[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:40

Ik ben nog steeds erg blij met m'n net van de Paardendrogist. Hij moet er echt moeite voor doen. Dr gaat zo'n 7 kg in en meestal is die 's ochtends wel leeg. Nu heb ik heel erg grof hooi dus het gaat echt sprietje voor sprietjes :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:44

barbaras schreef:
mag ik vragen aan degene die onbeperkt voeren in slowfeeders hoeveel hooi er bij jullie per paard door gaat? ik heb slowfeeders van de paardendrogist de grootste waar 50 kg in kan. Ik kan er twee grote plakken hooi in kwijt (van die grote vierkante balen hooi) maar dit eten ze in iets meer als 24 uur weg waardoor ik dus ongeveer 10 dagen doe met een pak met twee arabs en een shet...ietswat belachelijk veel naar mijn idee dus voer nu maar porties van een plak per dag....

Heb je ook geprobeerd of je er echt maar 10 dagen mee doet of een plak gewogen?
Wij hebben 400kg balen en een plak weegt ong 10 kg, nu zullen de plakken van 500 kg balen breder zijn en daardoor iets meer wegen maar ik betwijfel of 1 plak 25kg weegt, zal eerder tussen de 12 en de 15 kg wegen?
Dat zou al heel veel schelen in wat ze in theorie van die 50kg ploegleider binnen zouden krijgen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:40

Ik ben nog opzoek naar een fijn (betaalbaar) net voor in m'n palletbox. Idee is dat ik hem gewoon aan 4 punten aan de zijkant vast maak, verder geen moeilijke constructies want er hoeft niet heel veel hooi in. Paarden krijgen 3x per dag hooi gevoerd dus in de middag doen we gewoon een beetje in een slowfeeder.

Dit ziet er perfect uit (1×1,5m) alleen woon in Nederland dus dan komen de verzendkosten weer onnodig hoog te liggen. Andere netten die ik zie zitten telkens tussen de 40 en de 60 euro en dat vind ik erg veel voor een net.
http://www.bokt.nl/markt/ad/224660/slow ... hooinetten

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:05

Ik heb een net van dezelfde afmeting bij huck vandaan, maar was daar inderdaad in totaal €48,- voor kwijt. Maar dan heb je wel iets van goede kwaliteit, dus opzich wel een goede investering. Telkens een nieuw goedkoop net kopen schiet ook niet op natuurlijk.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:00

Het is meer dat we dit jaar gaan proberen of het wat is, het is verder niet mijn geld en wil haar voor een probeersel niet met teveel kosten opzadelen. Ben dus echt even opzoek naar een prijsvriendelijk netje.
Morgen leg ik gewoon even 2 hooitassen op de bodem vast maar een net op 4 punten vast leggen werkt net even wat makkelijker :Y)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:31

Ik heb er niet een goed beeld bij, maar als je een net zonder geraamte op 4 punten vastmaakt in een bak, dan blijft er heel veel ruimte over om het net opzij te friemelen en het gewoon zo op te eten. Met een beetje pech schuiven ze hun hoofd eronder. Ligt er wel aan hoe groot de bak is en hoe creatief je paard is.
Maar dan zou ik liever een hooikussen vullen en die erin vastmaken.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:17

Dat is ook het plan, gewoon eentje die ik op stal kan vullen en dan mee kan nemen en dan op 4 punten vast kan zetten. Zo'n net als in de link die ik zette, of inderdaad een hooikussen :j.

Edit: Zie dat die in de link ook enkele netten heeft :') Sorry haha, nee ik bedoel dus gewoon een hooinet, of hooikussen :j.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:34

Ahhhh, dan had ik het inderdaad verkeerd begrepen :D

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:56

Heeft iemand enig idee hoe ik aan een buis kom in de vorm van een afgeronde rechthoek, waar tussen ik dan het net kan spannen? Of een ander soort frame?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:27

CV-buis (praxis/gamma) die kan je buigen met speciaal gereedschap, maar ook gewoon op maat zagen en aan elkaar maken met zgn. "knietjes".

