Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:56

Goh, veel Grand Vitara's in dit topic! Ik heb er ook al eentje. Een dieseluitvoering, want ik rij gemiddeld 50.000 km per jaar (mn voor werk). Ik heb mijn auto nu 3 jaar en ik vind het een heerlijke auto, zowel om voor mijn werk in te rijden als met een trailer.
Verder ben ik menner, dus ik heb zo'n lange mentrailer waar de kar voorop kan én ik moet de kar ook mee nemen, dus ik heb wel een beetje gewicht extra er achter hangen.

Verder koop ik mijn trailers altijd nieuw (nu 3 trailers gehad). Degene waar we het langste mee hebben gedaan was een 2 paards Bockmann, daar hebben we zo'n 10 jaar mee gereden. Langer durfde ik niet, want de trailer werd toch wel slechter. Daarom hebben we die verkocht en weer een nieuwe gekocht. Dat was een Hotra, daar heb ik maar 3 jaar mee gereden en 2 jaar geleden heb ik een nieuwe Atec mentrailer gekocht mét zadelkamer. Echt een fijn ding!

Hier trouwens ook een dik pak sneeuw, de paarden waren erg onrustig. Voor de veulentjes was dit natuurlijk ook de eerste keer dat ze sneeuw zagen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:01

@gypsy, het is gelukt, heb contact met Delphi2 , hahaha......ik ga vanmiddag opmetend foto's maken van haar voeten en dan maken we een afspraak om te passen. Bedankt voor de tip.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:14

Goed van je merrie urielle! Hopelijk nu geen rare vertoningen meer en een zorgeloze dracht verder! :)

Hier staan de stallen altijd open qua luik.. lekker veel frisse lucht en ruimte genoeg om uit de wind te gaan staan en ze vinden het ook gewoon veel fijner zo.. ;)

Veulies wilden we eerst binnenzetten met sneeuw voorspellingen enzo maar aangezien de eerste keer sneeuw totaaaaal onverwacht kwam 27dec stonden ze die bewuste nacht nog buiten.. :) (uiteraard was hun stal gewoon open en lekker dik opgestrooid dus schuilen kon :) ) mr ze maakten er niets van en mss was het nog wel het beste zo? Dan waren ze er stilaan aan gewend ipv anders grote cinema als de stal weer openging Met plots een witte wereld voor hun neus... ;)
Dus nu gewoon ook alles open gelaten. ;) hun stal is 4m50 op 4m50 dus plek zat om helemaal lekker warm weg te kruipen! :) maar ze zitten toch veel te graag buiten.. :+

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:32

Ik blijf lezen hier. Ik rijd een vw transporter met erachter een humbaur xanthos met koetsframe. Ideale combinatie ben er heel blij mee. Mijn vorige trailer was 8 jaar oud toen ik m in ging ruilen. De trailer daarvoor was een stuk ouder. Morgen een rotklus te doen. De dames hebben het lint gesloopt van de paddock.
Hier staat Det onder een 370 grams rhino met hals. En Fera 200 grams. Gaat prima.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:38

Ipsilonka; heb jij geen last dat die halsdekens de manen ruïneren? Ik heb al mijn horseware-hals-dekens verkocht om die reden, bij mijn paarden bleven er geen manen over. Vooral niet bij mijn hengst, die heeft een flinke kap, dus dat schuurde echt teveel tegen die hals van de halsdeken aan.

Ik heb wel allemaal horseware-dekens op, allemaal donkerblauw (tja, ziet er netter uit dan allerlei kleuren dekens / verschillende dekens).
Alleen de twee veulentjes hebben geen deken op. De fokmerrie heeft maar 100 gram op, Kanway (de hengst) 200 gram (met hem rij ik nu niet zo fanatiek) en met Kanysha nu 200 grams outdoor deken en daaronder 200 gram onderdeken (met haar rij ik nu het fanatiekste).
Ik heb ze niet geschoren. Dat deed ik voorgaande jaren wel, maar Kanway doet niet al te veel en Kanysha is nog jong dus werkt ook niet zo zwaar. Tot nu toe is scheren ook nog niet nodig.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:44

Blijft inderdaad een leuk topic! Wij hebben een Volvo V70, 2.4, een automaat. Fijnste auto ever! Daar heb ik een kleine anderhalfpaards trailer achter (Hotra geloof ik). Heel oud ding maar keurig opgeknapt maar ben nu aan het sparen voor een andere. Wil graag een 2 paards want we hebben sinds een half jaar ook 2 paarden. :+

Hier de paarden allebei geschoren en de ene onder een 220 Wheaterbeeta (superfijn merk) en de ander een dikke onderdeken (geen idee hoe dik, wel zwaar dus vrij warm gok ik) en een gevoerde horseware, het andere fijne merk!

