Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:49

DubbelDun schreef:
Van JKK moet je de hele penwortel er uit halen anders vermeerdert hij weer door.
Overigens voor mensen die JKK er met de blote handen uittrekken... er is bewezen dat de alkaloïden in de plant kankerverwekkend zijn.

Volgens mijn hoefsmid kanje zelf lever problemen krijgen er door. Ik trek het altijd met blote handen uit :o .Als ik door de wei loop en er 1 zie staan kan ik dat niet laten.
Net dat als ik prascent met blote handen voer mag ook eigenlijk niet.
Maar ik ben zo'n blote handen mens ,begin trouw met handschoenen aan en dan moeten ze ineens uit.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:53

Amalarab schreef:
JKK moet je zeker ook niet gedroogd willen! Dus uitsteken maar..

Ik heb ook een vraag: ik ben gevraagd of mijn weiland in iemands mestboekhouding mag opgegeven worden. Ik las eens dat dat geld oplevert. Nu stelt hij mij een dinerbon voor voor 2 personen....
Ik heb het idee hier bekaaid af te komen. Weet iemand hier meer vanaf?

Ik woon wel in belgie,maar bij mij mest en hooit hij er voor. dus maaien en keren,pakken laten we zelf doen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:56

beatje schreef:
DubbelDun schreef:
Van JKK moet je de hele penwortel er uit halen anders vermeerdert hij weer door.
Overigens voor mensen die JKK er met de blote handen uittrekken... er is bewezen dat de alkaloïden in de plant kankerverwekkend zijn.

Volgens mijn hoefsmid kanje zelf lever problemen krijgen er door. Ik trek het altijd met blote handen uit :o .Als ik door de wei loop en er 1 zie staan kan ik dat niet laten.
Net dat als ik prascent met blote handen voer mag ook eigenlijk niet.
Maar ik ben zo'n blote handen mens ,begin trouw met handschoenen aan en dan moeten ze ineens uit.

Met vooropgesteld dat er nog veel dingen zijn die we nog niet weten; de alkaloiden waar DubbelDun het over heeft zijn de stoffen die JKK zo giftig maken. Op de website van de vlinderstichting hebben ze er een heel duidelijke pagina aan geweid: https://www.vlinderstichting.nl/jakobsk ... iftigheid/

Van de alkaloiden is bekend dat ze bij inname (bij ratten getest) kanker kunnen veroorzaken. Echter is dit nooit getest wanneer het huidcontact betreft. Toch adviseren veel deskundigen om het zekere voor het onzekere te nemen indien je er regelmatig mee in aanraking komt. Dit is dus niet omdat het bewezen kanker kan veroorzaken als je het met blote handen aanraakt, maar omdat we het dus gewoon niet weten.

Zo nu en dan een plant met je blote handen eruit halen is dan ook geen reden voor slapeloze nachten, mochten mensen hier in paniek geraakt zijn. ;)

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:46

Stille meelezer hier, ik huur samen met een vriendin een stukje grond waar we behalve onze 3 paarden ook 4 plekjes voor anderen hebben. Wij werken met voerbeurten, doen alles zoveel mogelijk met elkaar. Paarden staan in een ruinengroep (5 stuks) en mijn 2 dames samen, in paddocks met schuilstal en zomers ook weidegang erbij. Nu na 9 jaar hebben we al een hoop ervaring op gedaan maar altijd fijn om mee te lezen en te kunnen leren van anderen!

Ondertussen moeten we nieuwe schrikdraadpaaltjes erbij hebben. Wij zetten stukken af in de wei en werken met stripbegrazing. Hiervoor komt er best wel eens veel druk op de paaltjes, maar we zijn geen fan van die metalen hoekpalen. Heeft iemand goede ervaring met paaltjes die niet zomaar krom trekken, maar wel veilig en verplaatsbaar zijn? Wij hebben nu deze in gedachten, heeft iemand hier ervaring mee?
https://www.agrishop.nl/20x-voss-farmin ... terkt.html

DubbelFun

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:50

Alle plastic palen trekken krom bij druk.
Ik had gewoon ringisolatoren in de houten omheiningspalen gedraaid en daar draad tussen gespannen met een poortgreep aan beide einden. Met een paar plastik tussenpaaltjes stond dat altijd erg stabiel en je kon best wat kracht op de draad zetten om hem strak te houden.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:52

Op de echte hoeken hebben we hout en we denken er ook wel over om voor de tussenstukken dat ook deels te doen. Alleen voor het verzetten van de draad om gras bij te zetten hebben we iig iets mobiels nodig...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:55

Dan voldoen alle plastik paaltjes toch gewoon?? Zolang er maar voldoende stroom op de draad staat en het een recht stuk blijft.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:57

Eens met DubbelDun, dat is ook mijn ervaring.

