[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:15

Ik ben zelf eigenlijk bang dat nog kleiner dan 25mm niet meer te doen is voor een paard....? :=

Die van PurelyPonies is van stretchmateriaal zie ik...? En heel erg dun materiaal zo te zien en ook nog met knoopjes dus voor mij valt die af.

Hopelijk krijg ik snel dat stukje materiaal en iets van prijzen, de prijs zal per m2 wel lager worden naarmate de lengte van het net toeneemt. Maar verzendkosten zijn ook nog spannend natuurlijk, zowel van de producent naar mij als van mij naar jullie.

Maar wie weet valt het mee :)

Ik neem aan dat iedereen wel genoeg heeft aan 2 meter hoogte toch...?
Opgevouwen kun je dan van een stuk van 1 meter lang, 1 hooizak / net maken van 1 x 1 meter.

Of bvb. van een stuk van 4 meter lang, een grote zak maken van 2 bij 2 meter, daar krijg je wel een rond baaltje in :)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:22

Je wilt niet weten hoe ik mijn paard nu voer..... En hoe snel ze er uit eet _-:(

Ik heb twee van die groene wand-netten met mazen van 3 x 3 over elkaar heen gedaan. En daar IN doe ik aan de ene kant een enkel 'Epplejeck-net' met hooi en aan de andere kant TWEE 'epplejeck-netten' over elkaar heen erin.. En dan nog heeft ze het binnen no-time op en trekt ze het met hele plukken tegelijk eruit.. Mijn paard is echt véél te slim en véél te handig als het om eten gaat!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:26

Tjeemig de pemig, wat een ingewikkeld gedoe joh :P

Maar als ze die gaten alsnog recht achter elkaar krijgt dan valt dat blijkbaar ook wel mee?

Ik ben wel benieuwd hoe groot de gaten effectief zijn bij dat systeem, dat kon nog wel eens tegenvallen denk ik :=

Net zoals van die PurelyPonies website, als dat materiaal elastisch is en heel dun, dan heb je best kans dat de gaten effectief gezien nog groter zijn dan bij de 25mm netten met draaddikte 3mm waar ik nu op zit te azen :)

En helemaal als ze van nijd flink gaan bijten in dat dunne materiaal, ben ik bang dat er erg snel gaten in vallen en dan wordt het helemaal een peulenschil natuurlijk :=

Dat is sowieso al jammer dat hoe kleiner je mazen worden, hoe dunner het materiaal wordt, dus hoe kwetsbaarder -O-

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:29

Jasia schreef:
Je wilt niet weten hoe ik mijn paard nu voer..... En hoe snel ze er uit eet _-:(

Ik heb twee van die groene wand-netten met mazen van 3 x 3 over elkaar heen gedaan. En daar IN doe ik aan de ene kant een enkel 'Epplejeck-net' met hooi en aan de andere kant TWEE 'epplejeck-netten' over elkaar heen erin.. En dan nog heeft ze het binnen no-time op en trekt ze het met hele plukken tegelijk eruit.. Mijn paard is echt véél te slim en véél te handig als het om eten gaat!!

Ik heb er zo ook staan... En blijven maar eten. Netje is op anderhalf uur op, maarja verder valt er niet veel te knabbelen in de wei meer.. Ik wil daarom toch weer overschakelen op baal in de wei, pallet eronder en net erover. Dan eten ze ook wel maar zodra ze genoeg hebben gaan ze ook grasjes eten of rusten. Vorig jaar deden we dat ook en toen stonden ze geen 24/24 aan de balen te eten, terwijl het hooi nu beperkt is en dan blijven ze gewoon eten tot het op is... (En ik vind dat niet fijn dat ze zo lang zonder staan, ik heb al een luchtzuiger staan,...)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:50

Pmarena, ik heb de netten wel 'scheef' over elkaar heen.. En de netten van de EJ zijn anders 'gevormd' dus die mazen zitten scheef achter de groene netten.. Ook de EJ-netten heb ik 'scheef' over elkaar heen.. Dus allemaal al over nagedacht.. _O-

Laulitz: Helaas stopt mijn monster, ook bij onbeperkt hooi, niet met eten... Het toppunt was dat ze twee balen hooi (dus +/- 40 kg) in haar eentje wegwerkte.... Toen ben ik gestopt met onbeperkt voeren :Y)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:52

