Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

greendragon

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:57

Ik ben een gelukkig mens 8-) .
Mijn paard heeft besloten dat ze toch niet van de dorst wil sterven. Of ze het van de shet heeft afgekeken weet ik niet, maar ze drinkt nu ook uit het waterbakje. De shet kan met en zonder graasmasker drinken. Dus ik heb net de watertonnen schoon gemaakt en die gaan lekker naar zolder. Yeah! :)F

Nu nog bedenken wat ik met het ligbad ga doen. Die staat buiten onder de regenpijp voor drinkwater en vult zich met water van het dak van de paardenstal... Dat principe ging de laatste twee maanden niet op natuurlijk :(. En toen het eindelijk wel regende was het dak schoon en lag alle viezigheid in het ligbad.
Ik ben geneigd het bad te verwijderen en er tzt een ibc vat onder te zetten om water te verzamelen voor bijv de planten. Ik heb liever dat ze schoon water drinken en heel betrouwbaar is deze oplossing niet.

Fijne vakantie Chasey. En ondanks dat het vijverproject dit jaar niet helemaal naar wens is gelopen heb je er nog wel lol van zo... Lekker nog een seizoen aankijken en volgend voorjaar een nieuw plan maken.

Ik heb in het gazon ook een hardnekkig struikje wat overal uitlopers heeft. Het groeit ook snel en heeft een houtachtige stengel en wortel. Komt overal op en als je niet oplet staat er zo een klein bosje. Je trekt het er niet zomaar uit, dus ik gebruik daar een onkruidsteker voor. Hoef ik niet zo te bukken en is minder pijnlijk voor mijn handen. Werkt stukken sneller. Misschien dat dit ook helpt bij de mini-eikjes? En anders toch een keertje spuiten... Moet je wel de paarden een tijdje niet los laten in de bak.

Het zou vandaag zo warm worden toch? Niets van te merken. Het waait, is bewolkt en voelt bijna herfstig aan. Ik loop weer in lange broek, sokken en een shirt met lange mouwen en vanochtend zelfs met een jasje... Wat een verschil. Moet wel zeggen dat het prettiger werkt buiten, maar het zomergevoel is ook meteen verdwenen.

Met de buitjes van de afgelopen dagen is er ook ineens een groene waas over mijn gazon getrokken. Zelfs het weiland heeft een boost gekregen!

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:04

Ik heb jaren geleden al de automatische drinkbakjes buiten juist afgesloten en ben weer overgestapt op tonnen. Paarden drinken graag veel tegelijk, met grote slokken, en dat lukt nooit echt met die kleine zelfvullende drinkbakjes.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:39

Wij hebben ook tonnen. Ik vind het fijn om te zien hoeveel ze drinken.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:34

Een noterraper is voor hier ook wel ideaal! We hebben bij elkaar zo een 20 notenbomen (walnoot en kastanjes) wel duur ding trouwens!
Als ik de bak iedere dag moest slepen was ik meer aan het slepen dan rijden haha! Ik rij normaal 4x per week ong 1 soms 2 paarden en dat was t. Verder niemand die in de bak rijd. Maar iedere dag met zo n noten roller rond wandelen is al iets minder werk dan plukken.. we wilde het spuiten maar heeft geen nut zolang de eikels blijven vallen... misschien de combinatie dan. Lastig zeg! Heb al geen zeeen van tijd om te rijden en met extra werk blijft er nog minder over... gedoetje!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:50

Hier ook alweer veel eikels die loslaten.
En... voor het eerst de bak gesleept! Met een zware pallet achter de auto, ging prima.

Gisteren hebben de paardjes hier de omheining deels gesloopt. Nu maar meteen het lint vervangen voor koord. Hoe spannen jullie koord?

Ik was gisteren trouwens bij thalenstouw, bedankt voor de tip, het bruine turboline koord is uitverkocht en komt voorlopig ook niet weer.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:07

Ik overweeg wel eens om grote lappen worteldoek te leggen op de plekken waar veel eikels vallen. Maar ja, als je ook in je bak wil rijden, zou je steeds die doeken aan de kant moeten leggen en dat lijkt me ook weer niet handig. Het zou bij ons gaan om een stuk track wat we afsluiten als de eikels beginnen te vallen. Moet daar nog even maaien, bedenk ik me nu.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:12

Oeh zo'n notenraper gaat hier op de aanschaflijst!
Die wil ik wel proberen.

