Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:16

Nee, dat lijkt me sowieso niet handig maar ja open stallen zijn wel weer een grote pré vind ik.
Ga je wel voor 1 dichte erbij of helemaal niet?

Ik ga vanavond een zadel ophalen voor Aurelia om te proberen, een wintec 500 met cair systeem.
Iemand bekend mee?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:24

xXutopiaXx schreef:

Ik vind ze zo chique <3

Wintec cair, zijn dat niet de zadels waarvan de vulling nagenoeg niet is aan te passen?
Ik heb op fjordlief al jaren boomloos.. Kan makkelijk zijn dat ik het mis heb wbt de wintec dus

En Fjölnir is met zijn ruim 2,5 nu in stadium ontdekking. Boomzadel duurt voor hem nog wel een tijd ;)

Afbeelding
Die was van de week al erg onder de indruk van zijn eerste fleecedeken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:26

Het zijn kussens met lucht dus die hoef je niet op te laten vullen inderdaad en zouden zich vormen naar het paard en meebewegen in ontwikkeling zeg maar :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:26

Was ik eigenlijk niet van plan... als je gewone staldeuren hebt, zijn ze nog lager dan dat deze gaan worden... alleen 2 van de 4 tussenwanden gaan we wel helemaal dichtmaken, zodat ik op de hoeken wel paarden kan zetten die wat meer privacy nodig hebben..

Oh fijn! Een eigen zadel! Heb verder geen ervaring met dit zadel... hopelijk ligt ie goed :D

Dankje Akshay, niet dat we ze al hebben.. maar je vindt wat ik mooi vind chique haha :D :Y)
Ahh kijk nou hahaha.. :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:28

Hahaha die fleece foto _O-

Ik kan zelf op boomloos niet goed zitten vanwege mijn blessure.

Ah zo Natasja, handig denk ik inderdaad.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:29

Als tussenwand doen we deze:

Afbeelding

Met bij 2 wanden dus wel tralies en bij de andere alleen dat voorste stuk dicht, zodat ze in ieder geval allemaal rustig kunnen eten, zonder lastig gevallen te worden :')

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:31

Robijntjah schreef:
Het zijn kussens met lucht dus die hoef je niet op te laten vullen inderdaad en zouden zich vormen naar het paard en meebewegen in ontwikkeling zeg maar :+

Ah dat was m inderdaad.

Geloof dat de pasvorm dan in t begin al heel nauw komt omdat "vooraan ietsje eruit, midden ietsje erbij " dan niet gaat.

Maar als t past zijn wintecs prima zadels :)

@utopia; gaan je stallen van Bedaf komen? Die zitten om de hoek bij je? (Achtmaal).

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:31

Ik wil hier graag luiken die open of dicht kunnen, Castello flipt namelijk helemaal als je Cascade uit een box haalt en hem niet. Die zou er dus zeker overheen komen op dat moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:34

Nee maar de lucht vormt zich dus blijkbaar 'vanzelf' naar je paard.
Ik heb geen passer rondlopen dus ga het zelf een beetje uit moeten vogelen en kan zo op het oog wel wat zien maar ben natuurlijk geen zadelmaker van beroep.

Mo haar zadel is (nog) net te wijd voor Aurelia dus ik heb al een smallere boom gevraagd om mee te nemen. Eens zien of ik die zelf vervangen krijg _O-

Mooie wanden zeg Natasja!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:40

Akshay schreef:
@utopia; gaan je stallen van Bedaf komen? Die zitten om de hoek bij je? (Achtmaal).

Daar zijn we inderdaad mee in gesprek ja :D Hele leuke mensen, zijn ook al langs geweest :j

Jes schreef:
Ik wil hier graag luiken die open of dicht kunnen, Castello flipt namelijk helemaal als je Cascade uit een box haalt en hem niet. Die zou er dus zeker overheen komen op dat moment.

