Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:47

Ik trek jkk uit, die dunne jonge plantjes/stelen kun je er uittrekken en de rest boor ik uit met de grondboor.
Brandnetels en zuring doe ik maaien met de trimmer. Kan ik boterbloemen laten staan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:24

In grote hoeveelheden zijn die ook giftig.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:57

Ik heb eens handjes pekel op de rozetjes van het jonge jacopskruid gestrooid. Dat werkte toen heel goed. Het ging dood.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 15:26

Hier wordt ook strooizout gebruikt werkt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 16:09

Ik gebruik kalk. Werkt prima. Voordeel is dat dat plekje gelijk ook (hopelijk toch) een heel stuk minder zuur wordt en daardoor minder aantrekkelijk om op diezelfde plek terug te groeien.
Nadeel is dan weer dat je omliggend een soort bruine brandplekken krijgt. Vooral als er mos sluimerende, dat zie je zo stukgaan ook. En het is nogal arbeidsintensief al die plekjes zoeken en handje kalk erover.

Voor de komende dagen geven ze flink regen *\o/* Had ze klein stukje grasland gegeven de voorbije dagen. Dat is nu relatief kort, dus terug de paddock op met hooi. Wat eerder afgegeten was kwam al stilletjes aan weer op gang, wat water komt nu als geroepen. Na de regen hoop ik de andere weide uitgespannen te hebben (rondom rond 1 extra draadje plaatsen) dan hier alles even wat korter weer grazen en dan kunnen ze verhuizen. Dan ga ik spuiten en krijgt deze weide 1,5 maand rust.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:33

Newallure, het is puur administratief. Ik krijg dan geen mest op mijn land. (Zou het gras te vet van worden voor onze sobere pony’s)
Tja morgen de buurboer maar eens bellen, pff wat een gedoe levert bezit op.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:41

Amalarab schreef:
Newallure, het is puur administratief. Ik krijg dan geen mest op mijn land. (Zou het gras te vet van worden voor onze sobere pony’s)
Tja morgen de buurboer maar eens bellen, pff wat een gedoe levert bezit op.

Dat snap ik. Maar wij tekenen voor het land EN betalen om mest te mogen brengen. Krijgen geen mest op het land gereden er voor ofzo. Dat lijkt mij dus niet helemaal innons voordeel of zie ik dit nu verkeerd?

Jkk steken wij uit. Na 2 jaar echt veel minder wat opkomt, geen beschadigingen of verontreiniging op de wei. Ik vind het tot nu toe nog de beste oplossing. Ik ben bang dat ik als ik het spuit/kalk/zout ze als er restjes dan op eten per ongeluk.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:16

Hier is het goed aan het gieten. Fijn voor het gras maar ik zie terug een beetje op tegen de modder, de werken zijn nog niet gebeurd. -O-

Ik zie dat er in de buurt een leverancier zit van graszaadhooi, dit is hier niet altijd gemakkelijk te vinden en ik wil het graag eens proberen voor mijn dikkerd. Maar hij heeft balen van 1,80X1,20X80. Ik heb dus enkel ervaring met kleine baaltjes en het is misschien een hele domme vraag, maar hoe leggen jullie zoiets op zijn plaats? Of komen de leveranciers dit zelf leveren en op zijn plaats leggen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:49

Als ze er met een machine (kooiaap) kunnen komen dan worden ze neergelegd/gestapeld.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:12

Hier is helaas nog droog, maar hoor van allerlei kanten dat ze al regen hebben. Dus ik hoop dat jullie ook wat regen voor ons over laten. :+

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:11

Hi,
Ik vroeg me af of jullie wellicht tips hebben voor het kopen van een mestcontainer?
Voorheen kon ik de mest bij onze overburen kwijt, maar hun mestput is helaas afgekeurd door de gemeente.
Nu kan ik natuurlijk zelf een mestput laten maken maar ik ben meer op zoek naar een verplaatsbare oplossing. En iets wat ik dicht kan doen/maken ivm alle vliegen die er op af komen zodat we daar zo min mogelijk overlast van krijgen. Gaat om mest van 2 paarden. Heb wel al iemand die de mest op wil halen, zo weinig of vaak als ik wil.

Ik heb een offerte opgevraagd bij een bedrijf die hier in doet maar das echt belachelijk duur. Kwam dit topic tegen, dacht dat zullen vast meer mensen gevonden hebben :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:43

@Pattypaard: laten je buren de mestput niet aanpassen dan ??
Hoe wordt de mest dan straks opgehaald; machinaal legen of met het handje overscheppen ??

