[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:00

Mac

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:12

Oh hee, dat zijn goede links! Dank je wel Laulitz!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:40

Ik ben opzoek naar een slowfeeder die gebruikt kan worden in stal en waarbij het paard een natuurlijke eethouding heeft. Nu gebruik ik de netten van EJ maar daarmee heeft hij toch nog een onnatuurlijke eethouding wat op langer termijn nooit goed kan zijn voor de tanden nek en rug enz.

Nu kwam ik de volgende twee slowfeeder's tegen en ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of wat die er van vind.

http://steigerhout-velp.nl/?product=paa ... owfeeder-1

En de tweede is deze.

http://slowfeeder.m.webs.com/site/mobil ... rk=fw#0302

echter lijkt deze site niet meer te bestaan, je kan geen contact opnemen met de verkoper hiervan. En een andere verkoper van deze slowfeeder in nederland vind ik niet. Dus dat zal da zelf knutselen worden.

ik ben benieuwd naar jullje reacties

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:22

Mac schreef:
Oh hee, dat zijn goede links! Dank je wel Laulitz!

Graag gedaan, ik heb ze voor mezelf opgeslagen maar kan ze altijd delen. Ik heb alleen geen ervaring met geen enkele van die hooinetten (heb momenteel de EJ netten en ben daar na een tijdje toch weer tevreden van)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:37

Klopt het dat bij de laatste link (Laulitz) ook netten van mazen met een halve inch zijn, of zie ik dat nu verkeerd? Dat is wel heel interessant!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:17

Jasia schreef:
Klopt het dat bij de laatste link (Laulitz) ook netten van mazen met een halve inch zijn, of zie ik dat nu verkeerd? Dat is wel heel interessant!

Ja, ik denk het wel. Ik lees iig anderhalve inch (3,81 cm), 1 inch(2,54) en 1/2 inch (1,27 cm)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:17

flappie2 schreef:
Ik ben opzoek naar een slowfeeder die gebruikt kan worden in stal en waarbij het paard een natuurlijke eethouding heeft. Nu gebruik ik de netten van EJ maar daarmee heeft hij toch nog een onnatuurlijke eethouding wat op langer termijn nooit goed kan zijn voor de tanden nek en rug enz.

Nu kwam ik de volgende twee slowfeeder's tegen en ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of wat die er van vind.

http://steigerhout-velp.nl/?product=paa ... owfeeder-1

En de tweede is deze.

http://slowfeeder.m.webs.com/site/mobil ... 26d5b8592-
101912159&fw_sig_time=1391261144535&fw_sig_url=http://slowfeeder.webs.com/
&fw_sig_access_token=c502ed27fdd897b63449996870ee855b66920c4d&fw_sig=cf5f6b46b2497ef6ce72c48207c360b9&fw_sig_site=101912159&fw_sig_is_admin=0&fw_sig_permissions=none&fw_sig_tier=0&fb_s
ig_network=fw#0302

echter lijkt deze site niet meer te bestaan, je kan geen contact opnemen met de verkoper hiervan. En een
andere verkoper van deze slowfeeder in nederland vind ik niet. Dus dat zal da zelf knutselen worden

ik ben benieuwd naar jullje reacties

Volgens mij heb ik zoiets op MP gezien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:59

Ik ben ook maar weer eens aan het kijken naar mogelijkheden om 25mm hooinetten te (laten) maken :j

Maar het is toch jammer dat het al snel meer dan 50 euro per net van 150 cm breed en 1 meter diep moet gaan kosten....

