Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:55

Dan heb ik een gevalletje pech blijkbaar :) Al zag ik het ook graag anders. Buiten dat het gewoon een smerig klusje is zit je ook nog eens in een rothouding bij zo'n klein ding.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:59

Dat mis ik echt niet aan een ruin! Maar nu heb ik 2 hengstige pismerries die hun hele staart elke 3 weken vanaf voorjaar tot najaar volledig onderzeiken. Dus wat kun je dan beter hebben? :')

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:01

De kokers van mijn ruinen maak ik nooit echt schoon. Wel af en toe een snelle check op bonen maar dan moet ik wel echt snel zijn want beide paarden laten het eigenlijk niet toe. Maar de benen en buik zijn eigenlijk bij beide paarden ook nooit vies.

Mijn warmbloed had het er vandaag echt van genomen met die paar uurtjes zonder deken, die had zichzelf gewoon een nieuwe deken van modder aangemeten. Mijn IJslander was relatief schoon maar die had zichzelf flink staan ontharen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:03

Maken jullie het uier van de merrie schoon?
Ik heb altijd ruinen gehad en kijk af en toe op bonen.
Maar bij merries geen ervaring.
Abby vind het heerlijk als ik daar frutsel, maar weet nooit of dat nu moet of niet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 21:06

DuoPenotti schreef:
Maken jullie het uier van de merrie schoon?
Ik heb altijd ruinen gehad en kijk af en toe op bonen.
Maar bij merries geen ervaring.
Abby vind het heerlijk als ik daar frutsel, maar weet nooit of dat nu moet of niet.

Ja met baby doekjes. Beide dames gaan er voor staan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:15

De fokmerrie moet regelmatig schoongemaakt worden, die heeft ook zonder veulen best wat uier en er komt vuil tussen de spenen. Hier wil elke merrie aan uier en achterbenen gefriemeld worden. Lijkt wel een stel aanranders als ik voor de nacht nog even de mest uit de stal wil halen. :Y)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:22

Ok. Ik wil dus geen ruinen.

:r

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:32

Hilary schreef:
Robinia is giftig, maar er worden wel omheiningen van gemaakt. Wellicht geschild (bast eraf) dat het wel kan?
Klopt, maar geschild en goed droog zou het geen probleem mogen zijn (volgens het internet).
De voornaamste reden dat ik voor deze houtsoort wil gaan, is dat het de hoogste duurzaamheidgraad heeft.

SillyB schreef:
Ik heb wel Robinia palen maar geen ervaring qua knagers
Heb je toevallig een foto voor mij? Aangezien robinia palen niet recht zijn, weet ik niet of ik dit qua zicht mooi ga vinden of niet. :')
Er komt ook flinke stroom op de draden, dus ik hoop dat de paarden gewoon niet gaan kunnen/willen knagen als ze aan huis staan.

Hier maak ik de uier van de merries met de hand schoon. Yerba geeft er niets om, maar die is met alles zo. Aliaa heeft er een hekel aan en wipt meestal met haar kont omhoog als ik eraan begin, maar eenmaal ik bezig ben, vindt ze het dan weer heerlijk. :roll: En de derde, Naranja, die piept mega hard zodra ik aan de uier kom. :')

Heerlijk weertje inderdaad! Hier ook goed gewerkt en begonnen aan de afbraak van 2 'schuren' (voor zover ze die benaming verdienen). De aannemer heeft laten weten dat hij vroeger gaat beginnen, dus hoe eerder dit weg is, hoe sneller er aan onze stallen kan begonnen worden. *\o/*
Alle rommel eronder hebben we uiteindelijk maar zelf opgeruimd en het dak van dit deel is er ondertussen af. Morgen gaat de rest neer.
Afbeelding

En onder dit deel is al het vuil ook weg en de dakpannen zijn eraf. :D
Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:43

Ik heb geen robinia palen, wel de bomen. Het hout is echt knetterhard...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:00

Prairy schreef:
Ik heb geen robinia palen, wel de bomen. Het hout is echt knetterhard...

:j we gebruiken die vaak in erg natte natuurgebieden, is inderdaad erg hard hout.

