Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:24

Dat was ook exact de reden waarom ik dat schreef :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:41

ShamalArabs schreef:
Lusitana schreef:
Dan was het een ander (bowen waarschijnlijk). Excuus ,maar het blijft hetzelfde, wat de een genoeg vindt, vind de ander niet genoeg. Er is geen magische formule van uren om te voldoen aan de basisbehoeften dus daar kan op heel veel manier invulling aan worden gegeven.

Hier even op terugkomende; Hoewel ik ze overdag zomer en winter, weer of geen weer, altijd buiten heb, weliswaar met een modderstukje maar ook ruim voldoende gras, pleit ik hier voor de mensen die soms gewoon geen keuze hebben in de randstad in de wintermaanden bijv. En ik ben niet specifiek tegen paddocks, het is immers ook een manier van vrije beweging.

Maar... Als ik moet zeggen wat ik persoonlijk voor mezelf, mijn paarden en de paarden in mijn zorg, genoeg vind; dan ga ik never akkoord met paddocks of dagen achtereen langer dan een uitzonderings-weekendje 1x in de zoveel tijd op stal. Een paard hoort niet op zand, in gras zit heel veel wat niet meer in ruwvoer zit. Ze groeien er beter van, ze ogen veel gezonder. Ik zie hier het duidelijke verschil tussen de maanden dat het sneeuwt en vriest en het gras echt op is omdat de winter te lang duurt (zoals afgelopen winter dus) en ze dus van ruwvoer leven ipv gras en het moment dat het gras weer groeit.
Ik vind het niet genoeg als ze zonder moeten. Eind vorig jaar had ik te veel paarden staan, alles in gebruik, dus toen de winter te lang duurde kwamen we gras tekort. Dat zal deze winter niet gebeuren, tenzij we vanaf december tot en met mei sneeuw en temperaturen onder de 10 graden hebben :+ Alles wat betegeld of volgestort met zand is, is GEEN GRAS. Zo simpel is het.

Dat gezegd hebbende; ik denk dat je voor dit topic onderscheid moet maken tussen wat jij voor jouw paarden als minimum stelt, en wat je vind dat de rest van nederland als minimum moet hebben.

Jij hebt gelukkig geen paard met insuline resistentie. Ik wel. Hij heeft jarenlang op gras gestaan, 24/7, maar helaas werd hij er ziek van. Ik vond het verschrikkelijk hem uit zo'n geweldige omgeving te halen (hij leefde op een paar hectare land, middenin de natuur in een vaste groep, waar hij jaren mee heeft gestaan). Inmiddels hou ik hem van ca. april tot vorige week overdag op gras en de nachten op zand. Nu het zo nat is, staat hij 24/7 op de paddock met verhard stuk en schuilstal. We hoopten dat we ze tot ver in december op het land konden houden overdag, maar het weer is te nat, helaas...... Fysiek is hij enorm opgeknapt. Ik merk nu niets meer van zijn insuline resistentie. Hij kan overdag uren heerlijk grazen, zonder graasmasker en voor mij, zonder angst voor hoefbevangenheid. Niet elk paard doet het goed op 24/7 gras en echt, ik heb alles geprobeerd (schraal land/langer gras/strookbegrazing/nog meer training). Maar hij was mentaal wel heel gelukkig in die groep op het gras. Gelukkig is hij nu gewend aan deze plek met deze paarden (sta er alweer bijna een jaar). En hij doet het prima. Fysiek en mentaal. Ik ben er blij mee. :j

Jimmyke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:02

Gini schreef:
Jimmyke92 schreef:
Ook iedereen die roept dat een paard het fijn vind op stal te staan, dat is hartstikke aangeleerd gedrag.

Vanaf veulen vindt mijn paard de stal gewoon fijn hoor. Pas op, ze staat heel graag buiten en dolt graag wat met anderen. Maar ze vindt het ook wel weer goed wanneer ze even in haar eentje kan gaan staan suffen of hooi knabbelen in de stal.
En aangeleerd gedrag? Als je dat als argument gaat nemen, dan kan je daar alles wel op betrekken. Het feit dat jouw paard achter het stroomdraadje blijft staan is ook aangeleerd gedrag. Weg dus maar met draadje? Denk het niet. :+

Een draadje weg halen en het paard in gevaarlijke situaties brengen is niet hetzelfde als een paard uit een vierkant hok laten. Een paard die gewend is op stal te staan, zal dit uiteraard als gewoonte gaan bezien. Maar van nature zou dit nooit iets zijn wat een paard fijn vind. Uiteraard is het paard er voor ons plezier, en zijn dingen aangepast naar de behoefte van de mens, maar wij kunnen ons best doen alles zo natuurlijk mogelijk te maken voor onze paarden. Natuur is nog steeds iets wat in ieder paard zit, ze hebben altijd nog instinkt en het blijven kudde dieren. Nogmaals. ik ben niet tegen paarden die snachts op stal gaan. Sterker nog, precies de argumenten die jij geeft heb ik in mijn bericht gegeven. Het tot rust komen, eten voor zichzelf rustig kunnen eten etc.
Aangeleerd gedrag om het veilig te houden, en aangeleerd gedrag voor de luxe van de mens, of wat mensen DENKEN dat een luxe is voor een paard vind ik een verschil.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:35

Ik heb het liever over comfort.
Het ene comfort is het andere niet en niet alles is even erg, sommige dingen zelfs gewoon noodzakelijk in bepaalde situaties.

