[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:40

pol013 schreef:
oh, ik wordt helemaal ongeduldig van jullie berichten. We hebben afgelopen najaar ook 15 wilgen geplant en ik ben zo benieuwd of ze 'aan' gaan. En hoe het er uit gaat zien.
Ik heb zin om ze de grond uit te kijken. Ben in gedachte al vanalles met de takken aan het doen. Terwijl het eigenlijk alleen nog maar takken zijn nu, laat staan dat ik er al takken vanaf kan halen :+


Haha ohhh zo herkenbaar! :=

Belker

Berichten: 15388
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:49

Robijntjah schreef:
Ik geloof dat ik zojuist besloten heb die te willen maken morgen _O-

Ik heb spijt dat ik die bos wilgen van de buren niet heb meegenomen om zoiets te maken :+

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:55

Hahahaha als ze aanslaan bij ons kun je er over 2 jaar bij ons komen halen denk ik :+

ben benieuwd hoever ik kom met mijn boompies.

Prairy
Berichten: 9227
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:12

Robijntjah schreef:
Ik geloof dat ik zojuist besloten heb die te willen maken morgen _O-


_O- =:)

*\%/* Plantjes plantjes plantjes *\%/*
Laatst bijgewerkt door Prairy op 05-03-21 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:13

Ook te leuk om eventueel foto's bij te maken of zelfs een zithoekje van te maken in het snackweitje _O-
Mogelijkheden genoeg.

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:53

SafeHaven schreef:
pol013 schreef:
oh, ik wordt helemaal ongeduldig van jullie berichten. We hebben afgelopen najaar ook 15 wilgen geplant en ik ben zo benieuwd of ze 'aan' gaan. En hoe het er uit gaat zien.
Ik heb zin om ze de grond uit te kijken. Ben in gedachte al vanalles met de takken aan het doen. Terwijl het eigenlijk alleen nog maar takken zijn nu, laat staan dat ik er al takken vanaf kan halen :+


Haha ohhh zo herkenbaar! :=


En over een paar jaar denk ik misschien: ZUCHT! weer die wilgen snoeien 8-)

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:18

Leuke foto prairy. Ik denk er over. Een tunnel over het pad van de paarden te maken. Maar ik vrees dat die is opgegeten voor hij mooi is. Of ik moet hem wel heel hoog maken. Nog maar even over nadenken. Het is toch iets voor volgend jaar op zijn vroegst.

Ethelate

Berichten: 21126
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:34

Leuk al die ideeën!
Als iemand in de buurt van Den Bosch nog wilgentakken zoekt, laat het even weten.

BrittS

Berichten: 1728
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:41

Heel gaaf die dome! Ben heel benieuwd hoe het zich houdt met eetgrage paarden?
Ik zou heel graag dit:

Afbeelding
(pinterest foto)

willen maken op het pad tussen twee landjes in, maar ik ben dus echt heel bang dat ze het direct slopen :+

Prairy
Berichten: 9227
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:49

Ik zou er zeker voor een touwtje voor kiezen tot hij steviger is.

Ik zie wel bij die van mij dat de takken aan de bovenkant groeien, niet aan de onderkant, dat scheelt denk ik al met slopen?

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:10

BrittS schreef:
Heel gaaf die dome! Ben heel benieuwd hoe het zich houdt met eetgrage paarden?
Ik zou heel graag dit:

[ [url=m/axaEPS.jpg]Afbeelding[/url] ]
(pinterest foto)

willen maken op het pad tussen twee landjes in, maar ik ben dus echt heel bang dat ze het direct slopen :+


Dit gaan wij maken dit weekend of volgend weekend, dus van de zomer kan ik je vertellen hoe het zich gehouden heeft haha

Naast al die grote plannen die ik hier zie, heb ik vandaag een heel innieminnie werkje gedaan:

Afbeelding

Zaadjes geprepareerd! Hopelijk wordt het wat. Ik heb Echinacea, Verbena en Tijm uit eigen tuin geoogst. De rest gekocht:

Afbeelding

Het meeste gaat rechtstreeks de grond in over een paar weken, maar een paar dingetjes kiemen lastiger of spoelen snel weg dus die probeer ik zo tot leven te wekken.

Ben benieuwd!

Caily

Berichten: 12528
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:16

Wat een heerlijk plekje heb je zo rollyjogered! Heb je iets aan de paden gedaan dat ze nu grasvrij zijn, of gewoon met de tijd laten komen?

Hier in de buurt hebben ze een project gehad met de bouw van een wilgenkoepel. Maar dan iets groter :+

https://www.wilgenborg.nl/fotopagina-bouw-1/

Afbeelding

Leek mij geweldig als schuilstal, in m'n dromen. Ik rij er wel geregeld met de paarden doorheen. Ze hebben een een project met keien/waterval en takkenwallen die een hut vormen. Terrein vol inspiratie dus.

