Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 18:27

hier is het ook opgelost. Ik laat het nu zo, mijn bodem is ondertussen voldoende gezakt en met sproeien kan ik hem goed houden.
vlokken zou ik nu durven omdat ik geen vergunning heb en het nu gewoon een soort van weiland is, met vlokken erin wordt het wel opeens echt een bak.

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:23

Ook ik ben me aan het inlezen over het toevoegen van de lange kokosvezels in mijn te zware en mulle rijbak.
Zijn er hier nog mensen die nog restpartijen over hebben?

Ik heb verschillende prijzen voorbij zien komen in het topic, maar als ik verder op internet zoek zijn de leveranciers niet heel open over de prijzen, lastig hoor! Ik hoop dat dit de oplossing is voor mijn bak maar ik wil er niet te veel geld insteken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:40

waar ik het heb gekocht verschilde de prijzen toen ook per partij, de ene keer kon hij waarschijnlijk goedkoper inkopen dan de andere. maar geen idee of dat nu nog zo is. grote voordeel daar vond ik dat het al losgewerkt was, want dat schijnt echt een rotklus te zijn.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:41

Ik weet dat dit topic al langere tijd niet meer loopt maar toch een vraag voor de kokosgebruikers.

Wij hebben afgelopen jaren (2-3 jaar) kokos toegevoegd in de bak, de bak was in de winter altijd modderig en zomers erg stoffig (wel altijd mooi vlakke bodem, stevig). Kokos toegevoegd zodat het minder zou stoffen en regenwater op zou nemen. Werking op korte termijn super! Maar nu, de bak lijkt met nat weer alleen maar erger te worden, wellicht doordat kokos toch organisch is het het daardoor vergaat. Zelfde als mest die blijft liggen (gebeurd ook). Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die hier last van hebben of dat het echt bij onze bak ligt.

Fortuna22

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:12

Ik vraag me af of dat door de kokos komt...
Kan uiteraard ook door de mest, drainering,kwaliteit van het zand en de slijtage hiervan en de belasting van de bodem.
Ik heb nu zo'n 4 jaar kokos door mijn bodem en ben nog steeds erg tevreden. Ik heb ook wel een plek waar het water blijft staan maar dat heeft volgens mij meer te maken met de drainage.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:33

Bak is voor wat het inhoudt altijd in aardig goede staat geweest, nu lijkt het wel sinds een paar jaar vlot erger te worden. Ik denk inderdaad dat de mest ook een boel heeft gedaan, zelf tegenstander van maar niet mijn keuze. Schijnbaar nooit gedaan en dus geen moeite om nu nog te doen..

Geen drainage, wel ooit houtsnippers in gelegen. Volgens mij zijn die er ook nooit uitgehaald en dus verteerd..

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:35

Ik denk dat je daar de boosdoeners hebt, mest, geen drainage en rottende houtsnippers...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:43

Bak ligt er al jaaaren, en pas laatste jaren echt heel snel achteruit aan het gaan.. Zal dan inderdaad wel aan de houtsnippers en kokos gelegen hebben. Plus natuurlijk de kg's mest die er inmiddels opliggen..

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:39

Hier ligt de kokos nu ruim een half jaar tot volle tevredenheid. Wij hebben het er op advies van mijn instructrice ook niet in laten frezen maar los erover verspreid. Door veel te rijden is het er op de hoefslag al helemaal ingetrapt, de rest nu ook al aardig. Bij mijn lesgeefster is de hele kokos bak inmiddels super geworden, (was eerst soort woestijn qua mulheid). Bij ons begint de hoefslag nu ook harder te worden, rest zal wel volgen. Wij rollen de bak wel bijna elke dag, halen mest er altijd uit. Vroeger hadden wij houtsnippers, toen die gingen rotten was het één grote smurrie geworden. Zus Jacobs: ik zou het bovenste vieze laagje er af laten schrapen, de rest even omwoelen en dan een andere toplaag er in mengen.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:00

Weer nieuw leven in het topic!

ik heb nog steeds 2 balen ter overname. Wij hebben gekozen voor kunststofsnippers omdat de bestaande bodem zich niet leende voor het kokos.

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:52

nickynicole schreef:
Weer nieuw leven in het topic!

ik heb nog steeds 2 balen ter overname. Wij hebben gekozen voor kunststofsnippers omdat de bestaande bodem zich niet leende voor het kokos.

waar zijn de balen af te halen en wat wil je er voor hebben?