Voor het paard op zich maakt het natuurlijk geen drol uit waarom een en ander is aangeleerd.....

Nogmaals, als een paard niet prettig voelt in en situatie, hebben we de plicht om dat te veranderen, of dat nu naar meer of minder stal of weidegang is of simpelweg een andere (soort) stal of weide.

Maar het is niet terecht om eigenaren van paarden die gewoon goed in hun vel zitten aan te vallen op het feit dat hun paarden in jouw ogen te lang op stal staan.

Wel moeten die typisch hollandse prefab 3x3m stallen voor paarden gaan verdwijnen, maar dat kan natuurlijk niet in 1 klap.
Het beste gaan er mensen om de tafel zitten met de fabrikanten daarvan voor de nodige aanpassingen. Als de bovenste helft van de wanden verdwijnt en de schuifdeuren normal halve deuren worden en er een minstens een meter in de breedte en in de lengte bij komt, is het al een heel andere beleving voor de paarden op stal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:46

Ik vind trouwens ook dat als je een schrijnend geval ziet in je eigen omgeving/stal, je die eigenaar moet aanspreken, en wel op een vriendelijk open manier (anders schieten ze alleen in de verdediging en veranderd er echt niks) en desnoods bied je je hulp aan om dingen te verbeteren.
En begin dan niet meteen over het andere uiterste, maar over een beginnetje dat te behappen is. Vraag naar de mogelijkheden of denk daarover mee.
Dan doe je tenminste echt iets voor het betreffende paard, erover klagen op bokt schiet niet echt op.

We WETEN dat er soms paarden zijn die niet genoeg van stal komen, maar alleen mensen in de omgeving van die paarden kunnen daar iets aan veranderen, niet mensen die achter de computer in een forum posten.

Draag dus je steentje actief bij.

Zo heb ik zelf ook eens een hengst aangenomen die niet van stal kwam. Niet omdat ik die zo nodig wilde (zat nogal een reputatie aan en hij was flink kreupel), maar omdat ik wat voor dat paard wilde betekenen.
Die heb ik uiteindelijk twee jaar gedaan (waarin hij opbloeide) en nu staat hij in zijn uppie op de wei, wat ik nog zieliger vindt dan op die stal waar er tenminste nog gezelschap was.

In nederland heb ik ook plenty paarden van anderen "gedaan" die te weinig tijd hadden omdat ze anders niet genoeg van stal zouden komen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:14

Lusitana schreef:
Nogmaals, als een paard niet prettig voelt in en situatie, hebben we de plicht om dat te veranderen, of dat nu naar meer of minder stal of weidegang is of simpelweg een andere (soort) stal of weide.

Maar het is niet terecht om eigenaren van paarden die gewoon goed in hun vel zitten aan te vallen op het feit dat hun paarden in jouw ogen te lang op stal staan.

Maar het probleem is: hoe zie je dat hij goed in zijn vel zit? Dat is ten eerste erg relatief en ik denk ook gewoon heel subjectief.

Iemand die ik kent houdt haar paard op stal (met twee uurtjes paddock in zn eentje of een uurtje stapmolen), en als ik dat paard zie (en de andere paarden daar op stal overigens ook) zie ik dat dat paard niet ontspannen oogt. Het is een uitdrukking in het gelaat, de ogen staan anders, het is heel moeilijk uitleggen wat ik bedoel. Ook schrikt dat paard echt van álles (emmertje dat anders staat, stalhondje dat de hoek om komt gewandeld). Ik noem dat dus gestrest en zou niet zeggen dat dat paard lekker in zijn vel zit, zij noemt het echter 'vrolijk'. En wie bepaalt wat het echt is? ... Niks is zo onderhevig aan onze wil als onze waarneming. Er is een hele rij aan biases waardoor je dingen anders (in veel gevallen rooskleuriger, in je eigen voordeel) waarneemt dan ze in feite zijn. En ik denk dat dit bij veel mensen speelt die hun paarden zoveel op stal hebben. En misschien ook wel bij mij hoor, maar ik denk dat de kans groter is dat je dier écht gelukkig is wanneer je zoveel mogelijk aansluit bij zijn natuurlijke behoeften, dan wanneer je hem iets biedt dat daar drastisch tegenin gaat.

Plus dan heb je nog het feit dat paarden de grootste crap ondergaan van mensen zonder zelfs maar te protesteren, denk aan slecht passend tuig, ruiters met groffe handen, stuiterende ruiters, ze worden geslagen, tot bloedens toe met sporen geprikt. Ze ondergaan het gewoon, zo zijn ze helaas. Met een stal zal dat niet veel anders zijn. Hij ondergaat het. Je ziet er niks bijzonders aan. Maar of hij werkelijk happy is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:25

Zo zijn ze niet "helaas", ik snap wel wat je bedoelt, maar het is verdraagzaamheid waar mensen nog wat van kunnen leren. En het is aan de mens om zijn verantwoordelijkheid te nemen.

Verder ben ik het volledig met je eens...

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:03

VogeltjeM schreef:
Lusitana schreef:

Maar het probleem is: hoe zie je dat hij goed in zijn vel zit? Dat is ten eerste erg relatief en ik denk ook gewoon heel subjectief.

