Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 07:49

Fijne vakantie Chasey!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:24

Fijne vakantie Chasey, geniet ervan!

Hier ook een merrie die bankjes doodeng vindt, net als prullenbakken :Y)

@rover, 5jaar geprobeerd, respect!
Hopelijk vind je gauw een leuk nieuw paard :)

Mijn bijrijdster gaat vanaf volgende week lessen, ze wilt dan van de winter een dressuurwedstrijdje doen om haar punten te pakken voor het springen.
Ben benieuwd :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:06

Fijne vakantie Chasey!

Herkenbaar die verhalen over schrikkende paarden, Walter kan er ook wat van. Kan me nog een buitenrit herinneren met een vriendin en haar moeder, hij wilde heel graag met die andere paarden mee, maar sprong iedere keer weer opzij door iets :') Maar omdat hij zo graag met de anderen mee wilde ging hij niet flippen, was een heel leuke rit toen :j

Hier ook net een dierenartsrekening binnen, maar die valt me eigenlijk heel erg mee. De operatie van Walter en een gebitsbehandeling voor beide paarden. Ik heb het idee dat ze heel schappelijk zijn geweest en dat is niet de eerste keer. Dus ik klaag niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:12

Wat sneu Lynn voor je hond. Had hij voordat zijn nagels geknipt werden helemaal geen klachten?
Hopelijk valt het mee en is het alleen stress.

Hier ook net de rekening gehad voor mijn oude vriend met jeuk...… Ach ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet teveel naar kijk en over nadenk. Gewoon betalen en dan ben ik het ook zo weer vergeten.

Wij hebben tot en met vanmorgen ruim 40 mm water gehad!!! Heerlijk. Je ziet de bomen, struiken en planten in mijn tuin glanzen. Het gras heeft het nog even moeilijk, maar dat komt wel goed.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:42

MM: vind het lastig om te schrijven. Bij voorkeur geen schimmel, liefst een merrie. Minimaal 1.65. Ben 1.76, 58 kg met lange benen. Wat kleiner kan ook als ze meer body hebben. Heb de paarden aan huis met boxen van 4x5. Ze hebben een uitloop op het erf met aansluitend overdekte paddock. ‘S Nachts apart. Mijn vorige paard en mijn 2 jarige staan bijna nooit in de box, deur altijd open. Zoek in ieder geval een paard die de vrijheid prettig vindt en sociaal is. Overdag staan ze lekker in de wei. Met mijn vorige paard genoot ik van de buitenritten, zij vond springen leuk maar dat mag ik niet voor mijn rug. Nu is ze op haar plek, vlakbij het bos.
Heb momenteel geen wedstrijdambitie, wellicht in de toekomst. Mag alles doorstarten t/m Z1, liefst geen paard dat hoog geklasseerd is. Vind het zelf trainen sowieso leuker dan wedstrijden, zou dan af en toe op wedstrijd gaan om te kijken waar je staat. Voordeel dat je niet alle klassen uit hoeft te rijden. Paard moet verkeersmak zijn (of vrij relaxed zijn, zodat ze dat wel wordt). Hou niet van bokken/steigeren. Rij meestal 3 keer per week. Afgewisseld met longeren, wandelen, grondwerk en dagje vrij.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:43

Citaat:
@ClauHS, he het strand van Oostvoorne! Woon jij daar vlakbij??

Vlakbij is overdreven, maar met de trailer goed aan te rijden ;-)

Fijne vakantie Chasey, en goede reis voor degene die terug kwam (ik kan de namen niet onthouden, gaat te snel hier ;-))

Ik hoop voor de hond dat het mee gaat vallen...

Rover : we hebben dezelfde paarden voorkeur. Ik weet helaas niets te koop voor je.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:09

Ik heb nog een beetje gras bij huis, dus daar mochten de paarden net op. Dat werd een sprint in volle galop, alsof ze nooit wat krijgen. Mafketels. :D

Chasey, fijne vakantie!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:32

Ik heb de DA rekening van de entingen en wormenkuren in juni nog niet gehad, afgelopen woensdag is de DA geweest voor de tanden maar ze hadden beide niks. Dat is weer een meevaller.
Ben benieuwd wanneer beide rekeningen komen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:41

Ik heb gisteren afgetikt bij de veearts. Twee entingen, twee wormkuren, Tranquigel en een spoedbezoekje van twee weken terug toen Zanzi ineens op drie benen stond.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:55

Lynn_Nikita schreef:
Anke , wat vor soort behandelingen geef je?

Heel cliché antwoord:

Afhankelijk van wat het paard nodig heeft.

De 1 is het meer lichamelijk. De ander meer mentaal.
Vaak een combinatie van beiden.
Equine bodywork omvat o.a. cranio, massage, acca pressuur.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:57

Heerlijk vakantie. Geniet ervan!

Net klaar. Hele dag gejureerd.
Daarna gemest, gevoerd en water rondgebracht.
Gastmerrie en veulen zijn opgehaald.
Nu op de bank, eten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:59

Rekeningen vd DA hoor ik gelukkig meteen en betaal meestal ook dan gelijk.
Altijd even spannend als je niet precies weet wat je kunt verwachten mbt het bedrag.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:02

Anke je bent er maar druk mee!

Ik betaal de paarden DA rekeningen ook altijd meteen. Contant. Zonder bon.

Maar goed niet iedereen wil zonder btw... laatst hond laten enten en geïnformeerd voor zonder btw, deden ze niet, prima. Maar er werd wel even bij verteld dat als je niet meteen betaalde er 5!!! Euro administratie kosten bij kwamen. Nou zo duur zijn de postzegels nou ook weer niet >;)

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 07:26

Wat gaan jullie hard!
Ik bok niet dagelijks/veel en wil telkens bij lezen voor ik post maar dat duurt soms een week haha!

