Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:22

diana1 schreef:
kokos is heel iets anders dan stro.
info kun je in dit topic en op mijn site vinden.

dat dacht ik dus ook al (gebruik zelf een strokorrel stal dus info heb ik niet nodig) maar de omschrijving van de kokos stal kwam redelijk overeen met een strokorrel stal.

wel vreemd dat over strokorrel niets te vinden is in de wiki

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:23

Ik denk dat voor elk strooisel geldt dat als je dagelijks de natte plek verwijderd je de minste stank in de stal hebt.
Het is iets meer werk maar mens en dier hebben hierna meer plezier :D

@Nini_roosje
Dat is inderdaad vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:28

diana1 schreef:
Ik denk dat voor elk strooisel geldt dat als je dagelijks de natte plek verwijderd je de minste stank in de stal hebt.
Het is iets meer werk maar mens en dier hebben hierna meer plezier :D

@Nini_roosje
Dat is inderdaad vreemd.

nou mijn strokorrel stal doe ik de eerste 2 weken niets anders dan stront eruit scheppen (omdat er dan nog een natte plekken zijn) en daarna haal ik de natte plekken er uit (niets bij strooien) de natte plekke eruit halen doe ik 2 weken en dan haal ik alles wat er dan nog in ligt (wat vaak dan ook redelijk vochtig is) eruit maar heb na die 4 weken nooit last van ammoniak geur

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:45

Tja...ieder heeft zo zijn eigen uitmestbeleid.
Mijn ene stal gaat sinds feb. mee en de tweede sinds mrt.
Volledig verslag op mijn site via onderstaande links te lezen.
Ik heb nog geen één keer de stal leeggehaald!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:57

russel schreef:
Misschien vinden ze hun hooi niet lekker? Grof hooi van vorig jaar kan heel droog, muffig en smakeloos zijn. Mijn paarden vinden er ook niet veel meer aan, ik maak de oude pakken op, maar ik zet een plak even in water en het droge is er van af en dat smaakt vaak ook beter.

Als ze lekker hooi hebben, dan gaan ze geen korrels eten.

Nou, ik gaf ze in de eerste instantie van dat heerlijke, zachte hooi waar ze echt dol op waren. Maar als er strokorrels te vinden waren was dat niet meer interessant. Ook het (grove) hooi wat ze nu krijgen vinden ze duidelijk erg lekker.
Ik ben ze dat grove hooi juist gaan voeren omdat ik ze daar grotere hoeveelheden van kon geven en ze dus langer een vol gevoel zouden hebben.

Mijn stallen stortten ook in omdat ze door de onderlaag naar brokjes zaten te wroeten. Daar is geen bodem tegen bestand, ook al haalde ik netjes elke dag de natte plekken en de mest eruit. Op een gegeven moment was het gewoon één natte plek.

Als alle smerige dingen die ik erop gegooid hebben niet werken houdt het een keertje op. Het statement dat paarden (bijna) geen strokorrels eten klopt dus gewoon niet, er zijn er altijd wel een paar die het wél doen.

madamX

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:43

Ik ben nog op zoek naar monsters van dolsma en van agrifirm: wie gebruikt deze merken?
Reacties aub via pb.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:59

Ik gebruik Dolsma, maar gezien jouw alwetendheid heb ik geen behoefte om een monster ter beschikking te stellen.
Het bevalt me overigens prima, als je dat wilt weten :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:16

Een vraag voor diegenen die korrels en vlas mengen: blijft het mengels minder ( of even veel) plakken onder de hoeven?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:37

Jannepauli schreef:
Een vraag voor diegenen die korrels en vlas mengen: blijft het mengels minder ( of even veel) plakken onder de hoeven?

Is een beetje afhankelijk van hoe 'vers' de korrels zijn. In het begin niet, maar als de korrels voller raken en het vlas minder vers dan plakt het ook nog wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:35

Mijn vlas is nu door de korrels een soort weg..., maar het plakt nog niet onder de hoeven. De laag is nog los, poederachtig. Ik denk dat als het een vaster geheel wordt, dat ik er een pak vlas overheen gooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:36

Jammer Remy, ik weet het ook niet, krijgen ze van jouw ook brok? Misschien hebben ze toch behoefte aan iets.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:00

russel schreef:
Jammer Remy, ik weet het ook niet, krijgen ze van jouw ook brok? Misschien hebben ze toch behoefte aan iets.

De oudste, die het meest werkt, krijgt 3/4 schep ponybrok voor de nodige vitamines, het jonkie krijgt daar een kwart schep van. Ze hebben allebei een himalaya liksteen en krijgen regelmatig een appeltje of een worteltje. Verder krijgen ze wilgetakken en snij ik zelf brandnetels die ze dan gedroogd te eten krijgen.

Ze zien er ook beter uit dan ooit, glimmen mooi en zitten goed in hun vel. Verveling kan het ook niet zijn: ze staan de hele dag samen buiten en in de stal hebben ze alleen een laag tussenschot waardoor ze lekker kunnen kroelen. En ze hebben altijd hooi te knabbelen.