Iemand die ik kent houdt haar paard op stal (met twee uurtjes paddock in zn eentje of een uurtje stapmolen), en als ik dat paard zie (en de andere paarden daar op stal overigens ook) zie ik dat dat paard niet ontspannen oogt. Het is een uitdrukking in het gelaat, de ogen staan anders, het is heel moeilijk uitleggen wat ik bedoel. Ook schrikt dat paard echt van álles (emmertje dat anders staat, stalhondje dat de hoek om komt gewandeld). Ik noem dat dus gestrest en zou niet zeggen dat dat paard lekker in zijn vel zit, zij noemt het echter 'vrolijk'. En wie bepaalt wat het echt is? ... Niks is zo onderhevig aan onze wil als onze waarneming. Er is een hele rij aan biases waardoor je dingen anders (in veel gevallen rooskleuriger, in je eigen voordeel) waarneemt dan ze in feite zijn. En ik denk dat dit bij veel mensen speelt die hun paarden zoveel op stal hebben. En misschien ook wel bij mij hoor, maar ik denk dat de kans groter is dat je dier écht gelukkig is wanneer je zoveel mogelijk aansluit bij zijn natuurlijke behoeften, dan wanneer je hem iets biedt dat daar drastisch tegenin gaat.

Plus dan heb je nog het feit dat paarden de grootste crap ondergaan van mensen zonder zelfs maar te protesteren, denk aan slecht passend tuig, ruiters met groffe handen, stuiterende ruiters, ze worden geslagen, tot bloedens toe met sporen geprikt. Ze ondergaan het gewoon, zo zijn ze helaas. Met een stal zal dat niet veel anders zijn. Hij ondergaat het. Je ziet er niks bijzonders aan. Maar of hij werkelijk happy is?

Maar jij kijkt ook niet objectief naar zo een paard omdat jij bijvoorbaat vindt dat een 'stal'paard het niet naar zijn zin kan hebben.
Ik heb het trouwens wel degelijk een goed vergelijk kunnen maken tussen stal en 24/7 wei.
Hij bleef gewoon mijn blije Wiebel, met een vleugje verlatingsangst...
Hij werd op de wei na een paar weken wel afstandelijker, maar dat kan ook komen omdat we niet dagelijks met hem bezig waren, wij hadden ook vakantie zeg maar en gingen drie keer in de week even langs om zijn wonden te checken en zijn mok in te smeren. Half uurtje en weer weg.
De eerste drie dagen terug op stal was hij onrustig en riep hij zijn weidemaatjes maar mijn dochter had nog vakantie dus die haalde hem er extra vaak uit en was de hele dag op stal.
Na een week was het of het nooit anders geweest was.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:47

Ik verbaas me echt over het egoïsme van sommige mensen naar hun paarden toe. Wat maakt een sportpaard genetisch anders dan een gewoon recreatiepaard? Het blijven paarden = kuddedieren die allemaal dezelfde behoefte hebben. Uiteraard zeg ik tegen niemand gooi je sportpaard maar in een vreemde kudde ruinen en laat hem daar dag en nacht staan. Ik kan er gewoon niet bij dat er mensen zijn die vinden dat een paard niet op de wei hoeft te komen of überhaupt gewoon niet buiten hoeft te komen. Dat allemaal omdat ze zelf graag in de sport rijden. Gaan jouw eigen plezier dan gewoon voor de absolute behoeften van het paard? Hoe zit dat dan met ruwvoer? Krijgen ze daar ook weinig van omdat ze anders een hooibuikje krijgen? Ik kan er niet bij. Ik zou mijn paard nooit stallen op een stal waar hij 's winters niet buiten komt. Er zijn genoeg stallen met prachtige faciliteiten waar ik bij sta te kwijlen maar waar de dieren dan hoogstens een uurtje buiten komen of in de stapmolen staan. Wat heeft een paard nou aan een stapmolen? Hoe geestdodend wil je het hebben. Ik ben absolute geen NH goeroe maar een paard een winter lang ophokken...NOOIT. Mensen roepen vaak ja maar na een uur wil hij weer naar binnen want hij staat voor het hek. Natuurlijk gaat hij voor het hek staan, het is een gewoontedier en hij weet na een paar dagen ook wel dat hij weer opgehaald wordt om naar stal te gaan dus voor het gemak gaat hij daar alvast staan. Zorg er dan gewoon voor dat hij genoeg te eten heeft en niet alleen staat. Je moet gewoon even door die periode heen voordat hij eraan gewend is dat hij niet 1 uur naar buiten mag maar veel langer. Gooi hem ook niet direct de hele dag op het land maar bouw het rustig op. Er wordt gezegd mijn paard is tevreden, ziet er goed uit enz. Ik zie ook vaak op stallen waar de paarden staan een doffe blik in de ogen, alsof ze afgestompt zijn. Niet de frisse blik waarmee mijn pony's mij elke dag mee aankijken.

