Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:09

Stoom is wel 100 graden hè, dan kun je beter een tik stroom krijgen :D
Hengsten kunnen idd kleppen voor de ogen krijgen als ze een (hengstige) merrie ruiken of horen, maar vlak ook de hengstige merries niet uit :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:11

Deze staat nu met een paar meter er tussen ook naast merries.
En buitenste omheiningen zijn hout met stroom hoor. Alleen niet echt hoog......
En als ze dan toch zo onhoudbaar zijn gaan ze net zo makkelijk door stroomdraad als door hout. Al is het gezien de aanleg bij deze waarschijnlijker dat hij er overheen komt....... En dat baart mij nog de meeste zorgen.

Vandaar ook al de gedachtegang om de merrie in geval van nood tijdelijk ergens onder te brengen. Denk dat mijn ruin hem nog wel even de baas kan.
En hengstigheid: het voorjaar ga ik niet afwachten inderdaad.

Martje80

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:14

Een ding scheelt met stoom...geen sneeuw op je
Stroomdraad en wat dan niet geleid :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:18

Deze zette gewoon z'n borst tegen het hout en duwde er zo doorheen..
Was wel een Fries dus weinig kans dat die er overheen zou springen }:0

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:28

palousa_boy schreef:
Ik weet niet wat voor paard het is, maar ik heb ze (hengsten) zonder moeite door de hardhouten omheining met stoom heen zien wandelen, had nieteens een aanloop nodig, om bij een merrie te komen die 2 weides verderop stond.

Niet om te ontmoedigen maar de hengst hier heeft het gepresteerd om bij stroomdraad gewoon de palen uit de grond te trekken en bij de gaasomheining de spandraden los te kappen en het gaas op te rollen en er onder door te gaan, paar sloten en prikkeldraad omheining van 1.20 te springen, ....

Die gaat bij mij niet meer buiten als ik de hele dag van huis ben. Teveel merries in de buurt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:35

We hebben het als het goed is over een periode van 2 weken voor castratie.
Daar vindt ik wel iets op. Hij is nu ook niet bepaald onhoudbaar. Stond op het eerste adres waar ik ben gaan kijken achter een enkel draadje van 80cm hoog. En op zijn huidige adres weerhoudt ook een enkel stroomdraadje hem ervan om naast de merries te gaan staan.
En anders gaat hij meer op stal. Zo simpel is het dan ook wel weer.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:39

carola schreef:
Ipsilonka; heb jij geen last dat die halsdekens de manen ruïneren? Ik heb al mijn horseware-hals-dekens verkocht om die reden, bij mijn paarden bleven er geen manen over. Vooral niet bij mijn hengst, die heeft een flinke kap, dus dat schuurde echt teveel tegen die hals van de halsdeken aan.

Had ik inderdaad ook steeds bij mijn paarden. Nu heb ik van die losse kappen en alleen voor de paarden die geschoren zijn. Zodra het wat zachter weer wordt doe ik de kap weer af. Dan hou je de manen gelukkig wel heel. Hier ook alleen maar Horseware en Anky staldekens. Niet kapot te krijgen en een goede pasvorm voor de buitenspeelpaardjes 8-)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:54

Ik mag straks weer genieten van één van de voordelen van de oprit delen met m'n stalbaas. Nu woon ik ruim een jaar naast de stal waar ze staan (dat tel ik voor het gemak even als 'paarden aan huis' :P ) en ik had daarvoor altijd ellende met m'n hoefsmid. Het is een hele aardige man en hij is erg kundig. Hij is helaas net zo chaotisch als ondergetekende. In de afgelopen jaren heb ik geleerd dat als ik met hem afspreek om 5 uur hij ergens tussen 6 en half 7 aan komt kakken (echt bijzonder leuk na een lange werkdag). Vandaag hebben we afgesproken dat hij 'rond de middag' komt. Ik ga rustig de stal uitmesten en als hij er daarna nog niet is ga ik binnen thee drinken. No way dat ik nog buiten op hem ga staan wachten. _O-

(Ik heb één keer de fout gemaakt om voor het werk af te spreken... Ik had hem zo op het hart gedrukt dat ik echt om 9 uur weg moest. Raad eens wie om 10 over 9 met 2 paarden naar het weiland kon rennen om vervolgens te kunnen pogen de trein te halen...)

palousa_boy schreef:
Deze zette gewoon z'n borst tegen het hout en duwde er zo doorheen..
Was wel een Fries dus weinig kans dat die er overheen zou springen }:0

Wij hebben een (Arabo-)Friesche ruin staan die in het begin over alle omheiningen ging. De merries stonden altijd achter een enkel draadje op volgens mij 80 cm hoog. De ruinen staan tegenwoordig achter 3-dubbel draad. :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:01

De mijne stonden vanochtend ook lekker in de sneeuw:

Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:16

Oh wat een heerlijk zicht! Ik vind sneeuw altijd erg leuk, maar ik zou morgen met de trailer naar de domeinen (bos duin en strand) gaan dus ik zit even niet op gladheid te wachten. :n

En vandaag is paardlief bezet want mijn moeder komt rijden. Het heeft tien jaar geduurd maar ze is om. Het begon met wandelen en borstelen maar nu gaan ze in draf door de bak en ben ik degene die zijn hart vasthoud! Wat vind jullie familie van al dat paarden gedoe eigenlijk?

