervangen door beoband met 2 schrikdraadjes.
eerder was er nooit iets gebeurd, maar toen de veilige omheining er een week stond heeft 1 van de paarden zijn been zodanig opengehaald dat het maanden geduurd heeft tot het genezen was :\
nog altijd geen idee hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft.
dit ene hooinet hangt idd aan een lang touw, de andere netten hangen een stuk lager ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:39

@pmarena: daarom gebruik ik dus rubber bandjes die ik knip uit een heftruckbinnenbandje. Ik heb dus helemaal geen haken of andere ijzerwaren aan mijn netten.
@fojoe : ze leken groter; 10x10 of zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 13:14

Fojoe : Je kunt ook niet alles voorkomen , maar ik doe wel graag mijn best ervoor , en zou er daarom niet voor kiezen omdat je maar net die ene sukkel zult hebben die het voor elkaar krijgt om zich erin vast te draaien... dingen die je vantevoren niet kunt bedenken die gebeuren zelfs , en dit kun je bedenken , dus dan zoek ik toch een andere oplossing :)

DD : en waar doe je die rubber bandjes omheen dan :P

Ik heb niks aan het net zitten , had gewoon 2 palen met daarbovenop een balkje om ze te verbinden , en het net daartussen te spannen , zodat je een soort "goal" kreeg zeg maar :)

Bovenop dan een paar schroefhaken in het balkje , met de opening naar achteren en de ronde kant naar voren , en dit dan direct tegen het zeil van de tent aan dus daar kan ze eigenlijk nooit bij komen tenzij ze de tent eerst een stuk opzij duwt , maar dat gaat ook niet :?

En toch is ze er blijkbaar met die grote waffel bij gekomen , ik weet in ieder geval niet wat het anders kan zijn geweest , want ik kon nergens iets vinden maar de volgende dag hing ineens dat "goaltje" helemaal scheef , met nog een plukje manen in een haak :P

Blijkbaar heeft ze op een hele vreemde manier staan schuren :?

En het ergste is nog , ik heb verdorie 2 palen met heerlijke borstels eraan in de paddock staan , als ze daar nu gewoon beestjes weg gaat schuren , die bolle meut :P

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:24

DubbelDun schreef:
@fojoe : ze leken groter; 10x10 of zo.

optisch bedrog :D

@pmarena: de schapen moet ik regelmatig gaan bevrijden omdat ze weer eens met hun hoorns vastzitten in het net, maar met de paarden heb ik nog geen hooinetproblemen gehad.
ze zijn wel vorige week nog door 2 spiraalpoorten gegaan (geen idee hoe en nog minder waarom, 't is een uitgang van de paddock die nooit gebruikt wordt en de andere uitgang stond gewoon open >;) ), maar ik kan toch moeilijk overal volle hekken gaan zetten :=
echt gevaarlijke dingen vermijd ik, maar ik ga niet alles idiot proof maken, dat doe ik voor mijn kinderen ook niet ;)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:20

je kan ook een hooi net aan een paal hangen met een touw
en dan draait dat hooinet er omheen dus dan moet het paard rondjes lopen

ik heb het niet ofzo dus weer niet of het wel kan
teminste mijn ene paard houd niet van hooi
die eet het alleen als het moet
weet iemand trouwens hoe je haar beter hooi kan laten eten?
want in de winter word ze veel dunnen omdat ze dan alleen mangels eet en hooi met tegenzin maar dat is bijna niks..