En hier een flink pak sneeuw, paarden vinden het zalig buiten!
Laatst bijgewerkt door kristelhans op 24-01-15 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:44

@urielle: dus idd is het veulen nu groot genoeg en moet ze wennen aan de beweging. Die 'koliek'verschijnselen zijn meestal van voorbijgaande aard. Een 'maiden'mare reageert dan net iets gevoeliger als een 'pro' :)

Hier ook vet 5 cm sneeuw en de meiden maar binnen laten staan om eerst te eten. Dan wil ik straks eerst de PP sneeuwvrij maken zodat dat straks geen baggerbende wordt en mogen ze even op de longeerpaddock in de sneeuw spelen.
De regen en sneeuw wisselen hier elkaar af.

Ik zoek voor op de PP ook nog iets van waterdoorlatende vloerbedekking. Die grastegels is geen optie, die moeten te uitgebreid gelegd worden.
Ik dacht aan sportkunstsgras omgekeerd (rubbergaatjes laag boven) of oude vloerbedekking zonder foam . Dat heb ik ook al voor de schuiltent liggen n dat bevalt hel goed.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:50

Jeetje wat gaat dit topic hard!

Hier gelukkig geen sneeuw, maar vanmorgen vroeg wel spekglad/nat. Nu komt het zonnetje een beetje door. Smeltende ijs weg geveegd van de bestrating en paardjes gewoon lekker los gelaten. Paddock./bak ontdooit nu gelukkig wel hard.

Ik heb mijn (niet geschoren) paarden onder 300gr staan, afgelopen nachten met hals. Ze staan echt buiten dus dan is het wel fijn een warm jasje aan te hebben met dit weer, vachten ook een beetje kort houden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:56

Hier niets geschoren dus ook lekker zonder jas, bevalt prima en de paarden hebben er tot nu toe nog geen last van gehad.
Gelukkig nog geen sneeuw hier, wel wat vorst nog en op dit moment wat regen dus dat zal wel opvriezen straks.

Hier nu een Mitsubishi pajero, grote grijs kenteken uitvoering en diesel uiteraard.
Trailer mag nog even wachten ivm de kosten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:59

Paarden vinden het tof. Ik niet. De kat was ronduit zielig. baby's eerste sneeuw, maar hij vond het vreselijk. Ik heb hem uiteindelijk naar binnen moeten dragen, want hij ging niet meer voor- of achteruit. Met vier poten wijd en een dikke staart stond hij radeloos in het midden van de tuin. :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:02

Hahahaha dat bekkie Lorette _O- en die kat! raap me op _O- _O- :')

Hier ligt zeker al 6 cm sneeuw :\ ja ik ga me maar eens in wat thermokleding hijsen en buitenspelen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:07

Hier wil de kat niet eens naar buiten. Die kijkt om het hoekje van de open deur en weet niet hoe snel ze weg moet komen :D

Ik ben benieuwd of die van mij nog 'druk' gaan doen als ze er uit mogen :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:07

Hier gingen ze uit hun dak toen ze de weide op mochten :D Én sneeuw...én gras...snel neus in de speurmodus en de voet in de schraapmodus :Y)

Hier zijn ze echt dol op de sneeuw :j ligt hier een aardig pak (cm of 7) dus zal wel even duren voordat het weg is.

Afbeelding

Hihi...sommige katten ook :P

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:18

2 jaar geleden had mijn ene paard een schaafplek op zijn schouder/elleboog en moest daarvoor 2 weken op stal blijven. In die tijd mooi genezen. Mocht hij weer naar buiten, ging het sneeuewen... Toen was het zo:

En dat is precies de reden waarom ik ze elke dag naar buiten doe. Anders durf ik het niet meer, want dan zijn ze idioot. :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:21

Die gaan er stevig tegen aan :D
Ik zou ook mijn hart vasthouden...
Punt is dat mijn ouwetje van 29 niet zo snel meer is in het ontwijken van uitslaande hoeven en dat degen die de hoeven uitslaat zo onbenullig is in haar aktie dat ze zichzelf iets aan doet....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:32

Urielle schreef:
pol013 schreef:
grensgeval.... whatever. Op een zware 4 wheel na zijn er maar weinig auto's op concours te vinden die daar echt over heen gaan.
En met een zware jeep ga ik geen 40.000km per jaar rijden.
Een Suzuki grand vitara 2.0 benzine is bijvoorbeeld maar 90kg zwaarder. Kan bijlange na niet zo fijn vooruit (140pg, 183Nm) maar mag wel 200kg meer trekken.

Ik rij een Grand Vitara 1.9 en die mag 2000 trekken, rijdt toch al fijner met de trailer dan de Volvo V70 hiervoor die 1800 mocht trekken. En dan rij ik met een anderhalf paards met MTM 1300 kg!