Ik denk dat ik het gewoon moet accepteren dat deze twee heren nou eenmaal een paar mega vreetzakken zijn, 't zijn wel haflingers, hè :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:27

Ik denk zeker dat ze er top uit zien. Maar de wilgentakken, die ik ook elke dag geef, heb 10 wilgenbomen, dus heel veel te geven, is meer voor de verveling, de appel en andere dingetjes ook, is eigenlijk geen voer, geeft geen bevrediging.

Ik heb een lange tijd geen brok gevoerd, maar toch weer begonnen. Ik merk ook dat mijn paard er echt behoefte aan heeft, een soort bodem in de buik gevoel. En hij krijgt nu 2 x 3/4 schep per dag boven op uren weidegang. Maar over weidegang wordt soms te goed gedacht. Er staat niet zoveel gras en het gras wordt niet uitmuntend verzorgd zoals sommige boeren doen voor hun koeien om de koeien er van te laten leven. Het gras alleen is gewoon niet genoeg voor ze merk ik.

Nu ik meer vast voedsel geef en brok is niet zo slecht, gewoon basisbrok, merk ik toch dat hij minder schrokgevoelig is geworden. Heb nog hooi van vorig jaar en daar vind hij niets aan, eet hij ook met langen tanden om zijn honger te stillen. Toen ik merkte dat ze de bomen gingen op zoeken, ben ik weer bij gaan voeren. De liksteen is ook te overgewaardeerd, klinkt leuk mineralen steen, heb ik ook, maar daar wordt soms even aangelikt, geeft ze niet wat ze willen.

Mijn rozenbottelstruik is momenteel hot item, daar wordt heftig aan gegeten, ook de bloemen, bladeren, maar vooral de bottels.

Best moeilijk om in te schatten wat ze willen. Maar alleen hooi en gras heb ik al ontdekt dat dat niet genoeg is. Zeker niet als er veel straatgras tussen staat.

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:31

ik heb 1 pony die zelf op vlas staat!
en er staan 1 bij van mensen waar die staat,
wij hadden samen stro-korrels gehaald voor haar pony

mijn mening:
ik vind stro-korrels erg snel nat worden, en vlas is beter vind ik !!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:34

Ik vind juist dat vlas sneller nat wordt. En vooral, het ook blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:47

Bij vlas heb je bij 1 plas een grotere natte plek, maar je ruikt het niet snel, bij korrels na 1 plas een kleinere plek, maar wel stank en dat vind ik jammer. Nu rondom alle raampjes open op stal, maar dan wel weer koude ruggen bij de paarden. Ben nog op zoek naar de goede oplossing....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:50

Ik moet eigenlijk ook weer de bodem leeghalen waar nodig ( ik vrees de hele stal ;( ) maar heb nog even de puf niet. Zeker met dit mindere weer staan ze weer erg veel binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:38

Ja balen, wordt dit weekend even luchten in de avond als het wat droger is...wel goed voor het gras :P

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:15

Anyway, als er nog mensen geïnteresseerd zijn, ik heb nog een stuk of 17 zakken chopped strokorrels te koop. Iemand interesse?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:41

@Remy: op zich wel, maar ik kan ze niet komen halen. Maar als je per ongeluk in de buurt bent neem ik ze graag over.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:47

Needje schreef:
Ik vind juist dat vlas sneller nat wordt. En vooral, het ook blijft.

Ik heb hier met vlas precies dezelfde ervaring. |( Een maand heb ik dit volgehouden en toen snel over op de strokorrels. *\o/*
Gisteren heb ik een pallet chopped ontvangen. Nog 11 zakken normale strokorrels op voorraad liggen. Die maak ik eerst op en daarna eens zien hoe de chopped bevallen.
Er is nu bij Zeolite ZeoHorse dit zou de geur van urine "binden". Helaas heeft mijn dealer dit product nog niet binnen. Hou ik nog tegoed.

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:34

Mijn paard heeft ze nu ongeveer 2 weken in de stal liggen maar er staat beschreven dat er 7-8 zakken in moeten maar
als ik er 1 zak inleg ligt het al heel dik dus als ik er 7-8 zakken zou moeten in leggen kun je er amper in lopen ,
de ondergrond zijn stalmatten dus heel dik moet het niet liggen is dit dan wel normaal en als ik er meer in zou leggen zou ze er dan ook
minder van eten , want als ik 'savonds heb gestrooid is de stal 's morgens weer leeg ze krijgt voldoende hooi en voer en staat bijna de hele dag op wei dus te kort aan eten of verveling gaat het niet zijn volgens mij , ze is ook koliekgevoelig , heb wel nog niet gemerkt dat ze er echt last van heeft maar wil het toch liefst voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:36

1 zak? Heb jij een shet? Of ligt er nog wat anders in.

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:39

Ja een shet van 1m48 :D nee heb een haflinger :D
Ze staat op rubberenstalmatten zoals ik had vermeld.
Maar het ligt al redelijk dik dus 7-8 zakken zou echt heeeeel veel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:10

Oke :D , voor mij hoe meer hoe beter :9