2 meter hoog, dus 1meter dubbelgevouwen is voor mij prima pmarena. Hopelijk is het een beetje sterk materiaal.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:42

Ik zou ook wel interesse hebben in zo een hooinet.
Hou je ons hier op de hoogte wat je zou kunnen krijgen?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:06

Jasia schreef:
Pmarena, ik heb de netten wel 'scheef' over elkaar heen.. En de netten van de EJ zijn anders 'gevormd' dus die mazen zitten scheef achter de groene netten.. Ook de EJ-netten heb ik 'scheef' over elkaar heen.. Dus allemaal al over nagedacht.. _O-

Laulitz: Helaas stopt mijn monster, ook bij onbeperkt hooi, niet met eten... Het toppunt was dat ze twee balen hooi (dus +/- 40 kg) in haar eentje wegwerkte.... Toen ben ik gestopt met onbeperkt voeren :Y)

Ja, wij deden echt een grote baal (dus paar 100 kg) in de wei. Als ik iets kleins doe dan en ze merkt dat er een 'einde' aan de hoeveelheid hooi zit, dan blijven ze idd door eten, echt heel irritant!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:08

Jasia: maar ik neem aan dat het door een rommelend paard wel verschuift ten opzichte van elkaar waardoor alles vakjes niet perfect doorkruist worden door een ander vakje zeg maar, dan zouden de gaten waar ze doorheen eten al met al nog niet groter zijn dan het kleinste gat zeg maar.

Want blijkbaar eet ze nog snel genoeg dus dan zal ze het toch wel voor elkaar krijgen om de gaten achter elkaar te leggen, de handige gluiperd :P

Ja, zodra ik wat meer duidelijkheid heb meld ik het hier uiteraard meteen, maar daarvan ben ik natuurlijk afhankelijk van de producent :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:27

Omdat ik nog geen prijzen weet, zit ik voor de beeldvorming even te vergelijken met het 30mm net van Huck, dit is exact het materiaal dat voor alle echt goede kwaliteit slowfeeders (van 30mm) gebruikt wordt.

Dat is deze:
http://www.huck.nl/sports/product/694/215-030/

Als je van dat 30mm net een net zou kopen van 2 meter hoog (wat we willen) en dan even om makkelijk mee te kunnen rekenen, 10 meter lang...dan kost dat gewoon inclusief BTW en verzendkosten nog 221,43 euro hè :oo

Gedeeld door 10 kost dat net dan dus 22,14 euro per meter.

En dus qua benodigd net-materiaal 22,14 euro per net van een meter bij een meter breed.
Of (1,5 x €22,14=) 33,21 euro voor een net van anderhalve meter bij 1 meter.
Of (4 x €22,14=) 88,56 euro voor een net van 2 x 2 meter

Even uit het hoofd gerekend hoor :)

Dat is dus best nog wel prijzig.

Op zich wordt er voor netten met een kleinere maaswijdte meer materiaal gebruikt, al zijn ze wel een mm dunner die ik op het oog heb (de dikste die ik kon vinden) maar ik denk dat we dan wel ongeveer deze prijzen kunnen verwachten al zou ik het begrijpen als ze iets meer vragen voor deze kleinere maaswijdte.

Komt dan ook nog verzendkosten uit het buitenland bovenop, en als ik het inderdaad ga bestellen en voor iedereen netjes in het benodigde aantal meters knip om te versturen, nog verzendkosten van mij naar jullie via pakketpost.

Dan ben je (even gebaseerd op de prijs van Huck) toch ook al snel 35 euro kwijt voor een stukje van een meter denk ik.

Ik denk (hoop.... := ) dat het een realistische gok is zolang ik nog geen prijzen heb gekregen, dat je dan voor 35 euro een stuk net thuis moet kunnen krijgen waarmee je 1 slowfeeder van 1 meter bij 1 meter kunt maken.

Dat zou ik persoonlijk nog wel betaalbaar vinden trouwens, vergeleken met kant-en-klaar kopen :j

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:39

Rond de 35 euro voor een goed net van 1 bij 1 is te overzien hoor.
Ik heb nu tijdelijk zo een net van epplejack hangen en die is bijna door..
Dus zou graag een goed net voor in de plaats willen.
Ik wist niet of het net zou bevallen op die plek dus dacht met 20 euro mooi uit te komen achter af is het dus zonde van mijn geld geweest en had ik beter meteen een goede kunnen kopen.
Had hiervoor al een goede gekocht van 1,5 bij 1 betaalde toen dacht ik rond de 70 euro.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:56

Als de prijzen zijn te vergelijken met die van Huck en het sample lijkt stevig genoeg, wil ik ook wel een paar meter.

