Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:13

Ik heb gelukkig ook een sleutel van een grote volkstuin waar ze een gezamenlijke mestput hebben waar ik onbeperkt kosteloos mijn mest kan lozen, maar dan moet ik zelf alles eruit scheppen :D Nu kan ik mijn mest bijna verkopen hoe vaak er mensen aan mijn hek staan. Dus voor iedereen die kleinschalig paarden houdt, hang een briefje op bij de plaatselijke volkstuin vereniging ;) wij hebben er meerdere in Lelystad kan het overal probleemloos kwijt. Krijg zelfs vragen uit Almere eo.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:36

Ik sta aan een volkstuin maar die is heel klein, dus die hebben geen mest meer nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:31

Ja hier ook heerlijk!

De verzorging vind ik ook erg leuk om te doen en wat ik ook fijn vind is dat ik zeker weet dat mijn pony's alles krijgen wat ze nodig hebben.

Mocht ik het even anders willen dan bespreek ik dat met de verhuurder.

Bij pensionstallen staan ze zo vaak binnen en in het zand, wat voor mijn fjord niet goed is. Die moet wel bewegen, is beter voor haar beenwerk en anders dut ze ook echt in.

Bij haar kan ik goed zien of ik het zo goed doe of dat er wat anders nodig is. Zij geeft zelf aan of ze buiten of binnen wil blijven en of zij meer/minder eten nodig heeft. Is een heel intelligente merrie. Ze wil bijvoorbeeld graag met mij mee maar als ze wat dat ze dan naar stal gaat terwijl ze liever in de regen blijft staan dan laat ze dat ook duidelijk zien (zonder vervelend weg te rennen)

Wat ik ook echt heel fijn vind is dat ik door niemand in de weg gelopen wordt. Je hebt altijd mensen die denken dat de beste poetsplek altijd voor hun is bijvoorbeeld, of die alles beter weten te vertellen over jouw eigen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:04

Ik ben ook zo super enorm blij met mijn plekje _/-\o_ . Heb water en stroom en een schuilstal en een mestbak. De land eigenaar had er eerder schapen op staan dus het was ingedeeld in allemaal kleine stukjes met schapengaas en prikkeldraad. We zijn de boel aan het opknappen en er komt me toch een paradijsje tevoorschijn :+: . Zo blijkt onder het onkruid een stuk verhard te zijn en het paddockje eraan vast zit wit zand onder _/-\o_ .
De huurbaas is ook supermakkelijk en vindt alles wel best. Ik heb ook enorm geluk met mijn weidegenootje, die wil ook alleen het beste voor haar paard en vindt alle ideeen leuk en wil overal aan meehelpen en denken.
Ik vind het zelf erg fijn om uuuren te klungelen tussen de paarden. Af en toe een wandelingetje maar ze hoeven verder niks. Ook vind ik het leuk om van alles uit te zoeken, hoe ik dingen leuker of beter kan maken voor de paardjes etc.
Ik kan wel zeggen dat ik een gelukkig mens ben :D.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 15:34

Dat klinkt goed hoor, ik snap heel goed dat je een gelukkig mens bent.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 15:50

Ik heb gisteravond met manlief zitten praten over Corona en bedrijf.
Daarna nog een film gekeken en net toen we naar bed toe zouden gaan, kwam ik erachter dat ik
de paarden nog niet op stal had gezet.
Heb besloten om ze buiten te laten staan, paard en mini kunnen de schuilstal in.
Ze keken met niet heel blij aan vanmorgen. En hadden besloten dat ze hadden moeten slapen in het ieneminie stukje gras/ klei in plaats van de zandpaddock.
Maar na een bak met luzerne en vitaminebrok waren ze al weer aardig tegen me.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:45

Oooh die van mij zet ik nooit binnen. Hij kijkt maar even. Heeft twee hele fijne stallen waar ie in kan. Maar kreeg vanmorgen een video dat hij in de stralende regen gewoon staat te bikken in de wei.
Zag vanacht dat ie in de wei lag te slapen... Zucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 17:02

Heerlijk toch!

Mijn paard staat ook het liefst in de wei nu, dag-en nacht

Maar dat ga ik niet doen i.v.m de hoeveelheid gras die ze dan binnen krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:36

Tijdens de hagel stond de mijne ook te vreten. Tot ik de draad naar de stal opende, toen was het wel vol gas richting stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:54

Wat ook zo leuk is aan zelfverzorging is dat je je paarden zo door en door kent.

Als ze dan ook nog actief glimmend staan te genieten dan is mijn dag al compleet.

Onze leenshetlander is megagrappig, die heeft altijd grappige acties, ook dat is echt genieten.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:01

Hier staan ze ook 24/7 buiten in de zomer. We doen ze wel s'nachts op het zandstuk en alleen overdag op t gras.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 06:45

Even wat leven inblazen in ons kletstopic. Vorige week is mijn rijpaard (tinker) verhuisd en heb nu alleen mijn 2 mini's over. Hoeveel werk dat schilt is ongelooflijk :oo

Mesten is nu een 20 liter emmertje tegenover een goed volle fort kruiwagen. Hooi niet meer dagelijks, maar dit is exact een week geleden gedaan en nog niet op.

Hier staan de kleintjes een uurtje op het groene sappige gras, ivm de hoeveelheid suiker die er nu inzit. De rest van de tijd staan ze op een deels verharde paddock met slowfeeders en inloop stal. Ik hoop dat eind van de maand het gras wat meer uitgebloeid is en ik kan gaan opbouwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:27

Gigantisch verschil he tussen die formaten :D Daarom liet ik mijn kleintjes in de winter ook liefst 24/7 op het land, had er alle mogelijkheden voor. Pas toen opa het hooi niet vlot genoeg meer wegkreeg en aangepast voer nodig had heb ik ze ook naar pension gehaald.

