[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SafeHaven

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:52

Vraagje voor de zaaiers en planters:

Hoe doen jullie dit met water geven?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 00:16

Bij de hagen liggen druppelslangen die op de grondwaterpomp zijn aangesloten. Los spul (bv de wilgen en de rand met lavendel etc) geef ik af en toe water met de kruiwagen met zo'n H2O zak erin.

De tuin doe ik vanaf deze zomer uit de regentonnen of met de tuinslang (kraanwater). De druk van de pomp is zo hoog dat ik mijn planten uit de borders spuit (dat had ik niet verwacht zeg maar... 8)7 ).

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 00:50

Ik geef geen water.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 01:00

Ook de jonge aanplant niet Malenka, en je moestuin ook niet? De hagen krijgen bij mij niet veel maar in tijden van droogte (zoals in augustus) toch wel wat. Anders legt de boel het loodje. Later, als de planten groter zijn moeten ze zonder extra water kunnen. In de moestuin krijgen de dorstige gewassen ook wel water, tomaten bv.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 01:09

Iemand vroeg om foto's van keien project en takkenhut hier in de buurt. Ik kan van de hut niks vinden, zal er zelf wel een keer heen rijden als we weer wat langere ritten kunnen maken. De keien met waterval heb ik wel op google gevonden. Links naast de grote kei achteraan staat een draaipomp waarmee je dus water op kan pompen

Afbeelding

Rollyjogered heb je dan geen last van dat het modderig wordt als het langdurig regent omdat het water de grond niet in kan? Dat is de reden dat ik wel wil frezen etc. Water doorlaten.

Ik wil wel wilgen. Liefste grote, met veel blad, voor schaduw en wat te knabbelen. Pech voor mij wordt het echt zelf planten, dus al het geduld verzamelen. Maar volgens mij ben ik daarin niet de enige.

Leuk plekje heb je Ingrid, en net zoveel paarden verzameld als ik? :+

SafeHaven, die omheining ziet er wel mooi uit! Zeker met het hek en mooie bocht erin.

Wauw Balou, wat een gave plek, heel mooi! Voor alleen prive of hebben jullie ook plannen qua stalling oid? Het lijkt heel erg groot?

Haha Flynnieman, die palenboor is echt een zegen he? Hier ook, zolang hij niet vast slaat, dan vervloek ik hem even.

Oh wauw Ir111 gaaf, wel heel veel werk zon afstand, maar ziet er super strak uit!

Prairy wat een mooie bloemenwei! Februari lijkt dus beter, als dat het geheim is wil ik ook wel weer eens proberen. Ik was er na 3 jaar amper opkomst mee gestopt.

Iedereen heerlijk bezig! Kon nog net even voor de (werk)week met regen weer begon. Pech voor mij moest ik vandaag ook al werken. Vrijdag ben ik weer vrij om wat te doen. Maar het frezen en rubberen tegels leggen heb ik op tijd af gekregen. Wil nog wel meer stukken verharden, maar voor nu kunnen we vooruit, hoop ik. En mijn ene merrie is helemaal dol op mijn nieuwste voerplek. Ik heb nu 10 voerplekken op 4 paarden, waarvan 3 vrijwel altijd samen eten. Als ik de track afsluit mocht het echt glad/nat worden, dan hebben ze alsnog 5 voerplekken. Had dit van te voren niet zo bedacht, gewoon gaandeweg kijken wat handig is. Dat blijft hier toch de beste tactiek.

