Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:17

Ik vind het een prima plan.....nu man nog overtuigen zeker :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:23

Ja, die staat niet te springen hahaha

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:31

Urielle schreef:
Ja, die staat niet te springen hahaha

Ik heb die van mij een superdeluxe toetsenbord gegeven...die vind momenteel niets meer erg.Heeft hij niet iets waardoor hij zijn aandacht verschuift?? O:) }>

Of eens achterloos een advertentie onder zijn neus drukken :wow:

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:35

Vertellen hoe goedkoop zo'n oldtimer is en hoe leuk het is om daar zelf aan te sleutelen!

Mijn vriend wil zo'n ding en dit zijn zijn argumenten, vandaar. :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:49

Mijn moeder is degene die vroeger altijd al mee ging met mij naar de ponyclub... ik op de pony van de buurman, zij er naast op de fiets met de pony aan het touwtje :j Ze heeft er zelf niets mee, maar ze weet wat het voor mij betekent. Vandaar dat ik haar nu ook buitenzetles moet geven, zodat ze weet hoe ze met de paarden moet omgaan als ze komt oppassen als wij op vakantie gaan.
Mijn zwager heeft vroeger zelf gemend, maar is helaas zwaar allergisch geworden voor paarden (als hij de ponies bij zijn ouders moest voeren tijdens hun vakantie, dan moest hij medicijnen innemen en een stofkapje op zijn neus). Mijn schoonmoeder roept altijd dat ze ooit nog een buitenrit wil maken, want dat lijkt haar zo leuk.
De rest van de familie heeft er letterlijk niks mee, paarden. Ik val ze er ook niet veel mee lastig, er zijn genoeg andere dingen om over te praten.

Een trailer hebben we nog niet, staat op de verlanglijst, en komt ook heus nog wel. Eerst de tractor, man is toch tot het inzicht gekomen dat een tractor ophalen met gladheid en sneeuw geen goed plan was. Ondertussen hebben we wel vervoer geregeld, eindelijk iemand in het dorp gevonden die een trailer heeft die het gewicht aan kan + een auto die het kan trekken! Dus alles komt toch nog goed.
Voordat er een trailer voor de paarden komt, moet er eerst een andere auto komen voor manlief die ook daadwerkelijk een trailer kan trekken. We zijn er uit wat het moet worden, nu alleen nog zoeken naar een goede tweedehands die aan onze eisen voldoet (VW Caddy die niet wit is :+) en dan komt er een trailer.
Voor noodgevallen is er altijd wel iemand die ons kan helpen, al zit ik wel met een extreem lastig te laden paard. Daarvoor zou het goed zijn als ik wel een trailer had, want dan kan ik het trailerlaadprobleem ook gaan oplossen.
Natuurlijk kan een trailer ook achter de tractor, maar goed, niet alles kan tegelijk :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:49

Haha heel verstandig van je man, bevroren heb je ook niks aan hem! En wat lief van je moeder. Wie weet, stapt ze er nog wel eens op.

Als je een trekker hebt kan je daar in elk geval mee oefenen om te laden. :j

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:42

Zooo ik had even een eye opener. Vond mijn unster weer. Even gewogen wat ik karev geef. De nachtportie, in mijn beleving een beste bult hooi, woog nog geen kg.. :o

Nu is het wel eeeerug droog hooi wat practisch niks weegt maar dan nog.

ze blijft dikkig en ik vermoed nu dat ze in de spaarstand zit. Dus maar even kritisch wegen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:45

Ja, je kunt je flink verkijken op hoeveel je voert :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:46

Ik heb net een pak opengemaakt van een andere partij en dat is wel heeeeeeel erg pittig spul. := Ik ga er maar flink stro en oud hooi bij voeren, anders kan ik ze straks rollen..... -O-

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:49

Ook hier een pak sneeuw, paard staat voor op ijzers en had na 1 rondje door de paddock al klompen onder zijn voeten, dus die hebben we maar binnengezet. Hij kan dan wel in de stenen uitloop, die is overdekt en de rest hadden we schoon gemaakt.

@ Wendy: gelukkig dat je man niet met dit weer de tractor is gaan halen haha.... Wel heel erg koud en glad...

@ Karev: gek he, dat je je zo in dat hooi kan vergissen. Wij hebben hier ook een tijdje gewogen, dacht je twee gelijke bulten te hebben, was de ene wel twee keer zo zwaar als de andere

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:51

super tip die wc potten cavalleti tip, trouwens! 8-)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:57

Ja he! Erg handig denk ik. Praktijk moet dat nog uitwijzen haha.

ja dat hooi is wel erg raar. Denk je dat je mooi wat voert.

maar dan nu. Karev weegt omennabij 450 kg (pavo lint zegt 425 en 2jr geleden weegbrug 465)
Ze moet echt wel wat dunner en qua bewegen lukt niet meer nu. Geef je haar dan nu 2% van het lichaamsgewicht ,of 1,5 % om af te vallen.
2% zou dan op 9 kg droge stof komen. Nou is mijn hooi echt heel droog maar hoe droog weet ik dus niet. Zou dus zeg maar van 10 kg uit moeten gaan.

als ik haar 8 kg zou geven, wat in mijn beleving echt veeeeeeeeel te veel is, zou toch een goede rihtlijn zijn dan?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:09

Karev...als je paard er goed uitziet zou ik nergens wakker van liggen.Het is maar een richtlijn en het ligt zeker ook aan de kwaliteit van het hooi.

Als een paard te mager is...meer hooi.Is hij te dik...minder en voor de knabbel stro erbij.