Ohh dan is het wel handig ja! Ik verwacht er hier eigenlijk nooit 1 alleen op stal te krijgen.. we krijgen 5 stallen naast elkaar met allemaal uitlopen naar buiten, en ik kan me bijna geen situaties voorstellen dat ik de paarden echt helemaal binnen zou houden, met de buitenstaldeur ook nog dicht zegmaar... maar we gaan het zien! :D Door schade en schande wordt men wijs, en die wijsheid (kuchkuch _O- ) heeft mij er nu toe gebracht om voor deze wanden te kiezen, misschien denk ik er over 5 jaar weer anders over haha

Robijntjah schreef:
Mooie wanden zeg Natasja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:44

Ja nou ja, dan denk je er anders over toch? Niets zo veranderlijk als de mensch :+

Maar, waar komen jouw uitlopen? Over je verharde 'oprit' zeg maar? Ik ben nieuwsgierig!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:45

xXutopiaXx schreef:
Akshay schreef:

Daar zijn we inderdaad mee in gesprek ja :D Hele leuke mensen, zijn ook al langs geweest :j

Ken ze alleen van de mooie stallen, goeie kwaliteit ook!

Per toeval nu een paar schuifdeuren, wanden en een box met buitendeur van Bedaf. Maar die zaten bij t huis al ;)

Eentje met dichte voorkant zou misschien handig kunnen zijn voor "you never know" die van mij komt ook over de deur als hij denkt dat hij alleen blijft... }:0 maar aan de andere kant, als "alleen" niet gaat voorkomen is het zonde er eentje de ruimtelijke box te "ontnemen"

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:50

Dat is ook zo haha.. nou, dat pad wat langs de schuur loopt, in de lengte zegmaar.. hoe je van voor naar achter (van links naar reeheechts! :') ) loopt.. daar gaan we i.p.v. ramen, staldeuren maken. Dan krijgen ze dus eerst een verhard stuk uitloop, wat nu dus dat pad is, en daarna gaat het over in zand, tussen de mini's en Jay.. metertje of 10-15 diep?! En dan 5 naast elkaar :D

Wat toevallig Akshay! We hebben het dus even van dichtbij bekeken en inderdaad mooi spul +:)+ Maar we zijn vooral overgehaald doordat ze zo fijn meedenken en puzzelen :D
Ook als ze hier alleen achterblijven, blijven ze gewoon in een stal (zelfs de storm-noodstallen die we nu ff gemaakt hebben van pallets werken :') ) en deze voorwanden zijn nog net wat hoger dan de standaard staldeuren zonder bovenluik zegmaar... we gaan het er gewoon op 'gokken' en misschien krijg ik wel spijt, maar denk het niet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:54

Ah ja, dat is inderdaad de voor mij meest logische optie ja, wat leuk! Ben benieuwd!

Ik hoop eind dit jaar aan de slag te kunnen gaan met mijn 'noodboxen'.

Gisteren trouwens Aurelia gemeten, wat blijkt... Ik heb gewoon 2 pony's :7

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:55

Ik vind zulke stallen ook echt prachtig :j als ML nou eindelijk accepteert die rot bok weg te doen O:)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:59

Hahaha Jes, jij bent duidelijk geen fan van zijn paard _O- :')

Ben ook erg benieuwd Jolijn! :D Hopelijk krijgen wij dat deze zomer een beetje netjes :):) Maar moet nog een hoop voor gebeuren: dak vernieuwen, alle deuren/ramen (ver)plaatsen in de schuur, omheining plaatsen, stallen plaatsen en tegelijk nadenken over hoe we ooit het erf in willen gaan delen... want het is toch wel handig om nog wél naar achter te kunnen met een klein trekkertje.. maar dan moet er ergens anders een pad komen :P en daar moeten we dan nu al wel rekening mee houden :') Moeilijk moeilijk...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:10

Hij loopt ook steeds zijn zus lastig te vallen, dan loopt hij maar in haar kont te bijten en te duwen en dan gaat Cascade voorzichtig bokkend door de wei (veel te voorzichtig want ze probeert hem niet eens te raken) hij zou eens een flinke knal moeten krijgen, laat castreren ligt het ook niet aan hebben hem met 6 maanden namelijk al gecastreerd en hadden netjes 2 ballen.
Maar ik ben sowieso meer een merrie mens.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:18

Hier bedaf stallen en omheining: goede kwaliteit en inderdaad erg vriendelijke en mee denkende mensen

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:19

xXutopiaXx schreef:

Dat heb ik me ook afgevraagd of dat link kan zijn, ik vind ze mooi met lage voorwanden maar toch besloten om het niet te doen. Met veulens, jaarlingen en ander jong spul, afspenen van merries is het niet veilig genoeg wat ons betreft.