Nu ze 24/7 op zomer weide staan en met 1 mini minder scheelt het echter ook wel een flinke hoop gras hoor... Helemaal als Tinker zijn graasmasker om heeft. Jammer genoeg vernielt hij het steeds of krijgt het uit, dus ik ben nog wat aan het puzzelen. Ga sowieso niet onder strook begrazing uit kunnen vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:26

Ik word ietwat saggerijnig van hooiboeren die wel of niet misschien vandaag komen en anders misschien van het weekend of misschien dinsdag. Verwachten ze nu echt dat ik hele dagen niks anders te doen heb dan wachten of zij komen _-:( ?
Iemand nog tips voor een hooileverancier met goede kwaliteit onverpakt hooi in Gelderland die ook bezorgd?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:59

Landwinkel Klein Amerika in Groesbeek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:23

@Humpiedumpie: waar zit je ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:53

DubbelDun schreef:
@Humpiedumpie: waar zit je ??

Loenen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:00

Ik denk dat mijn voerboertje uit Harskamp dat nét te ver rijden vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:08

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Echt genieten

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 18:53

Ja Shetties zijn een stuk zuiniger qua voeren en poepen aanzienlijk kleinere drollen :D
Een van jullie heeft een trekpaard toch? Ik wil volgens mij niet eens weten wat die per maand eten, laat staan kakken :+

Irritant en herkenbaar van die hooiboeren die te laat komen, afspraken niet nakomen of die onwijs traag reageren. Heb er ook veel last van gehad in het begin. Zeker als je niet heel veel kwijt kan is dat vervelend want dan heb je extra stress of je wel genoeg hebt. Tegenwoordig heb ik een noodvoorraad, just in case. Het boertje wat hier komt is altijd keurig op tijd en communicatie gaat perfect dus alleen al daarom wil ik geen ander meer proberen als het niet nodig is.

Ik heb morgen klusdag en ik dacht laat ik jullie eens even om hulp vragen voor 1 van de klussen, voor ik mezelf voor de 3e keer ga opnaaien over een drinkbak die niet functioneert :7
Filmpje zet ik hieronder.
In 1 van mijn boxen hangt een kunststof drinkbak met lepel, alleen als je er op een bepaalde manier en op een bepaald punt op drukt komt er water uit. Druk je op de hele lepel dan stagneert het gelijk.
Weet 1 van jullie hoe ik dat kan oplossen? Ik heb al aan het ventiel onder de lepel lopen draaien maar dat verandert er niks aan helaas. :\
Buiten hangt dezelfde bak maar die werkt wel perfect.

https://www.youtube.com/watch?v=lw-EACe4_gM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 19:15

Zou hem even naar de winkel brengen waar ze ook drinkbakken verkopen, liefst boerenwinkel, daar willen ze je wel helpen. Denk dat de klep opnieuw afgesteld moet worden. Dus even uit elkaar schroeven en opnieuw in elkaar zetten als dat kan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 19:18

Beide bakken uit elkaar halen en kijken wat er voor verschillen zijn ;)

Die automatische drinkbakken vind ik ondingen. Na elke nachtvorst kreeg ik ze niet meer waterdicht. dus ik heb ze er uit gesloopt en heb nu gewone metselkuipen waar een tuinslang in hangt. Zo kan ik ook beter in de gaten houden hoeveel ze drinken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:12

Trekpaarden zijn de mijne :D.
Laten we zeggen dat er in mijn mestboy amper een drol past en er gaat ong 20 a 25 kilo hooi per dag per paard erdoor.
(Ik zit aan 60 kilo hooi per dag voor 2 trekpaareen en een Pre) :+
En per week heb ik een hoge palletbox vol met mest...(zonder strooisel. Dus pure mest.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:19

Pff wat een werk en wat een kosten. Maar blijkbaar is de passie voor je paarden het allemaal waard.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:03

Humpiedumpie schreef:
Ik word ietwat saggerijnig van hooiboeren die wel of niet misschien vandaag komen en anders misschien van het weekend of misschien dinsdag. Verwachten ze nu echt dat ik hele dagen niks anders te doen heb dan wachten of zij komen _-:( ?
Iemand nog tips voor een hooileverancier met goede kwaliteit onverpakt hooi in Gelderland die ook bezorgd?

Geen tips helaas, zit in een heel andere regio. Maar herken het wel, mijn hooiboer is ook erg onvoorspelbaar. Zou vanochtend bijvoorbeeld komen, maar vanavond maar eens even gebeld. Komt nu morgen. Zo gaat het bij hem meestal, ik raak eraan gewend. Moet wel zeggen dat ik het van hem ook accepteer omdat ik altijd bij hem aan kan kloppen (heb zelf geen opslag, dus hij brengt eens in de zoveel tijd een pak of meerdere rollen. Hoef ook niet thuis te zijn, hij zet het zelf op de juiste plek. En als ik zoals vandaag door vertraging van zijn kant een te kort heb mag ik altijd een paar kleine pakjes met mn auto ophalen, die zet hij dan bij hem aan de weg klaar. Dus ja, soms baal ik wel ervan dat het zo lastig is afspraken te maken, aan de andere kant is hij wel enorm flexibel en levert goed hooi voor een vriendelijke prijs.

Maar daar heb jij nu natuurlijk niks aan, dus hoop vooral dat het inmiddels opgelost is. Zou het bespreekbaar zijn met je hooiboer? Dat je het lastig vind dat de afspraken zo moeilijk verlopen? Ik heb dat wel eens aangekaart, en sindsdien merk ik dat hij ook wel echt meer zn best doet.