@Retjehorse: waren wel schattige stallen zo!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:06

Retjethorse, altijd fijn als er zichtbaar werk verzet wordt *\o/*

DuoPenotti, ik haal bij mijn ene merrie wel eens wat velletjes er van tussen. Als het echt nodig is met een babydoekje. Ze vindt het prima dat ik er aan zit. Mijn andere merrie vindt het nog een beetje spannend als ik daar check, maar ze heeft amper uier dus er kan ook nauwelijks vuil komen.

Ik heb werkelijk totaal geen idee wat voor soort hout robinia is of hoe de palen zijn...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:22

Dank je allemaal.

Deze merrie heeft ook niet veel uier. Maar er zit wel wat viezigheid. Meestal frut ik zo wat. Wat los komt prima. Meer niet. Maar zal eens met een baby doekje doen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:27

Zo... moest ff een tijdje terug _O- Hier was ik blijven hangen :')

Akshay schreef:
Natasja, had de osteo specifieke dingen gevonden?
Mag Kees gewoon verder met rijden?

Ik moet in april met de paarden naar de osteo toe. Dan "moet" ik ze ready to gravel hebben zonder dreigende ijs in de trailer.
(Zo niet dan zeg ik af en is het jammer hoor).

Geen grote blokkades of scheefheid gelukkig, maar wel spanning.. precies onder het zadel, wat we dus wel merken met 'rijden', dus daar gaan we eerst (ook) aan werken :j Kees moet nog ff wachten weer :P

Achaiah schreef:
Ik vind jou zo’n mooi plekje hebben Utopia! Zo netjes en strak allemaal. Hier staan de palen allemaal op verschillende hoogtes, paar afgebroken, draden aan elkaar geknoopt := omheining moet eigenlijk een keer helemaal vervangen worden. Maar ach het functioneert en het is veilig voor nu.:+

Haha dankjewel! :D Dit hek hebben we niet zelf gezet hoor.. we hebben elders ook gewoon kastanje paaltjes met draad, en dat is wat minder strak _O- Daar zijn wij ook meer van: functioneert toch, dan is 't prima :P +:)+ Komt allemaal wel.. ooit hopelijk overal dat mooie hout, maar is veel te duur om in 1x te doen, dus dan maar in delen verspreid over een paar jaar _O-

Hier ook hooikoorts.. en ook nu al last van... en ook al voor-tijdens de vorst :j -O- Jaaaaren niet gehad.. en nu sinds een paar jaar ook last van.. hoop dat het ook op diezelfde manier ooit weer verdwijnt :')

Olympia96 schreef:
Verlichting heeft wel effect op het haarkleed. Op mijn vorige stal hadden de paarden die onder de TL buis stonden veel korter haar dan de paarden in de box ernaast.

Ohh wat interessant van die paarden onder het tl-licht!! Hier 1 schuilstal met een lampje en daar staat ook het paard met de kortste vacht :P Maar dat heeft ie altijd al gehad :P Wij hebben wel de hele nacht verlichting aan op het erf, niet per se bij de paarden, maar gewoon bij de opritten... geen idee waarom ook eigenlijk _O-
En wát een water weer bij jullie!! :oo Al het smeltwater wat bij jullie verzamelde ofzo?! :oo

Maak hier nooit kokers schoon, zowel bij de hengsten als ruinen niet.. soms wel de piel, als ik er wat op zie zitten ofzo.. trek ik 't er ff af, vinden ze niet erg :') Mag overal aan zitten *\o/*

En de diertjes hier ook lekker bloot rondgelopen vandaag :D Zelfs crosstraining gehad met Splashy vandaag, die had 't toch wel zwaar... genoeg haar om de hele winter bloot door te komen.. en dan nu aan 't werk := Maar hij heeft het super gedaan <3 Hier ook wel een paar gekken _O- Lekker rennen, bokken, rollen, piepen _O-

Afbeelding

Afbeelding

Jay ook nog lekker gereden, voor 't eerst weer sinds best wel ff := En poepiebraaf natuurlijk <3

Afbeelding

En met Tamme en Brego naar 't bos geweest! :D Zo gezellig! Die hond luistert NIET! :') Maar in 't bos, super! :? :')

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:39

Mijn ruin heeft ook veel smurrie, ook snel boontjes bij zijn plasbuis maar hij haat het als ik eraan kom. Zodra ik zie dat die het ding eruit heeft hangen probeer ik zo snel mogelijk de vellen en boontjes weg te halen, de binnenkant koker kan ik wel gewoon uitgeven, handschoenen aan en emmertje warm water en doekje
De shet heeft alleen wat droge velletjes eraan hangen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:51

Ik was Roos vandaag onder haar buik aan het borstelen en kreeg al een mep van een van haar achterbenen. Gelukkig stond ik dichtbij en kwam de trap niet zo hard aan. Haar uiers pas ik dus nog maar even mee op.

