[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:07

Wendy_Komen schreef:
Lijkt mij handiger te zorgen dat het paard geen jeuk meer heeft, dan zorgen dat het dier met jeuk niet kan "krabben". (Bedenk eens in jeuk te hebben en er niks tegen te kunnen doen....)
Want anders zal er geen oplossingen zijn ben ik bang.

Je zou het denken, maar juist van het minder/niet kunnen schuren wordt de jeuk minder. Zowel omdat het geen successignaal naar de hersenen stuurt als omdat er geen wondjes ontstaan die tijdens het genezen opnieuw jeuk geven.

Qua niet kunnen jeuken en gewoon in omheining passen is er ergens een foto van een weidehek met schuine plank erachter langsgekomen. Dat is dan ook nog een optie.

MelissaV

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:39

Inderdaad, hij schuurt niet als hij geen wondjes krijgt. Echter omdat hij afgelopen jaar een schuurplekje had gekregen van de deken ging hij krabben aan dat wondje en ging zijn hele nek uiteindelijk open door 1 plekje. Hij komt zodra zijn regendekens afgaan meteen onder de RSI deken, met hoogstwaarschijnlijk een masker.
Hij heeft afgelopen jaar een spuit gehad tegen het schuren en daar is het juist nog veel erger van geworden..

Ik ga inderdaad eens kijken naar het weidehek met schuine plank ;)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:45

MelissaV schreef:
Maar dan eten ze dus met hun hoofd omhoog, lijkt me niet echt de bedoeling..

Als je het net op borsthoogte hangt eten ze niet met het hoofd omhoog en kunnen ze er ook niet op gaan staan.
Zelf heb ik ook zo'n systeem, met om het ophangtouw een elektriciteitsbuis zodat ze zich niet op kunnen hangen. Het werkt hier heel erg fijn: gevulde hooinet (met karabijnhaak eraan) op de grote kruiwagen, onder het touw (waar ook karabijnhaak aanzit) parkeren, karabijnhaken aan elkaar klikken en klaar is kees (of opa :D ).
De paarden vinden het ook een erg fijne constructie, het is hun favoriet.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:36

Wendy_Komen schreef:
Cha_mira:
http://youtu.be/FLWgoQQiWHw
Enige wat ik zo kan bedenken....

Hier is mijn Huck net vandaag binnen gekomen! Alleen nog even elastisch koord halen, en dan van het weekend mijn bak afmaken! (Versie 0.1 beviel mij maar ook de staleigenaren erg goed al!)

Dankje voor de tip van het filmpje! Ik ben al 2 basketbalringen gaan halen uit de sportwinkel dus goed stevig. Heb online 2x2 netten besteld en ga dan cilindervormige netten maken en deze bevestigen aan de basketbalringen. Zo hoeft mijn opa enkel het hooi er in te stoppen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:44

Heel mooi die oplossing zeg.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:12

Heb nu een grote palletbox in m'n tuin staan :') stap 1 van de slowfeeder in de maak is dus genomen, nu nog ringen in de bodem en hooinetten en dan ben ik tevreden :Y)

Barbara84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:29

Hallo,

Ik ga een aantal netten laten maken bij/in samenwerking met een nettenmakerij.
Worden een hooizakken / kussens.
Het materiaal is knooploos 5 mm groen maaswijdte 45x45 mm.
Heb nu een dergelijk materiaal van hooinetten, maar wil er graag twee bij en dan vind ik €30,- per net wel veel geld.

Ik kan dan zakken laten maken van:
1meter breed bij 1meter hoog voor 20 euro,
1,5meter breed bij 1meter hoog voor 25 euro,
2 meter breed bij 1meter hoog voor 30 euro.
Hoe groter ze worden hoe voordeliger dus.
Kan elke gewenste afmetingen laten maken.

Dus mocht je interesse hebben, PB dan even

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:00

Wat zou geschikt kunnen zijn voor drie paarden qua slowfeeder?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:30

Barbara84 schreef:
Hallo,

Heb nu een dergelijk materiaal van hooinetten, maar wil er graag twee bij en dan vind ik €30,- per net wel veel geld.

Is er ook de optie voor kleinere mazen (bij voorkeur 30x30mm)? 45x45 mm heeft namelijk nauwelijks slowfeedeffect; zulke netten hebben meer de functie om het hooi bij elkaar te houden zodat het niet verwaait of vertrapt wordt.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:44

Leuk topic!
Ik heb deze vandaag gekregen en opgehangen: Little Bit
Ben benieuwd hoe mijn paard er over een paar dagen over denkt. Hij was het er vandaag niet zo mee eens dat hij nu moeite voor zn hooi moet doen :P hahahahaaha

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:12

Barbara84 schreef:
Hallo,

Ik heb wel interesse als de mazen 3 bij 3 cm kunnen worden.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:20

Mocht iemand het leuk vinden om te zien, hierbij een filmpje van mijn slowfeeder versie 2.0 ;-)
Ik heb het Huck net erin zitten, mazen van 3*3. Een elastiek gevlochten, die rondom het net geregen. En dan haakjes in de bak waar het elastiek aan vast zit. Had nog wat foto's willen maken, maar telefoon was helaas leeg.....