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:24

Ik heb 4 draadeinden gekocht van cira een meter lang, die voorzichtig gebogen met een buigijzer en met speciale "lange moeren" aan elkaar gezet, wel aan beide zeiden van die lange moeren nog een extra moer anders draaien ze los. Oude fietsband eromgeen en toen het net er aanvast geknoopt, als dit goed werkt laat ik misschien wel wat knaps lassen door kennis van ons.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:51

@ pacific , Als je googled op stijgerbuizen kan je deze op maat bestellen! Vele malen goedkoper bij gamma e.d, en daar moet je ze dan zelf nog op maat maken.

Ik heb ze hiervandaan, vierkant frame van gemaakt, http://www.steigerpijp.nl/

Wat ik een prettige bijkomstigheid vond, ze zijn zwaar qua gewicht :D

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:08

Hoi allemaal, wat een informatie zeg in dit topic.
Ik zit met het volgende dilemma en hoop op wat tips van ervaringsdeskundigen.
Ik heb zo'n kunststof palletkist en ben op zoek naar een optie om deze om te bouwen tot slowfeeder.
Hij moet vrij makkelijk te vullen zijn aangezien we op een pensionstal staan waar anderen wel eens voor je voeren.

Ik heb zelf de volgende opties en weet niet zo goed wat het beste is.
optie 1:
Met steigerbuizen of pvc buizen een frame maken met daartussen een net gespannen. In elke hoek van de kist onderin een touw met aan het eind karabijnhaken waarmee ik het frame bevestig. Makkelijk te vullen door de karabijnhaken los te maken en open te klappen.
optie 2:
een fijnmazig hooinet in de kist vastmaken onderin met karabijnhaken. Nu heb ik hiervoor nog iets meer details nodig. Hoe maken jullie deze precies onderin vast? Welke maat hooinet heb ik precies nodig. Ben er al uit dat het mazen van 300mm moeten worden.
Voordeel van deze optie is dat ik zorg dat ik twee hooinetten heb waardoor ik een hooinet klaar kan leggen voor de volgende hooibeurt.

graag jullie tips!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:18

Optie 1 met metalen buizen, CV buis 23?mm is hier sterk genoeg, maar niet idioot duur. PVC is niet veilig ivm het getrek aan net en frame door hongerige paarden. Voor het vastmaken gebruik ik trouwens van die stieren/koeien halsbanden die aan een oog onderin de bak vast zitten. Die gesp je om de buis heen, want je net slijt gegarandeerd. Losse hooinetten zijn zeker in de winter niet leuk, knopen bevriezen, net zelf ook en dan is vullen echt geen pretje.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:27

Ik heb momenteel je 2e optie. Heb in elke hoek van de palletbox een ring bevestigd en een net van 120x90cm met 3cm maaswijdte. Heb dit nu pas sinds kort, nog niet zo'n sterk net gekozen om even te kijken hoe het bevalt. Aan alle 4 de kanten van het net een karabijnhaak en dan kan ik m zo in de box vastclippen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:43

Optie 1 kan misschien wel lawaai geven. En zoals tamary zegt geen PVC gebruiken. Ik denk ook dat je in optie 1 meer hooi tegelijk kan voeren.

Optie 2 heeft mijn keuze omdat ik niet zo een grote hoeveelheden moet geven tegelijk en omdat ik dan voor de ochtend voerbeurt een net kan klaarleggen en dit gewoon kan inklikken en geen gedoe met los hooi dat ik tot aan de bak moet krijgen (hier waait het regelmatig stevig)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:48

Ik heb zelf een ultiem makkelijk te vullen slowfeeder, sta namelijk ook op een pension stal, dus dat was een vereiste. Als je op mijn berichten zoekt vind je foto's en filmpjes.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:05

Ik gebruik optie 2. Ik maak aan twee tegenovergesteld kanten ringen vast (van die vastzetringen).
Ik heb epplejecknetten, of die van Nicky's keet. Aan elk net heb ik twee haken zitten: één aan de ring onderin en één aan het touw. Dan leg ik het net in de kist en de haak onderin het net maak ik aan 1 kant van de kist vast, de haak aan het touw haal ik door de andere ring, en die maak ik aan dezelfde ring vast als de andere haak.

