Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 08:38

Nee. Ik heb 2 grote schijnwerpers buiten die gaan ‘s avonds gewoon uit. Welterusten :P ze kunnen prima alles zien en volgens mij verstoor je de rust alleen maar als je licht aan laat?

Olymia wat een drama!! :oo dat is niet een beetje water!

dito

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 08:40

De boer waar ik stond had altijd lichtje aan, ik heb dit gewoon blond overgenomen en nu gister dacht ik ineens why? :)*

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 08:41

Haha alleen maar goed dat je dat jezelf af vraagt! Ik heb in het begin ook een aantal dingen overgenomen omdat dat op de oude stal zo ging, maar door de tijd heen mijn eigen weg gevonden. Ik zou het lampje gewoon uit doen ;)

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 08:52

Gewoon uit doen :) een paard kan prima zien in het donker. Ik heb ze er nog nooit op zien reageren, ze vinden nog steeds gewoon de hooiruif en de stal. Heb zelf ook altijd het idee dat ze dan rustiger kunnen slapen als het donker is, maar dat heb ik zelf verzonnen hoor, kan zelf ook niet rustig slapen met licht :D

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 08:54

Ik heb de lichten op stal aan tot de laatste ronde. Ook voor mijn eigen gemak (als ik binnenloop heb ik een grote emmer slobber in mijn handen). Rond 21:00/22:00 gaan ze uit.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:22

Hier staan ze ook 24/7 buiten. Geen licht. Als ik klaar ben met voeren en ik klik de schijnwerper uit vertrekken ze geen spier :)

Met oud en nieuw heb ik de lampen aan gehad heel de nacht. En als er heel onstuimig weer komt laat ik er ook een aan. Maar dan is het meer omdat de camera dan beter beeld geeft en ik ze kan checken. En dat mijn hoofd hoopt dat ze langs waaien spul beter herkennen..

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:40

Afbeelding

Blote billen! *\o/*

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:43

ja en ze zijn al aan het verharen, ik heb overal gekleurde plekken op de grond van loszittende haren die eraf gerold zijn

Ik heb en lantaarnpaal die op tijdklok werkt, 2200 gaat die uit en om 7 uur weer aan. Stallen staan open dus daar gen verlichting in

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:07

Lekker hè, dat weer!
Hier lijkt het verharen nog mee te vallen, maar ik ga straks wel even alles flink borstelen

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:16

Fructaan risico lijkt overal laag te zijn maar “hier” weet ik dus niet. Zou ze zo graag even het land op gooien maar durf het toch niet aan met HB merrie. Lastig hoor. Probeer me er zo goed mogelijk over in te lezen maar geloof dat het eenmaal HB gehad gewoon een beetje klaar is met gras. :\

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:19

Hier gaan ze voorlopig het gras nog niet op... eerst maar even een beetje laten groeien. Al stond de pony er vanmorgen wel, maar hoe die daar kwam weet ik ook niet :+ denk dat ze onder de draad door gegleden is

Net de bak gesleept, kan mooi de hele dag de zon er op zijn best doen hem te drogen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:22

@Olympia96: jemig wat een waterbende. Kan me goed indenken dat je daar moedeloos van wordt ;(

Hier in de paddocks geen verlichting behalve van de lantaarns langs de weg en soms de maan :)
In de stallen en voerhok doe ik wel altijd even een lichtje aan.

@Achaiah: Momenteel zal het idd 's nachts wel meevallen met het fructaan gezien de nachttemperatuur, maar het kan zijn dat het gras nog in de 'vries' stand staat en zodra de zon er nu op komt dat het weer even omhoog schiet.
Dit zou met een paar dagen genormaliseerd moeten zijn. In de vroege avonduren en in de schaduw heb je minder problemen. Het hangt ook wel af van de ernst van de HB wat een paard nog kan 'hebben'...

Hier komen ze idd ook nog niet op het gras, temeer daar het er ook niet staat :)

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:24

Haha ja hier zijn ze te groot om te ontsnappen :+
Maar ga het ook niet doen. Eerst maar even goed uitzoeken wat het precies inhoudt ed. Pony heeft het vorig jaar gekregen op een andere plek door koeienkuil wat ze haar hadden gegeven. Heb er zelf 0 ervaring mee. Weet alleen dat het meer dan een half jaar heeft geduurd om haar weer goed te krijgen.

Dankje DF voor de info!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:52

Ja bizarre water toestanden hier. Ben vooral verbaasd over hoe snel alles onder water stond. In een paar uur tijd. En zo blij dat het zo snel weer weg is (via een 20cm buis).