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:59

het net zal wel een beetje rond de paal draaien, maar paarden zullen heel snel door hebben hoe ze het net stil moeten houden ;)

hoe je een paard beter hooi kan laten eten zou ik niet weten, ik heb nog nooit een paard gehad dat het niet graag at.
in de winter heeft mijn oudere ruin toch wat extra's nodig, dus krijgt hij dagelijks bieten-pulp-met-zemelen en een flinke portie gekookt lijnzaad erbij :9

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 17:03

O idioot proof hoeft het ook weer niet 100% te zijn hoor , hier zijn ook zat dingen waar ik een bizar voorval wel een verwonding uit kan komen. En ik zet ze ook niet binnen met onweer ofzo :P Ik zou bij kinderen trouwens ook niet alles weghalen ofzo , ze moeten toch een keer leren dat bepaalde dingen niet kunnen , maar een stopcontact of trap beveiligen vind ik dan wel weer de moeite waard :P

Maar zulke dingen vind ik gewoon eng. Ik heb er ook een hekel aan als ik zie bij de andere 2 paardjes dat men zo in de stal een trappetje neerzet en dat gewoon laat staan totdat er 1 een keer zijn been in breekt , of dat er bij het halen van stro en hooi strotouwtjes vallen en die in de wei blijven liggen , of er een stuk schrikdraad in de wei ligt ofzo.... ze snijden hun poten af als ze erin terecht komen :P

Het gaat 100 jaar goed , en bij 9.999 van de mensen die het doen , maar die 10.000e komt geheid een keer :)

Bedoel je dat ze door zo'n veerafsluiter zijn gegaan ?

Heb ik Marena ook wel eens zien doen :D

We moesten de paarden hebben voor de tandarts of veearts ofzo , en natúúrlijk waren ze scheit-irritant en lieten ze zich niet vangen :P Helemaal hieperdepiep door de wei rennen enzo , vinden ze lachen hoor die paarden :P

Op een gegeven moment ging Rena haar weidemaatje zo op in dat festijn dat hij even niet in de gaten had dat de veerafsluiter tussen de 2 weilanden dicht zat , en meneer galoppeerd er zo doorheen , maar dankzij zijn relaxedte zwevende galopje rekte de veer gewoon zo heel relaxed mee , terwijl door de toenemende druk die galop steeds trager en zwevender werd , zag er echt een beetje slapstick-achtig uit :P

Je zag hem dus zo heel traag tot stilstand komen , en ik was bijna bang dat hij terug gekatapulteerd zou worden :+ Maar hij bleef zo heel verbaasd staan met dat ding gespannen rond zijn borst.

En die tuthola van mij zag dat haar maatje in de andere wei stond dus die dacht : huh is de poort nu open dan !!! Dus die galoppeert vol enthousiasme de andere wei in , en komt op een gegeven moment natuurlijk die tot het uiterste gespannen veer tegen...en *ping* dat spring verrot. Rena heeft het amper gemerkt volgens mij omdat er nog maar een klein tikje voor nodig was om te knappen :P

Je zag het moment dat ze hem tegenkwam ook niet in haar beweging , hoorde alleen een *ping* gevolgd door veel gezing van die terugknallende veer-resten :P

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:12

oei, wat gevaarlijk zeg.... Daar kunnen de vreselijkste verwondingen door ontstaan. Ik heb alle veren in mijn wei vervangen sinds ik dat weet. Verder ben ik netzo als jij hoor. Een ongeluk zit in een klein hoekje en waarom zou je niet proberen ongelukken te voorkomen. Ze gebeuren ondanks alle voorzorgen toch....

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:19

fojoe schreef:
het net zal wel een beetje rond de paal draaien, maar paarden zullen heel snel door hebben hoe ze het net stil moeten houden ;)

hoe je een paard beter hooi kan laten eten zou ik niet weten, ik heb nog nooit een paard gehad dat het niet graag at.
in de winter heeft mijn oudere ruin toch wat extra's nodig, dus krijgt hij dagelijks bieten-pulp-met-zemelen en een flinke portie gekookt lijnzaad erbij :9

lijnzaadolie moet mevrouw ook niet hebben
we hebben alle soorten hooi gekocht
duur, goedkoop, van ons zelf, helemaal uit het noorden
maar dat moet ze allemaal niet hebben, terwijl mijn andere paard het eerst helemaal opeet voor dat hij gaat slapen omdat hij het zo lekker vind
ook het beste kuil wat er is, ze kijkt er niet eens naar om!

ja.. mangels blijven haar favoriet!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:27