Mijn pony's staan zomer en winter 24/7 buiten. 5 volwassen hengsten en 1 ruin bij elkaar. In de zomer staat ze enkele uren tot de hele dag op het gras. Dag en nacht op het gras is leuk maar ik ben erg bang voor hoefbevangen pony's waar die kleintjes erg gevoelig voor zijn. Daarnaast heb ik ook geen hectares met land dus moet ik het goed verdelen. Vorige maand stonden ze nog van 9 tot 9 overdag op het gras. Lekker scharrelen en met elkaar klooien. De dieren zijn super gezond. Nooit ziek, nooit hoesten, geen mok, rotstraal of andere aandoeningen aan de benen. Met dit weer staan ze echt wel goed in de modder en op sommige stukken in de paddock zakken ze tot de kogels in de modder. Uiteraard hebben ze een verhard stuk waar ze altijd droog kunnen staan en een stukje onverhard waar ze altijd droog kunnen liggen. Mijn pony's slepen en kloten graag met elkaar maar ik heb nog nooit een blessure gehad. Wondjes ja, schrammetje hier, korstje daar. Een tijdje terug een half afgescheurd oor. Helaas hoort dat er ook bij en kan ik stellen dat de betreffende pony het vast verdiend heeft. Dierenartskosten omdat ze ziek zijn of blessures hebben zijn er dus haast niet. Gemiddeld komt de dierenarts hier 0-1x per jaar. En geloof me ze hebben echt wel eens een "off day" of een dag waarop ze zich gewoon niet lekker voelen maar staken doen ze niet. Ze worden ook gewoon geschoren en het zijn gewoon sportpony's maar dan wel sportpony's die lichamelijk en geestelijk in topconditie zijn. Als het écht slecht weer is, heel koud of non-stop regent dan mogen ze een nachtje op stal vertoeven. 2 om 2 normaal gesproken. Hier genieten ze overduidelijk van. Ze rollen in het stro en gaan languit liggen slapen, maar als ik ze de volgende dag weer buiten zet (weer of geen weer) dan slepen ze mij naar het weiland omdat ze zo graag lekker in het zand willen rollen en gewoon met elkaar willen spelen. Ze zijn het zo gewend, het is niet eerlijk om ze dag en nacht op stal te houden en ik kan mij er ook niets bij voorstellen dat er paarden zijn waarbij het wel eerlijk is. Ze hoeven echt niet allemaal dag en nacht op het land maar een uur of 6 minimaal naar buiten moet toch lukken? Gewoon met een maatje of in een kleine groep. Bij mij op de pensionstal staan ze 's zomers 24/7 buiten en in de winter zo'n 8 á 9 uur. De hele dag op stal komt maximaal 5 dagen in het jaar voor en vaak redden ze dat nog niet eens omdat ze altijd wel een paar uur buiten komen. Mocht ik ooit nog een groot sportpaard krijgen dan komt hij ook daar te staan. Geen binnenbak, geen geweldige buitenbaan maar wel een leven zoals een paard in mijn ogen verdient.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:59

Er wordt niet uitgegaan dat een sportpaard genetisch anders is, het gaat er alleen om dat er om praktische redenen en extra behoeftes soms aanpassingen gemaakt moeten worden en dat die helemaal niet zo nadelig hoeven te zijn.
Waarom er van uit gaan dat elk paard binnen de soort exact hetzelfde is? Waarom er vanuit gaan dat er alleen aan basisbehoeftes kan worden voldaan als er tig uur buiten wordt gelopen?
Waarom niet inzien dat het ene buiten het andere niet is? Dat de ene stal de andere niet is, en belangrijker, dat een paard, ook met zijn basisbehoeftes, nog altijd een individu is?

Ik heb al eerder aangehaald dat honden als soort jager en roedeldieren zijn, maar ik zie niemand aan die basisbehoeften voldoen met buiten laten leven in een roedel en af en toe een beest loslaten om op te jagen en op te vreten.... We hebben veranderingen aangebracht in het houden van honden zodat het past in onze levensstijl. Maar zijn basisbehoeften zijn ook nog echt wel hetzelfde. Zo passen we ook het paardenhoduen aan. Zelfs een weide is een aanpassing vergeleken natuur.

En ik kom ook op stallen waar de paarden wel fris en vrolijk zijn en goed in hun vel zitten. De ene stal is de andere niet. Over goede stallen heb ik het eerder gehad. Je hebt het dan over ruim, met daglicht en lucht, halve wanden, uitzcht...

VogeltjeM schreef:

Paarden gaan daar lang niet allemaal altijd zo lijdzaam in mee en ten tweede kun je dan ook zien dat ze daar niet blij mee zijn.
En ja plenty mensen die het niet zien (en helaas zijn paarden tegenwoordig voor iedereen toegankelijk en lijkt de helft van de paardenbezitters van toeten nog blazen te weten, maar wellicht valt het mee), en de taak is dan ook aan de mensen die het wel zien om hulp te bieden voor zover mogelijk.

Maar waar ik op doel zijn de duidelijke tekenen als glimmen, gezonde huid en hoeven, goede eetlust, genoeg vet, maar niet teveel, glanzende ogen, een levendig orenspel, om maar wat te noemen.