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 15:44

Jessol schreef:
Hier is het goed aan het gieten. Fijn voor het gras maar ik zie terug een beetje op tegen de modder, de werken zijn nog niet gebeurd. -O-

Ik zie dat er in de buurt een leverancier zit van graszaadhooi, dit is hier niet altijd gemakkelijk te vinden en ik wil het graag eens proberen voor mijn dikkerd. Maar hij heeft balen van 1,80X1,20X80. Ik heb dus enkel ervaring met kleine baaltjes en het is misschien een hele domme vraag, maar hoe leggen jullie zoiets op zijn plaats? Of komen de leveranciers dit zelf leveren en op zijn plaats leggen?

Dat zijn balen van hoeveel kg?
Ik zou even overleggen met de leverancier. Weet ook niet hoe toegankelijk je opslag is voor materieel?
Hier deden we balen van 350 kg handmatig met 4 of 5 man waaronder de leverancier en zijn hulpje. Aanhanger vlak naast de opslag en gaan, was wel flink aanpoten en stapelen is er dan niet bij :+
Heb nu balen van 100 kg die doen we met 2-3 man, dat is wel prima te stapelen.

En jaaaa het regent hier ook, een klein beetje *\o/*

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:47

BarbaLala schreef:
Jessol schreef:

Dat zijn balen van hoeveel kg?
Ik zou even overleggen met de leverancier. Weet ook niet hoe toegankelijk je opslag is voor materieel?
Hier deden we balen van 350 kg handmatig met 4 of 5 man waaronder de leverancier en zijn hulpje. Aanhanger vlak naast de opslag en gaan, was wel flink aanpoten en stapelen is er dan niet bij :+
Heb nu balen van 100 kg die doen we met 2-3 man, dat is wel prima te stapelen.

En jaaaa het regent hier ook, een klein beetje *\o/*

Ik heb een tijdje de ronde balen gehad, vanwege de verplaatsbaarheid. Die kon ik in mn eentje rollend verplaatsen. Nu heb ik grote pakken die inderdaad niet gewoon te tillen zijn. Eens in de twee weken wordt een nieuwe gebracht en meteen op de plek gelegd waar ik hem nodig heb. Maar ben dus wel afhankelijk van waar de trekker kan komen. Mijn leverancier is heel flexibel, ik stuur een berichtje als ik weer aan nieuwe toe ben, en hij brengt het dan langs. Dus of dat in de mogelijkheden zit zal erg verschillen per leverancier.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:56

Ik heb een mest container van Nijssen Fourage.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:58

DubbelDun schreef:
@Pattypaard: laten je buren de mestput niet aanpassen dan ??
Hoe wordt de mest dan straks opgehaald; machinaal legen of met het handje overscheppen ??

Uiteindelijk misschien wel, maar hebben er nu zelf geen tijd voor om zelf te doen en geen geld om te laten maken. En dan willen ze hem ook een stuk kleiner.
Hun gaan zelf de mest uitrijden op eigen land met een mestverspreider. Hebben ze zo goed als niet op stal staan.

Bij mij staan ze zomer 24/7 buiten en winter avond/nacht op stal. Ik wil dat zelf niet allemaal over het land uitrijden. (De varkensboer achter ons rijd zijn mest er ook op uit, mag volgens mij niet meer erop gooien dat dat er al op gegooid wordt, ook al is het andere mest)

Machinaal legen is mogelijk. Heb een boer uit de buurt die het voor een reëel bedrag per keer op wil komen halen (kan 9 a 10m3 per keer mee nemen), hij heeft een kraantje op de wagen en is al komen kijken voor op welke plaats dit ook mogelijk is.

Nijssen heb ik ook gecontacteerd, zit buiten hun werkgebied dus ook geen offerte gekregen. Wel van G&J van Leeuwen.
(Huur 10m3 5m lang, 2m breed en 1m hoog huurkosten € 580,80 inclusief 21% btw per jaar. Legen 242,- incl. 21 % btw per keer. Maakt niet uit hoe veel het is, ook 30m3 zolang de container maar ook zo groot is.
Koop 2e hands 10m3 met dak en deur € 2.950,- excl. 21% btw, 10m3 zonder dak en met deur € 1.950,- excl. 21% btw (tijdelijk niet op voorraad). Nieuw 10m3 met dak en deur € 3.450,- excl. 21% btw. Excl. plaatsingskosten.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:05

Hier wordt de mestput ook geleegd met een kraan en ong 10/12 m3. Kost me ong 80/100 euro per keer.
Ik heb een betonnen mestput laten zetten die ligt langs de oprit aan de weg. Dus makkelijk te laten.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:14

Zijn hier mensen die van die grasroosters hadden in de paddock en ervaring hebben hoe die het houden in de winter + gladheid bij vriezen? Ik twijfel om een deel van wat nu stukgelopen is als paddock definitief ook zo te laten. Maar dan wil ik wel graag verharding of toch iets tegen modder. Zand laten brengen mag hoogstwaarschijnlijk niet en grasroosters lijken me indien nodig ook nog "makkelijk" weg te halen.