Afbeelding

Ik heb ook palen op 8 a 10 meter, dat gaat hier prima. Maar hangt denk ik ook van de hoeveelheid wind en braafheid van je paarden af. Ik heb weliswaar lompe Tinkers, jonkies en een hengst, maar braaf zijn ze op 1 na allemaal. Wellicht ook door een goede klap stroom. En die ene gaat, net als een shet overal onderdoor, dus dat heeft niks met paal afstand te maken. Wel met dat ik het 3e en onderste draadje overal nog moet maken, dus m'n eigen schuld. Ik heb haar dat gedrag ook zelf geleerd (haar moeder had een peesblessure toen ze jong was. Dus mamma apart van de kudde in een weilandje en draad zo hoog dat veulen er onderdoor kon, maar de rest niet. Zo kon veulen naar mamma als dat nodig was, maar ook met haar vriendjes spelen en met de kudde mee als ze dat wilde.) Ze kan alleen de weilandjes in, niet echt weg. Heb de buitenkant met gaas, sloot, stal en ijzeren hek.

Wieke, je kan eventueel eerst met prikkers wat neerzetten en vervangen door vast als het bevalt? Ik zette mijn prikkers in het verleden ook gerust om de 8 a 10 meter. En dan op de hoeken een stevige houten paal om op te spannen. Uiteindelijk is het ook wel persoonlijk, ik heb altijd het motto, ze moeten achter draad blijven, niet achter palen.

De track frezen was hier, aangelopen kleigrond, geen succes. De mini tractor kon dat niet aan, het bleef veel te grof. De begroeide zand paddocks en rijbak kon hij wel aan en zijn nu weer fantastisch. Voor de track is het plan nu waarschijnlijk om eerst te ploegen, dan te frezen en dan te slepen. Of ik laat het zo. Mijn merrie raakte aan de schijt van het korte gras steeds, ze bleven grazen, terwijl er niks meer staat eigenlijk (en onbeperkt hooi), maar ze lijkt nu bij te trekken. Dus dan heb ik wat minder haast met van het gras af komen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 07:29

Wij hebben de palen om de 3 meter staan. Ik vind doorhangend lint of koord vreselijk lelijk staan :+ Bovendien gaat onze ukkie dan makkelijker onder de boel door en staat dan ineens toch op het gras.

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:05

Caily schreef:
Rollyjogered heb je dan geen last van dat het modderig wordt als het langdurig regent omdat het water de grond niet in kan? Dat is de reden dat ik wel wil frezen etc. Water doorlaten.

klopt. maar we zitten hier op klei/leem grond. als je gaat frezen is het per direct blubber. de enige manier om dat echt te voorkomen is drainage leggen. dit hebben we ook gedaan in de paddock en die is 99% van de tijd droog. de track is misschien een paar weken van het jaar de helft blubber, maar aangezien de paarden daar zelf in gaan staan en liggen in plaats van de droge, schone paddock... denk niet dat ze het erg vinden. :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:20

Nog even over het zaaien, dit was wel op kale grond, die uit de vijver gekomen was :) dus misschien was het anders. Ik had het zaad gemengd met potgrond en zo gestrooid. Anders was het nog dichter geworden haha.

Ik heb het nu met compost gemengd omdat ik dat nog had, wel weer op (bijna) kale grond. Benieuwd hoeveel er dit jaar op gaat komen. Ben erg blij met de regen die er aan komt.

Ik wil ook nog bij zaaien in e wei, als ik tijd heb...

Vorig jaar hebben wij alles met de hand water gegeven, vooral het voedselbos. Het bosplantsoen heeft minder water gehad en we zullen dit jaar zien hoeveel er overleefd heeft en hoeveel we moeten vervangen.

Dit jaar hebben we grondwater :D mijn man heeft afgelopen winter een irrigatie systeem aangelegd waarbij het voedselbos, de beplanting rondom de track en een deel van de struweel door sproeiers water gaat krijgen. Dit gaat me echt onwijs veel water en tijd schelen. Sleuren met slangen was echt niet grappig, in e warmste periode was het in 3 delen / dagen water geven en dan bijna weer opnieuw beginnen.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:26

Wij frezen de paden juist expres niet, want met een beetje gras erop hebben we nooit blubber. Hoe kort het gras ook is. Maargoed bij ons kunnen ze er ook allemaal tegen.

