Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ShamalArabs schreef:Lusitana schreef:Dan was het een ander (bowen waarschijnlijk). Excuus ,maar het blijft hetzelfde, wat de een genoeg vindt, vind de ander niet genoeg. Er is geen magische formule van uren om te voldoen aan de basisbehoeften dus daar kan op heel veel manier invulling aan worden gegeven.
Hier even op terugkomende; Hoewel ik ze overdag zomer en winter, weer of geen weer, altijd buiten heb, weliswaar met een modderstukje maar ook ruim voldoende gras, pleit ik hier voor de mensen die soms gewoon geen keuze hebben in de randstad in de wintermaanden bijv. En ik ben niet specifiek tegen paddocks, het is immers ook een manier van vrije beweging.
Maar... Als ik moet zeggen wat ik persoonlijk voor mezelf, mijn paarden en de paarden in mijn zorg, genoeg vind; dan ga ik never akkoord met paddocks of dagen achtereen langer dan een uitzonderings-weekendje 1x in de zoveel tijd op stal. Een paard hoort niet op zand, in gras zit heel veel wat niet meer in ruwvoer zit. Ze groeien er beter van, ze ogen veel gezonder. Ik zie hier het duidelijke verschil tussen de maanden dat het sneeuwt en vriest en het gras echt op is omdat de winter te lang duurt (zoals afgelopen winter dus) en ze dus van ruwvoer leven ipv gras en het moment dat het gras weer groeit.
Ik vind het niet genoeg als ze zonder moeten. Eind vorig jaar had ik te veel paarden staan, alles in gebruik, dus toen de winter te lang duurde kwamen we gras tekort. Dat zal deze winter niet gebeuren, tenzij we vanaf december tot en met mei sneeuw en temperaturen onder de 10 graden hebbenAlles wat betegeld of volgestort met zand is, is GEEN GRAS. Zo simpel is het.
Dat gezegd hebbende; ik denk dat je voor dit topic onderscheid moet maken tussen wat jij voor jouw paarden als minimum stelt, en wat je vind dat de rest van nederland als minimum moet hebben.
Gini schreef:Jimmyke92 schreef:Ook iedereen die roept dat een paard het fijn vind op stal te staan, dat is hartstikke aangeleerd gedrag.
Vanaf veulen vindt mijn paard de stal gewoon fijn hoor. Pas op, ze staat heel graag buiten en dolt graag wat met anderen. Maar ze vindt het ook wel weer goed wanneer ze even in haar eentje kan gaan staan suffen of hooi knabbelen in de stal.
En aangeleerd gedrag? Als je dat als argument gaat nemen, dan kan je daar alles wel op betrekken. Het feit dat jouw paard achter het stroomdraadje blijft staan is ook aangeleerd gedrag. Weg dus maar met draadje? Denk het niet.
Lusitana schreef:Nogmaals, als een paard niet prettig voelt in en situatie, hebben we de plicht om dat te veranderen, of dat nu naar meer of minder stal of weidegang is of simpelweg een andere (soort) stal of weide.
Maar het is niet terecht om eigenaren van paarden die gewoon goed in hun vel zitten aan te vallen op het feit dat hun paarden in jouw ogen te lang op stal staan.
VogeltjeM schreef:Lusitana schreef:Nogmaals, als een paard niet prettig voelt in en situatie, hebben we de plicht om dat te veranderen, of dat nu naar meer of minder stal of weidegang is of simpelweg een andere (soort) stal of weide.
Maar het is niet terecht om eigenaren van paarden die gewoon goed in hun vel zitten aan te vallen op het feit dat hun paarden in jouw ogen te lang op stal staan.
Maar het probleem is: hoe zie je dat hij goed in zijn vel zit? Dat is ten eerste erg relatief en ik denk ook gewoon heel subjectief.
