Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:34

Ik heb de paardjes nog niet zo lang in eigen beheer, dus ben nog zoekende naar een leverancier die en goed hooi heeft en een goede prijs en dat ie gewoon het hele jaar kan leveren liefst. Nu ben ik altijd zoekende naar iemand die wat heeft en afwachten of het was is. Veel beloven maar weinig tot niks waarmaken.
Maargoed, er is nu een nieuwe afspraak en hij zegt dat ie mooi hooi heeft en het hele jaar kan leveren, dus ik geef het maar nog 1 kans :D .
Zal ook wel moeten trouwens, want je bent toch van een ander afhankelijk. Het liefst had ik mijn eigen hooiland, maarja, goals :Y)

Annem84

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 00:01

Nou na 3 jaar de paarden in eigen beheer te hebben gehad hebben we toch de knoop doorgehakt om weer naar vol pension te gaan.
Toch te veel werk om net zn drieën te blijven doen. En we gaan dadelijk naar een locatie direct aan eem heel groot natuur gebied. Dus minder mest scheppen en meer buitenrijden.
Moet zeggen dat ik t jammer vind nu we net na 3 jaar onze wei goed op orde hebben en echt alles soepel loopt. Maar straks meer vrijheid om te rijden en minder vaak op en neer voor voerbeurten ook weer prettig is.
We hebben nog 3 maanden hooi liggen dus denk dat we pas in augustus over gaan.

Dus mocht er iemand nog op zoek zijn naar een fijne hooi leverancier omgeving Boekel die komt brengen dan heb ik nog een fijn adresje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 00:36

Die overweging snap ik wel, ben zelf vroeger ook van eigen beheer toch naar een pensionstal gegaan. De reden was dat ik dan wel een rijbak zou hebben en mijn paard was nog lerende. Ook leek het mij rustiger dan in eigen beheer. Nou moet ik zeggen dat stress van een pensionstal ook niet alles is. Ben liever meer aan het werk in een rustige omgeving dan dat ik de hele tijd tussen de kibbelende paardenmeiden zit.

Wat wel een voordeel is van in pension is dat je ongeveer precies weet hoeveel tijd je kwijt bent op een dag aan je paard en dat er vaak ff meer ruimte is om te trainen

Ik had vorig jaar dat ik nog reed wel eens het gevoel de hele dag op stal geweest te zijn. Ook leuk, maar niet altijd haalbaar.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 01:11

Ik merk juist dat ik op pension minder vaak bij mijn paard was.
Ik had geregeld dat er 3 keer per week voor me werd uitgemest en 4 dagen deed ik zelf. Ik betaalde daar gewoon voor.
Maar van die 4 keer aanwezig zijn op stal, deed ik vaak maar 2 keer iets met paard.
Gewoon omdat het vaak stress opleverde op stal. Ik wilde dan graag de bak voor mezelf, of wilde paard losgooien en dan was er iemand die wilde rijden. Of regen ofzo. Of er was een stalgenoot waar ik niet fantastisch mee kan.
Ik heb nu eigen beheer en merk dat ik nu 2 keer per dag er ben. Eigenlijk kan het prima met 1x per dag maar nu met weidegang opbouwen vind ik dit prettiger.
Ik heb zo'n hechtere band met mn paard nu. We doen 4-5 keer per week wat samen. Van rijden tot springen tot slepen.
Ik vind het heel fijn, de rust. Geen gezeik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 06:59

Ja dat kan natuurlijk ook idd, dat het zo verkeerd uitpakt juist.

Dat van die band klopt idd, ze zien je echt als hun baasje en dat is fijn!

Ook heb ik sneller en gemakkelijker door als er wat scheeld.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 08:53

Nou het pakt niet eens verkeerd uit en vind het heerlijk om alles zelf te doen. Maar de situatie veranderd gewoon. 1 van de 3 is vorig jaar moeder geworden en heeft gewoon geen tijd meer. Dus alles komt nu op 2 personen neer. Waarvan 1 net een nieuwe relatie heeft. Daarnaast heb ik zelf vrij onverwacht te horen gekregen dat we misschien toch aan kinderen kunnen beginnen wat eerst medisch niet mogelijk was.
Mocht dat lukken zie ik mezelf ook geen 250 balen hooi meer sjouwen en kan ook niet verwachten dat 1 persoon alles alleen gaat doen.

Dus ja ik vind het zeker jammer omdat je inderdaad een hele andere band krijgt met je paard. Maar alles bij elkaar werd het toch echt kastig om het zelf te blijven doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 09:11

Humpiedumpie schreef:
Maargoed, er is nu een nieuwe afspraak en hij zegt dat ie mooi hooi heeft en het hele jaar kan leveren, dus ik geef het maar nog 1 kans :D .

Ben je niet eerst wezen kijken dan en hebt een paar balen hooi meegenomen om te testen of het idd wel is wat jij er van verwacht ??