Hier heb ik nu tijdelijk langs de sloot gewone witte prikpalen staan omdat we de wal aan het aanpakken zijn en de draad dus soms een dag weggehaald wordt om er met machines bij te kunnen. Eind vd zomer word de boel ook aflopend gemaakt, zodat het water weg kan. Daarom nu de houten palen eruit gehaald en als de paarden er staan witte paaltjes om het lint te begeleiden. Maar die gaan toch altijd na verloop van tijd wat krommer staan. Zelfs degene die in een rechte lijn staan. Ik haal eens in het jaar vaak een nieuw setje om de echt kromme te vervangen, en de rest, tjah, als het werkt dan werkt het. Ik haal ze altijd hier: https://www.btndehaas.nl/pulsara-afrast ... it-10stuks maar dat is vooral omdat die bij mij om de hoek zitten.

Edit: fotootje toegevoegd.

Afbeelding

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:58

We hebben het liefst wel zo degelijk mogelijk, zie wel verschil in de paaltjes die we al hebben. Sommige buigen al als je ernaar kijkt en breken snel de punten waar je draad achter vast zet af. Daarom hoop ik dat er iemand is die mij kan vertellen wat nou echt de degelijkste zijn.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:04

Miran schreef:
We hebben het liefst wel zo degelijk mogelijk, zie wel verschil in de paaltjes die we al hebben. Sommige buigen al als je ernaar kijkt en breken snel de punten waar je draad achter vast zet af. Daarom hoop ik dat er iemand is die mij kan vertellen wat nou echt de degelijkste zijn.

Snap ik. :j Ik kan alleen maar mijn ervaring vertellen van degene die ik in het linkje deelde. Die zijn vrij solide, afbreken van de punten gebeurd hier eigenlijk nooit, maar afhankelijk van hoe je ze gebruikt trekken ze wel krom op termijn. Maar ik heb dan ook een shetlander die het leuk vind ze eruit te trekken/duwen zodra de stroom eraf is. Ik gebruik ze ook om een "grondwerk" stukje af te zetten, en daar staat dan geen stroom op. Tegenwoordig gooi ik de shetlander dan in de andere weide of aan de wokkel in de voortuin, maar in het begin zag ik mijn afzetting wel is ineens weglopen als ik even niet aan het opletten was.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:22

Ik heb beeld bij die wandelende omheining :D .
Mijn reactie was ook vooral algemeen, dank je voor de link!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:41

Miran schreef:
Stille meelezer hier, ik huur samen met een vriendin een stukje grond waar we behalve onze 3 paarden ook 4 plekjes voor anderen hebben. Wij werken met voerbeurten, doen alles zoveel mogelijk met elkaar. Paarden staan in een ruinengroep (5 stuks) en mijn 2 dames samen, in paddocks met schuilstal en zomers ook weidegang erbij. Nu na 9 jaar hebben we al een hoop ervaring op gedaan maar altijd fijn om mee te lezen en te kunnen leren van anderen!

Ondertussen moeten we nieuwe schrikdraadpaaltjes erbij hebben. Wij zetten stukken af in de wei en werken met stripbegrazing. Hiervoor komt er best wel eens veel druk op de paaltjes, maar we zijn geen fan van die metalen hoekpalen. Heeft iemand goede ervaring met paaltjes die niet zomaar krom trekken, maar wel veilig en verplaatsbaar zijn? Wij hebben nu deze in gedachten, heeft iemand hier ervaring mee?
https://www.agrishop.nl/20x-voss-farmin ... terkt.html

Wij zetten een paaltje(zo'n ijzeren met een krul aan de bovenkant) op de hoek en dan span ik een touwtje schuin naar de grond vanaf de bovenkant en steek dat vast in de grond met een ander paaltje(zet van zo'n zelfde paaltje en steek de draad aan de onderkant vast op de grond). Zou j e ook met een haring van een tent kunnen doen. Dat is dus eigenlijk het idee, zoals je de scheerlijnen van een tent of windscherm vastzet.
Foto zou handig zijn :o

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:18

Paaltjes met een krul lukt hier niet, heb meerdere hoogtes nodig.
Ik gebruik dus ook de paaltjes waar meer lint in kan.
Maar die met die zij stukjes breken snel af als de grond wat hard is.
Met een stijgbeugel zijn sterker.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:33

Maar je kunt natuurlijk wel één van de gaatjes in de paal gebruiken om dat schoordraadje te spannen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 13:38

die Miran liet zien heb ik ook, van hetzelfde bedrijf.
Prima kwaliteit, maar qua verzetten vind ik die met beugel zoals in de 2e post boven mij fijner, minder kans op breken van de voet door die beugel.