Hier gisteren de bak en paddock gefreesd, had een stel hele blije paarden. Zelf ook wel blij mee. Eigenlijk wilden we de track ook frezen, maar die grond was echt te hard aangelopen, dus kregen het niet mooi fijn. Plan B is eerst ploeegen om de grond los te krijgen, dan frezen en dan slepen. Maar de komende week geven ze regen op, dus kunnen we even niks helaas.



Ik ben nu helemaal klaar met afbreken van de oude plek, dus nu weer verder met de volgende fase van de nieuwe plek. Noodgedwongen betekent dat hooibakken vast zetten, want die schuiven ze overal heen. Het onderste draadje spannen, had bedacht dat dat wel kon tzt als er veulens op komst zijn, maar mijn Shetlander, eeeeh Tinker jaarling, geeft zichzelf nog wel eens toegang tot de weilandjes zonder toestemming. En de buitenzijde van 3 weilandjes omheinen we dan ook gelijk maar. En niet te vergeten, tegelen. Dat staat vandaag al op de planning. Maar denk dat ik eerst alleen de rubberen tegels leg, voor de rest nog even wat langer aanzien voor wat handig is.

Ondertussen planten we ook hier en daar iets aan. Maar hoe jullie aan het planten zijn, dat komt hier pas in het najaar vrees ik, terwijl ik nu denkbaar de bomen al groot kijk ook. En ik blijf dromen over de japanse sierkers. Hij geeft geen vruchten en mijn paarden zijn doorgaans braaf met afblijven van niet eetbaar leven. Dus ik overweeg hem gewoon neer te zetten, wel zodanig in een weilandje dat ik hem ook kan afzetten mocht het nodig zijn. Maar het kijkt wel leuk, en is geweldig voor foto's natuurlijk.

rollyjogered

Berichten: 204
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:26

leuke projectjes van iedereen. lijkt me ook leuk om een kleine wilgen tunnel te maken die dan leidt naar een stukje waar alleen de mini pony’s kunnen komen.
hier paar jaar terug een keer een gevlochten wilgenmuur gemaakt maar dat is helemaal uit de hand gegroeid. :')

Caily schreef:
Wat een heerlijk plekje heb je zo rollyjogered! Heb je iets aan de paden gedaan dat ze nu grasvrij zijn, of gewoon met de tijd laten komen?

nee, niks aan de paden gedaan. ze hebben het gewoon stuk gelopen. op sommige stukken heb ik er oud hooi op laten liggen dat het gras niet terug kwam.
toen het wat natter weer werd ging het harder. ik wil daar ook niks aan doen, in de zomer is de grond kneiterhard. vind het wel goed voor hun voeten dat ze niet alleen maar op zacht zand lopen. :)

belle_boef

Berichten: 10778
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:39

Ik zou dus echt nooit meer wilgen willen. Ik had er ruim 40 staan geplant door de vorige eigenaar. Nu zijn het er nog een stuk of 15 enig steeds teveel. Mooi om te zien maar echt veel te veel werk. En het komt elk jaar terug. Wilg is net onkruid.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:37

Er is hier hard gewerkt.
Dit gaat een houtwal van wilgenhout worden. Geeft mooi beschutting en voor veel dieren een mooi plekje om in weg te kruipen
Afbeelding

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:47

Caily, wat een mooie dome zeg! Heb je toevallig ook foto's van die keien en takkenwal? Dat lijkt me wel een heel mooi idee!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:20

belle_boef schreef:
Ik zou dus echt nooit meer wilgen willen. Ik had er ruim 40 staan geplant door de vorige eigenaar. Nu zijn het er nog een stuk of 15 enig steeds teveel. Mooi om te zien maar echt veel te veel werk. En het komt elk jaar terug. Wilg is net onkruid.


Ik had het daar vandaag over met mijn man. Waarom zou je ze eigenlijk knotten? Want dat maakt dat het veel werk is toch? Waarom niet gewoon lekker laten groeien? En af en toe lekker takken afhalen voor de paarden?

belle_boef

Berichten: 10778
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:23

Manon 2 schreef:
belle_boef schreef:
Ik zou dus echt nooit meer wilgen willen. Ik had er ruim 40 staan geplant door de vorige eigenaar. Nu zijn het er nog een stuk of 15 enig steeds teveel. Mooi om te zien maar echt veel te veel werk. En het komt elk jaar terug. Wilg is net onkruid.