Hier ook geen nachtlampjes. Ze hoeven niet naar het toilet tenslotte :+

Verlichting heeft wel effect op ht haarkleed. Op mijn vorige stal hadden de paarden die onder de TL buis stonden veel korter haar dan de paarden in de box ernaast.

Hier ook in de blote kont en non-stop kriebelen
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:53

Boon was nog niet klaar met eten. En na het eten gaat ze altijd rollen, dus ze heeft haar deken nog even aan :)

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:04

Wat een weer! Heerlijk! Net fluitend in de zon de mest na 1,5 week sneeuw weg staan scheppen. Wel bizar het verschil in temperatuur. Paarden zijn wel blij, echt aan het dutten in de zon.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:58

Nog steeds sneeuw? :oo hier niks meer gelukkig!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 13:08

Hier lagen ze ook te dutten, maar Boon kwam toch overeind en was blij met het scheermachine over hals/flanken en achterkant benen. Ze ziet er meteen weer een stuk toonbaarder uit :)
Meteen maar een kort wandeltje gedaan, maar van een blaffende hond werd ze toch wat frissig, dus weer terug thuis maar even een paar rondje PP gedaan in galop.
Peppy had ondertussen ook niet stil gezeten volgens huisgenoot en heeft dus ook zijn beweging weer gehad :D

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 13:45

Oooh ze zijn hier zo blij in de wei *\o/*
Heb de ene weer lekker in blote billen staan en die zakte meteen demonstratief kreunend in het zand. De andere juist weer de eczeem deken om gedaan :(:)

Ik heb ook een licht op stal, met tijdschakelaar. Van 17u tot 22u ongeveer zodat als ik een keer vroeg ben met m'n laatste ronde ik niet nog terug hoef voor de lamp. Heb van die ledbakken van de cranenbroek

Verder lijkt het water hier bizar snel weg te lopen, alsof de vorst de grond flink open heeft gebarsten? Het water is elke keer binnen een paar uurtjes weg. De bodem veert nog wel een beetje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 13:52

Wij hebben normaal tuin verlichting aan staan maar gezien onze hooileverancier er 1 uit de grond heeft gereden even niet.

Hier net Mo gereden en nu dekenloos terug gezet en zo met Aurelia lessen!!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:33

Ik kom even snel binnenvallen, aangezien ik nu geen tijd heb om te reageren op iedereen, maar wat is jullie ervaring met robinia weidepalen voor paarden?
Ik ben al zo lang aan het twijfelen en lees vanalles en het wordt echt stilletjes aan tijd dat ik palen bestel. :+
Edit: misschien is het ook handig om te vermelden dat 2 van de 3 graag knabbelen aan hout.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:27

Ik heb op stal een klein lampje aan voor mijn eigen gemak. Die staat op tijdschakeling, dus met schemer aan en 2200 uur uit. Geeft niet heel veel licht, maar genoeg om te voeren en om zelf zonder te struikelen het grote licht aan te doen.. In de ochtend een vergelijkbaar schema.

Hier staat paardlief nu ook bloot. Ik had wat meer enthousiasme van haar kant verwacht, maar dat bleef uit. Shet laat nu kilo's haar los, paardlief nog niet zo, maar die had al niet zo'n dik pakje. Ik ben in ieder geval blij met het zonnetje. Druk aan het snoeien in de tuin nu..

Straks nog even een rondje stroomdraad checken. want shetlander begint shetlander-streken te krijgen...:(

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:29

Robinia is giftig, maar er worden wel omheiningen van gemaakt. Wellicht geschild (bast eraf) dat het wel kan?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:35

Hier ook buiten bezig geweest. Ik heb wat palen verplaatst en het bijstuk vergroot. Dat is nu 25x30 ongeveer en gebruik ik om met ze te werken of om ze kwijt te zijn als we in de paddock bezig zijn. Als het dit weer blijft van de week nog maar wat palen halen en beginnen met de track uit te zetten.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:41

Hilary schreef:
Robinia is giftig, maar er worden wel omheiningen van gemaakt. Wellicht geschild (bast eraf) dat het wel kan?

Wat mij bij de lokale leverancier verteld was dat inderdaad de bast giftig is, Maar die eraf is.
Zij gebruiken het veelvuldig bij paarden omheining.

Afbeelding
Hier waait het gelukkig nog best waardoor het wat koeler voelt. Paarden zien er oké uit. Wij zijn druk in de tuin bezig nu.