Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:17

russel schreef:
Aslo, als je gaat mengen met vlas? Dan klontert het misschien niet zo? Bij de shet heb ik alleen aan de zijkant korrels liggen, daar doet hij plassen, de rest van de stal is vlas met wat stro en dat werkt prima, zijn hoefjes zitten niet vol. Scheelt al weer 1 paard.

Heb dat bij de merrie uitgeprobeerd maar vond het niet prettig, cq zie de voordelen ervan niet. Ik ben destijds op de korrels overgestapt omdat mn onze ruin zo'n viespeuk op stal is. Nogmaals bij hem bevalt het op zich beter dan op vlas, alleen die hoeven dus. Probleem is ook een beetje het leveren, men kan niet duidelijk een 'tijd' aangeven (pas op het laatste moment ivm combinatieritten) en dan een pallet vol. Vlas kan ik net zo vaak laten bezorgen (binnen 2 dagen) en net zoveel afnemen als ik wil/kwijt kan. Voeg daar het huidige prijsverschil aan toe, tja dan ga ik toch maar weer voor vlas. Heb onze shet hengst ook op korrels gehad. Merkte vwb tijdsbestek meegaan bodem geen verschil met vlas. Van vlas heb ik bij hem 1 baal per maand nodig, op de korrels moest ik met 2 zakken beginnen en na een maand kon ik nagenoeg alles eruit halen en 1 zak bijstrooien. Vooralsnog ligt dan het verbruik 1 zak meer tov vlas. Ook valt het me op dat als de korrels er te lang in liggen de (droge) plakken gaan schimmelen. Op de mesthoop zie ik dit ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:18

Ik meng het vlas met de korrels en daar merk ik geen nadeel van, althans nog niet.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:20

Bij mij klontert het verschrikkelijk, zelf onder mijn eigen stalklompjes blijft het verschrikkelijk plakken...

Ik denk dat ik voor mijn viespeuk een pak vlas ga halen, gewoon om eens te proberen of hij het überhaupt opeet en hoe het zich houdt als ik het met de korrels meng.

Heeft iemand ervaring met paarden die in de eerste instantie geen vlas aten maar dat toch ineens wel zijn gaan doen?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:30

Het strokorreltopic bloeit weer op. Wel leuk....zo is het een tijdje stil en ineens wordt er weer volop getopict.

Hier geen last van plakken in de stal, geen slechtere hoeven en geen "klompjes".
"klompjes" heb ik alleen als er net is bij gestrooid of als ik het heb nat gespoten.

Kortom het gaat hier supergoed:

Kayleigh haar stal ligt er vandaag 158 dagen in en Helianthe haar stal 129 dagen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:03

Ik heb eergisteren bij mijn vieze paard vlas door de korrels gemengd, gelukkig eet hij er niet van, en de bodem ziet er nu veel luchtiger uit. Ik denk dat ik ermee doorga en in plaats van korrels, vlas ga bijvullen. Mischien ga ik dan tzt wel helemaal over op vlas voor dit paard.

Bij mijn andere paard gaat het nog steeds redelijk goed met de strokorrels, alleen het plakken onder de hoeven/schoenen vind ik een heel erg groot nadeel. Het voelt ook nooit helemaal droog aan. Mocht het bij het vieze paard goed bevallen dan ga ik misschien ook voor hem wel helemaal over op vlas. Vlasprijs schijnt ook nog gedaald te zijn.

Ik heb al een paar keer gemaild naar Zeolite wanneer de zeopellets en de crushed stropellets in de handel komen, maar ik krijg geen antwoord. Jammer want ik had een goede eerste indruk van zeolite gekregen.

Jannepauli

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:21

Is er een leverancier voor Ecobodem korrels in het midden van het land (Veluwe e.o.)??

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:35

Ik heb trouwens vandaag bericht gehad van Zeolite, september/oktober zal de zeopellet en ook de crushed versie stropellet leverbaar zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:51

Die mail heb ik ook gehad, inkl prijslijst en aanbieding :)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:06

JP, je hebt PB

Die Zeolite Products mail heb ik ook ontvangen.
Ben benieuwd ......... ook wel naar het effect van ZeoHorse.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:50

Ik ben de strokorrels nu aan het testen als kattebak korrel.
Er is zondag een kitten tussen mijn dieren gedumpt die ik nu thuis heb.
Als kattebak heb ik een afwasbak met strokorrels(strovan).
Tot nu toe gaat het prima,ondanks dat het een open bak is ruik ik geen urine.

Wat mij wel opvalt is dat de korrels van strovan een stuk kleiner zijn dan die van zeoliet(en dan heb ik van zeoliet nog de chopped versie).
Ik vind die kleinere korrels wel fijner.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:44

Nieuwe foto's van vandaag geplaatst:

Kayleigh haar stal: dag 161 30e zak gestrooid vandaag

Helianthe haar stal: dag 132 19e zak gestrooid vandaag

Het verschil in de hoeveelheid zakken zit hem in het feit dat Kayleigh in de stal plast en Helianthe meestal in de emmer (zindelijk, haha) en Kayleigh haar stal is groter.