Ik ben ook heel hard aan het duimen dat die regen gaat komen :)
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 26-04-20 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:39

Ik heb de bruine prikpaaltjes van gallagher met die stijgbeugelvoet, nu anderhalf jaar in gebruik voor mn strookbegrazing en erg tevreden van, maar inderdaad, als er erg veel druk op staat trekken ze wel krom. Ik heb ook net als dubbeldun extra isolatoren in de houten palen van mn buitenomheining zitten.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:00

pluisbeer schreef:
Wij zetten een paaltje(zo'n ijzeren met een krul aan de bovenkant) op de hoek en dan span ik een touwtje schuin naar de grond vanaf de bovenkant en steek dat vast in de grond met een ander paaltje(zet van zo'n zelfde paaltje en steek de draad aan de onderkant vast op de grond). Zou j e ook met een haring van een tent kunnen doen. Dat is dus eigenlijk het idee, zoals je de scheerlijnen van een tent of windscherm vastzet.
Foto zou handig zijn :o

Zonder foto snap ik hem ook en vind dit wel een erg goed idee voor de paaltjes die niet steeds verzet worden!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:20

Grappig, die palen met stijgbeugelvoet heb ik juist allemaal weggedaan omdat ze zo snel bij de voet leken af te breken.. Maar lees dat hier mensen er juist weer fijner ervaringen mee hebben. Wij hebben hier de helft van de tijd ook keiharde grond (als het droog is vooral), maar behalve dat eruit trekken dan wat spierkracht vereist, nooit problemen gehad met dat het onderste stukje afbreekt als je je voet erop zet.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:12

Ik vind voor strookbegrazing of stukje afzetten die paaltjes met stijgbeugel ook heel fijn!

Vandaag nog gebruikt, ze mochten het land op maar dan wel in een kleiner stuk. Dus hup, die paaltjes er in en paardjes lekker op t gras!

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:03

Amalarab schreef:
Ik hoorde via via dat een boer per 1 m3 mest, €15 afvoerkosten moet betalen.
Hij kan 50m3 mest kwijt zonder afvoerkosten als hij mijn weiland er op papier bij krijgt.
Dus €750!
Ik had al zo’n idee..

Dat is interresante info....wij tekenen voor mestafvoer, denk weiland op papier en moeten daarnaast betalen voor onze mest -O- ga hier is induiken..... dat zou de boer dubbel nee 3 dubbel geld opleveren... land op papier, wat we betalen en mest voor zijn land |(

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:08

Hier krijgen we in ruil dat hij mest op ons land mag rijden en dat dus ook papier kan zetten,l dat hij loonwerk gratis doet zoals het maaien van het gras en dat ook draait.
Hij heeft ook een rondebalen pers en dat betalen we wel per pak. Maar meer ook niet.
Zo hebben wij goedkoop hooi.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:09

Meeste boeren zijn blij dat ze uit kunnen rijden dus dat is voor de weide bezitter toch echt in 99 procent van de gevallen gratis.
Ik zou er ook niet voor betalen en eens vragen hoe dat zit of naar een andere boer gaan en daar eens neerleggen of die het wil komen doen,

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:47

Heb het niet over uitrijden. Maar afvoeren..... we tekenen ook en betalen :( vraag me af of we de boer niet te veel spekken

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:58

Hier komen ze injecteren met rundermest.
Hoef niets te betalen maar moet wel tekenen.
Ken zelf gebieden waar je geld toe krijgt omdat boeren blij zijn dat ze de mest kunnen afvoeren op het land.

Hier het onkruid tot nu toe goed onder controle zonder gif!
- zuring trek ik uit of hak de bladeren af met een schep
- jkk trek ik uit
- brandnetels trek ik uit met handschoenen
- bramen knip ik bij de grond af
- kale stukken doorzaaien

Afbeelding

Het is intensief maar het lijkt wel te werken. Nu toch tijd over ivm Corona en vind het niet erg om te doen. Wordt heel gelukkig van een strak graslandje!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:07

Ik weet idd nog wel hoeveel werk ik aan mijn halve hectare had. Maar mijn paarden aten zo weinig gras dat ik zelfs nog 2x heb kunnen hooien.
Toen ik het huurde was het zwaar verwaarloosd, met bossen zuring van wel 1 m3. Die had ik er op het laatst aardig onder :)