Wij hebben ons huis ook heel goed kunnen kopen. 3 jaar terug was het een goede tijd, het stond al langer te koop en de bewoner had nu Een andere woonruimte gevonden dus wilde er vanaf. Wel met concessies maar dat blijft met een lager budget. We hebben 1,5 hectare grond, stallen, rijbak, wasplaats, fijn huis, loods, bedrijf aan huis met extra ruimte en eigen voorzieningen (toilet enz) enz. Wel moeten er asbest daken vervangen worden en komt er een rondweg achter het perceel wat nu landbouw is.
Mijn man wilde absoluut niet ver van de dorpskern af zitten, je bent nu in 1 min op de hoofdweg van t dorp en in 5 min in t centrum. Dan weet je bijna zeker dat ze een keer gaan bouwen. Dan liever een rondweg dan een woonwijk.

Wij hebben een rij eiken langs de rijbak staan. De bomen verliezen natuurlijk hun eikels maar alles schiet dit jaar uit. Heel de bak staat vol mini eikjes en kan er niet tegenaan plukken...
Heeft iemand meer dit probleem en of tips hoe er dit t beste op kunnen lossen?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:39

Helpt het als je de bak vaak genoeg sleept?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:56

Hier hetzelfde probleem alleen is het bij mij niet in de bak maar in de paddock.
Ik pluk af en toe wat weg maar moet voordat de paarden komen even een goede grote ronde doen.

Ik zal zoiezo dagelijks de paddock moeten vegen/harken. Er staan 2 eiken in en 1 esdoorn.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:07

Tractor is net weg voor onderhoud... duurt enorm lang, ding is al een maand weg en t zou maar even duren.. zelfs na het nabellen dus niet regelmatig kunnen slepen. Plukken was ik mee begonnen maar was echt een karwei iedere dag, geen tijd meer om te rijden haha! Staan er een stuk of 6/7 eiken... beide kanten. -O-

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:25

MizzMontana schreef:

Wat is vaak genoeg?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:33

MizzMontana schreef:

Niet altijd, afhankelijk van de bodem loop je de kans dat je juist de bodem dichttrekt en het daarmee erger maakt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:35

Liggen er ook nog gewone eikels die niet zijn uitgelopen? Want ik zag ergens (Facebook geloof ik) een notenraper. Even zoeken.

Edit: was makkelijker te vinden dan ik dacht: https://www.bol.com/nl/p/notenraper/920 ... lsrc=aw.ds
Je rolt het ding over de grond, de eikels komen dan in het mandje. Door de spijltjes uit elkaar te duwen boven de kliko kun je 'm legen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:41

Wendy schreef:
MizzMontana schreef:

Wat is vaak genoeg?

Zo vaak dat de eikels geen bomen worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:43

MizzMontana schreef:
Wendy schreef:

Wat is vaak genoeg?

Zo vaak dat de eikels geen bomen worden.

Dat gaat echt niet helpen.... dan mag je iedere dag slepen.
En dan nog...

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:45

Wendy schreef:
En dan nog...

12 jaar lang full time als job paard gereden, er werd iedere dag aan het eind van de dag gesleept en er was 0 onkruid of opslag.
Dus ja, het helpt wel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:47

MizzMontana schreef:
Wendy schreef:
En dan nog...

12 jaar lang full time als job paard gereden, er werd iedere dag aan het eind van de dag gesleept en er was 0 onkruid of opslag.
Dus ja, het helpt wel.

Dat is een combinatie van intensief gebruik en elke dag slepen. Ja, kan me voorstellen dat dat werkt, maar niet te vergelijken met een prive bakje toch?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:57

Zoooo hee, ook eindelijk weer bijgelezen, moest bijna 10 pagina's door!

Ik sleep mijn bak sowieso dagelijks, maar heb hier geen eikels. Wel bramen en onkruid wat steeds weer de kop opsteekt, blijf gewoon vrolijk doorplukken en spuiten :)
Vind alle stenen in mijn bak vervelender... moet er elke week even door lopen om ze op te rapen. Gelukkig helpt vriendinnetje wat hier in pension staat daar ook af en toe mee.

Lynn Nikita, ik heb van Petrie de Padova laarzen, zijn niet duur en zitten meteen fijn. Kan er erg goed op lopen! Vond ze zo fijn dat ik er een tweede paar bij heb gekocht. Heb ook een oaar Verona's in bruin, zelfde verhaal, super fijn. :j

Hier word wel fanatiek gereden hoor! Heb volgende week weer wedstrijd met Jake, hopelijk volgend seizoen ons PSG debuut dus hij loopt wel 4 tot 5 keer per week.
Normaal gesproken reed ik daarnaast Idaza nog op B nivo, maar die heeft nu een veulen aan de voet. Dus die pak ik in de herfst wel weer op.
En ik had Samson nog op L/M nivo, die liep zo'n 3-4x in de week maar die is verkocht.
De minis worden ook 3-4x per week even rondgestapt,door mn dochter kan het nauwelijks rijden noemen :=

Chasey, veel plezier op vakantie! En wat een leuk topic, geweldig die vijver zo! Toch eens kijken of dat hier ook kan... zou dan denk ik een vijverfolie in moeten om het water te behouden, maar dan kun je er met de paarden zeker niet meer in? Iemand die dat weet?
Hoe oud is Marloes nu? Echt leuk zo met Bliksem!