De nieuwe foto's zijn te zien via onderstaande link.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:31

Update van mij:
vorige week zaterdag heb ik eerst een pak vlas door de bodem gemengd, en ik sta versteld van het resultaat; doordat er niet van gegeten wordt is het effect veel groter en blijft de bodem heerlijk luchtig. Gevolg: mijn "vieze" paard heeft ineens het licht gezien en is begonnen keurig langs de achterwand te poepen en plast nu telkens op één plek *\o/*

Opvallend: mijn "schone" paard begon op de korrels ook vies te worden, omdat er gewoon telkens te weinig strokorrels in de stal bleven (50% van de korrels die ik bijvulde was voor de nacht al weer opgegeten ;( ) stortte de bodem toch telkens na een tijdje weer in wat vooral snel ging als er een hoge luchtvochtigheid was. En omdat ik de korrels uit elkaar moest laten vallen ging de bodem al vochtig de stal in wat ook niet echt je van het is.
Mijn paarden staan trouwens buiten van 8.30 uur tot 23.00 uur dus het is ook niet zo dat die bodem nou zo belast wordt.

Maar goed, ook bij dit paard heb ik vlas door de bodem gemengd en ik ben daar heel tevreden over.
Bijkomend effect is dat de hoeven nu veel droger zijn, ze nemen geen klompjes meer mee naar buiten.

Denk eerlijk gezegd dat de korrels op zich een super product zijn, alleen voor mij met twee korreletende haflingers, is het denk ik niet zo geslaagd. Ik vind het echt jammer dat het voor mij niet werkt, als ze het niet gegeten zouden hebben was ik zeker niet op vlas overgestapt.

Een combinatie van vlas en strokorrels werkt hier ook niet, ik kan nu geen korrels meer bij het vlas bijvullen omdat dan de kans dat ze vlas binnenkrijgen als ze de korrels opeten, te groot is.

Ik kijk het nog even aan en als het goed blijft gaan met het vlas dan zet ik de korrels die ik nog heb op marktplaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:50

Eten ze dan hun buikje vol? Misschien hebben ze behoefte tot wat zwaardere kost? Beetje eten is niet erg lijkt mij. Vlas is fijn, maar je verbruikt er wel meer van dan van korrels heb ik gemerkt.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:02

russel schreef:
Eten ze dan hun buikje vol? Misschien hebben ze behoefte tot wat zwaardere kost? Beetje eten is niet erg lijkt mij. Vlas is fijn, maar je verbruikt er wel meer van dan van korrels heb ik gemerkt.

Ze krijgen momenteel onbeperkt grof hooi van vorig jaar dus van lege buikjes is geen sprake :n. Sterker nog, ze geven de voorkeur aan de korrels boven het hooi.

En ze eten er niet een beetje van, ze gaan door tot ze alle korrels die nog niet volledig uit elkaar gevallen zijn (dus ook de opgezwollen "proppen") op zijn. Kortom, gooi er een zak in en het effect is dat er uiteindelijk effectief een halve zak in ligt.

Uiteindelijk is dus vlas in mijn geval lager in het verbruik en ik heb eindelijk weer echt frisse luchtige stallen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:36

is een stal van nieuw vlas niet altijd luchtiger en frisser dan korrels?

ik gebruik ook vlas en als het er net nieuw in zit, dan ruikt het heerlijk. Na een week begint het frisse iets af te nemen.
Reden dat we hier 1 x per 2 weken, 2 pakken vlas bijvullen. Heb je weer een frisse stal *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:50

Misschien vinden ze hun hooi niet lekker? Grof hooi van vorig jaar kan heel droog, muffig en smakeloos zijn. Mijn paarden vinden er ook niet veel meer aan, ik maak de oude pakken op, maar ik zet een plak even in water en het droge is er van af en dat smaakt vaak ook beter.

Als ze lekker hooi hebben, dan gaan ze geen korrels eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:51

Ik geef ze hooi van dit jaar; zeer smaakvol en fris en ook ruim voldoende, toch nog eten ze korrels ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:52

Misschien vinden ze lekker? Ik heb nu tarwekorrels, maar het kan zijn dat ze met een plakje stro ook hebben wat ze willen, stro is voor mijn paard ook lekkerder dan hooi, wellicht zoeter??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:54

Heb ik ook geprobeerd :D Elke dag flinke plak stro erbij. Was elke ochtend weg, maar de korrels bleven interessant :)
Ik denk dat je gewoon notoire korreleters hebt en zult houden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:59

Apart, de alleseters. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:00

Maar goed dat ze niet binnen lopen anders kon ik geen vlees meer buiten de koelkast laten liggen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:01

Net nog van mijn banaan beroofd. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:06

is kokosvezel het zelfde als stro korrel ? want over strokorrels stond niet's in de wiki alhoewel ik vind dat dat er zeker bij zou moeten!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:15

kokos is heel iets anders dan stro.
info kun je in dit topic en op mijn site vinden.

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:19

Sorry maar zelfs met vlas haal ik ook de natte plekken eruit. Het oude vlas waty wel schoon is alat ik liggen als onderlaag. En daar doe ik een dun laagje over heen zodat de stal altijd brandschoon lijkt.
Mijn stal stinkt dus niet naar die vieze ammoniaklucht enzo, want dat vind ik echt verschrikkelijk en lijkt me ook niet goed voor de luchtwegen vna het paard als je telkens de pies erin laat zitten.