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 02:26

Ik blijf het een slim bedacht systeem vinden Wendy :j
En dan nu nog net wat meer af +:)+

Barbara, ook voor mij zou het pas interessant worden met mazen van 3*3 cm.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:02

Barbara84 schreef:
Hallo,

Maar er zijn al zoveel netten van 45x45 en 30x30, in verschillende groottes en kwaliteit en prijs. Misschien is het een idee om kleiner te gaan? 25x25 ofzo? Daar heb ik voorlopig maar 1 net van gevonden (en uit Engeland dan)...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:45

Laulitz schreef:
Barbara84 schreef:
Hallo,

Maar er zijn al zoveel netten van 45x45 en 30x30, in verschillende groottes en kwaliteit en prijs. Misschien is het een idee om kleiner te gaan? 25x25 ofzo? Daar heb ik voorlopig maar 1 net van gevonden (en uit Engeland dan)...

Van 30x30mm zijn er volgens mij geen netten te vinden die 5mm draaddikte hebben (en knooploos zijn). Dus dat zou wel degelijk een meerwaarde zijn.

De 45x45mm is m.i. helaas enkel een zak om je hooi bijeen te houden, geen slowfeeder.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:07

Hier even een vraag waarover ik graag jullie mening hoor.

Wij gaan hier de inloopstal ombouwen tot vaste stal die 's nachts dicht kan. Mijn eigen rijpaard komt er 's nachts in te staan. De inloopstal is afgelopen zomer gebouwd en heel erg ruim (4 x 5). :j 8-)

Ik zit nu te twijfelen tussen een 'haybar' omdat die in de andere stallen ook hangen en deze goed bevallen en het er netjes uit ziet. Aan de andere kant is een slowfeeder ook een optie, maar ik vind de meesten er heel rommelig uit zien en je bent langer bezig deze te vullen volgens mij.

Wat zouden jullie doen?

Dit is de stal/muur waar het om gaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Paard is 168cm, om aan te geven dat het een grote stal is.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:14

Ik heb die van mij zo ontworpen dat deze heeeeel makkelijk te vullen is. (Zal wel moeten, sta op pensionstal ;) )
Is net wat je liever hebt inderdaad. Er zijn zoveel verschillende soorten slowfeeders, dat je zelf moet kijken wat je wensen zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:19

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:33

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:35

Ik vind een langwerpig hooinet plat tegen de muur toch nog steeds de beste optie hoor....niet zo heel duur, neemt weinig ruimte in, makkelijk en snel te vullen, echte slowfeeder bij kleine maaswijdte... wat wil je nog meer :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:37

Wendy_Komen schreef:
Mocht iemand het leuk vinden om te zien, hierbij een filmpje van mijn slowfeeder versie 2.0 ;-)
Ik heb het Huck net erin zitten, mazen van 3*3. Een elastiek gevlochten, die rondom het net geregen. En dan haakjes in de bak waar het elastiek aan vast zit. Had nog wat foto's willen maken, maar telefoon was helaas leeg.....

[ Video ]

leuk gemaakt, maar jou paard staan alleen ??, want als dit voor meerdere paarden zou zijn.
Zouden die van mij elkaar vermoorden, of 1 hongert uit.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:05

Slowfeedernet in de haybar monteren?

Zou ook wel geinteresserd zijn in meebestellen van hooinetten of -kussens, maar hier ook behoefte aan 3 cm maas of kleiner. Heb nu 3 cm en dubbele netten dus 4,5 cm hebben ze hier in no-time leeg.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:12

Ik zou niet uitgaan van wat is mooier, maar wat vind je belangrijk als het gaat om het ruwvoer en je paard.

Mocht je tot de conclusie komen dat een slowfeeder een betere optie is (langere eetduur, minder verspilling, niet kunnen schrokken/proppen), dan kun je voor het geld wat een haybar kost ook echt wel een mooie nette slowfeeder maken/kopen.

Ik vind de haybar er mooi en netjes uitzien, maar mijn paard zou er verder niet mee geholpen zijn.
Hup, hup, naar binnen werken die hap en volgens mij ligt er iets verder onderin een lekkerder plukje, dus even met de snuit de bovenste laag eruit wippen en we kunnen erbij :D

Zou ik een paard hebben wat beschaafd eet, niks eruit gooit en altijd nog wel wat over heeft zonder dik te worden, dan zou ik mijzelf ook de moeite besparen van een slowfeeder, want het geeft altijd iets meer werk dan het ruwvoer gewoon in een bak te kunnen gooien :j

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:21

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:26

Marjo89 schreef:
Wendy_Komen schreef:

[ Video ]

leuk gemaakt, maar jou paard staan alleen ??, want als dit voor meerdere paarden zou zijn.
Zouden die van mij elkaar vermoorden, of 1 hongert uit.

Dank je, en ja.

Bedankt voor je reactie Grit! Ben der ook erg blij mee!