Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:50

_Lorette_ schreef:
In mijn geval ken ik de weides waar het af is gehaald en onder welke omstandigheden. Maar uiteindelijk voer ik toch op het oog. Al zou ik ze nooit zo streng op dieet kunnen zetten als sommigen, omdat ik dan bang ben dat ze ziek worden van te weinig ruwvoer. Die angst overheerst. :+ Dan toch maar Hollands welvaren. :Y)

Hier precies hetzelfde! Ik weet dus welk land het af komt. Maar sowieso komt er hier geen spul in plastic meer. Ook mooi droog hooi uit plastic is vaak toch rijker dan de ouderwetse pakjes. Ik heb wat ladingen geprobeerd, maar het bleef aanzetten.

Jadybabe

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:01

Prijstechnisch geef ik kuil, 45 euro de 600 kilo, en voor vastere mest meng ik het met hooi, 3,60 een baaltje. Bij ons allemaal volle netten die nooit leeg zijn tot de volgende ophang beurt. Ik heb hooinetten 4 cm , hooizak en een of ander plastic hooiding wat je open kan klappen en vullen , ik vul alles, vinden ze leuk om te kijken waar lekkerder spul in zit, houdt ze wel bezig.
Onbeperkt ruwvoer dus en ze is mooi op gewicht, overeet zich niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:18

_Lorette_ schreef:
... Maar uiteindelijk voer ik toch op het oog. Al zou ik ze nooit zo streng op dieet kunnen zetten als sommigen, omdat ik dan bang ben dat ze ziek worden van te weinig ruwvoer. Die angst overheerst. :+ Dan toch maar Hollands welvaren. :Y)

Maar het is toch allang bekend dat het gezonder is voor een paard om wat schraler te zijn dan 'Hollands Welvaren' :D
Een 'te' dik paard heeft een hogere kans op het ontwikkelen van suiker-gerelateerde problemen dan een paard wat wat schraler gehouden wordt.
Aan de andere kant funktioneert het ene paard beter als het wat gevulder is als het andere (omgekeerd ook natuurlijk). Dus op die manier 'naar je paard kijken' kan nooit kwaad.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:25

Dat weet ik. Maar ik zie ze liever iets te dik dan te dun, terwijl dat schadelijker is dan andersom. Ik ben een beetje hypocriet.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:27

Ik heb ze persoonlijk liever wat ronder dan te schraal. Ik kan echt niet op een schraal paard kijken.. Ik hoef geen ribben te zien.

Bij mij krijgen ze onbeperkt droog hooi en hier doen ze het beter op dan vorig jaar op voordroog uit plastic. Al moet het niet continu koud zijn anders heeft de grote dat toch wel nodig. Alleen wordt de shetd aar dan weer te vet van.

Altijd leuke dilemma's met die paarden :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:31

Even een vraagje hier.. :) ben wat ongerust. En er zijn er hier wel die een eigen bak hebben...

Zoals jullie weten is mijn paddock net aangelegd.
Vanmorgen heeft het hier gesneeuwd, wit tapijtje. Bij het ontdooien, was het rechterdeel van mijn bak mooi droog, echt goed.
Maar vanaf het midden en vele plekken tot de linkerzijde, blijft er water liggen en blijft het wat modderig.

Foto's van het "probleem":

Hier zie je dat er vanachter wel een plek os dat droger is...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu zegt diegene dat de bak heeft gelegd dat dat wel kan omdat de ondergrond bevrozen is...

Raar vond ik dat. Maar ben bij mijn buur gaan kijken die een bak heeft van meer dan €25000, en die lag ook nat.

Ben ik nu aan het muggenziften? Of zou het toch niet mogen? :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:50

Als de bak nieuw is moet het zand nog zetten. Bij mij heeft het een tijd geduurd maar t is goed gekomen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:59

Het zand moet nog inklinken.... een paar beste buien en daarna ziet het er al anders uit ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:13

Zo ziet mijn paddock er ook uit :) n dat wordt nog erger als de sneeuw ontdooid is :)

@yontheke: ribben moet je ook niet zien, je mag ze hooguit voelen ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:16

Een bak van €100.000 zou er ook zo bij liggen.. (Weet ik uit ervaring) dus maak je niet te druk.
Dit is nou eenmaal lastig weer voor de grond om water af te kunnen voeren.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:22

Ben er maar zeker van dat het ondertussen gewoon bij iedereen nat is, zelfs bij de dure aangelegdeostes/paddocks..

Ik heb nog langer in mijn gefreesd stukje weide wat nu piste is kunnen rijden dan 2 mensen met hun duur aangelegde bodems waar de drainage het niet meer van kon slikken omdat het waterpijl te hoog stond.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:02

Ondergrond is bevroren waardoor het water niet weg kan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:12

Ik heb dus mijn beide snedes van eigen land laten analyseren. Dan weet je pas wat je voert en wat je aan het aanvullen bent.
Maar dat zal niet altijd voor iedereen te realiseren zijn.