Voor degenen die ook een 25 mm hooinet zoeken, zouden jullie uit de voeten kunnen met een net van 150 cm breed, en een euro of 50 een aanvaardbare prijs vinden? Misschien kan ik dan nog iets vinden dat we met meerdere mensen kunnen bestellen ofzo :)

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:06

Ik vind 50 euro wel erg veel geld

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:28

Ik heb eventueel wel interesse. Iets meer voorkeur naar een net van 1m op 1m (met envelop sluiting)

Sabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:28

Sabe krijgt voor de nacht het grote slowfeed net van de ej in zijn stal.
Hij kan er de hele nacht van vreten. En het is ook niet duur, 10 euro.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:54

Zelf wil ik wel kwaliteit namelijk, dus zo dik mogelijk materiaal zodat het zo goed mogelijk bestand is tegen bijtende en trekkende tanden, materiaal van 1 of 2 mm dik (dat zie je vaak) dat trekken ze zo kapot :j

Dan vind ik een net van bvb. 2 tientjes dat maar een half jaartje mee gaat, veel duurder dan een net van 5 tientjes dat een paar jaar mee gaat :)

En daarom ook van degelijk materiaal, dus PP (Polypropylene) omdat dat gewoon super geschikt materiaal is :j

En knooploos zodat de mazen niet uitrekken (probleem bij veel goedkopere netten) en de knopen niet over de snuit en lippen schuren en voor extra slijtage van de tanden zorgen.

En dan liefst ook anderhalve meter breed omdat je daar een halve baal hooi in kwijt kunt: dat is een mooie dagelijkse hoeveelheid voor een grote pony (maar 1 keer per dag vullen) of genoeg voor een ruime halve dag (alleen 's ochtends en 's avonds vullen) voor een paard.

Bij netjes van een meter moet je al blij zijn als je er 2 plakken in krijgt... dan ben je veels te intensief bezig om steeds wat hooi-aanbod in dat net te houden -O-

Ik vind het juist ideaal als je lekker weinig hoeft te vullen en het paard altijd wat heeft hangen, dan zijn ze ook niet zo hongerig en ongeduldig op dat voer en met een maaswijdte van 25mm kunnen ze zich toch ook niet volvreten omdat ze echt "geslowt" worden.

Neem daarbij dat je anderhalve meter toch in elke stal makkelijk kwijt moet kunnen gezien er in theorie toch wel minstens 4 wanden in een box moeten zijn die minstens anderhalve meter lang zijn, zo ook in een wei of paddock :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:16

Ik zou eventueel wel interesse hebben, maar is ook wel afhankelijk van de prijs (en wanneer de aankoop plaats zou vinden ;) ) Ik heb zelf een net van de kwaliteit die jij beschrijft, die kostte wel 100 euro, dat vind ik veel. Ben er wel heel tevreden over, dus voor kwaliteit wil ik best wel 40-50 euro betalen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 07:42

pmarena kwaliteit is voor mij idd ook belangrijk, maar toch ik wil liefst netten van 1m.

In de stal kan ik 1,5m niet kwijt: de lange muren zijn van slechte kwaliteit, de goede muren moeten gedeeld worden met drinkbakken en deuren. Dus er blijft maar 2*1m over.

Ook in de paddock hangen er meerdere netten. Heb een dominante pony die de andere graag wegjaagt dus heb er meerdere hangen een eindje uit elkaar.

En dan zijn het nog eens Apony's dus die hebben net iets minder te eten nodig.

Ik voer s'morgens en s'avonds. Zo intensief vind ik het niet. Als ik alles volstauw zou ik zelfs naar 1* per dag kunnen. Maar ik voer ze liever iets gespreid.

Dus niet voor iedereen is 1,5m het ideale. Als jij aan goede kwaliteit kan komen, ben ik geïnteresseerd in 4 netten van 1m of enkel het materiaal (4m op 2m20) dan werk ik ze self wel verder af.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:19

Ahja voor zulke kleintjes e.d. is het logischer idd :j
Ik zelf vind het echt zonde van het geld (en tijd) dat gepruts met die dan in verhouding veels te dure netjes van een meter :P

Ik heb misschien wat gevonden na wat rondvragen :):) .

Bij een maaswijdte van 25mm zie je meestal een materiaaldikte van 1,8 / 2mm maar dat vind ik echt te dun. Heb wat van 2,5mm gevonden en dat is dan al beter, maar heb nu ook hoop dat een netten-producent zelfs 3mm dikte kan leveren bij 25mm mazen en ik denk dat dat het dikste is dat gaat lukken in die maaswijdte.

Als het goed is gaat er van de week een sample naar me onderweg.

