Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:23

Audesta schreef:
Ik clicker alles op die manier lp, bit pakken ze allemaal zelf op nu bijvoorbeeld.

Uiteraard staat ze op medicatie. Ik ben niet iemand die dat niet zou doen. Da vroeg het na diagnose nog. Wil je haar op medicatie zetten. Vind dat echt een non discussie want het was ook geen grensgeval zeg maar.

Ahh nee dat snap ik. Die van mij staat ook op cushing medicatie maar merk geen verminderde weerstand bij hem gelukkig.
Heb jij les gehad in het clickeren of zelf aangeleerd?

Van boemel super goede tips gekregen via PB, dus ga het toch eens proberen.

Hahah in de badjas nog wel.

Leuke pony Dais!

Dat wat betreft reacties op FB herken ik wel boemel, zonde eigenlijk.
Ik les ook bij Leandra en zij is tot nu toe de instructrice die het beste bij mij past. Ik ben erg tevreden over haar.

Wij vonden onze merrie in het span soms teveel tegen de hand, tanden worden goed bijgehouden maar toch lijkt ze iets niet prettig te vinden.. dus we dachten probeer het eens bitloos (en dan meteen ook zonder oogkleppen want die zitten niet op het bitloze hoofdstel dat we hebben liggen). Dat was uhh interessant zullen we maar zeggen :+ ging op zich prima, maar je hebt toch net iets minder te zeggen.

Audesta

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:54

Ik heb het zelf aangeleerd maar moet daar wel bij zeggen dat ik toen amable begon vroegah ik bij haar op stal reed.

Timing van clickeren is belangrijk en aanleren met beleefdheid ook. Als je wil kan ik best een keer komen helpen met de eerste keer?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:14

Audesta schreef:
Ik heb het zelf aangeleerd maar moet daar wel bij zeggen dat ik toen amable begon vroegah ik bij haar op stal reed.

Timing van clickeren is belangrijk en aanleren met beleefdheid ook. Als je wil kan ik best een keer komen helpen met de eerste keer?

Yes, graag!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:16

Ik app vanmiddag wel even voor een afspraak!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:25

@Marjan
Wat handig die bak zeg.
En wat goed dat je man die zelf kan maken.

@Nickeltje wat fijn dat het goed is gegaan en dat ze zo rustig staan.

@Marit weer zo heerlijk bezig geweest met de paarden en de kinderen.
En bij Noor.
Ziet er fijn uit.

@dais lekker aan de wandel geweest.
En wat een knap dier is dat!

@Boemel
Zo heeft mir zulke lieve uitstraling dat je bijna niet voor kunt stellen dat ze zo anders kan zijn.

@horsii
Je kleine is inderdaad al flink groot.

Hier ook in de buurt van Noor.
Maar ook door haar facebook geen trek daar te lessen.
Leandra lijkt me ook fijn.
Ik heb nu af en toe les van iemand die me ook bevalt en die ook opstapt als er les afgesproken is maar ik zelf migraine heb en niet kan rijden.
En zo niet af hoef te appen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:13

DP wat jij zegt over haar lieve uitstraling dat vinden wij ook. En daarom denken we ook dat ze eigenlijk vanuit haar kern een heel zacht paard is.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:28

Lijkt mij ook Boemel! Vind het echt een schetig peerd ;)

Ik vind Noor een topper in lesgeven, ze weet echt veel en kan de juiste bewoording vinden het je uit te leggen. En je uit te dagen! Heel begripvol en probeert echt mee te denken.

Ik les graag bij verschillende mensen en neem overal wat van mee.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:50

Ik lees ook nergens dat iemand twijfelt aan Noor haar kunnen, wel dat mensen afhaken op haar gedrag op socials. Ik kan dat best begrijpen, ze komt hard en oordelend over. Mij persoonlijk past dat ook niet.

Ik les wekelijks (en met de club erbij in de zomer 1,5 x wekelijks) bij Leandra en daarnaast pak ik regelmatig een clinic mee bij iets wat in mijn straatje ligt, WE bij Ton, schriktraining bij Hester of gedragstraining bij Elena. En wie weet wat er allemaal nog op mijn pad komt, ik vind dat superleuk.

Het moderne dressuursysteem ligt mij sowieso niet maar dat weet ik al meer dan 20 jaar. Had het daar toevallig van de week nog over, het verschil in wat je ziet. Een paard wat heerlijk los is en waar werkelijk waar alles aan beweegt of zo een die onwijs strak in de houding loopt en waar alleen de benen bewegen. Ik krijg al rugpijn als ik dat zie :=

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 17:18

Audesta dat had ik ook wel hoor dat ik dacht mmmm qua haar reacties op facebook. Maar het is echt 100% anders in de lessen. Maar goed dan nog moet dat ook bij je passen natuurlijk. Ik snap echt wel dat het een reden kan zijn om dan niet te lessen.

Leandra is ook goed en idd een heel anders overkomend mens. Geen les van haar gehad maar ze heeft Guus wel een keer behandeling gegeven.