Stalondeugden en niet willen werken zijn trouwens het duidelijkste teken dat zo´n paard niet tevreden is met zijn situatie.
Maar eerder in de discussie heb ik al eens genoemd dat ik wel eens een wever verplaatst heb naar een andere stal en toen was het over. Dus het hoeft niet eens "stal" op zich te zijn, maar wat voor een stal, en welk uitzicht bv.
En zelfs hoe er mee omgegaan wordt. Als er niet genoeg rust en regelmaat is, kan een paard daar onder lijden. Een paard dat negativiteit over zich gestort krijgt, omdat de baas hem eigenlijk niet ziet zitten of gestressed is of weet ik het wat, heeft veel meer te lijden dan een paard dat positief benaderd wordt. (Wat niet hetzelfde is als onkundig verwennen).
Een factor waar we het toe nu toe meen ik niet echt over gehad hebben... de mensen in zijn leven.
Er zijn genoeg verhalen bekend van paarden die wegkwijnen als eigenaar of verzorger op vakantie gaat ofzo.

Het ene paard is het andere niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 01:07

En laten we aub niet een goede wei tegenover een slechte stal zetten in een vergelijking. Ik kan ook wel slechte weides met goede stallen gaan vergelijken. Dan komt de stal er beter uit.
Niet elk "buiten" is meteen maar beter dan elk "binnen". Er moet hoe dan ook aan voorwaarden voldaan.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 01:11

Ik zal ook niet zeggen dat een stal per se slecht is. Het scheelt al als het een mooie ruime frisse lichte stal is maar zie ook veel stallen waar ze gewoon in een donker hok staan. Soms met betonnen muren tussen de stallen zodat ze zelfs geen soortgenoten zien. Geen luik waar ze hun hoofd naar buiten kunnen steken. Paarden die met de oren plat in de nek staan als je langsloopt.

Een paard is absoluut een individu. In de regel horen paarden niet alleen te staan maar er zijn dieren die gewoon niet samen kúnnen. Nee ik laat mijn paard ook niet kapot slaan door anderen. Dan maar niet in een grote groep maar ik zorg wel voor het best mogelijke. Misschien wel naast een aantal andere paarden. Ik denk dat je met een aantal uur buiten lopen niet per se alle basisbehoeften hebt maar ik denk dat elk paard wel iets van buitenkomen als basisbehoefte heeft.

Toch wordt er gedaan of de zogenaamde sportpaarden anders zijn en hun behoeften niet gelijk lopen met het gewone paard. Een sportpaard hoeft (mag?) niet op het gras. Nee je hoeft hem niet op een vette koeienwei te zetten, hij hoeft niet baggervet te worden ofzo maar zorg ervoor dat hij toch op een enigszins natuurlijke manier kan grazen.

Ik ken ook plekken waar de paarden 24/7 buiten komen waar ik mijn paard nooit neer zou zetten. Dan liever 9 uur per dag buiten en 's nachts op stal. Ik heb zelf gewoon de mazzel dat ik de weide waar mijn pony's staan zelf beheer en dus compleet zelf in de hand heb wie, wat, hoe, wanneer.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 01:13

Andersom wordt dat anders ook steeds gedaan, ja maar buiten staat hij in de modder. Sorry maar ik blijf erbij dat een paard een paard is. We hebben het hier niet over een compleet ander diersoort ofzo. Paarden blijven paarden, met behoefte aan beweging, vrijheid, en sociaal contact. Granpix kwpner of boerenknol, een paard hoort goede buitengang, en als hij ook op stal staat een goede stal te hebben.
De vergelijking met honden vind ik gewoon niet kloppend.
Waarom is het in jouw ogen dan wel oké om alle Noriken en koudbloeden, liever lui dan moe te noemen? Dan scheer je een heel, ras een heel type over een kam, en kijk je ook niet naar het individu?! Of geldt dat alleen voor warmbloeden?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 01:43

Esmeej333 schreef:
Andersom wordt dat anders ook steeds gedaan, ja maar buiten staat hij in de modder.
Ten eerste is dat in deze tijd van het jaarin een groot deel van nederland wel waar, maar ik vind zelf dat die vergelijking ook niet kan, en dat geef ik ook aan. Ik vind modder op zich ook niet eens iets slechts, als het maar niet betekent dat er meteen geen eten is, en de meeste mensen willen geen paarden op nat land om het land te sparen en daar zit toch ook wel weer logica in, of niet soms?

Citaat:
Sorry maar ik blijf erbij dat een paard een paard is. We hebben het hier niet over een compleet ander diersoort ofzo. Paarden blijven paarden, met behoefte aan beweging, vrijheid, en sociaal contact. Granpix kwpner of boerenknol, een paard hoort goede buitengang, en als hij ook op stal staat een goede stal te hebben.
Ik zeg toch precies hetzelfde? Er moet aan bepaalde voorwaarden voldaan. Maar dat kan ook op een goede stal met wat minder buiten.
Citaat:
De vergelijking met honden vind ik gewoon niet kloppend.
Nee, want dat komt je niet uit of wat? Waar het om gaat is dat we aanpassingen maken in het houden van dieren die voor ons praktisch zijn en nog wel zo veel mogelijk of totaal aan de behoeftes voldoet.

Citaat:
Waarom is het in jouw ogen dan wel oké om alle Noriken en koudbloeden, liever lui dan moe te noemen? Dan scheer je een heel, ras een heel type over een kam, en kijk je ook niet naar het individu?! Of geldt dat alleen voor warmbloeden?

