Ik heb bij een stal gestaan met korte kokosvezels en ik hoop echt dat ik mijn huidige pensionstal kan overtuigen dat dit de bak echt beter rijdbaar maakt. Nu hebben we alleen zand, in een natte periode is dat prima, maar als het droog is is de bak wel erg zwaar te rijden.
Wat is de prijs voor een 20/40 baan? Hier ook een zware buiten baan, In de binnen bak schijnt het 3 jaar geleden al te zijn gedaan, als die is gesleept en nat gemaakt, dan is de bodem super om te rijden. Hier zit gelukkig wel een sproei installatie in, wat ik rond de buiten baan ook wil aanleggen. Rubber korrel mag hier in de regio in elk geval niet!
Ik weet de prijs niet precies meer, maar het was tussen €500 en €600 voor de kokosvezels (voldoende voor een 20x40 m bodem). Het infrezen of beter -kopeggen hebben we zelf gedaan (akkerbouwbedrijf). Ook om te vlakken, kopeggen we regelmatig (niet te diep) en onlangs heb ik de bakvlakker ook weer gebruikt, zonder dat de vezels gingen slepen. De vezels zakken langzaam dieper in het zand, maar de bodem wordt tot nu toe niet te mul. Als dat wel gebeurt, dan zal ik een er opnieuw een klein laagje bij doen.
Rubber mag overal gebruikt worden als ze het eten dan schijten ze het gewoon weer uit. En het is bewerkt dus chemisch is het niet. Het word namelijk al bij grote namen in de paardensport gebruikt denk aan olimpisch kampioen en nederlands kampioen namen mogen we niet noemen ik leg (mede) rijbakken aan eb en vloed systemen enz enz.
linky
Geplaatst: 10-03-13 14:51
Hoe je het ook wendt of keert Sjabbels, als het moet worden afgevoerd, valt het onder de noemer "chemisch afval". En ik zou altijd eerst met de Gemeente overleggen of het wel gebruikt mag worden!
Het is niet chemisch! vlokken zijn chemischer die zijn gemaakt van geotextiel en moeten wel worden bijgevuld. we hebben een machine ontwikkeld die het zan voor 99,9% kan zeven dus het rubber is er zo uit!! Hoeft niet aangevraagd te worden is landelijk goedgekeurd volgens zeer strenge eisen (kinderen kunnen het is de mond stoppen dus vandaar) een gemeente kan je niet tegenhouden het is juist verplicht geworden per 01-01-2013 om nieuwe speelplaatsen hier mee aan te leggen maar dan gebonden (gelijmd) ik zal kijken of ik een overzicht hier kan plaatsen waar alle normen met code opstaan waar het aan voldoet! (dat zijn er veel) maar goed ik ga niemand proberen te overtuigen. Als iemand echt interesse heeft stuur maar een Prive bericht dan zal ik alles toe lichten en met verschillende monsters langskomen.
Sjabbels, hoe je het wend of keert, je mag deze bodems niet zomaar afvoeren zoals bij hout of kokos. Daarbij is dit een topic over kokos, niet over het rubber wat hij verkoopt.
loulou
Geplaatst: 10-03-13 16:33
het gaat er niet om wat chemischer is, het gaat erom dat het onder chemisch afval wordt verstaan als je het af moet voeren en dat kost een berg geld. of het nou wel of niet aan alle normen en codes voldoet.
en een bak moet altijd aangevraagd worden, of je er nou geo, rubber of weet ik veel wat in gooit als je eenmaal een vergunning hebt maakt het inderdaad (meestal) niet uit wat je er in gooit. echter ligt een groot deel van de rijbanen op de gok, zonder vergunning, en om die reden willen mensen er geen chemisch afval in hebben. mocht je bak namelijk alsnog weg moeten is dat een hartstikke dure grap.
loulou
Geplaatst: 10-03-13 16:34
Fortuna22 schreef:
Sjabbels, hoe je het wend of keert, je mag deze bodems niet zomaar afvoeren zoals bij hout of kokos. Daarbij is dit een topic over kokos, niet over het rubber wat hij verkoopt.
inderdaad, z'n 'eigen topic' zit al op slot, omdat het als reclame wordt gezien.
Ik probeer hier niks te verkopen of reclame te maken!!!! Bokt is een mooi forum waar iedereen leuke en slechte ervaringen deelt. En van sommige ervaringen kan je een hoop leren. Waardoor het in de praktijk verbeterd kan worden. Laatst las ik dat iemand problemen had met een te natte wei en ze dus maar alles dicht gingen straten! Hierover heb ik hem genoeg info getuurd zodat hij een betere/goedkopere oplossing kon toepassen. iedereen helpt elkaar hier toch? In mijn topic dat inderdaad gesloten is vroeg ik alleen of mensen er ervaring mee hadden omdat meer bedrijven dit toepassen. Dit zie ik niet als reclame
En zonder vergunning/ medingsplicht zou ik inderdaad niks beginnen sommige gemeente zijn niet makkelijk en boetes zijn niet misselijk
Woopy_x
Geplaatst: 10-03-13 16:58
ik weet niet wat dat kokos is ofzo maar ik kende iemand en die had van dat zwarte soort spul geen iedee meer hoe het heete maar bleef altijd goed volgensmij ook in de wineter
ben er wel achter dat het drama is heb er een tractor voor laten komen maar het meeste is er wel doorheen maar nu is die bak aardig omgeploegd en liggen er nog plukken op, ik weet ook niet hoe het er uit hoort te zien
Er lagen bij mij na het inwerken ook best nog veel pukken bovenop. Is niet erg, je kunt de bak ook gewoon gebruiken. De kokosvezels zakken naar verloop van tijd vanzelf (of door herhaald kopeggen om de bak te vlakken) verder in het zand.
Graag het verzoek het ontopic te houden dus wel over Kokos en niet zozeer varianten van rubber of andere mogelijkheden als bodemverbetering. Tevens graag reclamevoorzieningen etc achterwege laten.
FahyaFemke
Geplaatst: 11-03-13 17:07
he fanta leuk je ook hier te zien
sta jij dan bij roxenisse? want die zijn er nu ook toevallig mee bezig, daarom vroeg ik het nog hier
alles is met de hand uit elkaar gehaald, en nu moet het nog met een frees (?) er in gewerkt worden ofzo!
Berichten verwijderd die niet terzake aan het onderwerp "Kokos"voldoen. Graag alleen hier ervaringen delen over kokos in de bak, en geen andere bodembedekkers.
daphneM
Geplaatst: 02-04-13 11:19
hoihoi,
Ik zit al een hele poos mee te lezen. en wil dit jaar kokos er in doen.
Om even een overzichtje te krijgen over alle bladzijde wou ik jullie vragen of jullie kunnen vertellen
Waar hebben jullie het gekocht. Lange/ Korte Hoeveel jaar heb je het al? Tevreden of niet?.
Ik zit te twijfelen omdat de duurste van go-koko 2 x zo duur is als de eerste die ik gebeld heb comos b.v
linky
Geplaatst: 02-04-13 11:31
Wij hebben de korte vezels, voldoen goed, nu 5 jaar, dit jaar moet er wat bij.