Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:20

Even een update van mijn stallen:

Vandaag Kayleigh dag 140! dagen.
Vandaag Helianthe dag 111 dagen.

Beide stallen liggen er SUPER bij. +:)+
Volledig verslag en nieuwe foto's *-:) van vanochtend geplaatst op mijn website.

@Russel:
Jouw tip opgevolgd mbt het nat maken van de korrels in de kruiwagen, werkt perfect!! :wow:

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:02

Even een vraagje aan diegene die wel eens een palet besteld hebben:kan je afspreken wanneer en waar het bezorgd wordt?(exacte tijd).
Ik wil nl een pallet betsellen maar heb de pony's niet thuis staan en werk hele dagen op de woensdagmiddag na.
Is het mogelijk om af te spreken dat ze het dan op een woensdag middag komen brengen?of moet je het maar afwachten wanneer het hun uitkomt?

Jannepauli

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 00:58

Ja waarom zou je dat niet kunnen afspreken? Ze zullen misschien niet op de minuut exact kunnen aankomen, maar als jij bij voorbaat zegt dat het pallet alleen op een bepaalde dag/dagdeel geleverd kan worden dan neem ik aan dat daar goede afspraken over te maken zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:46

@colunder : ik denk dat dat afhankelijk is van de bezorger, want vaak hebben ze een vaste route en niet altijd weet de verkoper hoe de route van de bezorger is (verschillende forma's).
Dus goede afspraken maken !!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:50

Ik heb het wel redelijk kunnen afspreken, maar er was bij mij ook iemand thuis.

Ik kan overigens nu mijn ervaring vertellen over een strokorrelbox die 5 weken heeft gelegen zonder paard er in.
Op het oog zag de box er prima uit. Echter, toen ik hem om ging scheppen, was de onderste laag op sommige plekken beschimmeld. Ik heb de hele onderste koek eruit geschept.
De natte plek was ook nog net zo nat als toen het paard eruit ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:20

Die schimmel is niet best, dat is niet goed voor paarden, zeker niet voor de luchtwegen.

Dus als het paard er niet in staat, omgooien en nat boven op leggen, lijkt mij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:17

Daarmee droog je de schimmelsporen wel uit, maar verwijdere je ze niet.
Nu zijn er verschillende soorten schimmels, sommige kunnen alleen kwaad bij inademing bij een gevoelig paard, anderen zijn ook niet best als ze worden opgegeten.
Bij paarden die korrels eten zou ik dus extra voorzichtig zijn met schimmels in de korrels.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:19

Die schimmels lijken me ook ongezond inderdaad, bah! Zonde zeg Fitzroy.

Wij hebben de natte plekken verwijderd toen de paarden het land ingingen. Het heeft een aantal weken gelegen in de boxen, geen schimmel te zien. Daarna is het op een hoop geschept omdat de boel werd schoongespoten. Na drogen van de vloer is de bult weer verspreid over de boxen en die liggen er als een zonnetje bij. Straks een paar nieuwe zakken erop en we kunnen de herfst weer in.
Kortom: het is al eerder gezegd: hoe de korrels zich houden is afhankelijk van stal, ligging, paard, mens, soort korrel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:56

Ik merk in de Tent ook wel dat langs de randen de korrels wat schimmelig worden, maar dat is niet zo verwonderlijk gezien de open struktuur van het winddoek. Ik laat het daar dus mooi zitten en haal het niet weg.

Overigens heb ik nu een echte 'fusion'stal; de korrels zijn gemengd met vlas (wat erg goed bevalt) en daartussen het nodige aan stro wat blijkbaar niet knabbelwaardig was :D

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:51

Mijn bestelling is gelukt.
Er werdt vandaag voor iemand anders een pallet strovan korrels gebracht,ik heb die man aangesproken en gezegd dat ik ook een pallet wou maar niet wist hoe ik dat moest regelen omdat ik daar niet woon .
Ik heb hem nu aangewezen waar het moet komen te liggen en ik heb het geld via internet overgemaakt en als hij nou een keer in de buurt is zet hij de pallet op de afgesproken plaats neer,dan hoef ik daar niet bij aanwezig te zijn.
Ik kreeg nog een foldertje van hem waar de foto's op staan van de stal van Imker,vond ik wel grappig.
Ik ben nu wel benieuwd hoe lang het gaat duren voor hij die pallet brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:57

Colunder wat betaalde jij voor die pallet en hoeveel zakken? Ik hoorde dat sinds het via Imker gaat, dat de prijs behoorlijk duurder is geworden. Is dat zo?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:42

Hoe meer stappen ertussen hoe duurder het wordt, dat lijkt me logisch ;)

Ik heb nu een pallet Dolsmakorrels en ben er tot nu toe erg tevreden over.

