Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:55

De 1e manier dacht ik dat bedoeld werd, maar die 2e ga ik zeker onthouden :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:08

Mijn man is voor de eerste :D

Soms wil een beetje verdoving wel helpen om het een paar keer goed te laten gaan zodat er positieve gewenning op treedt.
De smid mag het echter niet meer geven dus bij rampgevallen moet er een DA komen of de eigenaar moet zelf iets geven.
Ik moet zeggen dat mijn man het zelden nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:15

Hi hi hi, die eerste ducttape film vind ik goed!!!!!

Geen idee of het tape ding op de neus zou werken bij mijn paard, maar het is in ieder geval een redelijk vriendelijke manier.

Ik kan mij overigens heel goed voorstellen dat het voor een smid een drama is als je zo'n "terrorteef" als mijn merrie treft (trof, want ze doet het nu niet meer :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:18

Hahahaha! Terrorteef... Zo noemden ze ons gabberinnetjes vroegah nog wel eens....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:24

Weet je welke de moeilijkste zijn?
Die kleine shetjes met hun vliegensvlugge pootjes, die hun hele gewicht in de schaal gooien en alle kanten op stuiteren (met eigenaar) terwijl je als smid toch al dubbelgevouwen half op de grond ligt.
En dan willen die mensen ook nog korting want het is maar zo'n kleintje |o

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:30

Das de niet-opgevoede Shet-variant, Spatter. :)) Shet van vriendin is wel opgevoed en dus ook erg braaf bij de smid. Met naalden moet je echter niet aan komen zetten bij haar, rechtop op d'r achterbenen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:32

Ik heb in het verleden ook zo veel problemen gehad met Ordeal als de hoefsmid toen kwam. Ging zelfs zo ver dat we naar de dierenarts gingen voor sedatie... Ze stond toen nog op ijzers wat het extra lastig maakte. Het ging steeds een beetje beter en uiteindelijk (na jaren) best wel goed. Ik heb een hele rustige hoefsmid die de tijd neemt, dat scheelt zo veel.

Inmiddels staat ze al weer wat jaartjes zonder ijzers en houd ik het nu zelf bij. Ze heeft een goede stand en door de bestrating voor de stal slijt ze de boel zelf goed af waardoor ik vrij weinig hoef te doen. Volgende keer als hij komt wil ik wel de smid voor de zekerheid haar voeten even laten checken maar verwacht er niets van. De achtervoeten moet ik dan vasthouden, want dat laat ze nog steeds niet toe :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:33

En terecht Spatter...zulke kleine voetjes,niet veel werk.Jullie zijn gewoon stelletje inhalen om volle prijs te vragen :o
O ja...kleintjes hoe je ook niet op te voeden he...die zijn zoooo schattig _-:(

Ik ben blij met mijn jongens...allemaal netjes,vaak is enige probleem dat de anderen zich ermee gaan bemoeien als ik aan het vijlen ben >;)
Niet handig om met jouw neus...en 3 andere neuzen naar de zool van een hoeft te gluren.Ergste is dat ze gaan lopen aanwijzen...of even lekker in een hak/bil gaan happen omdat het "slachtoffer"toch geen kant opkan :x

Vaak zet ik de andere 2 ook even aan de andere kant van het hek,heb ik ook even rust :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:34

We hebben ook brave in het bestand hoor :j , zelfs die beslagen moeten worden en voor de kar lopen.
Natuurlijk is het een kwestie van opvoeden en dat wordt nog wel eens vergeten bij die kleintjes.
Soms moet mijn man ze eerst zelf vangen.
We krijgen ook steeds meer ezels in ons bestand, hebben er altijd wel een deel gehad maar volgens mij spreekt het zich rond of mensen verruilen hun oliebol voor ezeltjes.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:37

Ik ken ook zat die keurig zijn opgevoed hoor,vroegâh werd er nog wel eens een op stal gedaan.Heerlijk shetter was dat.Werd er platvormpje gebouwd van metalen rijplaat en banden tegen de container.
Ging paardlief netjes opstaan en gaf keurig de voetjes...hoefde smid met rotte rug niet zo te bukken :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:27

spatter schreef:
Weet je welke de moeilijkste zijn?
Die kleine shetjes met hun vliegensvlugge pootjes, die hun hele gewicht in de schaal gooien en alle kanten op stuiteren (met eigenaar) terwijl je als smid toch al dubbelgevouwen half op de grond ligt.
En dan willen die mensen ook nog korting want het is maar zo'n kleintje |o

Die kleine dingen moeten de eigenaren gewoon leren om op een tafel op de juiste werkhoogte te gaan staan, heeft de hoefsmid ook langer plezier van de rug

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:13

Wat een goede tips! Super dank jullie wel. Ze hoeft nu alleen bekapt maar ooit wil ik er wel ijzers onder ivm endurance plannen. Ik zie dat voorlopig alleen nog niet gebeuren (ze is zo bang, alleen voor de smid gelukkig al was ze ook wat wantrouwig naar de zadelmaker toe). Monicka Vonk heet ze, andere optie was Jill maar die werd me door iemand anders sterk afgeraden. Wij zitten in Drenthe. Straks naar de zadelmaker, die zit onder steenwijk, daar woont Tinky dacht ik?

-uit de routine halen
-tranquigel, evt half spuitje
-ducktape (haha, moet filmpjes nog kijken)
-sedatie
-clickertraining, dat red ik niet meer voor zaterdag ben ik bang ;)

Ga er even over denken!