Iemand die ik kent houdt haar paard op stal (met twee uurtjes paddock in zn eentje of een uurtje stapmolen), en als ik dat paard zie (en de andere paarden daar op stal overigens ook) zie ik dat dat paard niet ontspannen oogt. Het is een uitdrukking in het gelaat, de ogen staan anders, het is heel moeilijk uitleggen wat ik bedoel. Ook schrikt dat paard echt van álles (emmertje dat anders staat, stalhondje dat de hoek om komt gewandeld). Ik noem dat dus gestrest en zou niet zeggen dat dat paard lekker in zijn vel zit, zij noemt het echter 'vrolijk'. En wie bepaalt wat het echt is? ... Niks is zo onderhevig aan onze wil als onze waarneming. Er is een hele rij aan biases waardoor je dingen anders (in veel gevallen rooskleuriger, in je eigen voordeel) waarneemt dan ze in feite zijn. En ik denk dat dit bij veel mensen speelt die hun paarden zoveel op stal hebben. En misschien ook wel bij mij hoor, maar ik denk dat de kans groter is dat je dier écht gelukkig is wanneer je zoveel mogelijk aansluit bij zijn natuurlijke behoeften, dan wanneer je hem iets biedt dat daar drastisch tegenin gaat.
Plus dan heb je nog het feit dat paarden de grootste crap ondergaan van mensen zonder zelfs maar te protesteren, denk aan slecht passend tuig, ruiters met groffe handen, stuiterende ruiters, ze worden geslagen, tot bloedens toe met sporen geprikt. Ze ondergaan het gewoon, zo zijn ze helaas. Met een stal zal dat niet veel anders zijn. Hij ondergaat het. Je ziet er niks bijzonders aan. Maar of hij werkelijk happy is?
VogeltjeM schreef:Maar het probleem is: hoe zie je dat hij goed in zijn vel zit? Dat is ten eerste erg relatief en ik denk ook gewoon heel subjectief.
Plus dan heb je nog het feit dat paarden de grootste crap ondergaan van mensen zonder zelfs maar te protesteren, denk aan slecht passend tuig, ruiters met groffe handen, stuiterende ruiters, ze worden geslagen, tot bloedens toe met sporen geprikt. Ze ondergaan het gewoon, zo zijn ze helaas. Met een stal zal dat niet veel anders zijn. Hij ondergaat het. Je ziet er niks bijzonders aan. Maar of hij werkelijk happy is?
Esmeej333 schreef:Ten eerste is dat in deze tijd van het jaarin een groot deel van nederland wel waar, maar ik vind zelf dat die vergelijking ook niet kan, en dat geef ik ook aan. Ik vind modder op zich ook niet eens iets slechts, als het maar niet betekent dat er meteen geen eten is, en de meeste mensen willen geen paarden op nat land om het land te sparen en daar zit toch ook wel weer logica in, of niet soms?Andersom wordt dat anders ook steeds gedaan, ja maar buiten staat hij in de modder.
Ik zeg toch precies hetzelfde? Er moet aan bepaalde voorwaarden voldaan. Maar dat kan ook op een goede stal met wat minder buiten.Citaat:Sorry maar ik blijf erbij dat een paard een paard is. We hebben het hier niet over een compleet ander diersoort ofzo. Paarden blijven paarden, met behoefte aan beweging, vrijheid, en sociaal contact. Granpix kwpner of boerenknol, een paard hoort goede buitengang, en als hij ook op stal staat een goede stal te hebben.
Nee, want dat komt je niet uit of wat? Waar het om gaat is dat we aanpassingen maken in het houden van dieren die voor ons praktisch zijn en nog wel zo veel mogelijk of totaal aan de behoeftes voldoet.Citaat:De vergelijking met honden vind ik gewoon niet kloppend.
Citaat:Waarom is het in jouw ogen dan wel oké om alle Noriken en koudbloeden, liever lui dan moe te noemen? Dan scheer je een heel, ras een heel type over een kam, en kijk je ook niet naar het individu?! Of geldt dat alleen voor warmbloeden?
VogeltjeM schreef:Maar het probleem is: hoe zie je dat hij goed in zijn vel zit? Dat is ten eerste erg relatief en ik denk ook gewoon heel subjectief.