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:01

daar ben ik ook benieuwd naar :)

oneeye1957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:03

Goedendag Allen,http://www.bokt.nl/forums/posting.php?mode=reply&f=13&t=980281&sid=b54aefa2e2d9896cd3837f99b834f95e#
Zag dat de laatste melding van Januari 2014 was, maar wil hier toch nog even op reageren.
Kokos-vezels bieden de ondersteuning voor de drainage.
De te verwachten levensduur is 5-10 jaar, kan tussentijds altijd worden bijgevoegd!
Het is een natuurlijk product!
Het maakt ELKE rijbak constanter voor het berijden, dus bij water niet hard, gelijk de vloedlijn op het strand en bij droogte niet het mulle van de duinen in de zomer, hoop dat ik het zo goed uitdruk ter verduidelijking.
Feit is wel dat je de juiste vezels moet hebben.
Nadien zand bijvoegen(ophogen) is niet goed, want de kokos-vezels moeten zijn vermengd in de bovenste 5-10 cm., dit maakt de rijbak veerkrachtiger en versterkt de drainage.
We verwachten vorst, en kunnen dan zien, hoe het zich dan houdt.
Hoop iets te hebben toegevoegd aan dit topic

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:21

De eerste 3 jaar was ik erg tevreden over de kokos, maar mij werd ook verteld 5-10 jaar, helaas na 4 jaar is het echt allemaal verdwenen hoor!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:20

Dat is idd ook mijn ervaring, of eigenlijk nog sneller: twee jaar. De eerste keer dacht ik nog dat we iets verkeerd hadden gedaan, maar de volgende lading was toch echt weer na twee jaar bijna helemaal verdwenen. Het werkt wel echt goed, maar de kokos gaat dus niet zo lang mee ...

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:21

Hier ook hetzelfde probleem, maar het heeft wel even geholpen en ik kan alleen maar natuurlijke producten verwerken in de bak. Houtsnippers durf ik ook niet, ben veel te bang dat het gaat rotten en ik helemaal niets meer kan in de bak... Ben er dus wel weer over aan het denken kokos te gaan kopen, maar het dan er overheen te verspreiden in dunne lagen, een paar keer per jaar

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:20

Bij mij heeft het ook ruim drie jaar gelegen, recent heb ik weer aangevuld. Ik dacht ook dat het kwam omdat wij het misschien te diep hadden verwerkt en omdat wij op een heuvel van puur drainage zand zitten waar alles wegzakt. Ik heb nu wel veel meer kokos verwerkt omdat we teveel hadden gekregen, bodem is echt super nu. Ik hoop dat het nu langer dan 3 jaar blijft en anders zoek ik een andere oplossing, desnoods iets duurder als het maar duurzamer si.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:36

Heb nog een berg liggen, toch maar niet in de buitenbak, maar de longeerbak zal het worden, ligt al 3 jaar, is voor de helft geslonken, rot eerder weg dan ik dacht. Vind het eigenlijk maar troep.

TrojkaPink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:06

Ik wil echt niks anders meer dan kokos, mooie droge bak. bevriest ook echt niet snel en altijd te rijden

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:15

Als ik dit zo lees zouden die kokos snippers wel een goede manier kunnen zijn om de opstart fase van onze nieuwe bak te overbruggen. Wordt een wit zand bak en die moeten zicht eerst wat zetten voor ze echt fijn bewerkbaar worden. Als die kokos snippers in die eerst paar jaar dan voor wat stabiliteit kunnen zorgen....
Waar moet ik ongeveer op rekenen (€) voor een bak van 20x40?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:31

Ben je dan niet bang dat je bak dicht slibt?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:01

Nee, niet echt. Als ik het hier lees vergaat het wel maar wordt het geen rotte bende zoals bij hout snippers. Een nieuwe bak heeft toch tijd en misschien juist een beetje organisch materiaal nodig om zich te gaan zetten. Zit dan ook te denken aan eenmalig in zetten in het begin.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:41

pol013 schreef:
Nee, niet echt. Als ik het hier lees vergaat het wel maar wordt het geen rotte bende zoals bij hout snippers. Een nieuwe bak heeft toch tijd en misschien juist een beetje organisch materiaal nodig om zich te gaan zetten. Zit dan ook te denken aan eenmalig in zetten in het begin.

Heb je ook een mengsel van verschillende zandkorrels gebruikt bij het vullen van je bak? Hoe homogener het mengsel hoe minder stabiliteit. Juist materialen van verschillende fracties zorgen voor een stabiele bodem. Kokos zal daarom wel werken in het begin, maar als het wegzakt in de ondergrond heb je er op langere termijn niets aan. Dan wordt je bak (als hij goed draineert) toch weer mul.Overigens heb ik zelf geen ervaring met kokos, dit even voor de duidelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:35

Welk mengsel van zankorrels adviseer jij? Welke zandsoorten door elkaar?

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:22

Daar ben ik ook benieuwd naar. Ben ook al aan het verzinnen geweest om er een ander zandsoort bovenop te gooien en licht te mengen en daarover ook mee in gesprek geweest met een loonwerker, hij stelde klapzand voor, maar uiteindelijk na googlen durfde ik dat niet aan (schijnt ook zwaar te zijn). Het zand in de bak is gewoon te los, dan zou er een zandsoort door moeten die wat vaster is, is mijn idee...