Ik ga altijd eerst kijken hoe het hooi opgeslagen ligt en laat een baal open maken zodat ik het midden kan beoordelen. Vervolgens neem ik een paar balen mee om te zien hoe het paard er op reageert (en vooral hoe de mest er uit gaat zien) en dan bel ik voor een afspraak om xx te bezorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:30

DubbelDun schreef:
Humpiedumpie schreef:

Ben je niet eerst wezen kijken dan en hebt een paar balen hooi meegenomen om te testen of het idd wel is wat jij er van verwacht ??

Ik ga altijd eerst kijken hoe het hooi opgeslagen ligt en laat een baal open maken zodat ik het midden kan beoordelen. Vervolgens neem ik een paar balen mee om te zien hoe het paard er op reageert (en vooral hoe de mest er uit gaat zien) en dan bel ik voor een afspraak om xx te bezorgen.

Normaal doe ik dit ook, maar dit is me iets te ver rijden (ik heb ook geen auto). Deze man levert door heel nederland volgens eigen zeggen. Dus nja, ik probeer het een keer ;). Heb er zelf wel een heel goed gevoel over en heb er ook foto’s van gezien. Dus gokje wagen dan maar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:33

Is idd een gok. Ik kan me niet indenken dat er geen boertjes in de buurt zitten die ook hooi verkopen. Hier kan ik er zo 10 opnoemen. Niet dat ze allemaal even goede kwaliteit hebben (vaak te grof, want paardenhooi 'hoort' grof te zijn...), maar toch.
Heb je al eens gewoon aan paardeneigenaren in de buurt gevraagd waar die hun hooi vandaan halen ?? want de kleinere boertjes adverteren er vaak niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:58

DubbelDun schreef:
Is idd een gok. Ik kan me niet indenken dat er geen boertjes in de buurt zitten die ook hooi verkopen. Hier kan ik er zo 10 opnoemen. Niet dat ze allemaal even goede kwaliteit hebben (vaak te grof, want paardenhooi 'hoort' grof te zijn...), maar toch.
Heb je al eens gewoon aan paardeneigenaren in de buurt gevraagd waar die hun hooi vandaan halen ?? want de kleinere boertjes adverteren er vaak niet mee.

Ze zitten er ook wel, alleen ze hebben niet wat ik zoek. Of hebben geen kleine baaltjes. Of kunnen niet het hele jaar leveren. De meeste paardenmensen die ik ken voeren verpakt.
Maar hopen dat dit wat is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:45

Annem84 schreef:
Nou het pakt niet eens verkeerd uit en vind het heerlijk om alles zelf te doen. Maar de situatie veranderd gewoon. 1 van de 3 is vorig jaar moeder geworden en heeft gewoon geen tijd meer. Dus alles komt nu op 2 personen neer. Waarvan 1 net een nieuwe relatie heeft. Daarnaast heb ik zelf vrij onverwacht te horen gekregen dat we misschien toch aan kinderen kunnen beginnen wat eerst medisch niet mogelijk was.
Mocht dat lukken zie ik mezelf ook geen 250 balen hooi meer sjouwen en kan ook niet verwachten dat 1 persoon alles alleen gaat doen.

Dus ja ik vind het zeker jammer omdat je inderdaad een hele andere band krijgt met je paard. Maar alles bij elkaar werd het toch echt kastig om het zelf te blijven doen.

In verwachting zijn is een goede reden hoor om idd niet te zwaar lichamelijk werk meer te gaan doen. Zelf dacht ik ook alles nog te kunnen, maar dat is gewoon echt niet zo en je moet ook gewoon goed om je bekken denken.

Wel leuk voor je dat jullie misschien mogen beginnen aan kinderen, volg graag je ervaringen ;)

Ja ik neem ook nooit zomaar hooi eerlijk gezegd omdat dat 1 v.d belangrijkste voedingsbronnen is voor mijn paard en er zoveel soorten zijn dat het moeilijk kiezen is.
Ben enorm blij met het hooi wat ik heb omdat mijn ponyclubje het er al ruim een jaar geweldig op doet.

Het is grof, groen en niet stoffig

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 16:44

Lang niet meer gereageerd hier,
Wat zijn jullie bevinden over de prijs voor eigen plaats of op vol pension.
Merken jullie dat jullie goedkopernof duurder uit komen en in welke omgeving id dit dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 16:53

Qua prijs van 'eigen beheer' of vol pension is sowieso de omgeving heel bepalend. Dat gaat van 150 in het noord-oosten tot 300+ in de randstad.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:01

En/of je slopers hebt etc.
Als ik me benzine kosten ga tellen omdat ik er zelf vaker heen moet zal ik alles bij elkaar niet goedkoper uit zijn. Gebaseerd op 1 pony (staan er hier nu gemiddeld 6/9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:50

Ik kom goedkoper uit. In de zomer sowieso omdat ik genoeg gras heb en niks moet bijvoeren (of amper). In de winter heb ik 3 boxen nodig + ik sta doe het zelf, daar maakt de boxhuur dus het verschil. De afstand/reistijd naar stal is dezelfde als naar mijn weiland ongeveer en ik ga telkens 1x/dag.
Op pension ben ik bijgevolg ook immens veel tijd kwijt want zelf voeren, mesten, hooinetten vullen etc. Het enige wat goedkoper zou uitkomen in de winter is volpension met binnenbak. Waarom? Omdat ik dan veel minder tijd verlies aan stalwerken en veel minder tijd en benzine aan verplaatsing naar les.
Helaas is volpension voor enkel winterperiode hier niet te vinden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:20

Ik ben ook goedkoper uit. Id winter betaal ik 120 weidehuur. 10 euro per week mestafvoer en 240 euro hooi.
Dus een 400 a 450 euro per maand voor de basis (stal, hooi,mest en krachtvoer) voor 3 paarden.

