Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 07:59

Amiette heel veel sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 08:11

Tinky12 schreef:
Oh Amiette...wat ontzettend verdrietig,heel veel sterkte :(:)

Welkom Yvonne... :wave: bijna buren zie ik

[***]...ik deed ook nooit zoveel aan kerst hoor maar een boompje toch wel en was een goed excuus om kerststukken te maken. :D
De rest van het geneuzel zoals visite en overdreven gedoe,nooit aan meegedaan

Die stukken die je hebt gemaakt zijn echt heel mooi. Kan mij voorstellen dat als dat je hobby is, dat kerst een mooie gelegenheid is om iets moois in elkaar te knutselen.

YvonneV welkom!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 08:46

Sterkte Amiette!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 08:59

Sterkte Amiette! :(:)

Het idee van het duct tape is volgens mij dat als het paard ademt het tape een beetje beweegt en het paard zich dan daar op gaat concentreren en dus verder niet echt door heeft wat er aan zijn lijf bezig is.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:05

Ahh sterkte Amiette.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:11

Ai wat sneu amiette.
Heel veel sterkte!!

Welkom yvonne!!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:16

Veel sterkte Amiette! Je hebt ook van die super mooie hangertjes met paardenhaar in ( http://www.paardenhaarsieraad.nl/Hangers.html )

ohjajoh6: wat lief zeg van je stalbaas!

YvonneV: welkom :)

Vreselijk als je paard zo van streek raakt door vuurwerk. In België zijn ze gelukkig iets kalmer aan, meestal echt enkel om 12u.. wel eens een stuk vuurwerk in de wei gevonden, brrrr. Je moet er niet aan denken dat je paard zichzelf verwondt uit angst.

karev: oeps :+ pony's zullen wel feest gehad hebben :9

Ik lees nog steeds mee waar was de laatste weken heel druk... omdat we er een paardje bij hebben *\o/* ik had hier in het topic eens gevraagd wie er meer dan twee paarden aan huis had en hoe dat beviel. Bleek dat jullie bijna allemaal meer paarden hebben haha. Heeft toch ook wel wat meegespeeld in de beslissing (drie paarden klinkt al snel zo... decadent)

Dit is ze :) [ITP] Van groom in de ijslandersport naar ...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:57

Amiette wat erg! ;( Wat een knapperd was hij. Heel erg veel sterkte!!

Ohjajoh mooi boompje! Gezellig toch :D

Tinky wat een gave kaart!! En het kerststuk ook! Echt super knap! Jammer dat het je niet meer lukt nu...

Solleke gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Wat een leukerd :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:18

Amiette wat erg :(:) . Was hij al wat ziek? Ik ben even de draad kwijt. Las bij meerderen geloof ik over een paard wat aan het kwakkelen was.

Ik moet er niet aan denken. We hebben vroeger veel paarden gehad, maar daar kan ik me weinig van herinneren. Marinka heb ik voor mezelf gekocht. Ze was toen net 4, in het voorjaar wordt ze 22. Devita hebben we er bij gekocht toen we hier gingen wonen. Toen was ze 12. Ze word dit voorjaar 29. Ben nu altijd al in de stress. Als ik ze zie liggen moet ik echt even kijken. Ga er met een bonkend hart naar toe. Zelfs Marcel liep laatst al snel naar buiten naar Devita toe, omdat ze er toch wat vreemd bij lag. ( hij heeft er niet zo veel mee, zegt hij)

Ik zat laatst in haar papieren te kijken, ze moet nog gechipt worden :? Ze heeft een tattoo dat is niet meer voldoende toch?

Ik vind het ook heerlijk hier te lezen. Inderdaad geen kletshok als de paarden aan huis staan. Maar zo ook heerlijk even op de bank. Nu moet ik echt in actie gaan komen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:24

Amiette, heel veel sterkte!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:27

Dankje Daan :D

kvulden: herkenbaar! Hier ook eentje staan van 24 jaar en als hij niet meteen aan het hek staat als ik met het hooi aankom, maakt mijn maag ook elke keer een kleine salto.

