Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:30

Nou betrap ze er net op dat ze samen liggen. Monty ging eerst liggen, Guus volgde daarna. Dat ze later gaat liggen lijkt mij dan wel aan te geven dat ze geen waker nodig heeft. Maar ze gaat niet plat liggen, ik zie bij terugkijken wel dat ze een beetje om gaat maar dan toch weer rechtop gaat liggen.

Ze hebben voor mijn gevoel te kort gelegen, maar het is een begin. Ik ga weer verder denken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:50

Mijn paard viel dus soms ook letterlijk in slaap door slaapgebrek, maar dat ziet er echt heel anders uit dan dit. Ook wat ze erna doet. Zou dit neurologisch zeker laten uitzoeken.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:55

Wat heftig om te zien Joyce. Echt eng, ook na de val. Wel heel goed dat je het op beeld hebt en zo advies in kunt winnen.

Boemel: hier is bemesten niet nodig omdat er voor lange tijd voldoende in de bodemvoorraad zit door bemesting in het verleden. Heb vorig jaar kalk gedaan en ervoor lavameel.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:00

Die gister bij mij vast heeft gelegen is normaal echt een slaapkop. Afgelopen nacht heeft hij 1x gelegen en de rest van de tijd maar met z'n kont tegen de muur staan slapen. Arme beest is denk ik wel geschrokken :(:)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:18

Wat een naar filmpje, ik schrik ervan. Ziet er heftig uit.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:32

Net mest onderzoekkit besteld. Bij mest & co krijg je er bij afname van 2 stuks gratis een kit voor zandonderzoek bij.

En toch maar weer eens magnesium besteld. Dacht ... is ook alweer lang geleden, dus kan vast geen kwaad.

Ik had ze vannacht zonder deken, ze hebben namelijk best nog wat haar en ik merk dat ze nu bij het verharen jeuk hebben van de deken.

Het heeft niet gevroren, maar ik trof Tess bibberend aan en ze was ook erg slecht gehumeurd. Inmiddels ligt ze lekker in het zonnetje te slapen, maar voorlopig maar weer s nachts de deken op.

Ze had een eigenaardige spiertrekking in de overgang buik/heup. Best hevig.
Ademhaling was goed, ook goed attent, goed eten en geen enkel verschijnsel van koliek. Volgens mij heeft ze het eerder gehad en die dierenarts zei dat het kwam door spanning in haar lijf. Erop drukken doet in ieder geval geen pijn.

Ik wacht even af wat die behandelaar morgen zegt en anders toch maar een ritje paardenkliniek inplannen.

Maag laten checken of iets dergelijks.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:47

@boemel: vergeet niet dat ze ook al wat haar kwijt zijn en dus niet meer zó dik in het haar zitten.
Hier krijgt Boon rond 0 gewoon haar 200 gr op en boven 4 haar 'dikke' regendeken.

@manzano: die is idd flink geschrokken. Ik hoop wel dat ie wel weer durft te gaan liggen!

Ik was hier even naar de Welkoop gereden om de messen van mijn scheermachine te laten slijpen, maar helaas was de slijperd er niet. Maar wel met 2 bakken violen thuis gekomen, dus die zijn de grond nu in. :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:56

Wat raar dat ze zo vlug naar de grond klapt. Je zou zeggen dat omvallen of letterlijk in slaap vallen nog rustiger zou gaan. Meer met een zwalkje vooraf of zo. Ik had dit niet meteen verwacht bij je verhaal. Echt heel naar!

Gisteravond lag er hier ook een jaarling vast. Ik heb haar wel simpel om kunnen rollen. Zelf zou ze zich ook wel gered hebben, maar ik vind dat gespartel zo naar... Heeft ze alle ruimte, rolt ze toch nog om tegen de wand. :roll:

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:46

Ik kruip even op mijn stokpaard: mestonderzoek op zand is niet betrouwbaar. Zand komt er soms helemaal niet uit, soms in golven. De enige betrouwbare methode is een röntgenfoto, dat moet op de kliniek omdat mobiele röntgen niet sterk genoeg is.