Ik had het daar vandaag over met mijn man. Waarom zou je ze eigenlijk knotten? Want dat maakt dat het veel werk is toch? Waarom niet gewoon lekker laten groeien? En af en toe lekker takken afhalen voor de paarden?


Dan gaan er vanzelf grote takken afbreken. En met af en toe een tak ben je er niet. Wellicht met 1 boom maar met meerdere zal je geregeld dus aan het knippen zijn.

tamary

Berichten: 29295
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:29

Manon 2 schreef:
belle_boef schreef:
Ik zou dus echt nooit meer wilgen willen. Ik had er ruim 40 staan geplant door de vorige eigenaar. Nu zijn het er nog een stuk of 15 enig steeds teveel. Mooi om te zien maar echt veel te veel werk. En het komt elk jaar terug. Wilg is net onkruid.


Ik had het daar vandaag over met mijn man. Waarom zou je ze eigenlijk knotten? Want dat maakt dat het veel werk is toch? Waarom niet gewoon lekker laten groeien? En af en toe lekker takken afhalen voor de paarden?

Dat is wat knotten is, oogsten van veevoer (al doe je dat eerder in de zomer en droog je het dan tot boomhooi) of voor gereedschap/omheiningen. Slechts snoeien wat je nodig hebt kan dus wel, maar als het goed is kom je qua hoeveelheden hetzelfde uit per jaar.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:54

Wij hebben maar 1 knotwilg, de rest laten we ook gewoon groeien. Prachtige en zeer nuttige bomen. Mits de boom niet ziek wordt, kan het wel 50 jaar duren voor hij uit ouderdom takken laat vallen (we hebben er nu 2 staan die al zo oud zijn, waarvan er 1 nu helaas ziek is en met stevige wind wat laat vallen. Niks ergs) Dat zien we dan wel weer. En ook al moeten ze over 20 jaar om, dan nog hebben wij, de paarden, en heel veel andere dieren er 20 jaar van kunnen genieten. In de tussentijd kunnen de andere bomen groeien en het van de wilgen overnemen.
Met die gedachten hebben we ook populieren geplant, ze worden niet oud maar geven wel snel resultaat zodat je wat meer geduld hebt voor de rest haha

We hebben 1 wilg die we om de zoveel jaar tot de grond afzagen, die maakt lange schuiten en groeit meer als struik. Ook leuk! En niet veel werk.

Overigens zijn er heel veel verschillende soorten wilgen, je hebt ze ook die als struik groeien en niet hoger worden dan 2m of 4m. Die hoef je helemaal niet te snoeien ;)

Ingrid_92

Berichten: 2834
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:55

Leuk om zo alles een beetje te volgen. Hier hebben we haagbeuk, meidoorn en bottelroos aangeplant langs de track. Ook wat wilgen geplant. Nu groeien!
Afbeelding

Afbeelding

Wij zijn de track echt nog aan het opbouwen. Het eerste paadje is nu open. Van daaruit gaan we weer verder creëeren.
Afbeelding

Gisteren hebben we ook een wilgenril gevlochten. Erg leuk om te doen.
Afbeelding


Afbeelding

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:44

Wat leuk die obstakels op de track Ingrid!

Wij zijn met een uitbreiding van de track bezig en opnieuw aan het onderzoeken wat we nu het beste kunnen doen met de aanleg van het pad. We hebben een paar paardjes die dik worden van lucht, eentje verdenk ik van insulineresistentie dus een track met gras openzetten is niet ideaal.

Wie van jullie zit ook op droge zandgrond en hoe hebben jullie je track gemaakt? Toch maar frezen? Mijn man wil niet weer keren (het andere deel dat we keerden stuift nogal)

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:22

Wij hebben gisteren de omheining van de weides toch maar voorzien van schrikdraad. Toen we het nieuwe hek gezet hadden, hadden ze na 2 dagen al wat sloopwerkzaamheden verricht, de ratjes :Y) en dat het 2 dagen duurde kwam ook eigenlijk alleen maar omdat er nog wat gras op de track stond wat ze eerst op aten haha

Gelukkig vanmorgen alles nog heel _/-\o_


Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:54

Caroline, wij hebben gefreesd inderdaad. Ik heb een PPID’er rondlopen die al meerdere malen bevangen is geweest en die ik van IR verdenk.
We frezen elk jaar opnieuw in oktober; misschien zou dat minder nodig zijn met smallere tracks of meer paarden. In de zomer belopen ze het eigenlijk niet voldoende om het vrij van gras te houden nu.
Dit is vlak na het frezen (als in: een uur later).
Afbeelding

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:56

Dank je wel voor je antwoord Hilary, ik was er al bang voor dat dit nodig zou zijn ..