Mijn propjes krijgen momenteel maar 1/2 kg hooi pp en 4 uur gras.Ik ben nog steeds aan het minderen,had ze eerst op 5 uur gras staan en wat meer hooi maar ze worden te dik :P
Meer stro en minder gras/hooi

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:11

[quote="karev"]http://m.ikea.com/us/en/catalog/products/art/30193163/

hilarisch, en een leuke tip. Ik heb net bij de ikea plaspotjes (voor kids) gekocht. Zijn ideaal als cavaletti blokje. 2.49 per stuk.

leuke tip voor als je geen dure cavaletti blox wilt kopen.[/quote}

Geweldige tip!!!

heleen06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:14

Helemaal overheen gelezen, maar die wc-potjes zien er inderdaad handig uit! Ben benieuwd naar je verslag, of het werkt en of ze niet snel stuk gaan.

Ik vind die discussie met kilo's hooi voeren altijd lastig. Elke keer wegen vind ik teveel gedoe. Wij voeren op het oog. En dus ook gewoon ietsje minder, als de paarden te dik dreigen te worden en wat meer als de paarden extra nodig hebben. Mijn ruin eet onbeperkt, dat is niet zo'n hele goede eter, dus hij heeft eigenlijk altijd nog wel hooi liggen als we weer komen voor een voerbeurt. Die wordt ook niet snel te dik, daar hebben we eerder wel eens problemen mee dat hij te schraal wordt. Wij proberen altijd gras te minderen en dan juist meer hooi te geven als de paarden te dik dreigen te worden. Echt een hooi beperking doen we eigenlijk niet.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:26

Maar dat is dus het lastige idd. Ik denk dat ik ongewogen nog geen 5 kg per dag gaf. En als ik zie hoe vatsig ze nog is. Minder kan echt niet. Dus vandaar dat ik dacht dat ze in de spaarstand zit. Alles wat binnenkomt opslaan..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:27

Ik geef ook onbeperkt hooi aan mijn twee heren. Toen ik daarmee begon, zijn ze eerst tonnetje rond geworden omdat ik begon met voordroog... Jeutje, wat werden ze daar snel dik van! Van mooie conditie in een half jaartje naar moddervet! En dan voerde ik nog niet eens echt onbeperkt, ik voerde het aantal kilos wat ze zouden moeten hebben. Ik wilde niet minder hooi voeren aangezien er eentje gevoelig op de maag en darmen is, dus op zoek gegaan naar ander hooi. Inmiddels heb ik een adresje gevonden die heel mooi droog en grof hooi in pakjes heeft, van land ingezaaid met paardengras (horsemaster).
We zijn nu twee jaar verder en de dikste is nog steeds aardig rijk in conditie, maar op dit hooi valt hij toch langzaam af, ondanks het feit dat hij niet getraind wordt. En dit voer ik dus wel echt onbeperkt, er gaat gemiddeld een pakje per dag doorheen (zo'n 25 kilo dus). De fjord heeft nu last van zn leeftijd en gebit en heeft er dus absoluut niet genoeg aan, sinds een half jaartje. Op ander hooi zou hij meteen weer aankomen, maar ik vul het nu liever aan met seniores en ander voer.
Als je paard te dik wordt op veel hooi, kan je dus imo beter zoeken naar armer hooi dan de hoeveelheid minderen. Maarja, goed paardenhooi is erg lastig te vinden tussen al dat rijke koeienspul!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:28

karev schreef:
Maar dat is dus het lastige idd. Ik denk dat ik ongewogen nog geen 5 kg per dag gaf. En als ik zie hoe vatsig ze nog is. Minder kan echt niet. Dus vandaar dat ik dacht dat ze in de spaarstand zit. Alles wat binnenkomt opslaan..

Die van mij staan altijd in de spaarstand :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:30

Ik heb geen idee hoeveel onze paarden eten.. Tegen de 100 kilo in de week denk ik

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:36

Zwerte schreef:
Als je paard te dik wordt op veel hooi, kan je dus imo beter zoeken naar armer hooi dan de hoeveelheid minderen. Maarja, goed paardenhooi is erg lastig te vinden tussen al dat rijke koeienspul!

:j

Mijn grote partij is kurkdroog, geel, stengelig en van 2013! Maar alsnog de paarden flink aan de maat... Alleen nu ben ik begonnen aan een kleine partij van 9 balen en ik heb het nog niet eerder zo pittig gehad. Dus ik moet echt heel voorzichtig zijn en mixen...

heleen06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:38

Wij voeren voordroog, in principe bij onze ruin dus onbeperkt, omdat hij het vrijwel nooit op heeft voor de volgende voerbeurt. Hij kreeg eerst armer hooi, maar dan lukte het op een gegeven moment niet meer om hem op gewicht te houden. Je zou dus best eens kunnen kijken naar armer hooi karev, misschien is dat een optie!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:40

Maar hoe weet je nou of het hooi rijknis of niet. Ja ok natter spul is vetter. Maar zg als droog spul uit plastic? Zonder plastic is beter natuurlijk maar dat kan evengoed smiddags gemaaid zijn of niet bemest en dus meer suiker bevatten...en alles laten analyseren is ook geen doen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:42

Bij consequent hetzelfde gewicht voeren ga je dus zien aan je paarden welk voer rijker is of armer.
Daar gaat een tijdje over heen, maar uiteindelijk zie je het verschil wel.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:44

In mijn geval ken ik de weides waar het af is gehaald en onder welke omstandigheden. Maar uiteindelijk voer ik toch op het oog. Al zou ik ze nooit zo streng op dieet kunnen zetten als sommigen, omdat ik dan bang ben dat ze ziek worden van te weinig ruwvoer. Die angst overheerst. :+ Dan toch maar Hollands welvaren. :Y)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:45

Hihi ja ik blijf er ook maar mee bezig. Als ik voor mezelf ook eens zo streng was..