Ik vind écht dat als je kiest om met levende have op pad te gaan dat je dan niet aan je grenzen moet zitten, gewoon er ruim over. En wil je niet naar je werk met zo'n zware bak dan pak je er maar een kleintje bij voor de grote kilometers.

Maar mijn punt is dus nu net dat je dus niet zomaar aan de buitenkant kunt zien of een auto kantje boord is. Ik heb een op het oog kleine auto er voor staan maar die weegt vaak bijna (give or take 90kg, dat is 1 persoon meer of minder in de auto) net zo veel als de populaire 'jeeps' (zeker als het de benzine uitvoeringen zijn). Om ever vermogen om iets vooruit op te lossen maar niet te spreken.
Als ik er voor mij zelf maar uit ben dat ik er al 8 jaar veilig mee onderweg ben. Toch?

Maar laat ik ophouden! Paarden aan huis toch?

Weer sneeuw. Gatver! De les van vanmiddag maar alvast af gezegd.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:33

Lorette...dat deed Fax ook na een verplichte week boxrust.Alleen had ik hem naast mij lopen,ik durfde hem niet op het land te gooien :P

Ben snel met hem teruggegaan en hebben de andere paarden even binnen gezet zodat hij alleen even kon uitrazen zonder dat de anderen hem nog even gingen aanmoedigen.
Was wel loslaten en weglopen,kun je beter niet kijken...je houd je hart vast :+

Na 20 minuten was hij klaar en is de rest weer losgelaten.

Nu blij dat ze 24/7 buiten staan,scheelt enorm bokkensprongen met glad vriesweer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:39

Is ook zo Pol013 maar als ik dan ikweetnietmeerwie hier lees die nu net een nieuwe trailer had die maar net aan de maat zit,dan denk ik dat moet je sowieso niet willen,ook al kan het nét wel volgens de gewichten.

En dat concours dat er een klein golfje naast me stond met een stevige tweepaards trailer met twee grote warmbloeden, dan ben je gewoon echt roekeloos bezig.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:46

Ik ben lekker aan het puzzelen hier. Komt als alles goed gaat donderdag een nieuwe bewoner naar hier. 2,5 jarige hengst. En mijn schetlander is een merrie........

Denk dat ik tijdelijk een stukje bak opoffer als nachtpaddock. En het lege hooihok van 6 x 3 als schuilstal geef. Dan een extra omheining om het afgezette stukje wei zodat ze wel allebei op de wei kunnen maar niet aan elkaar kunnen zitten. Overal weer stroom op zetten en hopen dat ik hem dan tussen de prikpaaltjes kan houden.

Hij wordt wel voor het voorjaar gecastreerd maar wil hem eerst laten wennen hier en dan pas doen om kans op infecties te verkleinen.

In het uiterste geval zet ik ruin en hengst bij elkaar en zoek ik een tijdelijk onderkomen voor mijn merrie. die is nog wel tijdelijk welkom bij de overburen of de vorige eigenaren.

Stallen en plek genoeg, nu nog even praktisch inkleden.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 24-01-15 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:48

Urielle schreef:
Is ook zo Pol013 maar als ik dan ikweetnietmeerwie hier lees die nu net een nieuwe trailer had die maar net aan de maat zit,dan denk ik dat moet je sowieso niet willen,ook al kan het nét wel volgens de gewichten.

En dat concours dat er een klein golfje naast me stond met een stevige tweepaards trailer met twee grote warmbloeden, dan ben je gewoon echt roekeloos bezig.

Juk, nee. No way!
Als dat je referentie kader is snap ik je opmerkingen echt helemaal!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 11:50

Haha Lorette, letterlijk een pussy, die kat van je..

Hier geen sneeuw, zelfs niets aangevroren.. En nu een mooi zonnetje :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:52

Ik weet niet wat voor paard het is, maar ik heb ze (hengsten) zonder moeite door de hardhouten omheining met stoom heen zien wandelen, had nieteens een aanloop nodig, om bij een merrie te komen die 2 weides verderop stond.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:00

Stoom op je hekken, lekker wallum :+

Gaaf filmpje lorette . Lekker gek!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:03

_O- daar schrikken ze wel van hoor ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:06

Jullie kletsen aardig door!!

Hier ook sneeuw. Ben nog niet buiten geweest, vanuit mijn raam leeft het grootste gedeelte van de paarden nog (de rest staat wrs buiten beeld :P ). Ik had vanavond dienst tot 02, werd iets later, dus was 03:30 pas thuis. Heb toen nog gevoerd, kon ik nu uitslapen. Planning was tot een uurtje of 12 - 13, maar helaas wakker ge-appt. Ach ja, dan maar sneeuwfoto's maken :) Mijn veulen maakt het nu ook voor het eerst mee, en ik acht de kans klein dat je jaarling vorig jaar buiten is geweest maar veulen stond net gewoon met voetje op rust dus ze heeft het overleefd :')