Nee. Het ging daar specifiek over een groep hengsten en een groep koudbloedhengsten is anders dan een groep warmbloedhengsten bij elkaar, zelfs als alle individuen verschillend zijn. De dynamiek van de groep is anders. Ik bedoel met liever lui dan moe niet dat ze niet willen werken, maar alleen dat ze in een kudde zich echt niet druk gaan maken om geneuzel en moe gaan maken met vechten als ze het kunnen laten. Maar misschien heb ik het mis en zitten er aggressieve rotzakken bij. En wellicht is er ook geen enkel verschil. (Kan me geen grote groep volwassen dekhengsten herinneren die met z´n allen het land opgingen, dus geen vergelijk en bij jonge hengsten is het anders).
Belangrijker in die post was dat ze de ruimte hadden om conflicten te voorkomen.
En ik weet niet of ik antwoord had gehad op de vraag die er op volgde en dat was waar ze in het dekseizoen staan?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 02:03

De gemiddelde stal in NL is ook anders niet je van het maar dat mag niet gezegd worden? Net zo goed realiteit. Waarom mag daar aub geen nadruk op gelegd worden en op de modder wel? Beetje scheef hè. Geen eten? Daar zorg je toch gewoon voor in de vorm van ruwvoer.
Ik kan best op die vergelijking ingaan hoor, prima. Voor honden geld in mijn ogen net zo goed dat je moet voldoen aan beweging en sociale behoeftes. Honden moet je ook niet de wel dag alleen in bench opsluiten. Vergelijking hond in een huis en paard in een stal is verhoudingsgewijs ook al heel anders.Hond kan in een huis veel meer bewegen dan een paard in zijn stal. Maar ook een hond moet in mijn ogen vrij kunnen bewegen buiten, met soortgenoten.
Maar we hebben het hier over paarden, als we het steeds over honden gaan hebben kun je daar beter een topic over openen. Ik vind jagen een ander soort behoefte dan beweging. Bewegen is gezond, goed voor ze. Jagen niet want voedsel krijgen ze toch wel. Sommige rassen zit volgens ook nog amper jachtinstinct in. Zie de gemiddelde schoot chihuahua niet achter een schaap aanrennen.
Warmbloed hengsten zijn echt niet standaard anders dan koudbloedhengsten.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 02:39

VogeltjeM schreef:

Tsja, ik denk dat je hier gelijk hebt. Maar net als Nens77 denk ik ook dat dit twee kanten op werkt.
Is dat wat jij ziet aan dit paard (z'n ogen, z'n uitdrukking) iets wat er echt is en wat z'n eigenaresse niet wil zien? Of projecteer jij jouw gevoel ( een stalpaard kan zich niet fijn voelen) onbewust naar jouw zien?

Wat betreft het schrikken voor alles; misschien heb je gelijk. Misschien is dit paard idd gestresst omdat hij zoveel op stal staat. Maar misschien heeft dit paard gewoon veel te veel energie omdat z'n eigenaresse denkt dat hij 5 kg brok en 3 kg haver per dag moet krijgen. (Ook niet goed, maar dat is weer een andere discussie ;-)). Misschien is het gewoon het karakter van dit paard.

Ik denk dat er massa's stalpaarden zijn die niet zo sensibel reageren als dit paard. Zou je dan kunnen zeggen dat deze paarden wel gelukkig zijn?
En zou je dan ook kunnen zeggen dat de 'buitenpaarden' die overal van schrikken ook stress hebben en zich niet lekker in hun vel voelen door de manier waarop ze gehouden worden?

Mijn paard komt buiten van licht tot (bijna) donker. Het heeft me 5 jaar bloed, zweet, tranen en enorm veel tijd gekost om hem zover te krijgen dat hij nu tot ong. 16.00 uur probleemloos op het land blijft staan. Ik hoop dat we dat het volgend jaar als de dagen weer gaan lengen kunnen uitbreiden.
Die tijd heb ik erin gestopt omdat ik doodongelukkig was met het feit dat hij niet op de wei kwam. Hij kwam 4-6 uur in een overdekte paddock, dus stond geen hele dagen op stal.
Ik heb (ondanks dat ik doodongelukkig was met deze situatie) nooit aan hem gemerkt dat hij zich niet happy voelde met de situatie zoals het was. In z'n paddock en in z'n stal was hij altijd relaxt.

Zijn uitdrukking, zijn oog, het alert zijn is in beide situaties hetzelfde gebleven. Hij is wel makkelijker geworden met het verwerken van prikkels: harde geluiden en snelle beelden (auto's of motors die voorbij reden bv) doen hem lang zo veel niet meer dan in z'n overdekte-paddock tijd.
Dat verschil was er trouwens al toen hij nog maar twee uurtjes buiten stond.

Ik heb voor dit paard een merrie gehad. Die heb ik van hele dagen weidegang verhuisd naar een stal waar ze drie uurtjes op een paddock kwam. Zij werd daar echt ongelukkig en haar heb ik weer verhuisd naar 24/7 buiten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:10

Jimmyke92 schreef:
Gini schreef:
En aangeleerd gedrag? Als je dat als argument gaat nemen, dan kan je daar alles wel op betrekken. Het feit dat jouw paard achter het stroomdraadje blijft staan is ook aangeleerd gedrag. Weg dus maar met draadje? Denk het niet. :+

Een draadje weg halen en het paard in gevaarlijke situaties brengen is niet hetzelfde als een paard uit een vierkant hok laten.