Ik denk idd ook wel dat het lessen bij verschillende mensen ook verschillende dingen mee kan geven. Je kijkt naar wat het fijnste bij jou en bij het paard past. Dan nog instructeurs kunnen gedurende de jaren ook zelf veranderen in het les geven. Jij zelf kan ook andere inzichten krijgen of andere wensen. Of de combi ruiter-paard-instructie past niet bij elkaar.

Bij de manege had ik het ook hoor. Diegene die les gaf vond ik qua inzichten, kennis echt wel goed. Maar als persoon, nee niet mijn type, maar ik was daar om te rijden en te leren niet om vriendjes te worden. Wel veel dingen van geleerd.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:21

Helemaal mee eens Audesta. Ik heb haar zelfs al geruime tijd ontvolgd op facebook vanwege de negatieve ondertoon in de posts, terwijl haar rijden en lesgeven me zeker aanspreken :j . Voor mezelf vind ik het echter moeilijk om los te zien van elkaar.

Het is jammer dat wij overal zo ver vandaan zitten, maar eind maart komt Ton naar hier voor een WE lesje dus ik heb me gelijk ingeschreven. Op 10 minuutjes van huis is dat wel luxe natuurlijk :D. Helaas is het niet in een binnenbak dus ik hoop wel op fatsoenlijk weer :=

Lys, bitloos en zonder oogkleppen is wel gelijk een hele ommezwaai := beviel het wel?

Boemel, fijn dat er weer een stijgende lijn in zit!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:25

Dat ben ik helemaal met je eens, van Ton bijvoorbeeld krijg ik ook tijdens de clinics heel anders dressuur les dan van Leandra en dat matcht prima, het bijt elkaar zeker niet.

Ik haal bij ieder van bovenstaande ook echt wat anders, heel fijn. En zeker met zo'n merrie dus want ook daar gaat gewoon veel tijd in gedragstraining zitten en als ik dat te lang laat liggen zijn we zo weer terug bij af :+

Ooh leuk Dais, veel plezier, ik heb het altijd heel erg naar mijn zin bij Ton!
En ik kan dat ook lastiger los zien hoor, ik heb zo hard gewerkt om mijn kring zo oordeelloos mogelijk te maken dat ik dat ook echt vast wil houden waar mogelijk. Dat hoort bij mijn identiteit en het voelt niet goed om daar uitstapjes in te maken.

Hahaha Lys bitloos mennen, ik vind het dapper. Ik durf het niet.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:30

Bitloos mennen doe ik niet :)

Bitloos ohz eventueel wel, maar ik vind het bit wel fijn voor het losmaken van de kaak :)

Vandaag de 2 trainingsponys gelongeerd en over yoga matje laten lopen en lekker wiebelen etc.

Bellisimo behandeld met guasha en cellkick en toen wat grondwerk.

Straks misschien nog even wat met Luna :)

Gisteren het mini hengstje ingespannen naast Doortje, maar hij vond zichzelf echt the man en was daardoor niet fatsoenlijk mee te mennen. Dus helaas, dat lukt niet meer deze week.
Van het weekend komt z’n eigenaar met de andere pony’s dus proberen we het met hen, die zijn ruim.

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:09

Ik heb echt een onwijs fijne instructrice waar ik heel erg blij mee ben, maar straks af en toe ergens een clinic volgen lijkt me leuk en leerzaam . Zou best een trainingsweekend bij Noor willen volgen, ondanks dat ze op FB echt in mijn allergie zit.

Morgen komt de hoefsmid, hopelijk is t dan nog zo’n schetig peerd.
Sinds een paar dagen hinnikt ze wel heel lief naar me. Dus ze zoekt ook weer verbinding.

Ik heb 3 mooie kunststof hindernisbalken erbij. Nu 6 balken totaal. Mooi voor een in-uitje en cavalettiwerk.
Tot zo ver, ik ga in Januari niks kopen gedachte :=

Leuk span Marit!
Ik denk dat een ruin erbij inderdaad een beter idee is. Ik had vroeger een hengstje en die was heel wat mans. :D

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:27

Het ging goed, of het voor herhaling vatbaar is weet ik niet. Wellicht bitloos mét oogkleppen.. maar enkelspan zouden we haar niet snel bitloos rijden denk ik, ze is te vlijtig. Haar maatje neemt het bit wel goed aan dus dan hebben we iig nog iets te zeggen.
Afbeelding
Wellicht is een bitfitter voor haar nog iets maar in die kleine maatjes is de keuze niet erg groot.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:33

Ik heb toen ze nog hier in de omgeving woonde gelest bij Noor en ze geeft echt heel fijn les.

Mir heeft inderdaad een hele lieve uitstraling, kon ze maar praten en zelf uitleggen wat haar zo dwars zit.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:46

Lys en met normaal bitje mennen?
Ik men Fiesta met hetzelfde bit als waar ik mee rijdt en die loopt dan echt fijner. En ik heb een anatomisch kopstuk, dat is ook fijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:10

Wel een super lief koppie Lyss PPA

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:00

Wat gaaf zeg, mennen met die kleintjes. Wel stoer als dat ook nog bitloos lukt.