Chippen is inderdaad verplicht, al even geloof ik.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:29

Herkenbaar, ik heb ook wel eens dat ik mijn oudje gestrekt zie liggen en me afvraag of het allemaal goed gaat. Om me vervolgens schuldig te voelen dat ik haar heb wakker gemaakt uit haar diepe slaap ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:33

Volgens mij hoef je paarden van voor 2009 (even uit het hoofd) niet alsnog te gaan chippen hoor. Tattoo is genoeg.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:39

Toen ik 7 jaar geleden mijn merrie kocht had deze ook alleen een liptattoo. Ik heb er met het stamboek nog contact over gehad en die zeiden dat alle pony's gechipt moeten zijn, ook als ze een liptattoo hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:40

@ohjajoh6: Klopt niet, ALLES moet tegenwoordig gechipt zijn. Al een paar jaar !!
Mijn paard heeft 4 'stempels' op zijn lijf en is van 1986, heeft een Amerikaans paspoort met alle beschrijvingen er in en moest gewoon gechipt worden (al is die DNA 'gechipt" toen dat nog mocht. )

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:51

Sterkte amiette!

Solleke gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Wat een leuke merrie!

Tinky12 qat een mooie kerststukken!
Ik vind het ook altijd leuk om creatief bezig te zijn en dan heb ik in mn hoofd hele leuke ideeën.. alleen wat het dan uiteindelijk wordt ziet er gewoon niet uit :+ ben denk ik gewoon niet zo creatief aangelegd :')

Haha karev bij jou hebben de paarden hun kerstmaal al gehad dus :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:05

Ik zit al te zoeken, maar kan die site niet meer vinden. Ben er zelf jaar geleden nog mee bezig geweest namelijk. Maar ik dacht gelezen te hebben dat die ouwetjes die dus wel gewoon een paspoort hebben en een tattoo of levensnummer, niet meer gechipt hoefden te worden. Vond dat zowaar sympathiek van onze overheid, dat je dat die ouwetjes niet meer aan hoefde te doen.
Maar ik zal het wel verkeerd hebben dan.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:37

Wat sneu Amiette. sterkte!

Wat een gaaf exemplaar Solleke :j Ik vind ze zo ontzettend leuk.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:40

Sterkte Amiette! :(:)

Ik moet zeggen dat ik ook elke keer bijna een hartverzakking krijg als ik 's ochtends buiten kom en ik zie mijn oudje niet direct staan...

Solleke, proficiat met je aanwinst, heel veel plezier met je knappe merrie!

Tinky, zo'n mooie kerststukken. Ik ben totaal niet creatief aangelegd, dus ik zou het niet kunnen.

Haha Karev, wat een feest voor jouw paarden! Mijn paard is ooit uitgebroken uit de wei, en bij de voerton geraakt. Het deksel staat daar los op, dus die had hij natuurlijk in no time open gekregen. De ton was toen net bijgevuld, en hij heeft die toen echt bijna half leeggegeten (voor het idee, in die ton past net een zak van 20 kg). Ik had echt schrik voor koliek toen, maar hij heeft daar niets van geweten. In tegendeel, 's avonds stond hij toen zijn stal af te breken omdat hij geen eten meer kreeg!

Mbt het chippen, ik weet dat het verplicht is, en die van ons zijn wel in orde. Maar moest ik nu een oudje hebben waar ik verder niets meer mee doe, en dat nog niet gechipt was, weet ik niet of ik het nog zou doen. Als die alleen maar thuis op de wei staat, wordt dat toch nooit gecontroleerd. Of is het zo dat als het paard zou sterven, ze het niet komen ophalen als die niet gechipt is?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:50

Ik heb contact gehad met stamboek van Shetlanders en die zeggen inderdaad dat ze gechipt moet worden. Als ze nu zou overlijden komen ze haar niet ophalen. Ze moet dan zelfs nog gechipt worden. Mag ik Marinka ook wel gaan nakijken, want dat heb ik zelf niet gedaan. Geen idee hoe lang de regel er al is. Heb er toen wel eens van gehoord, maar eerst was het geloof ik alleen voor paarden op wedstrijd. En ik weet dat ze nu allemaal moeten, maar ging nooit met Marinka weg. En door de omstandigheden nooit meer bij nagedacht. Zou goed kunnen dat zei dus ook niet heeft.