*zet stokpaard weer in de hoek

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:09

Hilary schreef:
Ik kruip even op mijn stokpaard: mestonderzoek op zand is niet betrouwbaar. Zand komt er soms helemaal niet uit, soms in golven. De enige betrouwbare methode is een röntgenfoto, dat moet op de kliniek omdat mobiele röntgen niet sterk genoeg is.

Aanvulling daarop... als je al mest test op zand meerdere keren/dagen achter elkaar.. zand in mest betekent enkel dat t mee naar buiten komt, als het als een plakkaat in de darmen ligt schuift voer (en paraffine, vlozaad etc.) Erover heen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:15

Ik blijf ook braaf de zandkuur geven hoor, ongeacht wat die test zegt.
Heb geen reden hier te denken dat zand een issue is. Je hebt volledig gelijk dat RX de enige echt goede manier is om zand uit te sluiten, maar zonder klachten ga ik geen foto's laten maken :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:54

Belker schreef:
Ik strooi hier de as van de houtkachel op de wei. Dit zit ook vol met mineralen en wordt makkelijk opgenomen. Het is een rotklus, vaak gooien we het op een hoop en zet ik de bladblazer er op.

Ik doe dit ook sinds dit jaar.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:55

Belker schreef:
Ik strooi hier de as van de houtkachel op de wei. Dit zit ook vol met mineralen en wordt makkelijk opgenomen. Het is een rotklus, vaak gooien we het op een hoop en zet ik de bladblazer er op.

Interessant wij hebben ook een houtkachel.
Hoe vaak doe je dit dan? Alleen in het voorjaar?
En die je verder nog iets?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:09

We hebben helaas alleen as van de vuurschaal en dat gaat in de siertuin en is inderdaad goed.

In de siertuin gaat trouwen ook gedroogde eierschalen (kalk) en slechter fruit en appelkroosjes etc voor de insecten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:33

boemel schreef:
Ik blijf ook braaf de zandkuur geven hoor, ongeacht wat die test zegt.
Heb geen reden hier te denken dat zand een issue is. Je hebt volledig gelijk dat RX de enige echt goede manier is om zand uit te sluiten, maar zonder klachten ga ik geen foto's laten maken :o

Dat deed een vriendin van mij ook niet en nu heeft ze geen pony meer… misschien gelijk wat extreem en bij haar pony was het waarschijnlijk beter geweest (gezien het inteeltgebit) om preventief te RXen, maar achteraf is het makkelijk praten, helaas.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:42

Ben benieuwd hoeveel mensen uit preventie foto's laten maken om op zand te controleren.
Ik ken namelijk niemand die dat doet. :o

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:59

Ik dus :+ Maar wel nav die pony van die vriendin, anders weet ik ook niet of ik dat gedaan had.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:06

monsera schreef:
Belker schreef:

Interessant wij hebben ook een houtkachel.
Hoe vaak doe je dit dan? Alleen in het voorjaar?
En die je verder nog iets?

Als de opvang ton vol zit. Gewoon op het land, liefst op een regenachtige dag en dan met hark of bladblazer verspreiden. Elke keer op een andere plek.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:42

Wat een heftig filmpje van die val! Dit had ik niet verwacht nav je verhaal.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:04

Hilary schreef:

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten … kaatje gaat van de zomer ook weer op de foto

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 23:24

Is dat iets wat alleen in de kliniek kan of eventueel ook aan huis?

Ik ben nu ook wel heel benieuwd...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 07:37

Alleen op de kliniek, helaas. Je hebt er echt een flink sterk röntgenapparaat voor nodig.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 08:10

Hilary schreef:
Alleen op de kliniek, helaas. Je hebt er echt een flink sterk röntgenapparaat voor nodig.

Dat maakt het gelijk wel echt een stuk lastiger ook -O- Met mobiele röntgen zou het met meerdere paarden nog eens te doen zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 10:04

Zou het met een echo niet te zien zijn ?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 10:57

Nee met een foto licht het wit op daarmee kan je het zien

Met en helemaal vol zand
Afbeelding
Met na aantal dagen laxeren
Afbeelding
Zonder zand
Afbeelding