De discussie over specifieke instructie gaat langs me, die naam zegt me niks en ik zit ook niet op al die media.

Ik deel wel de visie die hier langs komt dat je van verschillende instructeurs veel verschillende dingen op kan pikken die elkaar mooi aanvullen.
Wij hebben ook een min of meer vaste les dag. Maar daar omheen maak ik ook eens per maand uitstapjes. In het seizoen graag cross trainingen. Met regelmaat een workshop WE. Vorig jaar een vol weekend koeien training. En eens in de drie weken dressuur aan de hand... allemaal van andere mensen waarbij er een mooie mix in afwisseling ontstaat vind ik.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:14

Afbeelding

Goedemorgen!! Wij zijn ziek thuis, en met dit uitzicht is dat helemaal niet eens zo erg...
We zijn nog wel heel erg veel motivatie aan het verzamelen om eind van de dag een stapel rubber tegels op te halen voor binnenin de schuilstal...

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:22

Belker schreef:
Lys en met normaal bitje mennen?
Ik men Fiesta met hetzelfde bit als waar ik mee rijdt en die loopt dan echt fijner. En ik heb een anatomisch kopstuk, dat is ook fijn.

We zijn begonnen met liverpoolstang (wij mennen altijd in de bril, nooit de scharen), daarna liverpoolstang met zeempje eromheen, toen een ongebroken halve kneveltrens en nu sinds kort een dubbelgebroken bustrens. Maar op de een of andere manier blijft ze gewoon wat stug in haar mond. Ik weet wel dat ze een lastig gebit heeft wat betreft diastemas, hier komt regelmatig de tandarts voor. Als ze zich zo verzet dan moeten we voor ons gevoel teveel aan haar mond komen en dat willen we natuurlijk niet. Dus daarom dachten we probeer het eens bitloos. Ze lijkt het voor de kar lopen an sich namelijk wel heel erg leuk te vinden, lekker vlijtig, voorwaarts en vrolijk.
Dus we zoeken nog even verder....

Aii, beterschap nickeltje! In het geval van jou mega schuilstal zal dat wel een behoorlijke stapel zijn ofniet? :P

En lief koppie, dat heeft ze zeker. Maar over merries gesproken de laatste pagina's, dit is mijn one and only mare :D En ze kan er wat van. Ze weet soms niet zo goed wat ze met zichzelf aan moet, kriebelen, niet kriebelen, lief zijn, niet lief zijn.. Lastig zo'n hormonen :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:24

Beterschap Nickeltje. En een paardenuitzicht verveelt nooit.

Ik had vanmorgen de hoefsmid. Dames zijn er moe van. :D
Afbeelding

Ik baalde behoorlijk. Mir was als eerste. Ze was echt heel erg vriendelijk en gaf alle voetjes uit zichzelf aan.
De smid houdt de voeten altijd hartstikke hoog en ik denk dat ze daar de balans nog niet voor heeft, want dat vindt ze lastig na een aantal minuten en dan probeert ze haar achterbenen los te schudden. Geen mega spektakel hoor, maar wel onhandig.

Hij zei dat ze sloeg, maar ze had gewoon een hele vriendelijke snoet en ik stond erbij en heb niks gezien wat op slaan lijkt, dus het was niet waar. Maar ze had wel een trap in haar buik te pakken van de smid. -:(-

Ik ben rustig gebleven, omdat ik weet dat Mir anders gaat stressen, maar heb duidelijk aangegeven dat ik er niet van gediend ben. Helemaal bij dit paard niet.

Volgens hem liep ze te klooien en had ze m verdiend.
Daarna ging het echt niet beter ofzo.
Heb gevraagd lager bij de grond te bekappen en toen was ze braaf, maar hoefsmid vond het irritant werken.

Pfff hij doet hier in 30 minuten 2 paarden en verdient daar eur 95,00 mee. Beetje geduld en begrip zou toch fijn zijn.
Maar goed, hoefsmeden zijn schaars hier en heb weinig keus.

Ik ga wel gewoon oefenen om achterbenen langer en hoger op te tillen. En hopelijk is t probleem dan verholpen.
Ik was al gelukkig dat ze vandaag met de oortjes naar voren netjes stilstond en uit zichzelf alle voetjes gaf.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:36

Wat vervelend zeg, een hoefsmid met te weinig geduld...
Ik ben erg blij met degene die we nu hebben. Zij heeft juist verrassend veel geduld...

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:10

Een hoefsmid die trapt vind ik echt not done...

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:30

Ik ook.

Mijn zwarte dame begint zich goed te voelen :')
Het is een hele handvol om te handelen zo, vooral buiten hahaha. Maar daar hou ik van, net of ik op mijn schimpie zit :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:33

Wat naar dat de hoefsmid zo deed tegen een meewerkend paard ;(

Nickeltje.
Beterschap.
En zo'n uitzicht helpt :j

Audesta
Fijn dat het lekker gaat.

Ik heb hier vandaag met de ruin de bak weer eens gesleept echt weer te lang geleden met hem. En hij vind het zo leuk!