Het is in die zin hetzelfde dat het aangeleerd gedrag is en daar ging het in mijn stelling ook om.
Jij zegt dat het fijn vinden op stal aangeleerd gedrag is, maar wat is op en rond een paard NIET aangeleerd gedrag? Alles wat wij met een paard doen is aangeleerd? Van zodra wij naar een paard kijken, komt aangeleerd gedrag naar boven, want in de natuur zou een starende roofdiersblik een reden zijn om weg te vluchten? Alles, alles, alles in onze omgang met paarden is aangeleerd gedrag voor de luxe van onszelf én voor het welzijn van de paarden. Voor mij is het niet of of, maar en en. Ik wil gelukkig zijn en mijn paard moet gelukkig zijn.
En verder, ja, vindt mijn paard het fijn op stal. Al als veulen liep ze de inloopstal in en bleef daarin staan tot als ze vond dat haar moeder iets te ver weg liep.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:17

Mijn ruin is juist verpest voor de wei door het afspenen op verkeerde manier. In de eerste jaren bij mij durfde hij niet eens te grazen, stond altijd op wacht klaar om weg te rennen. Opstal was hij veel geruster omdat hij dan kon overzien waar het gevaar vandaan zou komen (op een stal had hij luiken aan twee kanten en dat was dus ook drama voor hem) Nu hij aan huis staat, is het voor het eerst dat ik hem bijv. ook op een warme zomerdag languit liggend zie zonnen en slapen. Hij is er nu ook eindelijk in gerust dat bekende paarden hem geen kwaad zullen doen (op wedstrijd is een heftig langs galopperend paard nog steeds eng, net als paarden die in verzet gaan en dat zal er niet meer uit gaan denk ik). Maar dan waren we dus wel 5 jaar verder want hij is alweer 10 jaar en ik heb hem gekocht als tweejarige (we hebben het huis 3 jaar).

Jimmyke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:32

@gini

Je quote nu alleen waar je op wilt reageren, terwijl je kunt zien dat de dingen die jij nu als argument gebruikt iedere keer al in mijn berichtjes voor zijn gekomen. Plus, zou jouw veulen het net zo leuk hebben gevonden als ze in die stal stond en er niet uit zou kunnen wanneer ze dit graag wilde? In loop stal lijkt me heel anders. En uiteraard (zoals ik dus ook al in de REST van mijn berichtje aangaf) is alles gemaakt naar de behoefte van de mens, het is nu aan ons het voor het paard zo natuurlijk mogelijk te maken. Je hoeft je niet af te vragen wanneer een paard nou gelukkig is, zoek gewoon op waar paarden in het algemeen het gelukkigst van worden, als kudde dier. Ieder paard heeft nog een "wild paard" in zich die behoeftes hebben:
Sociaal contact met soortgenoten, genoeg beweging, rollen, de mogelijkheid om de hele dag te kunnen eten (grazen), zekerheid en veiligheid, leiderschap, routine en gewoonte en variatie om verveling tegen te gaan. 23 uur op stal staan biedt te weinig variatie.

Jimmyke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:34

Urielle schreef:
Mijn ruin is juist verpest voor de wei door het afspenen op verkeerde manier. In de eerste jaren bij mij durfde hij niet eens te grazen, stond altijd op wacht klaar om weg te rennen. Opstal was hij veel geruster omdat hij dan kon overzien waar het gevaar vandaan zou komen (op een stal had hij luiken aan twee kanten en dat was dus ook drama voor hem) Nu hij aan huis staat, is het voor het eerst dat ik hem bijv. ook op een warme zomerdag languit liggend zie zonnen en slapen. Hij is er nu ook eindelijk in gerust dat bekende paarden hem geen kwaad zullen doen (op wedstrijd is een heftig langs galopperend paard nog steeds eng, net als paarden die in verzet gaan en dat zal er niet meer uit gaan denk ik). Maar dan waren we dus wel 5 jaar verder want hij is alweer 10 jaar en ik heb hem gekocht als tweejarige (we hebben het huis 3 jaar).

Vind ik persoonlijk apart. Een paard is een vluchtdier die zich graag op open vlaktes bevind zodat ze ook altijd kunnen vluchten. In een stal kunnen ze juist geen kant op mocht er gevaar komen. Ik ken ook wel een paard wat helemaal paniekerig in de wei stond altijd, die rende dan langs het hek heen en weer tot ie weer naar stal mocht. Was puur aangeleerd gedrag en niet beter weten.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:16