Volpension gaat hier in de buurt vanaf 250 euro. Vaker rond de 350. Per paard uiteraard.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 10:11

In theorie zou je goedkoper uit moeten komen in eigen beheer naar mijn mening.
Want op pension betaal je naast stalhuur en afschrijving/ onderhoud, faciliteiten, vast bedrag aan ruwvoer, bodembedekking, ook man-uren/ salaris en etc. natuurlijk.
In eigen beheer heb je die kosten niet allemaal.
Echter in de praktijk is dat nog wel eens een ander verhaal.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:41

Nou we betalen in eigen beheer 170 euro per maand en straks in vol pension 200. dus zoveel scheelt het voor ons niet.
Kleine hooi balen zijn in verhouding duurder dan grote balen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Annem84 op 10-05-20 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:42

Hier ook goedkoper uit maar ik zit wel in een luxepositie. Ik mag het landje gebruiken in ruil voor onderhoud. Dus ik heb enkel de hooikost, voer en weideonderhoud.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:44

Jessol dat is echt fijn zeg, ja dan ben je voordelig uit.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:04

Ik ben ook goedkoper uit in eigen beheer, zeker in de zomer, als ik enkel de maandkosten tel.
Als ik de stroomdraad, weidepalen, benzine voor de maaier enz. allemaal er bij op tel weet ik niet of ik goedkoper uit zal komen. Dat zijn natuurlijk ook kosten die niet telkens terug komen, maar moet wel betaald worden om de paarden hier te kunnen hebben.

Hier stonden de stallen bijv. ook nog niet. De stallen zijn wel af te breken en mee te nemen, vraag is wel of je dat moet willen natuurlijk ;)

Maar eigenlijk al zal alles bij elkaar duurder uitkomen is het me dat wel helemaal waard.
Heb er 1 die supersnel dik wordt, en de ander moet echt zo veel mogelijk voer als maar kan ingepropt worden. En dan niet in 1 keer alles tegelijk zodat het overschot direct weer uitgescheten wordt :+.
Kan niet van een pensionhouder verwachten dat hij mijn paard 4 x per dag voert (buiten ruwoer om).
Ook met weinig tijd kan ik even snel rijden of even snel longeren of of.. en de hinikbegroetingen iedere dag zou ik ook niet willen missen haha!

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:43

Wij zijn ook ongeveer 50 euro per maand goedkoper uit per persoon. Maar wat een werk ervoor in de plek :')
Vind het heerlijk. Lekker alleen met de paarden bezig zijn en eindelijk gewoon alles zelf bepalen....

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:04

Ik ben duurder uit helaas. In pension betaalde ik stalgeld voor weidegang met open stal en stukje bestraat, opslag en inclusief hooi £195. Paard stond hier helaas alleen in de wei (met buurpaarden) dus ben ik vorig jaar verhuisd.

Sinds een jaar heb ik zeggenschap over een stallenblok met stukje bestraat ervoor, veel opslag en twee weides waarvan eentje ook met schuilstal. Ik betaal £100 per stal huur, ik heb 3 stallen. Als ik stallers zou hebben dan zou ik goedkoper uitzijn of gelijk aan, maar vooralsnog kan ik geen stallers vinden ^)
De boer vraagt daarom maar £200 van me dus dat is wel aardig maar ik betaal ook £60 aan hooi per maand ongeveer. Dus £260 per maand vaste kosten. Gelukkig kan mijn paard hier wel met anderen in de wei (heb een shetje te leen totdat ik stallers heb gevonden).
Het is een hoop werk, twee paarden in m’n eentje, en ook niet eens goedkoop, ook omdat ik ze niet teveel op gras wil hebben, dus het hele jaar door voer ik hooi en zet ik ze sochtends op gras en smiddags terug naar het grasvrije stuk met open stallen. Kost extra tijd en geld, maar deze stal, de rust en met een ponyvriendje, veel hooi en beetje gras werkt het wel, en zo ben ik al een jaar zonder dierenarts rekeningen _/-\o_

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:08

Bij ons betaal ik 300€ voor weidehuur (dan mogen er twee paarden staan, maar staat er nu 1)... Er zit een gedraineerde bak bij, met verlichting, water, stroom en twee ruime stallen. Inmiddels hebben we er zelf hooischuur en zadelkamer bij gebouwd. Oh en mesthoop zit erbij.
En dan nog hooi. Ik betaalde op pension €250 en nu dus €300 excl hooi.

Als er iemand bij komt gaan we de kosten delen en is het sowieso goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:04

Dat is niet gek!