Oh een golfje met twee paarden erachter. ... Hoe kom je erop....
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 24-01-15 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 14:18

Mijn moeder vindt de paarden helemaal niets maar ze heeft het opgegeven ;) Vader vindt het allemaal wel leuk, heeft vroeger ook gereden maar nu durft ie er niet meer op.
En de schoonfamilie heeft er ook helemaal niets mee, ze doen hun best om te begrijpen dat de paarden "a way of living" zijn, maar het blijft soms moeilijk ;)

Wat lief die kleine en grote samen, gezellig duo!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:20

Ik was degene waarbij het gewicht van de trailer maar nipt is. Het gaat perfect en de auto kan het aan dus ik maak me er niet druk om. Hier geen budget om er een andere auto voor te hangen. Deze auto is van mijn man op de zaak en die wilde geen zware auto om altijd mee te rijden aangezien bij ons de trailer misschien 5x per jaar van de erf komt..

Ik heb de 2 paardtrailer wel verkocht om deze reden.

Mijn familie is helemaal niet into paarden.. Mijn ouders zien de paarden 1 keer per jaar van achter de draad ofzo..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:28

Liever nipt en als het nodig is naar de kliniek kunnen dan geen trailer. Denk ik dan maar.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:58

Ik ook Gypsy en de uitstapjes naar de kliniek 2x per jaar is ook hetgene waar we de trailer voornamelijk voor gebruiken..

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:09

Zowel mijn ouders als schoonouders hebben niets met paarden, mijn vriend heb ik (gelukkig) wel besmet met het paarden virus :D
Wij gebruiken de trailer meer als verhuiskar en om hooi te halen dan voor paarden :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:23

Wij kunnen hier verderop een trailer lenen dus als het nodig is komen we wel weg met de paarden.

Net weer de paarden hooi gegeven, deze keer toch maar een net over het hooi heen, even kijken of ze er dan iets langer mee doen. Hij ligt niet helemaal over de baal heen, maar het is meer als niets :)

Hebben nog voor ongeveer 3 weken hooi op zolder liggen en dan zijn we door het hooi heen. Daarna kopen we ze gewoon per stuk.
Leggen we komende zomer weer een nieuwe voorraad aan voor volgende winter, eens kijken of we een leuk dealtje kunnen sluiten met een boer hier verderop..

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:26

Poe, ik gebruik mijn trailer mínimaal 2 keer per week, maar soms wel 5x per week. Sowieso 2x per week naar les. Maar dan ook nog wedstrijden, een buitenritje op een andere locatie, enzovoorts. Dus heel intensief en dan is het wel fijn om een goede trekauto + goede trailer te hebben.

Over hengsten en afrasteringen: ik heb thuis een hengst staan van 19 jaar oud, die ook dekt. Hij staat náást de merrie's, met gewoon een dubbele afrastering van stroom op normale hoogte, met 1 meter tussen beide hekwerken. Hij kan gewoon snuffelen met de merrie's. Dit gaat al járen prima, maar ik moet zeggen dat het wel een extreem gemakkelijke hengst is.

Hier snuffelt hij met één van zijn dochters (de schimmel is zijn dochter, bruine is de hengst)
Afbeelding

Hier een wat vage foto van de dubbele afrastering. Inmiddels staat er een beukenheg tussen, want dat vind ik mooi staan.
Afbeelding

Dus gelukkig is niet elke hengst moeilijk te houden. Ik heb er een heerlijk paard aan en ga zelfs in m'n uppie met hem op wedstrijd of naar les. Bijna niemand heeft dan überhaupt dóór dat het een hengst is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:13

De hengst is hier ook superbraaf hoor, echt lachen dat ik op een gegeven moment op concours uitstapte naast iemand anders en gaandeweg kwamen we er achter dat we allebei op een dekhengst zaten, gewoon relaxed aan de lange teugel _O-
Maar los is het wel wat anders.

De trailer wordt intensief gebruikt: twee keer per week dressuurles, een keer per week springles, Gioya les, Gioya naar de manege, clubles, soms concours, buitenrit, ergens anders gaan trainen, van de zomer wekelijks achttal en Gioya ook op wedstrijd,...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:17

Haha geweldig, wat braaf zeg!

Hier gaan we er dan af en mee weg voor een buitenrit, hoevaak wisselt nogal maar nooit meer dan een keer per week eigenlijk. Is ook maar 20 min rijden hooguit.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:22

Moest ik er bijna dagelijks mee weg zijn is dat ook een andere zaak maar dan ben je zodanig met de sport bezig dat je ook niet meer anders kan. Dat ziet mijn man ook in. Maar aangezien ik met mijn brokkenpiloot nooit aan wedstrijden ben toegekomen...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:48

Urielle schreef:
De hengst is hier ook superbraaf hoor, echt lachen dat ik op een gegeven moment op concours uitstapte naast iemand anders en gaandeweg kwamen we er achter dat we allebei op een dekhengst zaten, gewoon relaxed aan de lange teugel _O-
Maar los is het wel wat anders.

De trailer wordt intensief gebruikt: twee keer per week dressuurles, een keer per week springles, Gioya les, Gioya naar de manege, clubles, soms concours, buitenrit, ergens anders gaan trainen, van de zomer wekelijks achttal en Gioya ook op wedstrijd,...

Word dat ding bij jullie eigenlijk nog wel afgekoppeld :')

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:07

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:11

lizy29 schreef:
Word dat ding bij jullie eigenlijk nog wel afgekoppeld :')

Soms is het echt kinderen naar school, trailer eraan, trailer eraf, kinderen van school, trailer eraan, trailer eraf. Weet je hoe irritant dat hij er dan af moet :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:13

Met trailer na school kan toch ook gewoon ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:15

Mijn Grand Vitara is al te groot. _O-
Ik stem voor een vrachtwagen en een klein autootje :)F