Alleen, hoe gaat dat met gladheid vb eentje met ijzers? Hoe zit het in de winter als het flink nat is geweest en dan gaat vriezen? Kan ik er in de stal vb nog rubber matten en stro op leggen in de winter zodat ze niet op ijzig koude grond liggen?

Hier ook regen *\o/* Op het gras lijkt het best mooi, op de paddock daarentegen is hey alsof alleen hey stof eruit gehaald is en daaronder weer droog.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 23:51

Ik heb grastegels. Hele stevige kunststof kwaliteit en ik heb het enkel onder de grote slowfeeder gelegd. Zo'n 12m2.
Gevuld met strandzand. Als dat nat wordt wordt het heel compact (geen modder) en de slowfeeder staat op een doodlopend stuk waar in principe niet gerend wordt. Ik heb nog gren ervaring met vrieskou.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:03

Jessol schreef:

Wij hebben zelf een heftruck maar tegen kleine meerprijs kan onze leverancier ze ook op de plaats leggen. En we rijden een baal naar de stal per maand. Ook met de heftruck en het laatste stukje doen we per 3 plakken met een steekwagentje. Voorheen vulde ik een bigbag met hooi die ik dan naar de stal reed met steekwagen

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:44

Ik ga het hier even volgen!

Ik heb met mijn familie de paarden in eigen beheer staan. 4 paarden en 3 shets. Qua voeren en binnen/buiten zetten zijn de rollen eigenlijk al jaren duidelijk verdeeld, dus dat is heel fijn.

Onze wei is alleen dit jaar voor het eerst sinds een lange tijd niet bemest en dat zie ik helaas wel terug in het gras, blijft erg kort. Paarden staan er ook gewoon op, dus eten alles wát er groeit natuurlijk direct op. Hoop dat deze regenbuien weer een beetje helpen.

Wat bevalt bij jullie goed? Weiland verdeeld in kleinere stukjes of misschien strookbegrazing? Ben mij een beetje aan het oriënteren of we het wat efficienter kunnen inrichten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:55

Ik vind strookbegrazing fijn. Zo kan ik zien hoe kort het gras wordt en welke stukken er niet gegeten worden. Die maai ik en die ik later wellicht even kalk overheen om het weer smakelijk te krijgen. Tenminste ik lees hier dat dat zo werkt.
Tevens geef je dan de rest van de weide rust om te groeien. Wij hebben twee weides en zo kun je de ene weide dan helemaal rust geven.
Echter wordt het gras nu wel langer dus hij moet even dooreten :p.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:54

Pattypaard, wij hebben gewoon een aanhanger, deze wordt eens per 2 weken geleegd door hobby mensen met volkstuinen.
Afbeelding

Wij gooien er gewoon een zeil overheen en dan bakstenen erop. Heb eigenlijk geen last van vliegen en stank.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:03

JJk heb ik jaren geleden ook in mijn weiland gehad(compleet geel weiland ipv groen) eerste jaar gemaaid maar kreeg nog meer terug,2de jaar na regenbui alles eruit getrokken en meteen alles afgevoerd(voordat het gaat pluizen)nu nog maar steeds een paar emmers per jaar,maar sinds 3 jaar een nieuwe plaag in mijn wei(leuk dat minder maaibeleid van gemeentegrond naast mijn wei) kleine berenklauw,niet uit te roeien dat spul,hoe doen jullie dat?

ik heb ook grote balen verpakt voordroog,die worden voor mijn stal netjes op pallets neergezet en als ik een pak nodig heb moet ik het plak voor plak door smalle staldeur binnen leggen,zomers neem ik ronde kleine tonnetjes maar vind het losdraaien en binnen leggen minder handig dan een 400kg vierkante baal

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:22

Mer1980 dat is een fijne oplossing om zo van je mest af te komen. Ik liet het eerst ophalen door een af van verwerk bedrijf en dit ging in een 750 liter rokcontainer en die werd om de week geleegd, koste me iets van 80 euro per maand voor 1 mini en tinker. Later heb ik een fijne regeling kunnen treffen met de naastgelegen pensionstal om daar mijn mest te brengen. Dat gaat wekelijks in 2 kliko's en dan de mest put in voor 2 mini s en een tinker. Aanstaande zaterdag gaat mijn rijpaard(tinker) verhuizen, dus mijn mest afvoer zal ook giga minderen. Dit zal ik gewoon in de gft bak doen en deels composteren