Het is knooploos PP net als alle "echte" slowfeeder netten en sowieso verkrijgbaar in donkergroen maar misschien ook in zwart, dat laatste heb ik eigenlijk nog liever maar daar zitten we nog een beetje in overleg. Ik ben benieuwd :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:19

Ik ben er misschien ook wel interesse in. Leg ze vast in mijn hooibak

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:26

Wat zouden jullie voorkeuren dan zijn? Dan vraag ik het meteen even na als ik dat sample hier heb en dan kijken we wat ze kunnen leveren :j

- alleen het losse net om zelf verder te verwerken, 200 cm hoog (dubbelgevouwen 100 cm) en dan variabele lengte
- kant en klare netten van 1 meter hoog en variabele lengte
- kant en klare netten van bvb. 90 cm hoog en dan een "klepje" van 20 cm

Misschien is het inderdaad net zo makkelijk om gewoon allemaal zelf de netten dicht te maken en alleen het materiaal te kopen, dan is het ook wat goedkoper en op zich kan iedereen wel een net dubbelvouwen en de zijkanten dicht knopen toch...? :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:29

Ik hou mij aanbevolen afhankelijk van de prijs (paard kost nu extra ivm blessure)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:43

Ik heb al meerdere netten gemaakt. Metseltouw is er erg geschikt voor.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:00

pmarena schreef:
Wat zouden jullie voorkeuren dan zijn? Dan vraag ik het meteen even na als ik dat sample hier heb en dan kijken we wat ze kunnen leveren :j

- alleen het losse net om zelf verder te verwerken, 200 cm hoog (dubbelgevouwen 100 cm) en dan variabele lengte
- kant en klare netten van 1 meter hoog en variabele lengte
- kant en klare netten van bvb. 90 cm hoog en dan een "klepje" van 20 cm

Misschien is het inderdaad net zo makkelijk om gewoon allemaal zelf de netten dicht te maken en alleen het materiaal te kopen, dan is het ook wat goedkoper en op zich kan iedereen wel een net dubbelvouwen en de zijkanten dicht knopen toch...? :)

Mijn voorkeur zou ook gaan naar zelf dichtknopen. Want wij gaan misschien toch weer hele baal id wei zetten en dan net erover. Indien nodig zouden we nog dicht kunnen knopen, heb ik met mijn huidig net ook gedaan :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:03

Ja ik denk dat dat makkelijker is, ook voor de leverancier en qua prijs :j

Hier hebben we dat ook dat we het net soms gebruiken voor tegen de muur van de stal, soms buiten op de wei, soms om een klein rond baaltje heen.... dan is het handiger en prijsbewuster als je het zelf dichtknoopt :j

Ik heb voor de grap meteen geïnformeerd naar de prijs van bijpassend PP koord om de zijkant mee dicht te maken, dat gebruikte mijn stalgenootje ook voor de netten die zij een poosje gemaakt en verkocht heeft :)

Als ik prijzen krijg dan horen jullie het :)

Ik duim persoonlijk heel hard dat het meevalt :=

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:11

Ik had bij mijn netten elastieken gekregen (om het vast te maken aan de onderkant/zijkant) en daar ging dat ook prima mee. Maar staat natuurlijk niet zo netjes :+
Ik ben ook erg benieuwd, ben zeker geïnteresseerd want het net dat we nu hebben is sowieso niet groot genoeg voor over de hele baal en ik heb nu 4,5 en kleiner is altijd beter!

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:47

Ik heb ook interesse in het los materiaal, zodat ik het op maat kan maken voor de hooibakken.
En daarbij, een beetje knutselen vind ik wel leuk :)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:24

Ik vrees dat ook mazen van 2,5 cm met mijn paard geen slowfeed-effect geven _O-

Is er iemand die ook geïnteresseerd is in de netten van deze site: http://www.purelyponies.com/?page=slow-feed-nets
Misschien kunnen we samen bestellen ivm de verzendkosten?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:27

Lijkt mij ook wel wat om gewoon een net te hebben en dan zelf op maat maken. Ben benieuwd of het je naar zin zal zijn en wat dat gaat kosten pmarena.