De paddock hebben we 2 jaar geleden namelijk laten frezen, wat een HEL in de winter. Tot je kuiten in de bubber. Dat gaan we een deze dagen laten keren.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:41

Ir111 schreef:
Bij de hagen liggen druppelslangen die op de grondwaterpomp zijn aangesloten. Los spul (bv de wilgen en de rand met lavendel etc) geef ik af en toe water met de kruiwagen met zo'n H2O zak erin.

De tuin doe ik vanaf deze zomer uit de regentonnen of met de tuinslang (kraanwater). De druk van de pomp is zo hoog dat ik mijn planten uit de borders spuit (dat had ik niet verwacht zeg maar... 8)7 ).

Wij hebben onze rozenhaag nooit water gegeven en die heeft zich prima gered.
Nu hebben we echter 750 stuks gemengde haag geplant en ik ga 200m inzaaien met eenjarige en vaste planten, en ik weet niet of ik t aandurf om geen water te geven..

Grondwater zit hier op 2m en de buren sproeien hun boomgaard ook al met grondwater. De sloot ligt al jaren droog. Ik wil dus geen put laten slaan (lijkt me ook duur?) want het lijkt me echt niet best voor de bodem om grondwater te gebruiken.

Ik heb de bomen eens met een slang en kraanwater water gegeven, maar pff dat duurde lang en was een gedoe zeg.

Vandaar dat ik op zoek was naar tips, zoals bijv de h20 zak (die heb ik ook).

We hebben een minitrekkertje, misschien daar maar een tank op wieltjes voor zoeken ofzo :=

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:41

Ik wil me graag ook melden, lees al een tijdje mee en nu de takkenrillen ter sprake komen wil ik graag laten zien hoe het er bij ons uitziet.

Dag 1:
Afbeelding

Dag 2:
Afbeelding

:') _O-

Wij hebben ze met kastanjehouten palen van 10/12cm doorsnede gezet, omdat wilgenhout etc snel rot en ik geen zin heb elke 3-5 jaar nieuwe gaten te boren. Maar ik moet nog even bedenken of ik dit wel leuk vind. Ik vind het geweldig dat ze ervan eten, maar op deze manier wordt het ook een zootje. Komende weken aankijken hoe lang ze ervan blijven eten, op en bepaald moment vinden ze toch dat al het lekkers er tussenuit is en blijft de rest normaal gezien liggen. Maar als het me te lang duurt, denk ik dat er ook een tijdelijk draadje voor gaat. Al heeft dat absoluut niet mijn voorkeur.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 08:45

Haha, hooligans :')

Houtsnippers rondom het plantgoed helpt goed om vocht vast te houden. Of mulch.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:09

2 haflingers en een warmbloedpony die met ze is opgegroeid dus dezelfde gedragingen vertoond haha :+ . Niks is hier veilig! Dit jaar gaan we ook met 4 nieuwe eiken treinbielzen (dus niet behandeld) een schuurplek voor de creëren, die dus haflingerkont proof moet worden. Niet 1 biels in de grond dus, want dat is voor die oudste van mij geen uitdaging.

Goede tip van het hout of de mulch. Tot nu toe planten we telkens maar een beperkt aantal dingen aan, maar komende jaren wordt dat toch steeds meer en dan is met jerrycans in de grote kruiwagen rondlopen niet meer ideaal. Aangeplante wilg geven wij wel water het eerste jaar, zeker als het een droog voorjaar/droge zomer is. Hebben er ook ervaring mee dat als we dat niet doen, ze niet of moeilijk overleven (treurwilg vooral). Wij planten vrijwel altijd meteen grote stammen wilg, ik heb geen geduld om op kleine stokjes te wachten. Alleen onze 2e poging tot treurwilg is een kleintje, omdat de grote aangekochte het dus niet overleefd heeft.