Utopia, fijne paarden! Splash ziet er moe maar tevreden uit.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:54

Oh! :oo Da's schrikken Malenka!

Moe, maar tevreden is wel tekenend voor 'm vandaag ja! :+: Hij deed het ook echt goed! Heb ook wel crosstrainingen gehad dat ik meer aan het vechten was met 'm en hij meer stilstond voor de hindernissen dan dat we erover gingen... -O- Maar vandaag deed ie 't echt super!! :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:57

Utopia, heerlijke foto's weer! Wat een verschillende types paarden heb je, grappig vind ik dat :D.

Ik zit hier nog met wat twijfels over hoe ik de bielzen rond de bak wil leggen. Het idee was eerst om ze zo ver mogelijk in te graven, maar doordat het hier altijd (hard) waait stuift al het zand naar de paddock of het weiland of naar het perceel van de boer.

Nu dacht ik om de bielzen rechtop tegen de omheining te zetten en slechts minimaal in te graven, maar mijn vader dacht dat de paarden zich zouden kunnen bezeren en stelde voor om de bielzen terug te verkopen en transportband te steken (functioneel, maar lelijk) of de bielzen buitenom de bak te leggen (in het gras/klei, niet praktisch naar mijn mening).

Wat zouden jullie doen??

Afbeelding
Foto van vorige week btw :+

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 23:01

Prairy schreef:
Ok. Ik wil dus geen ruinen.

:r

Mijn vorige tuin heeft een keer een ontstoken koker gehad omdat het te vies werd, maar daar mochten we ook niet aankomen. Dat was altijd met een sponsje en je hele hand de koker in om te schrobben :+
Mijn merrie is eigenlijk altijd schoon, pist ook niet over haar staart zolang ik geen staartkoordje achter de deken heb

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 23:39

Ik zou kantplanken nemen, maar jou idee zou ook kunnen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 08:01

De merries hier zijn ook altijd schoon bij de uier, ik heb geluk met schone paarden haha. Elevada is wel achter soms vies en kan ook enorm vieze benen hebben van het hengstig zijn. Die vindt dat ook echt niet leuk als ik daar dan aan zit :+ Jonique vindt alles wel best

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 08:56

Hier ook propere uiers, ze hebben sowieso bescheiden uiers, zelfs mijn merrie die al 7 veulens gehad heeft.

Bij de ruinen valt het ook goed mee, af en toe wat baby olie er op. Toen mijn vriend en ik pas samen waren trok hij héél grote ogen de eerste keer dat hij mij de koker zag schoonmaken :') :')

@Dais: de buren hier hebben kantplanken bij de piste. Ik denk dat ze zich met bielzen niet gaan bezeren hoor, dus dat kan ook wel.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:34

Zapje schreef:
Ik zou kantplanken nemen, maar jou idee zou ook kunnen.

Zou mijn keuze ook zijn. Let niet op het paard, hier kan je goed de kantplanken zien.

Afbeelding

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:43

Goedemorgen!

Heerlijk zonnetje weer!

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:44

@Dais: ik zou er wat paaltjes tussen zetten en de hele onderste rand dicht maken met iets van rubber. Dan weet je zeker dat er geen been achter kan blijven haken in een onbezonnen moment én dat het zand meer binnen de bak blijft.

Hier hebben ze beiden mooi de nacht buiten doorgebracht en Boon met alleen haat schoonhouddekentje om.

Zowel Boon als Missy vonden het heerlijk als ze tussen de titties schoongemaakt worden. Gewoon met de hand wat er tussen raggen, niks aan baby-olie doekjes of wat dan ook :) Soms krijgt Boon zelfs zo'n lipje die ook iets te krabben zoekt :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:46

Ik heb op een pensionstal gestaan met een bak zonder omheining, met bielzen als opsluiting. Ik vond het glad en ze zwikken als ze niet opletten en een stapje opzij doen. Ik zou ze daarom niet aan de binnenzijde van een omheining willen, liever een kantenplank of rubber