Esmeej333 schreef:
De gemiddelde stal in NL is ook anders niet je van het. Net zo goed realiteit, maar dat gebruik ik ook niet als argument, maar andersom wordt die zogenaamde modderwei wel steeds genoemd.
Dan moet je of goed weide management doen, dus op tijd wisselen, of je zorgt voor de winter voor ruime paddocks. In de winter moet je bijna altijd wel met ruwvoer bijvoeren, of je paard nou op de paddock of op het gras staat
Je kunt niet gaan verstoppen achter het feit dat de weide niet kapot gelopen mag worden om paarden maar op stal op te sluiten, dan ben je verantwoordelijk om die vrije beweging op andere manier te geven, op de paddock bijvoorbeeld.
Ik kan best op die vergelijking ingaan hoor, prima. Voor honden geld in mijn ogen net zo goed dat je moet voldoen aan beweging en sociale behoeftes. Honden moet je ook niet de wel dag alleen in bench opsluiten. Vergelijking hond in een huis en paard in een stal is verhoudingsgewijs ook al heel anders.Hond kan in een huis veel meer bewegen dan een paard in zijn stal. Maar ook een hond moet in mijn ogen vrij kunnen bewegen buiten, met soortgenoten.
Maar we hebben het hier over paarden, als we het steeds over honden gaan hebben kun je daar beter een topic over openen. Ik vind jagen een ander soort behoefte dan beweging. Bewegen is gezond, goed voor ze. Jagen niet want voedsel krijgen ze toch wel. Sommige rassen zit volgens ook nog amper jachtinstinct in. Zie de gemiddelde schoot chihuahua niet achter een schaap aanrennen.
Warmbloed hengsten zijn echt niet standaard anders dan koudbloedhengsten.

Ik quote mezelf even omdat je post iets te snel gelezen had wbt tot weide/ slechte stal gedeelte, sorry :o .
Laatst bijgewerkt door xSogno op 15-11-13 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:31

Er wordt hier steeds gezegd dat het 'aangeleerd gedrag' is als een paard een stal leuk vindt.
Snap ik en dat is ook zo maar los daarvan vindt het paard in kwestie de stal ook nog wel altijd leuk. Net zoals een paard rijden met ruiter leuk kan vinden, ondanks het feit dat dat ook aangeleerd is.
Die van mij staat graag met de groep buiten. Nu de groep niet meer buiten gaat, probeer ik hem soms met 1 vriendje (van een andere eigenaar van wie het mag) buiten te zetten.
Maar dit vindt hij veel minder leuk, logisch. Na enkele uren is hij het echt beu en loopt hij soms gewoon door de draad.
En ja, dan mag hij binnen op stal, waar de groep staat en dan zie ik aan mijn paard dat hij blij is dat hij binnen staat. Jammer, want ik weet dat het gezonder is om buiten te staan maar als hij uitbreekt en stress krijgt buiten, komt hij gewoon binnen...
Inderdaad aangeleerd gedrag maar dat is vaak het geval, ook met andere dieren en zelfs mensen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:37

mensen die hun paard dag en nacht buiten houden of in ieder geval wat in hun ogen acceptabel is
kunnen blijkbaar heel goed beoordelen dat hun paard 100% gelukkig en een stalpaard
ongelukkig.

maar als de eigenaar van een stalpaard (niet perse 24 uur p/d) zegt dat zijn of haar paard
gelukkig is dan kan dat niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:01

Urielle schreef:
Als dat van afgelopen week is heb je toch blijkbaar wel een hoog gelegen perceel tov de rest Gypsy :)
Overigens kun je beter ergens zitten waar veel water is (rivieren, sloten, beekjes...) waar dat je water naartoe kunt dan iets waar je het kunstmatig moet afvoeren ;)
Maarre... applaus dat je paarden wit zijn en droog staan als je dat wou horen :?

Is niet van de afgelopen week, maar zoveel erger ziet het er nog steeds niet uit. Het is inderdaad een stukje dat net iets hoger ligt, logisch toch. Een stuk of wat plassen, maar daar kunnen ze makkelijk omheen rennen. Galloperen doen ze er gewoon.

Geen applaus, maar je hoort zo ontzettend vaak het kleigrond excuus. Dus bij deze. Het kleigrond excuus gaat NIET op.
O ja ik ben ook geen miljonair, voor nog geen 1000 euro kan iedereen zoiets aanleggen. Kleine investering als je kijkt naar wat het oplevert.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:09

Jimmyke92 schreef:
Vind ik persoonlijk apart. Een paard is een vluchtdier die zich graag op open vlaktes bevind zodat ze ook altijd kunnen vluchten. In een stal kunnen ze juist geen kant op mocht er gevaar komen. Ik ken ook wel een paard wat helemaal paniekerig in de wei stond altijd, die rende dan langs het hek heen en weer tot ie weer naar stal mocht. Was puur aangeleerd gedrag en niet beter weten.

Het gevolg van de onwetendheid van mensen in de eerste belangrijke opvoedingslessen in combi met de beperking van vrijheid door omheiningen.
Ik ken ze ook wel, die jonge paarden die niet veilig op een wei kunnen staan. Die zijn vaak als jonkie te vroeg afgespeend en zomaar in een groep vreemde paarden gegooid waar ze opgejaagd werden en meermaals de omheining van veel te dichtbij gezien hebben, het besef nergens heen te kunnen waar het veilig is, niet weg kunnen komen door de beperking van vrijheid. Veel mensen weten niet hoe je een nieuw paard in een bestaande groep moet introduceren, en in de opfok wordt vaak te weinig gekeken naar wat er gebeurt buiten en in het karakter. Ze hebben dan geen leiding van volwassenen etc.
Het paard is niet veilig opgegroeid en het enige veilig in zijn leven was de stal, want daar viel niemand hem lastig.

Daarnaast heb ik ook paard gekend die opgegroeid is op locaties zonder gras, het is heel bijzonder als je een bijna volwassen paard moet leren grazen... Dat gaat niet vanzelf, het gras moet je plukken, in zijn mond stoppen etc.