Toch erg mooi om te zien en bijzonder dat het zo'n effect heeft.
Ik doe het nu heel anders. Als ik naar de paarden ga. Zet ik eerst Devita de shet op het gras. Leg wat eten klaar voor Rosie in de stal. Die ik eerst schoongemaakt heb. Zet haar rustig op stal en geef Marinka haar voer buiten. Wat een rust en wat is iedereen hier relaxed bij. En het scheelt 2 kruiwagens hooi op een dag. In het hooinet zit altijd nog hooi. De ze hoeveelheid komt veel meer overeen met de kilo's hooi die ze eigenlijk zouden moeten hebben. De rust zorgde daar voor denk ik. Ik wil nog wel afwisselen met de stal. De ene keer Rosie en de andere keer Marinka. Gewoon voor het idee dat zij ook af en toe even in een afgesloten ruimte staat. Zij raakt snel ontwend.

En ik ben mij flink aan het inlezen in allerlei boeken. Ik ben de laatste jaren natuurlijk erg verwend met 2 paarden die alles al doen voor dat ik het zeg. Dat is bij Rosie natuurlijk niet zo. Ik ben nou rustig bezig met de dagelijkse omgang met lichaamstaal te werken. Vandaag zag ik echt dat het werkte. Als ik in de stal bezig ben staat ze met de neus vooraan. En kan ik niet eens de deur open doen. Nu met een hand op haar borst wijkt ze al wel, maar veel respect geeft ze dan niet. Ze wil snel weer terug. Maar vandaag ging het heel goed. Geen hand op de borst. Alleen een dominante houding. En madame draaide zich om en ging op 5 meter afstand staan. Daarna gaf ik aan dat ze mocht komen en dat deed ze. Even kroelen en daarna de stal in. Super... Echt blij.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:57

wat fijn kvulden! welke boeken lees je? Ik kan ook nog wel wat bij leren..

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:01

Ik lees een e-book van atletische rijkunst, van veulen tot rijpaard en het gedrag van paarden beter begrijpen. Deze laatste heb ik van Sinterklaas gekregen haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:22

24 WAT GEBEURT ER ALS BIJ EEN CONTROLE BLIJKT DAT MIJN PAARD GEEN (GELDIG) PASPOORT HEEFT EN/OF NIET GECHIPT IS?

Afhankelijk van door wie en waar de controle plaats vindt, geldt:

Het paard mag niet deelnemen aan de keuring.
Het paard mag niet deelnemen aan de wedstrijd.
Het paard mag niet geslacht worden, maar moet naar de destructor.
Het paard mag niet geëxporteerd worden en moet terug naar de eigenaar om alsnog e en paspoort en/of chip te krijgen.
U bent in overtreding, dus u krijgt een boete.
Er zijn enkele uitzonderingen op de hierboven genoemde situaties.
Kijk daarvoor bij de vragen 14 (Moeten ingevoerde paarden een Nederlands paspoort hebben) en 28 (Wanneer is een Nederlands of een buitenlands paard correct geïdentificeerd).

Zoals ik het hier lees, word je paard dus wel gewoon opgehaald door de Rendac, als er geen chip inzit...

Heb het gevonden!
paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. een correct ingetekend en beschreven signalement, inclusief een hoofdstuk medische behandelingen en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting.

http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=teowUsHs ... EcBdBeBTCU

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:26

ik heb gelijk bij de bieb een aantal boeken gereserveerd!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:28

De regels zijn natuurlijk 'strenger' als de praktijk. Als je paard niet voor menselijke consumptie geslacht wordt (en hoeveel zijn dat er nou) zal er door een destructiebedrijf niet heel veel gecontroleerd worden.
IK heb er iig nog niet van gehoord dat een paard niet werd meegenomen.
Misschien als een paard bij een DA wordt ingeslapen/opgehaald dat ze strenger zijn.