Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:33

Ik stond net boven een verste plasplek en mijn ogen traanden, leek wel menthol die boven mijn ogen dampte. Kan er niet aan wennen hoor.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:26

Menthol??? Heb jij korrels met menthol erdoor?
Edit: ik denk dat je de pieslucht bedoelde, ammonia dus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:30

Nee, :D was dat maar waar, maar misschien ken je de prikkeling in je ogen van een verse pisplek? Menthol kan dat ook bij je doen als je zo een scherp snoepje neemt. De stank valt dan nog wel mee, maar de prikkeling, krijg er tranen van in mijn ogen... :+

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:04

russel schreef:
Nee, :D was dat maar waar, maar misschien ken je de prikkeling in je ogen van een verse pisplek? Menthol kan dat ook bij je doen als je zo een scherp snoepje neemt. De stank valt dan nog wel mee, maar de prikkeling, krijg er tranen van in mijn ogen... :+

Ik weet wat je bedoelt, van die damp gaan je sinussen zo lekker open 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:05

Ja ik heb meteen weer lucht en mijn brilleglazen zijn weer schoon :+

colunder

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:43

Beetje off topic maar ik zie net dat dit topic al 2130 reakties heeft en meer dan 24000 keer is bekeken.
Best veel of niet??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:33

Kan mij voorstellen dat het best interessant is om bij te houden. Mijn shet bv is zo proper op stal dat ik met 1 pak vlas per maand toe kan en een keer per week de natte plek er uit, nu heb ik op zijn plasplek een zak korrels gedaan, even kijken, maar dat gaat zeker ook een maand mee en het overige vlas is gewoon zijn bed want hij poept ook nog eens in de hoek. Zo vind ik het wel leuk worden, zeker als die zak korrels het langer dan een maand gaan uithouden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:51

Ik zoek van elk 'merk' een handjevol strokorrels (strovan, ecobodem, zeolite, agrifirm, etc.) Wie kan me een monster geven? Graag pb.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:25

ik blijf het topc ook regelmatig checken , hier op stal gaat de hele stal straks op de schop
waarschijnlijk grotendeels overstappen op loopstallen met een 2 boxen voor nood , ipv de boxen die we nu hebben
dus houd het gewoon in de gaten, alle info is welkom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:49

Dat monstergedoe is al aan de orde geweest. Is dus helemaal niks geworden, maar de leveranciers willen misschien zelf wel een monsterzakje opsturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:51

Ik heb er 4 pakken ingegooid, gewoon bij mjn vlasstal en een dag of 3 later was alles al poeder. Heb niets natgemaakt. Het is heel los nu allemaal en alles is verspreid door de stal door het lopen. Ik haal nu elke dag een plak nat eruit, gaat nu beter dan voorheen, toen liet ik het liggen. Volgens mij nu anderhalve week ligt het er in en nu nog 100% tevreden, ga dus ander systeem volgen en eens kijken hoe dat wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:56

@Russel: heb je het onderop gegooid?? Of gewoon door het vlas geroerd ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:00

Nee, de plasplek leeggeschept van het vlas en daarop 3 heuvel met korrels gedaan en nog een pak achter de plasplek. Verder dus helemaal niets. Is vanzelf zo geworden, nu egaal korrelmot. Als ik een plasplek schep, is het onderster stukje nog vlas en dat is erg nat. Ik ga nu kijken als het langer ligt en ik toch de urine ga ruiken zoals eerst, of vlas helpt.

Dan gooi ik een paar scheppen vlas op de urine plekken zodat er een soort dekseltje komt, want vlas trekt samen en stromot geeft een holletje en blijft open. Ik moet nl zorgen dat hij geen last krijgt van zijn luchtwegen. Hij gaat al na 2 dagen van ongemak hoesten..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:04

Ik gooi korrels onderop en maak het iets nat, da trap ik het 's avonds fijn voor zover dat lukt en schep er dan het 'oude' vlas weer overheen. Door het lopen vermengen ze dat en krijg ik een dichte laag die niet stuift en toch goed vochtvangt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:09

Ik denk niet dat ik door blijf gaan met de strokorrels. Bij onze merrie ligt momenteel weer vlas in, strokorrels ging gewoon niet bij haar. Ze woelt veels te veel, waardoor je geen mooie 'mat' krijgt zeg maar en de natte delen steeds open liggen. Als ze dan gaat liggen op stal, trekt het helemaal in de vacht en ik krijg 1 plek op haar billen gewoon niet meer schoon (schimmel). Dit krijgen we wrs alleen straks met scheren pas weer weg (hoop ik).
Bij onze ruin bevalt het op zich heel goed (hij laat de bodem met rust), maar 1 van zijn hoeven is in duidelijk minder goede staat als voorheen. Kan toeval zijn, maar vind het wel frappant. Heeft nl. altijd prima hoeven gehad, tot nu sinds hij ruim 4 maanden op de korrels staat. Ook zit je nu met het kostenplaatje, gezien het feit dat vlas ruim een euro in prijs per baal gedaald is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:12

Ja de prijs van vlas is idd weer een stuk aantrekkelijker nu.
@Aslo: wat merk je precies aan de hoeven van dat paard ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:15

Nu nog niet, maar het is nog wel erg los nu, als ik er door hark is het wel toffig. Maar ik doe nooit iets met de hoeven, hij moet eerst een grindpad en dan een betegeld pad, daarna weer een modderpad om naar de wei of de bak te moeten en normaal zijn de hoeven dan leeg gelopen, met natuurlijk een mooi spoor van zijn rommel.

Ik moet zeker gaan checken vandaag, een gewoonte die ik mij moet aanleren, want herinner nog van vorige keer dat het net vastgelijmd leek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:25

Nou bij die van heeft zit het ook behoorlijk vast in de witte lijn en de straalgroeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:29

Ik moet dat echt gaan blijven controleren. Zou wel willen weten of er paarden zijn die na lang gebruik problemen hebben gekregen met dit spul.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:35

Zelfs bij mijn veulen blijft het in de groeven plakken en hij loopt op 'klompen' af en toe. En achter kan ik ze al wel netjes uitkrabben, maar voor lukt dat nog niet zo. Hij wil dan in mijn nek klimmen :D of laat zich vallen.
Niet handig dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:36

Op zijn rug leggen en pootjes omhoog :+ :+

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:44

DubbelDun schreef:
Ja de prijs van vlas is idd weer een stuk aantrekkelijker nu.
@Aslo: wat merk je precies aan de hoeven van dat paard ??

De straal is erg dun geworden en derhalve gevoelig. Baal ik dus best van, want hebben hier al jaren paarden aan huis en altijd prima hoeven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:47

russel schreef:
Op zijn rug leggen en pootjes omhoog :+ :+

Dat oefent ie nu regelmatig op het (natte) land :+

@Aslo: is idd balen, jammer wel.
Ik vind het idd ook nog steeds een nadeel van korrels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:56

Aslo, als je gaat mengen met vlas? Dan klontert het misschien niet zo? Bij de shet heb ik alleen aan de zijkant korrels liggen, daar doet hij plassen, de rest van de stal is vlas met wat stro en dat werkt prima, zijn hoefjes zitten niet vol. Scheelt al weer 1 paard.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:00

Ik vind het echt meevallen en ze staan nu bij mij een half jaar op korrels. Ik krab de hoeven wel uit voor ze de box uitkomen om naar buiten te gaan. Ik kan niet zeggen dat de kwaliteit van de hoeven slechter is geworden.