Hier staan palen ook om de 3 meter. De buitenomheining met 3 rijen draad, de binnenomheining met 2. Wij zitten in de Zeeuwse polder en hebben véél wind. Sinds de nieuwe omheining blijft alles goed stevig hangen, al moeten we misschien nu na ruim 2 jaar nog een keer de draad opspannen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:19

CarolineCF schreef:
Wat leuk die obstakels op de track Ingrid!

Wij zijn met een uitbreiding van de track bezig en opnieuw aan het onderzoeken wat we nu het beste kunnen doen met de aanleg van het pad. We hebben een paar paardjes die dik worden van lucht, eentje verdenk ik van insulineresistentie dus een track met gras openzetten is niet ideaal.

Wie van jullie zit ook op droge zandgrond en hoe hebben jullie je track gemaakt? Toch maar frezen? Mijn man wil niet weer keren (het andere deel dat we keerden stuift nogal)

Zwart zand stuift inderdaad vreselijk. Wit zand stuift al veel minder erg (behalve bij die bloedhete droge zomers die we nu gehad hebben).
Dus de grond keren is misschien nog wel een optie voor jullie
.
Jij en je paarden blijven er sowieso echt heel veel schoner van.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:55

@Caily, zo leuk die boom zo vlak bij de stal! Wij hebben (nog) geen bomen in de wei, dat mis ik wel.

SafeHaven schreef:
Wij hebben onze rozenhaag nooit water gegeven en die heeft zich prima gered.
Nu hebben we echter 750 stuks gemengde haag geplant en ik ga 200m inzaaien met eenjarige en vaste planten, en ik weet niet of ik t aandurf om geen water te geven..

Grondwater zit hier op 2m en de buren sproeien hun boomgaard ook al met grondwater. De sloot ligt al jaren droog. Ik wil dus geen put laten slaan (lijkt me ook duur?) want het lijkt me echt niet best voor de bodem om grondwater te gebruiken.

Onze put zat er al toen we het kochten, het is een voormalig agrarisch bedrijf. De put zit op 30 meter als ik het goed heb... We gebruiken m niet veel maar bv in augustus, toen het zo heet was dan toch wel. Achteraf gezien denk ik dat we toch vaker water hadden moeten geven. Zowel de haag als de aangeplante wilg zijn nogal ehm, minimalistisch zeg maar. :Y)

Vorig jaar hadden we nog niet veel mulch liggen. Dit jaar is dat beter. Dat gaat ook zeker schelen in watergebruik. Vorig jaar was ons eerste jaar hier, we moeten zoveel leren. Maar we worden steeds handiger.

Ine23 schreef:
Ik wil me graag ook melden, lees al een tijdje mee en nu de takkenrillen ter sprake komen wil ik graag laten zien hoe het er bij ons uitziet.
[...]Ik vind het geweldig dat ze ervan eten, maar op deze manier wordt het ook een zootje. Komende weken aankijken hoe lang ze ervan blijven eten, op en bepaald moment vinden ze toch dat al het lekkers er tussenuit is en blijft de rest normaal gezien liggen.

Ik ben vanmorgen natuurlijk gelijk naar buiten gerend om de schade op te nemen maar er lag welgeteld één afgekauwd twijgje naast. Braafffff <3 Ik had wel een bult twijgen elders neergegooid, op een plek waar ze veel staan. Maar zelfs daar hebben ze nauwelijks van gesnoept.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:17

Haha die Haflingers ook altijd :+ Arm baasje.

Ik heb erg getwijfeld over het frezen. Maar vorig jaar op de oude plek 1 stukje geprobeerd en dat bleef absoluut het beste de hele winter door. Zonder frezen wordt het ook een bende, dus wie niet waagt.... En werkt het niet, dan moeten ze iets vaker op de paddock blijven en rollen we het zodra mogelijk weer aan.