Wij moeten een dezer dagen een keuze maken voor de boxen. 4 offertes ontvangen. Het ligt erg bij elkaar qua prijzen. Eentje heeft spijlafstand van 6 cm ipv 5, daarmee valt ie denk ik qua veiligheid ook weer af...

Ik vind bamboe mooi, maar dat is en prijzig en heeft kennelijk weer wat onderhoud nodig. Vind het eigenlijk allemaal al wel kostbaar genoeg worden :+

Heeft iemand een rubber vloer of de poets/wasplaats? Zo ja, wat voor een?

Qua trekkers en dergelijken; mijn man is boer, maar ik denk dat we het meeste plezier hebben van de mini-shovel. Die wordt veel gebruikt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:35

Mooie stallen zie ik voorbij komen.

Ik zag iets over een Wintec voorbij komen. De Cair kussens van Wintec zijn geen luchtkussens zoals bij een WOW met Flair kussens die je moet oppompen met een pompje. Er zit wel lucht in, maar ook foam. Dat ze op magische wijze zichzelf aanpassen is echt nonsense. Je moet het zadel nog steeds eerst passend maken. Door middel van het verwisselbare kopijzer kan je de breedte van de voorboom aanpassen. Door middel van de gele inserts/risers kun je de kussens aanpassen. Doordat er lucht in de kussens zit, zijn ze wel iets vergevingsgezinder dan een wolgevuld zadel.

Hier een interessante link over wintec zadels: http://dezadelmaakster.nl/wintecroddels/

Ik vind het hele fijne zadels maar je moet wel zelf echt veel kennis en kunde hebben om er zelf mee uit de voeten te kunnen. Juist door rare 'roddels' zoals, past zichzelf aan en past altijd heeft het merk volgens mij een beetje een slecht imago.

Zelf heb ik op mijn haflinger met onmogelijke rug een wintec wide 500 dressuur liggen. Deze heb ik zelf passend gemaakt en heb ook de volledige set risers en meerdere voorboompjes liggen. Wel heb ik er altijd nog een prolite pad onder liggen. Paard is echt altijd super gevoelig geweest op niet-passende zadels en met de wintec en prolite heb ik een fijne, stabiele, passende combi.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:55

Wat Nelleke zegt over Wintec inderdaad. De eerste generatie Cair had alleen geen shims/risers. Daar dus even op letten!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:56

winetc zijn fijne zadels maar met cair is niet aanpasbaar. Op die van mij lagen ze niet fijn in elk geval. Wel lekker licht en handig met schoonmaken.
Kopijzer wisselen is niet zo heel moeilijk, zijn 2 schroefjes die je moet wisselen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:58

Lynn dat is dus niet waar, het zadel kan je juist wel (zelfs beter dan een conventioneel zadel) aanpassen door middel van de voorboom, risers/shims. Ook is de singelophanging aanpasbaar en heb je geen kans op een boombreuk doordat de boom van kunststof en iets flexibel is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:59

ja de voorboom/ koopijzer maar je kan niet bijvullen oid aan de , die ik had tenminste niet omdat er geen wol maar schuim inzat

ik heb ze ook gehad omdat ik meende dat "lucht"altijd paste maar de pasvorm was zeker niet geschikt voor de korte en brede pony`s die ik had, bij 1 brugde het ontzettend en de ander lagen de kussens achteren niet fijn

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:01

Je kan de kussens juist wel aanpassen door middel van de shims/risers. Lees anders even de link want je benoemt echt precies de dingen die niet kloppen aan een wintec waardoor ze zo'n slecht imago hebben gekregen.