Die bak hier boven kun je niets van zeggen. Vorst en nattigheid kan geen enkele bak tegen. Ik heb er ook plassen in staan nu, maar die kunnen gewoon ook niet zakken door de bevroren onderlaag.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:16

Mijn bak is nog steeds droog :o

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:29

Wat een goed idee van de wc potjes! Ik ben erg benieuwd of het werkt want dan ga ik ze ook zeker kopen!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 01:53

Hier heen plassen in de bak wel weer opgevroren sneeuw... Hoop dat het morgen weg is :o

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 09:40

Cally: maar daar is misschien geen sneeuw op bevroren grond gevallen?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:09

heleen06 schreef:
Ook hier een pak sneeuw, paard staat voor op ijzers en had na 1 rondje door de paddock al klompen onder zijn voeten, dus die hebben we maar binnengezet. Hij kan dan wel in de stenen uitloop, die is overdekt en de rest hadden we schoon gemaakt.

Mijn pony die op ijzers staat laat ik in de winter altijd met sneeuwbeslag beslaan, werkt echt perfect!

Michelleee ik denk ook dat het komt doordat de onderlaag nog bevroren is, en inderdaad moet het nieuwe zand ook nog gaan zitten. Die van mij is begin november aangelegd en begint nu steeds beter te worden, het heeft even tijd nodig (bij mij is het probleem overigens dat het te droog is en daardoor te zwaar).

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:21

_Michelleee schreef:
Even een vraagje hier.. :) ben wat ongerust. En er zijn er hier wel die een eigen bak hebben...

Zoals jullie weten is mijn paddock net aangelegd.
Vanmorgen heeft het hier gesneeuwd, wit tapijtje. Bij het ontdooien, was het rechterdeel van mijn bak mooi droog, echt goed.
Maar vanaf het midden en vele plekken tot de linkerzijde, blijft er water liggen en blijft het wat modderig.

Foto's van het "probleem":

Hier zie je dat er vanachter wel een plek os dat droger is...
[ [url=m/9rX85N.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nhVb8F.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qkMtWD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vWk6r3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EPM6NX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu zegt diegene dat de bak heeft gelegd dat dat wel kan omdat de ondergrond bevrozen is...

Raar vond ik dat. Maar ben bij mijn buur gaan kijken die een bak heeft van meer dan €25000, en die lag ook nat.

Ben ik nu aan het muggenziften? Of zou het toch niet mogen? :)

kan me voorstellen dat je bezorgd bent, zeker omdat er 1 kant wel goed is.
Kan goed komen doordat de ondergrond bevroren is.
lijkt me wel belangrijk om alles goed vast te leggen incl temperaturen en hoe lang de bak ligt. Via de mail contact opnemen. En verder en hopen dat hij straks met gewoon veel regen wel droog blijft.
Het is ook waar dat de bak even moet liggen voor hij "goed" is. Maar zorg dat je alles goed bij houdt voor het geval je wel een probleem hebt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:56

Heeft hier gister geregend...geen fijne combi met bevroren ondergrond.Alles is spekglad,ligt een ijslaag in de paddock.Net maar met zout gestrooid,jongens glibberen behoedzaam over de bodem.Kom maar op met die dooi.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:00

Hier ook een grote ijsbaan. Heb de helft ook nog op ijzers, dus ik vind het maar niks. Ze zijn gewend om ook in slechte omstandigheden buiten te komen, daarom doen ze wel voorzichtig en hebben ze geen last van overtollige energie, maar ik vond het toch een beetje te eng. Heb ze zojuist weer op stal gezet. Ze zijn voor hun idee een poosje buiten geweest. Ik durfde er gewoon niet bij weg te lopen, maar al zou ik er de hele tijd bij blijven, dan is het nog moeilijk te voorkomen dat ze hun been breken. En met paarden van een anders ben ik nog voorzichtiger dan met die van mijzelf. Hopelijk gaat het vandaag nog wel goed dooien...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:05

Ik zal ook eens even gaan kijken hoe het met de dames is. Heb gister avond het pad nog gestrooid dus ben benieuwd. Ze staan gelukkig op blote voeten. Met beslag had ik het ook veel enger gevonden

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:27

Hier geen sneeuw maar wel een bevroren bak. Maar dat heb je met al die nattigheid en daarna vorst. De paddock ligt er redelijk bij (zit grover zand in). Het is nu 1 boven nul en het regent dus ik hoop dat de bodem snel ontdooit. Gisteren heb ik maar gelongeerd in de paddock.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:30

De mijne heb ik achteraan maar op het goede stuk wei gegooid zodat ze even op vlakke ondergrond kunnen rondwandelen want bij ons is het een maanlandschap waar ze echt heel erg voorzichtig over moeten.. Ze lopen de weide gelukkig niet kapot want bij ons had het nog goed gevroren vannacht.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:31

Hier gelukkig ook blote voeten,als er ijzers onder hadden gezeten had ik ze binnen gezet.Echt gevaarlijk...