Jimmyke92 schreef:Gini schreef:En aangeleerd gedrag? Als je dat als argument gaat nemen, dan kan je daar alles wel op betrekken. Het feit dat jouw paard achter het stroomdraadje blijft staan is ook aangeleerd gedrag. Weg dus maar met draadje? Denk het niet.
Een draadje weg halen en het paard in gevaarlijke situaties brengen is niet hetzelfde als een paard uit een vierkant hok laten.
Urielle schreef:Mijn ruin is juist verpest voor de wei door het afspenen op verkeerde manier. In de eerste jaren bij mij durfde hij niet eens te grazen, stond altijd op wacht klaar om weg te rennen. Opstal was hij veel geruster omdat hij dan kon overzien waar het gevaar vandaan zou komen (op een stal had hij luiken aan twee kanten en dat was dus ook drama voor hem) Nu hij aan huis staat, is het voor het eerst dat ik hem bijv. ook op een warme zomerdag languit liggend zie zonnen en slapen. Hij is er nu ook eindelijk in gerust dat bekende paarden hem geen kwaad zullen doen (op wedstrijd is een heftig langs galopperend paard nog steeds eng, net als paarden die in verzet gaan en dat zal er niet meer uit gaan denk ik). Maar dan waren we dus wel 5 jaar verder want hij is alweer 10 jaar en ik heb hem gekocht als tweejarige (we hebben het huis 3 jaar).
Esmeej333 schreef:De gemiddelde stal in NL is ook anders niet je van het. Net zo goed realiteit, maar dat gebruik ik ook niet als argument, maar andersom wordt die zogenaamde modderwei wel steeds genoemd.
Dan moet je of goed weide management doen, dus op tijd wisselen, of je zorgt voor de winter voor ruime paddocks. In de winter moet je bijna altijd wel met ruwvoer bijvoeren, of je paard nou op de paddock of op het gras staat
Je kunt niet gaan verstoppen achter het feit dat de weide niet kapot gelopen mag worden om paarden maar op stal op te sluiten, dan ben je verantwoordelijk om die vrije beweging op andere manier te geven, op de paddock bijvoorbeeld.
Ik kan best op die vergelijking ingaan hoor, prima. Voor honden geld in mijn ogen net zo goed dat je moet voldoen aan beweging en sociale behoeftes. Honden moet je ook niet de wel dag alleen in bench opsluiten. Vergelijking hond in een huis en paard in een stal is verhoudingsgewijs ook al heel anders.Hond kan in een huis veel meer bewegen dan een paard in zijn stal. Maar ook een hond moet in mijn ogen vrij kunnen bewegen buiten, met soortgenoten.
Maar we hebben het hier over paarden, als we het steeds over honden gaan hebben kun je daar beter een topic over openen. Ik vind jagen een ander soort behoefte dan beweging. Bewegen is gezond, goed voor ze. Jagen niet want voedsel krijgen ze toch wel. Sommige rassen zit volgens ook nog amper jachtinstinct in. Zie de gemiddelde schoot chihuahua niet achter een schaap aanrennen.
Warmbloed hengsten zijn echt niet standaard anders dan koudbloedhengsten.
Urielle schreef:Als dat van afgelopen week is heb je toch blijkbaar wel een hoog gelegen perceel tov de rest Gypsy![]()
Overigens kun je beter ergens zitten waar veel water is (rivieren, sloten, beekjes...) waar dat je water naartoe kunt dan iets waar je het kunstmatig moet afvoeren![]()
Maarre... applaus dat je paarden wit zijn en droog staan als je dat wou horen
Jimmyke92 schreef:Vind ik persoonlijk apart. Een paard is een vluchtdier die zich graag op open vlaktes bevind zodat ze ook altijd kunnen vluchten. In een stal kunnen ze juist geen kant op mocht er gevaar komen. Ik ken ook wel een paard wat helemaal paniekerig in de wei stond altijd, die rende dan langs het hek heen en weer tot ie weer naar stal mocht. Was puur aangeleerd gedrag en niet beter weten.