Ik heb de filmpjes gekeken, haha!! Kan het altijd proberen...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:23

Tink hangt op de bank onder Steenwijk ;)

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:37

Ik ga naar Onna? Dat is in de buurt denk ik? :) Fijne middag! Oh nee ik zat verkeerd, ik moet naar Oldemarkt. Oeps.. Gelukkig zag ik het op tijd.
Laatst bijgewerkt door Zapje op 16-12-15 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:45

Ja,is vlakbij :) Succes bij de zadelmaker en jij ook fijne middag :wave:

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:44

@zapje, ipv tranquigel zou je ook confidence kunnen proberen. Dat is een gel die je in de neus smeert, een half uur voor de spannende gebeurtenis. Het werkt ca 2 uur en verdooft niet maar geeft feromonen af die een merrie ook afgeeft aan haar pasgeboren veulen. Het maakt een paard relaxter en leerbaar ipv verdooft.
Dit mag zelfs op wedstrijden gebruikt worden.
Heb er zelf met zowel trailerladen/rijden als met de hoefsmid een goede ervaring mee met een volledig groene 2-jarige.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:37

Het eerste filmpje is grappig haha. Kan me voorstellen dat een hoefsmid dat wel graag zou doen. Ik dacht direct al wat kletst dat mens toch tegen haar paard.

Maar het tweede filmpje hoe zou dat kunnen dat dat werkt. Is dat afleiding? Of kan die bepaalde dingen daardoor niet meer oppikken? Wel erg handig ;-)

Nou gebeld door de dierenarts. Rosie hoeft geen wormkuur volgens haar. Wel minimaal over 3 maanden weer werd geadviseerd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 19:19

Of gewoon hoefschoenen als het echt niet blijkt te gaan?

Spatter als zo'n kleintje beslagen moet mag je daar imo best de volle mep voor vragen, het is juist extra moeilijk heb ik gehoord, om die kleintjes niet letterlijk te vernagelen. Kan ik me goed voor stellen, het komt dan allemaal echt heel nauw. Vind dat echt knap. :j
Van bekappen vind ik het bij kleine hoefjes juist lekker snel en makkelijk gaan, maar dat hangt misschien ook deels van de methode die je gebruikt af, en hoe goed je rug nog is. :o

Hier gebruik ik een soort elektrische vijl/schuurbandmachine. Ideaal! Zoef als een warm mes door de boter. De paarden vinden het best, zelfde taferelen hier met aandachtig met de neus erbovenop staan. Alleen pesten doen ze niet.

Heidi wou vorige keer zelfs zo graag dat toen ik klaar was met Modena, ze zo naar mijn krukje liep en haar hoef erbovenop zette, met een hoofd van zo, de beautytreatment graag! *D
En dat terwijl ze eerst het gereedschap uit mijn handen schopte. :=

Ik vind het zo heerlijk om te doen, het leukst vind ik om op het einde even de boel mooi rond af te werken. Dat moet echt netjes zijn haha. Ik bekap vaker hun hoeven dan dat ik mijn eigen nagels knip. :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:23

Ik probeer het ook bij te houden, toch echt wel om de 3 a 4 weken. Moet ook wel anders passen de schoenen niet meer :D
Voor de bonte komt de smid om de 10 weken en de oude doe ik helemaal zelf, want daar durft geen smid meer aan te komen :D

@gypsy: wat voor apparaat heb jij ?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 19:30

Ik kan de precieze niet vinden maar het heet blijkbaar een powerfile en ziet er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Eerste keer is wat onwennig, en je moet hem met twee handen bedienen anders is het alsnog heel zwaar, dus legt paardlief haar been op een krukje of klem ik 'm tussen mijn benen en zo gaat dat helemaal super. *\o/*

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:31

Haha gypsy wat een verhaal.. Hoop dat het hier ook zo goed gaat straks..

Zo'n schuurding waag ik me maar niet aan. Heb wel een vijl. Confidence ga ik opzoeken!

Nou de zadelmaker was naar de kapper dus binnenkort een nieuwe poging haha. Wel beetje balen.
Laatst bijgewerkt door Zapje op 16-12-15 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:32

Ik doe niks, heb ik een smid voor :D

Kleintjes beslaan is inderdaad een vak apart maarja, dat is sliding beslag ook en veulentjes weer recht zetten ook.
Ach, blijft een mooi vak.

De stallen zijn weer schoon, rijbak wat recht getrokken, hooi in de schuur gelegd zodat ik savonds zo vanuit de schuur hooi kan geven.
Zag ik op de website dat mijn voerboer ook open was op woensdag, was verbaast want dat waren ze nooit, nou, dat waren ze nog steeds niet, stond voor een dichte deur -:(- (waarom is er geen gewone boos smiley meer?)
Maar ergens anders een zak gehaald en morgen eens foeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:33

Ik heb 2 ruggen brekers, dus ik houd mijn hs ook echt in ere hoor!
En ze zijn echt hartstikke braaf allebei, maar voor kleine moet je zowat gaan liggen om er goed bij te kunnen en grote presteert het rustig om tegen je aan te gaan staan leunen en die weegt nogal niet wat!

En zo goed heb ik het hier nu: Ik met mijn grote mond, van ik doe niet aan kerst, ik haat kerst en ik hang wel een luchtverfrisser van je auto (kerstboom) op in huis.

Staan net mijn verhuurders/boerman met vrouw voor de deur met deze!!!

Afbeelding

<3 <3 <3 <3

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:39

wat lief!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:58

Wat lief claudia!

Ik heb de tape truc een keer geprobeerd bij de hoefsmid en het maakte zeker verschil! Dus ik zou dat zeker een keer proberen. Wel goed laten hangen. .want als hij helemaal geplakt zit werkt het niet.