Afbeelding

Ik heb de kleine netten, en heb kisten van 1.15 m lang gemaakt. Mocht je kist te lang zijn, kun je altijd een extra haak aan een haak maken.
Ik vul de netten door ze in een kliko te hangen.

Afbeelding

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 07:00

O die laatste foto dat is een goed idee.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 07:10

marionblo schreef:
Ik gebruik optie 2. Ik maak aan twee tegenovergesteld kanten ringen vast (van die vastzetringen).
Ik heb epplejecknetten, of die van Nicky's keet. Aan elk net heb ik twee haken zitten: één aan de ring onderin en één aan het touw. Dan leg ik het net in de kist en de haak onderin het net maak ik aan 1 kant van de kist vast, de haak aan het touw haal ik door de andere ring, en die maak ik aan dezelfde ring vast als de andere haak.

[ Afbeelding ]

Ik heb de kleine netten, en heb kisten van 1.15 m lang gemaakt. Mocht je kist te lang zijn, kun je altijd een extra haak aan een haak maken.
Ik vul de netten door ze in een kliko te hangen.

[ Afbeelding ]

Dat is een goede tip van die kliko! Mijn kist is ook 115 lang, denk je dat er ook een maat groter hooinet in past. Ik wil de bak wel goed gevuld hebben namelijk. Ik zat te denken aan de grootste nicky's keet hooinet namelijk.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:01

Mooi systeem. Zou voor hier te arbeidsintensief zijn, maar als het wel mogelijk is zeker handige oplossing.
Echter zou ik zelf niet voor die haken gekozen hebben... Laatst nog eentje op bokt wiens paard zo'n haak door zijn lip had zitten. Heb een beetje angst voor die nare haken.
([PP] Lance wou zich 'piercen'... (+foto's))

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:07

Nou, heb de netten hier nu een tijdje in gebruik, en bevalt goed. Ik heb er 2 van 3 meter lang die in een voerbak liggen, en 1 van 1 meter lang die hangt.

Die laatste is voor onze os Billy, en die heeft er al een aantal grote gaten in gekregen.... Zou dus eigenlijk nog sterker materiaal moeten hebben voor hem.. Zucht..

Mijn netten komen uit Duitsland.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:33

Ik heb ook een paar grote netten, en die passen ook erin. Het is wel zo dat hoe groter de kist is, en hoe kleiner het net, hoe minder er geknoeid wordt.
Dat van die karabijnen daar heb ik wel eens van gelezen ja. Maar ik weet niet wat voor andere clip ik zou kunnen gebruiken die net zo handig en snel te bevestigen is.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:42

Ik heb net hooinetten bij Nicky's Keet gekocht. Ik ga ze ook in de stal gebruiken tegen het knoeien aangezien er twee paarden in een stal staan maken ze er anders zo'n zooi van.
Ik heb de grootste maat gekocht en ga die in de palletkist op de manier van Marionblo gebruiken.
Wij gaan dit gebruiken op een nieuwe stalling waar we per 1 maart heen gaan dus dan horen jullie mijn ervaringen.
Het voordeel vind ik dat ik steeds een net gevuld klaar kan leggen, die degene die moet voeren dan gewoon kan pakken en in de kist kan vastmaken of in de stal kan hangen. Wij werken namelijk met onderlinge voerbeurten.

Bedankt voor het meedenken!

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:36

weet iemand of er ook slowfeed netten bestaan met een maas kleiner dan 3x3? Mijn pony weet alsnog hele plukken uit haar net te trekken.