@greendragon, fijn dat je merrie ook drinkt :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:34

Ik heb er wel eens filmpjes van gezien ook, dan kun je goed zien hoe het werkt. Vooral op zand en kort gras werkt goed, meen ik. Op lang gras niet zo, omdat je dan verstrikt raakt. Vandaar mijn "oh ik moet het gras nog maaien"; is ook makkelijker met de bladhark.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:59

Hoi, hoi. Even een snelle vraag hier, want geen zin om een topic te openen hierover;

wat was het nou toch met heel lijnzaad voeren? Was daar iets mee dat iedereen het altijd maar door een koffiemolen gooit? Wie weet dat toevallig?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:16

Mensen koken t van te voren ivm blauwzuur (?)
Je kan t malen maar hoeft niet. Heb ik nog nooit gedaan

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:19

Koken doen wij niet, wel malen. Dan is het beter ontsloten en opneembaar. Hele zaadjes schijten de paarden weer uit, waarna de mesthoop professioneel uit elkaar wordt geplukt door de vogels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:24

Thanks! las idd al dat gemalen de omega 3 beter wordt opgenomen. maar waar halen jullie dan zon maal ding vandaan?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:27

Ik haal gemalen bij de Aveve, 5 euro voor 3kg.

Loopt hier net een muis door de keuken te spelen, die stomme kat komt met jonge hazen aan maar de muizen in eigen huis laat ze lopen _O-
Meteen even een val halen :+

Je ziet het gras op de wei groeien, heerlijk <3

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:33

De mijne is van Blokker. Doet het al een jaar of twee, drie denk ik. Af en toe poets ik 'm even met een droge afwasborstel om de contactjes tussen deksel en maler schoon te krijgen, anders weigert ie dienst.

Gemalen kopen doe ik niet, het schijnt dat de omega's dan snel vervliegen. Dus dan voer je 't alsnog voor niks.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:00

Ik voer gewoon hele lijnzaad. Even komend water uit de waterkoker erover, kwartiertje laten staan en hoppa! Zit wel wat in de mest, maar niet veel hoor. En aan de glanzende vachten te zien, werkt t prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:03

Oh kijk fabster dat is ook nog een idee! Thanks allemaal.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:03

Waarom voeren jullie eigenlijk hele of gemale lijnzaad? Ik voer lijnzaad olie en doen ze het erg goed op, glanzen heel mooi! Ik las laatst ook dat het zand meer mee afgevoerd word? Had dat nog niet eerder gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:13

mentjuh schreef:
Waarom voeren jullie eigenlijk hele of gemale lijnzaad? Ik voer lijnzaad olie en doen ze het erg goed op, glanzen heel mooi! Ik las laatst ook dat het zand meer mee afgevoerd word? Had dat nog niet eerder gehoord.

Ik geef ook dagelijks een scheutje olie. Lekker makkelijk!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:52

mentjuh schreef:

25 jaar voerde ik af en toe gekookte lijnzaad. Dit deed ik voor t slijm, om zand weg te krijgen.
Afgelopen winter was ik klaar met supplementeren en ben begonnen met kruiden aan te bieden en iedere dag! een kopje per paard en een halve voor de shets, lijnzaad zelf te malen. Want lijnzaad wordt gewoon uitgepoept als je het heel voert en dan nemen ze de stoffen niet op. Ik voer dit, om de juiste omega's te geven. Ik deed het met een ouderwets koffiemolentje, maar ik ben aan t kijken naar een electrische, want nog een winter met de hand voor 5 ponies malen ga ik niet doen. Ik kreeg er gewoon ontstekingen van.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:53

Oh, en de notenraper zou ik zeker aanraden! Ik heb al jaren een appelraper, die is groter. Geweldig ding!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:43

Electrisch koffiemolentje inderdaad! Die kun je bijna overal waar ze dat soort spul hebben wel kopen. :j

Ik voer een soort brok bij dat gemaakt is van alfalfa, bietenpulp, ricebran, flax (lijnzaad) en olie... dus voer jet er niet meer apart bij. Vind het zo'n fijne brok want er zitten geen toegevoegde vitaminen en mineralen in, dus die kan ik zelf toevoegen :)

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:55

Een Apel raper, werkt die ook met peren? Dat scheelt een hoop raap werk!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:58

Ik voer trouwens juist alleen een vitamine mineralen brok (150 gram per dag) bij en voeg zelf lijnzaadolie en magnesium bij. verder alleen onbeperkt hooi en/of gras. Er hangt ook altijd een hymelaia liksteen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:02

mentjuh schreef:
Een Apel raper, werkt die ook met peren? Dat scheelt een hoop raap werk!

dat denk ik wel :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:03

Himalaya liksteen moet ik ook eens naar kijken, want Idaza vreet die gewone in 1 a 2 dagen op :')