Hier aan water geen gebrek. Sloot om het perceel heen, en een meer achter het huis.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:38

Ir111 schreef:
Ook de jonge aanplant niet Malenka, en je moestuin ook niet? De hagen krijgen bij mij niet veel maar in tijden van droogte (zoals in augustus) toch wel wat. Anders legt de boel het loodje. Later, als de planten groter zijn moeten ze zonder extra water kunnen. In de moestuin krijgen de dorstige gewassen ook wel water, tomaten bv.

De jonge aanplant niet. Tenzij het op het verkeerde moment geplant is. Vorig jaar moest ik in de zomer planten verhuizen. Die heb ik wel wat water gegeven. Had ik ze in het najaar/winter kunnen verhuizen dan had ik het niet gedaan.

Een moestuin is inderdaad wel wat anders. De hele dorstige planten zal ik wel wat water geven. Maar ik probeer het zo ver mogelijk te rekken en te beperken door inderdaad de grond goed bedekt te houden. Geen kale aarde scheelt enorm.

Mijn hagen heb ik vorig jaar heel laat geplant. In maart pas. Die heb ik geen water gegeven en hoewel ze het heel erg zwaar hebben gehad doen ze het nu nog steeds. Ik hoop dat het de planten geeft gestimuleerd om goed te wortelen. Dit jaar zullen ze naar verwachting wel goed aanslaan. En de nieuwe hagen zijn er dit jaar eerder ingegaan. Dus die hebben een voorsprong.

Mijn fruitbomen ga ik selectief water geven als ik denk dat ze het echt gaan begeven zonder. Maar ik verwacht dat het niet nodig gaat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:44

Hier een heel bos dus wij gaan echt geen water geven. We zien het allemaal wel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:59

Malenka, dat is wel een groot voordeel van klei tov zand, het houdt veel beter water vast. Toch zou ik niet willen ruilen.

Vorig jaar hebben we bij ons in zand dikke palen gezet voor hangmatten. Ging prima.

Paar weken later dachten we, leuk cadeau voor mijn ouders, ook palen voor hangmatten.

Daar is mijn man iets langer bezig geweest in de vette klei :')

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:04

Oh ja, je bodemtype is natuurlijk ook van belang bij dit soort beslissingen :o? :)* :Y) Ik dacht al 'hoe dan!?' maar wij zitten op zand, dat is wel een verschil natuurlijk...

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:23

Ja wat dat betreft hebben wij echt geluk. Een toplaag van klei en daaronder zand, het beste van beide werelden! *\o/*

Oké ik ga dan toch alles maar voorzien van houtsnippers die we hebben liggen. Volgende week gaan we nog wat bomen planten, die zal ik vd zomer wel water moeten geven. Zeker omdat er wilg, populier en metasequoia tussen zit. Snelle groeiers en dus slurpers.

De haag hebben we in november al aangeplant dus hopelijk heeft die al een voorsprong en redt die het zonder extra hulp..

Dan is het nog wel te overzien eigenlijk.

Al hebben we in het najaar wel de weides opnieuw ingezaaid en zou ik het super zonde vinden als dat te lijden heeft. Maar dat herstelt vast wel weer haha

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:26

Houtsnippers heeft bij mij echt goed geholpen. Maar niet door de grond mengen! Dan heb je een averechts effect. Helpt ook redelijk tegen gras in de boomspiegel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:28

Grondsoort maakt zeker uit. Het scheelt ook waar je plant. De slurpers heb ik op de meest natte plekken gezet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:30

Ik ben dit jaar begonnen met hooi leggen als mulch op plekken waar ik de grond nat wil houden en waar ik onkruid tegen wil gaan. Iemand tipte mij de Ruth Stout methode, ben heel benieuwd, ik gebruik het dus ook rond jonge aanplant (haag etc).

Ik vind het niet mooi staan dus uit eindelijk zal ik in de siertuin bij het huis wel weer op houtsnippers overstappen. Maar voor nu is dit een mooi experiment en we hebben t hooi toch liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:31

Hier laat ik het blad zoveel mogelijk liggen. Lijkt voor nu wel te werken.