En die kom ik dan wel even ophalen, scheelt weer verzenden :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:57

Ja daarom wil ik ook het beste materiaal, steeds netten vervangen is duurder en als er gaten in komen dan is het slowfeed-concept ook om zeep.

Nu kunnen natuurlijk overal gaten in komen als paarden maar vaak & hard genoeg trekken...maar we hebben hier ook andere materialen gehad en het verschil is echt aanzienlijk met dunner / ander materiaal qua duurzaamheid die dan nogal teleurstellend is -O-

Ik ben super benieuwd of het mee of tegen gaat vallen met prijzen en levertijden :=

Jullie horen het direct zodra ik wat weet!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:01

Mij valt overigens wel op dat strak gespannen Huck net sneller stuk gaat dan de dubbel gevouwen netten in de stal.

Als je ziet hoe ze daar aan trekken en dat blijft gewoon heel.

Maar ik had het een keer strak rond een raamwerk gespannen en dat ging snel stuk, ik denk omdat er dan al maximale spanning op staat.
Nu iets losser gespannen en het blijft heel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:04

Dat is wel altijd link natuurlijk ja, als je het vastzet op een bepaalde manier dan kunnen ze het geheel maximaal onder spanning zetten en trekken ze het sneller kapot. Als het geheel ruimte heeft om te bewegen dan krijgen ze dat niet voor elkaar :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:05

Laulitz schreef:
Deze heb ik, en die komen uit NL. Mijn Penny heeft ze in NL ergens besteld, bij iemand die er nét mee begon. Ik weet niet waar ze vandaan komen, maar ze zijn dus in NL te krijgen. :j

Prima netten, hangen sinds de winter en geen gaatjes oid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:08

Die zijn wel leuk maar ook weer geknoopt waardoor de kans op uitrekken van de gaatjes erg groot is, net als bij die andere populaire netten van Nicky's Keet (en andere ruitershops) enzo. Da's echt zonde altijd.

Zijn de mazen van deze wel overal even groot? Of ook verschillend qua grootte aan de onder- en bovenkant? :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:11

pmarena schreef:
Die zijn wel leuk maar ook weer geknoopt waardoor de kans op uitrekken van de gaatjes erg groot is, net als bij die andere populaire netten van Nicky's Keet (en andere ruitershops) enzo. Da's echt zonde altijd.

Zijn de mazen van deze wel overal even groot? Of ook verschillend qua grootte aan de onder- en bovenkant? :)

Ik heb geloof ik wel 14 netten van Nicky :+ . Die zijn uitgelubberd, maar deze kleine niet hoor!
Ik heb 3 netten van Huck hangen en 1 zwarte boksbal 2,5 cm maaswijdte. Dat is echt het minst populaire net, daar moet echt meer moeite voor gedaan worden.
Laatst bijgewerkt door Antheman op 10-02-14 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:40

Denk je dat die kleine dan sterker is dan de Nicky's netten, of is die gewoon nog minder gebruikt waardoor er nog niks is gaan rekken? :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:44

pmarena schreef:
Denk je dat die kleine dan sterker is dan de Nicky's netten, of is die gewoon nog minder gebruikt waardoor er nog niks is gaan rekken? :)

Qua uitrekken beduidend sterker hoor.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:56

Wat voor kisten gebruik jullie om een slowfeeder van te maken? Heb geen idee waar ik op moet zoeken.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:08

Een Palletbox of kuubkist...

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:19

Pacific schreef:
Wat voor kisten gebruik jullie om een slowfeeder van te maken? Heb geen idee waar ik op moet zoeken.

Ik wil halve wijnvaten van eikenhout gaan gebruiken, deze zijn kleiner dan de meestgebruikte kunstof of houten palletboxxen, maar ik vind ze een stuk decoratiever *D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:09

Hoe kleiner en lichter, hoe vaker je moet voeren en hoe vaker je ton omgegooid wordt.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 05:51

De mijne is een quarantaine bak voor koikarpers geweest. Daar kun je ook nog op zoeken.