Ik ga trouwens in dit topic weer bijhouden hoe lang ik per stal doe met korrels als jullie het niet erg vinden.

Stal 1: 21-6 5 zakken Dolsmakorrels

Stal 2:
Dat is nu een allegaartje van diverse korrels. 10 zakken oude Topkorrels van 20 kg en 3,5 zak groene Topkorrel van 15 kg, 2 zakken Dolsma x 20 kg. Deze stal ligt nu vanaf 7 maart heb ik even teruggezocht, waarbij hij 5 weken leeg is geweest.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:48

russel schreef:
Colunder wat betaalde jij voor die pallet en hoeveel zakken? Ik hoorde dat sinds het via Imker gaat, dat de prijs behoorlijk duurder is geworden. Is dat zo?

Hij zei inderdaad dat het duurder was geworden,kwam nu per pallet op 7 euro per zak maar als je er twee tegelijk bestelde kreeg je korting en betaal je 6,50 euro per zak.
Omdat ik nu een pallet bestelde en hij voor mijn stalgenoot een pallet bracht kregen wij ook die korting(omdat ik niet wist dat hij kwam,anders had hij hem gelijk mee kunnen nemen).
Ik moest nu voor een pallet met 36 zakken van 20 kg ,234 euro betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:46

Ik begrijp dus dat je ze via Imker hebt besteld?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:15

Nee hoor!!!
Er kwam toevallig een leverancier een pallet brengen voor een stalgenoot en toen heb ik diegene aangesproken en een pallet besteld(kon ik gelijk met hem afspreken waar hij hem dan neer moet zetten).

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:41

Colunder heb jij nu zakken van strovan?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:36

Die heb ik nog niet, die krijg ik!
Hoezo??

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:11

Volgens mij is iedereen hier aan het genieten van het mooie weer. :oo
Groot gelijk! *\o/* Even een update:

Kayleigh: Dag 150

Helianthe: Dag 121

Het gaat super met de beide stallen. Vandaag even sproeien ivm de droogte. De bodem blijft nog steeds lekker los en licht van kleur.

FOTO'S *-:) van gistermiddag staan weer op mijn site, evenals het verslag van de stallen:
te bekijken via onderstaande links.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:24

Ik heb van de week ook mijn stal natgesproeid,ik werd gek van het stof tijdens het uitmesten.
Mijn pallet srovan is vandaag al bezorgd,binnen een week!!
Ik ben benieuwd hoe lang ik met een pallet doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:17

Diana1, heb je onder je losse bodem geen harde koek liggen? Ik heb van de week aan de voorkant maar de harde koek van de bodem geschraapt, bovenop lag een laag droge vlas. Ik vond het zo ontzettend stinken, leek rotte eieren en dat is toch een teken dat er bacteriën aan het werk zijn, de stal toch een berg meer bacteriën bevat dan als je elke dag alles weg kan scheppen zoals bij stro of eventueel vlas. Nadeel idd elke dag een flink nat stuk en zeker met het warme weer een stankstal.

Ben nl nog steeds benieuwd naar het meer hebben van meer of mindere bacteriën in een korrelstal met bodem die er al maanden in ligt dan in een alternatieve stal.

Heb overigens van de week mijn pallet Ecobodem binnen. 50 zakken van 20 kg van de oprit naar stal gebracht, puffff in dit warme weer, was een oprit van 100 meter.... }>

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:05

Ik heb hier geen last van een koek, het is gewoon lekker los en licht van kleur, zoals je op de foto's ziet.
Ik hark elke dag even door nadat ik de natte plek en de hopen van de nacht heb verwijderd.
De laag blijft nog steeds erg goed!! Geen stank.

Je hebt een warme klus gehad zeg Russel. :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:01

Ik ga nu elke dag harken, en doe meteen een schepje verse plas weghalen. Moet vast beter werken nu.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:54

Hier nog altijd tevreden over de strokorrels (van Imker). Ik krijg het steeds beter onder de knie. :D Moest laatst een vlasstal uitmesten en toen merkte ik pas het verschil.

Zeker als je dat op slippers doet trouwens. :')

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:14

@Russel,
Zo doe ik het al vanaf het begin en mijn strokorrels houden zich hartstikke goed, dus dit werkt echt! +:)+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:23

Ik doe het ongeveer zo, maar als de stal wat langer ligt en er toch een koek gevormd wordt, gooi ik hem eens in de week om en hark hem helemaal los.